Av
door Avbeuzekom Sep 28, 2023 om 12:10
Geldzaken & recht

Levering BCC geannuleerd

Ik heb een bestelling via de webshop bij BCC geplaatst. Het product was echter niet leverbaar door BCC, daarop kreeg ik bericht dat men binnen 7 dagen het bedrag terugstuurt. Echter in die periode heeft BCC surseance van betaling aangevraagd en betaald men mij dus niet terug. BCC geeft aan dat er een vordering gedaan moet worden bij de curator.
Echter je kunt nog steeds on-line  bij BCC bestellen. Dit zou toch niet mogelijk moeten zijn.
Om dit wel toe te staan zou men een leveringsverplichting moeten hebben of eenterugbetalingsverplichting, immers men kan op deze manier producten evrkopen zonder dat men levert. dan sta je als consument in je hemd. je mag achteraan aansluiten bij de vorderingen. resultaat, geld kwijt.

Als je contact opneemt zegt men niets te kunnen doen. Dat kan men zeker wel, door of het product te leveren, of het terug te betalen, immers het is geen geld van BCC, immers er is afgezien van de order. Ik raad dan ook iedereen aan om niets meer te bestellen, cq pas te betalen na aflevering.

Wat is hier tegen te doen? Kan men als consument zorgen dat er of wordt terugbetaal;d in een drgelijke situatie of dat BCC geen producten meer mag verkopen? Ik vind dit bijna een vorm van oplichting.

4057 8 Rapporteer
ne
door neodutchio - Sep 28, 2023 om 12:15
5156 Antwoorden / 12 Vragen

U hebt voor het faillissement besteld en dat wil zeggen dat u inderdaad een vordering hebt die bij de curator moet worden ingediend. De webshop en de winkels zijn nu nog open waar klanten de huidige voorraad gewoon kunnen bestellen. Dit levert geld op om schuldeisers te betalen en om de kans op een overname groter te maken. De spullen die nu besteld kunnen worden liggen onder de verantwoordelijkheid van de curator, niet onder BCC. Heel sect gezien bestaat BCC nu niet meer en bestel je bij een ander bedrijf.
Er kan nu dus nog gewoon besteld worden en daar is niets vreemds aan.

Av
door Avbeuzekom Sep 28, 2023 om 12:27
Antwoorden / 1 Vragen

Ik neem aan dat er dan ook een leveringsverplichting is? Als het product er niet is dat je nu dan wel een terugbetaling krijgt?

ne
door neodutchio Sep 28, 2023 om 12:45
5156 Antwoorden / 12 Vragen

In uw geval niet. U hebt namelijk bij BCC besteld en die bestaat niet meer. Wat u nu besteld moet wel geleverd worden.

Thecla58
door Thecla58 - Sep 28, 2023 om 13:50
856 Antwoorden / 3 Vragen

BCC bestaat niet meer. Zoals al door andere gezegd is heb je een vordering op BCC en die vordering moet bij de curator indienen, maar... jij als consument komt achteraan op de grote hoop van de niet preferente schuldeisers te liggen. Bij elk faillisement gaan altijd preferente, zoals belastingdienst uww, banken en ..., schuldeisers voor. Blijft er dan nog iets over dan komen de andere schuldeisers (de grootste wellicht het eerst en zo verder naar beneden) aan de beurt. Als ik me goed herinner wordt er dan heel vaak niet eens de volledige schudl uitbetaald.

De webshop en winkels mogen open blijven om de nog aanwezige voorraad ten gelde te maken om die in de boedelrekening te kunnen storten, zodat de verdeelpot gevuld wordt.

Het is gewoon pech hebben...

sw
door swat1500 - Sep 28, 2023 om 15:27
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Zolang BCC verkoop voorraad heeft en de onderneming formeel nog bestaat mag zij deze voorraad verkopen. Tenzij een leverancier beslag legt op die voorraad. Mijn advies zou dan zijn om dan pas te betalen bij daadwerkelijke verkrijging dus niet vooruit betalen en wachten op bezorging. Afhalen in de winkel en dan pas betalen of, indien mogelijk, betaling achteraf.
Besef wel dat BCC eventuele garantie claims zeer waarschijnlijk niet zal kunnen honoreren.
Zolang leveranciers aan BCC blijven leveren kan zij ook nog niet aanwezige goederen on line verkopen.
Als koper zou ik dat risico, zeker bij duurdere aankopen met betaling vooraf, niet nemen. Mocht de levering niet plaats vinden dan is geld terughalen een issue.

TS zou graag een terug betaal verplichting willen zien. Dat is nu juist het probleem bij een failliet bedrijf. Er is geen geld om aan de betalingsverplichtingen te voldoen.
Zodra de betaling van de bestelling op de rekening van BCC staat is het niet meer uw geld.

ne
door neodutchio Sep 28, 2023 om 16:55
5156 Antwoorden / 12 Vragen

BCC is failliet, die bestaan dus niet meer. En beslag leggen kan ook niet, alles wat geleverd is zit in de boedel waar de curator over beslist.

sw
door swat1500 Sep 29, 2023 om 22:53
3789 Antwoorden / 0 Vragen

De rechtspersoon BCC bestaat nog steeds. Pas als het faillissement is afgehandeld zal de onderneming ophouden te bestaan.

rj
door rjw Oct 1, 2023 om 14:52
3266 Antwoorden / 5 Vragen

De rechtspersoon bestaat inderdaad nog maar mag niets meer doen want de curator is nu "de baas". Die bepaalt wat wel en niet mag (binnen de mogelijkheden van de relevante wetgeving). Effectief dus zo goed als vergelijkbaar met "niet meer bestaan".

marita5
door marita5 - Sep 28, 2023 om 16:49
11519 Antwoorden / 15 Vragen
capteam
door capteam - Oct 1, 2023 om 12:37
44 Antwoorden / 0 Vragen

Het leuke is dat je nog steeds mails met allerlei aanbiedingen van BCC ontvangt alsof er helemaal niets aan de hand is.

rj
door rjw - Oct 1, 2023 om 14:54
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Dit geeft maar weer aan dat kopen in een stenen winkel waar je betaalt en de boel meeneemt, of online bestelt met betaling achteraf zo gek nog niet is. Voor mij een reden om vrijwel alles wat ik online doe bij die grote blauwe .com te doen. Daar betaal ik pas een week nadat ik het product heb ontvangen zodat ik ook geen gedoe heb als ik het terug heb gestuurd.