Leverancier verplicht mensen direct naar de fabrikant te gaan met defecte onderelen, mag dit?
Een groot bedrijf in Goes waar o.a. dj-apparatuur en dergelijke verkocht wordt, via een grote webshop en grote winkel worden produkten verkocht, waar de fabrikant als regel heeft dat defecte produkten(behringer) naar de fabrikant gestuurd moeten worden.
Dit heeft deze grote shop en webwinkel ook voluit staan op hun zijn site.
Onlangs had ik een produkt van dat merk(behringer)gekocht en 10 minuten na aanschaf kwam er rook uit.
Ik had eerst de helpdesk gemaild, maar besloot ze toch maar te bellen. De persoon achter de helpdesk vertelde me dat ik gewoon een nieuwe kreeg of mijn geld terug.
Later op de dag kreeg ik de mail dat de werkwijze was het defecte produkt naar de fabrikant te sturen, terwijl ik daar volgens de wet geen contract mee heb.
Nu had ik natuurlijk al via een andere medewerker van de helpdesk toegezegd gekregen dat ik een nieuwe kreeg(mondelinge afspraak).
Op hun site staat duidelijk aangegeven dat alle garantie via de fabrikant loopt en de winkel daar niets aan kan doen.
Is dit in strijd met de wet en zo ja, zijn ze dan
niet verplicht die voorwaarden te schrappen???
Er staat ook niet bij vermeldt dat de klant de keuze heeft:of via de winkel of via de fabrikant. Ze dwingen de klant.
Hoogachtend,
R de vreede
Normaal id dat het via de winkelier naar de fabrikant toe gat, als ze zelf daarvoor geen kennis van hebben. U moet gewoon eisen dat hun dat verzorgen.
Als je het product via een webshop hebt gekocht heb je zeven werkdagen bedenktijd. Als je het binnen die bedenktijd terugstuurt en er verder vanaf ziet, hoef je alleen de verzendkosten te betalen voor het terugsturen en kun je de koop ontbinden. Je mag in die dagen het product niet echt gebruiken, maar wel bekijken en testen of het het doet. Omdat hij na tien minuten al de geest gaf, kun je niet zeggen dat je het product echt gebruikt hebt, alleen even aangedaan om te testen. Dus hup in de doos en terug ermee. Ik hoop daarom voor je dat je binnen die wettelijke bedenktijd zit. Wil je binnen die tijd ruilen, dan hoef je in dit geval niet de verzendkosten te betalen, omdat je een kapot product is geleverd.
Na de bedenktijd heeft de verkoper het recht om het product te laten repareren bij de fabrikant, de verzendkosten naar de fabrikant zijn dan niet voor jou, lukt dat niet, dan mag hij je een nieuw product leveren, lukt dat niet dan kun je je geld terugeisen.
zoekster schreef op donderdag 29 nov 2012, 21:31: Als je het product via een webshop hebt gekocht heb je zeven werkdagen bedenktijd. Als je het binnen die bedenktijd terugstuurt en er verder vanaf ziet, hoef je alleen de verzendkosten te betalen voor het terugsturen en kun je de koop ontbinden. Je mag in die dagen het product niet echt gebruiken, maar wel bekijken en testen of het het doet. Omdat hij na tien minuten al de geest gaf, kun je niet zeggen dat je het product echt gebruikt hebt, alleen even aangedaan om te testen.
Ja, dat zal lachen worden. De rook kwam er uit en dan ga jij beweren dat je hem alleen maar evenn "getest" hebt. Zeer geloofwaardig. Die nemen ze zo terug. Je had nog beter naar het juridisch loket kunnen verewijzen.
Het is heel makkelijk. De verkoper is helemaal niet verplicht jou garantie te geven. Doet er nu niet eens toe. Dat product is duidelijk non-conform, dus daar kan je je gewoon bij de verkoper op beroepen. Die zoekt het maar uit met de fabriek.
Nee, als er na 10 minuten al rook uitkomt, is hij in feite kapot geleverd. Net als een tv die je aanzet en meteen op zwart gaat. En dan mag je hem gewoon binnen de bedenktijd terugsturen. Geloof het of niet, maakt me geen bal uit.
En ts vraagt helemaal niet of de winkel het met de fabriek uit moet zoeken, ts vraagt of hij gewoon een nieuwe mag krijgen of zijn geld terug. Die fabriek ziet hij niet zitten.
En indien je nog binnen de bedenktijd zit, bel maar met het juridisch loket. 0900 8020
U dient zaken te doen met de verkoper. De verkoper mag u niet botweg verwijzen naar de fabrikant. Het zou anders kunnen zijn als de verkoper het apparaat aanmeld bij de fabrikant en u een reparatienummer geeft en u vervolgens verzoekt het apparaat direct naar de fabrikant te sturen. De verzendkosten dient de verkoper wel voor zijn rekening te nemen.
Verstuur wel verzekerd want er wil nog wel eens wat zoek raken bij PostNL.
Bekijk het Bax-shop.nl Thuiswinkel waarborg certificaat!
Artikel 6 - Herroepingsrecht
Bij levering van producten:
Bij de aankoop van producten heeft de consument de mogelijkheid de overeenkomst zonder opgave van redenen te ontbinden gedurende 14 dagen. Deze bedenktermijn gaat in op de dag na ontvangst van het product door de consument of een vooraf door de consument aangewezen en aan de ondernemer bekend gemaakte vertegenwoordiger.
Tijdens de bedenktijd zal de consument zorgvuldig omgaan met het product en de verpakking. Hij zal het product slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het product wenst te behouden. Indien hij van zijn herroepingsrecht gebruik maakt, zal hij het product met alle geleverde toebehoren en - indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking aan de ondernemer retourneren, conform de door de ondernemer verstrekte redelijke en duidelijke instructies.
je hebt zelfs 14 dagen bedenktijd.
zoekster
Hij heeft het product kapotgemaakt. Ga dan maar eens bewijzen dat hij het slechts 10 minuten "getest" heeft. Zijn bedenktijd is echt wel voorbij. Hij wil het product ook niet terugsturen omdat hij zich bedacht heeft, maar omdat het niet werkt. Onder die koop komt hij echt niet meer uit, maar hij heeft wel recht op een goed werkend product en dat moet de verkoper hem leveren.
Bel anders zelf het juridisch loket maar eens. Volg je eigen advies maar eens op.
Hoe weet je dat hij het product kapot heeft gemaakt? Als dat nl zo is, dan is het product helemaal niet non-conform, maar 'mishandeld'. Dan heeft hij nergens recht op. Het is het een of het ander.
Door iets aan te zetten moet je het niet kapot kunnen maken.
Waarom ga je zelf niet eens bellen?
Ik bel wel als ik dat nodig vind.
richard36 schreef op donderdag 29 nov 2012, 19:33:
Later op de dag kreeg ik de mail dat de werkwijze was het defecte produkt naar de fabrikant te sturen, terwijl ik daar volgens de wet geen contract mee heb.
Als de verkopende partij zelf het product naar de fabrikant stuurt, heeft de koper daar geen zeggenschap over.
Een ander punt is dat veel detaillisten de producten naar de fabrikant sturen of door de koper naar de fabrikant te laten sturen, is dat de fabrikant veel meer productexpertise heeft dan de detaillist.
En als de verkopende partij de fabrikant inschakelt om het probleem op te lossen, is dat gewoon toegestaan.
Bij garantie al helemaal.
In geval van non-conformiteit dient de verkopende partij ervoor te zorgen dat het product alsnog volgens de koopovereenkomst komt. En of de fabrikant dat uitvoert of niet, doet niet ter zake.
En weer erger ik mij rot aan het feit dat hier weer mensen zijn die keiharde uitspraken doen over kosteloze reparatie of vervanging, terwijl men totaal niet weet wat er nu werkelijk mis is en ook de oorzaak van een defect totaal niet weten.
Dergelijke uitspraken dienen niet gedaan te worden!
Pas na grondig onderzoek kan pas geconcludeerd worden wat de oorzaak van een defect is, of het onder eigen schade valt of niet, of het product wel of niet non-conform is.
Op voorhand kan dat nooit of te nimmer beoordeeld worden!
zoekster schreef op donderdag 29 nov 2012, 22:59: Hoe weet je dat hij het product kapot heeft gemaakt? Als dat nl zo is, dan is het product helemaal niet non-conform, maar 'mishandeld'. Dan heeft hij nergens recht op. Het is het een of het ander.
Door iets aan te zetten moet je het niet kapot kunnen maken.
Als op een apparaat een spanningskeuze schakelaar zit voor 115V/230V en de schakelaar staat op 115V en het apparaat wordt dan gevoed met een spanning van 230V, moet je maar eens kijken wat voor vuurwerk je krijgt.
Als een apparaat met een netadapter gevoed wordt met een spanning van 9 Volt en een grappenmaker gebruikt een netadapter van 12 Volt, kan het ook gebeuren dat de boel in rook op gaat. Dergelijke schades vallen nooit onder garantie of non-conformiteit.
Als men de gebruiksaanwijzing leest, ziet men dat men ten aller tijde voor gebruik de apparaten op de juiste spanning dient te controleren.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Hoe krijg ik hinderlijke voice over weg?
Goedemorgen forumleden,
Bij het afspelen van de opgenomen programma's "the unheard tapes", uitgezonden door de EO, spreekt er een buitengewoon hinderlijke voice over mee. Niet alleen doet deze (AI?) stem zijn best om vrijwel alle klemtonen verkeerd te leggen, ook zijn er rare versprekingen zoals het uitspreken van D-Day als deedee en van zooi maakt hij 2001. Om van Franse plaatsname
...
Lees meer
Scootmobiel ellende
21-06-2024 Goede morgen Wij mijn man en ik rijden beide een scootmobiel vanuit de gemeente Heiloo WMO op zich zijn wij er blij mee dat die mogelijkheid bestaat . Ik rijd al 26 jaar en mijn man 11 jaar in het verleden bij Hulpmiddelencentrum ook het een en ander meegemaakt 3x een wiel verloren onder het rijden (3 wieler) en dat de scootmobiel of bij het sturen naar links of naa ... Lees meer
Overstap voor aansluiting glasvezel, oplegging boete gerechtigd?
In juni 2022 sloot ik via de glasvezelaanbieder/aanlegger in mijn regio bij provider 1 een abonnement af voor afname internet en tv via glasvezel. Mijn huidige aansluiting is via VDSL, dus ik dacht erop vooruit te gaan. Over mijn VDSL-provider, provider 2, ben ik al jarenlang heel tevreden. Scherpe prijzen en goede service. Een abonnement afsluiten tijdens de aanleg bespaart aanlegkosten, reden wa ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer