Pietertj3
door Pietertj3 Feb 20, 2024 om 20:28
Geldzaken & recht

Locatie gegevens

Hallo,

Ik ben al enige tijd op zoek maar kan nergens een duidelijk antwoord vinden, en hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Voor mijn werk draai ik consignatiediensten vanuit huis, echter gaat dit middels een speciale app die continu mijn locatie verstuurd naar de meldkamer.
Dit zijn indirecte collega's van mij en heb ze dan ook alleen aan de telefoon.
Echter kunnen ze dus zien waar ik woon want ze kunnen op 5 meter nauwkeurig inzoomen.
ik vind dit niet fijn, omdat collega's niet hoeven te weten waar ik exact woon.

de vraag is dan ook, kan dit en mag dit zomaar volgens de privacy en of avg regels?

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

4947 12 Rapporteer

Topantwoord

sira
door sira - Feb 20, 2024 om 20:32
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Als u dat niet wilt dan rest er niets anders dan een andere baan buitenshuis te zoeken of thuiswerk zonder consignatiedienst..

Pietertj3
door Pietertj3 Feb 20, 2024 om 20:43
Antwoorden / 1 Vragen

Haha dan toch andere job, lekker praten zo.

feit is dat ik er al werkte voor heel dat gezeik met die locaties in het leven werd geroepen.

ik heb geen moeite mee met de woonplaats maar op straat niveau vind ik vergaan.

sira
door sira Feb 20, 2024 om 20:53
2350 Antwoorden / 24 Vragen

Ze zullen dat voor 1 persoon echt niet gaan veranderen, er solliciteert vanzelf wel iemand die ook vanuit huis wil werken.

U kunt ook proberen alle collega's mee te krijgen in uw argument. Nodig ze een keer bij u thuis uit en overleg met elkaar.

Ik zie overigens het probleem niet dat collega's weten waar u woont, Dat argument vind ik te zwak
Ik werk niet meer, maar een nieuwe werkgever gaat meestal na het eerste gesprek op Google maps kijken waar de sollicitant woont.

mahadma
door mahadma - Feb 20, 2024 om 20:39
11549 Antwoorden / 51 Vragen

Als er "ergens" iemand zo snel mogelijk nodig is kan ik mij voorstellen dat de meest dichtbije persoon gebeld wordt.

Dat ze op de meldkamer uw woonst kunnen zien/weten is iets wat verder geen goed of kwaad kan wat qua bedrijfsvoering efficiënt werkt. Ik weet zeker dat uw werkgever een copie id heeft en al uw privegegevens heeft. En dus ook uw woonadres. Maak u verder niet druk.

Pietertj3
door Pietertj3 Feb 20, 2024 om 20:41
Antwoorden / 1 Vragen

Hoi,

het gaat niet om de werkgever die toch alles al weet, maar meer de collega's die dus weten waar iemand nu woont wat volgens mij niet hoort

mahadma
door mahadma Feb 20, 2024 om 20:51
11549 Antwoorden / 51 Vragen

Dus u heeft aan geen enkele collega/bevriend persoon uw adres gedeeld? De meldkamer zou dan moeten lekken. En die zullen heus wel een geheim houding hebben.

Daarnaast, als iemand aan mij een adres of telefoonnummer vraagt van een collega binnen mijn werk dan zeg ik dat ik hem/haar wel bel of hij/zij dat goed vindt en laat ik hem/haar de vraagsteller wel terug bellen.  Wel zo fair.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 20, 2024 om 21:24
16870 Antwoorden / 202 Vragen

U draai cnsignatiediensten en dient, ik neem aan volgens ook afgesprken voorwaarden, snel bereikbaar te zijn. Ik kan mij daarom niet voorstellen dat u een probleem zou hebben met het gegeven dat u tijdens uw dienst zo snel als mogelijk vindbaar bent. Wilt u dat niet, ook mijn advies: zoek een andere baan.

Topantwoord

rj
door rjw - Feb 20, 2024 om 21:28
3269 Antwoorden / 5 Vragen

AVG verbiedt niet het gebruik van PII. Zolang maar beschreven is met welk doel gegevens worden gebruikt en hoelang het bewaard blijft (en nog wat andere zaken). In dit geval is er een duidelijk doel, dus als de werkgever dat goed heeft beschreven mag het. En als alleen actuele locatiegegevens bekend zijn en er niets wordt opgeslagen is dat ook goed volgens de AVG. Als het wel wordt opgeslagen moet in het privacybeleid staan hoe lang het wordt opgeslagen en waarom.

Dus: vraag je werkgever even om het privacybeleid en check hoe dit is beschreven.

Pietertj3
door Pietertj3 Feb 20, 2024 om 21:38
Antwoorden / 1 Vragen

Dank je wel, hier heb ik wat aan.

Vraag me nu alleen af waar ik dit kon vinden op internet.

Het mag wel echter moet privacybeleid meer inzicht geven.

Top.

br
door brui0929 - Feb 20, 2024 om 21:51
635 Antwoorden / 10 Vragen

Nee ga op uw telefoon naar instellingen locatie zet de schakelaar uit.

mahadma
door mahadma Feb 20, 2024 om 21:57
11549 Antwoorden / 51 Vragen

Dat zal uw werkgever niet waarderen.

rj
door rjw Feb 22, 2024 om 13:49
3269 Antwoorden / 5 Vragen

En wat als het een bedrijfstelefoon is?

Iv
door Ivo W - Feb 20, 2024 om 22:24
730 Antwoorden / Vragen

Of dit mag is afhankelijk van hoe belangrijk uw actuele locatie is voor de functie die u uitoefent.

Als er grote tijdsdruk is om u of één van uw collega's op de locatie van een melder te krijgen, dan is het voor de meldkamer van belang om uw exacte locatie te weten en kunnen monitoren.

Maar draait uw werk niet om écht spoedeisende dienstverlening, dan is het weten van uw exacte locatie niet van belang. Dan moet uw werkgever gewoon met u afspreken dat u tijdens een consignatiedienst binnen X tijdsbestek elk adres op Y*kilometer van uw woonplaats moet kunnen bereiken. Daarvoor hoeft de meldkamer niet uw exacte adres te weten maar is een centrale plek in uw wijk voldoende. Die 1 a 2 minuten reistijd tussen uw woning en de centrale plek in uw wijk gaat bij een niet-spoedeisende melding immers het verschil niet maken.
Bovendien kunt u dan tijdens de consignatiedienst ook gewoon een boodschap doen binnen uw dorp/wijk of even een klein rondje met de hond wandelen. Zolang u maar snel weer terug kunt zijn bij uw huis en/of (dienst)auto om te kunnen reageren op een oproep.

Alles hangt dus af van uw functie.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Feb 20, 2024 om 22:37
2075 Antwoorden / Vragen

Een bedrijf om uberhaupt dit soort gegevens te mogen verwerken, waarbij iemand dan blijkbaar constant gevolgt wordt, moeten ze al jaren uitgebreide protocollen en regels hebben en dat zou een werknemer ook moeten weten. Het verhaal lijkt mij "onvolledig".

mo
door mof - Feb 21, 2024 om 12:00
3619 Antwoorden / 3 Vragen

DAt hangt ervan af hoe uw werkgever dit heeft geregeld. Verder kunt u ook een andere telefoon nemen zonder de app. En laat uw werktelefoon op het werk liggen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Feb 22, 2024 om 04:00
1771 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Pietertje,

Om wat voor een baan gaat het?

1paul
door 1paul - Feb 22, 2024 om 08:22
3162 Antwoorden / 0 Vragen

als een werkgever dit soort trackers gebruikt, via een app of een tracker, moet deze uiteraard aan de bestaande privacywet voldoen EN, hij moet een gerechtvaardig belang hebben om je te volgen en dat lijkt me hier niet op zijn plek althans, ik zie het gerechtvaardige belang niet, werkgever weet immers waar je woont dus de tracker app hoeft niet..

dan kom je bij het stukje vertrouwen in elkaar en dan met name van de werkgever in de werknemer en laat dat nu juist niet een reden zijn om dit toe te staan..

neem contact op met je rechtsbijstand of juridische loket en leg deze vraag daar ook voor en vraag dan tegelijk welke stappen je kunt nemen om hier van af te komen, lijkt mij dat de werkgever een andere manier moet vinden om je je werk thuis te laten doen..

https://yeshugo.com/privacy-en-gps-tracking-hoe-werkt-dit-precies/#:~:text=Het%20installeren%20van%20een%20gps,zomaar%20de%20hele%20dag%20volgen.

eagle3893
door eagle3893 - Feb 22, 2024 om 11:53
3 Antwoorden / Vragen

Het gebruik van locatie gegevens van een mederwerker (GPS data) valt inderdaad onder de AVG. Dit mag dus niet zomaar gebruikt en gedeeld worden. Als uw werkgever denkt dat dit nodig is zal dit goed omschreven moeten zijn en is hiervoor toestemming nodig van de ondernemingsraad.
Er zijn een aantal zaken die u kan doen. Is het mogelijk om van de app het recht locatie in te trekken?
Vraag na bij uw ondernemingsraad of voor het gebruik van de ze locatie gegevens instemming is verleend en wat de afgesproken regels zijn.

rj
door rjw Feb 22, 2024 om 13:51
3269 Antwoorden / 5 Vragen

Als de locatie niet bekend is kan het werk niet worden uitgevoerd. Of het bedrijf moet alle medewerkers gaan bellen met de vraag waar ze zijn, vervolgens een overzicht maken waar iedereen zich bevindt, en vervolgens is het probleem dat opgelost moet worden (en waarom bekend moet zijn wie het dichtsbij is) al vreselijk ge-escaleerd.

Iv
door Ivo W Feb 22, 2024 om 17:53
730 Antwoorden / Vragen

@RJW: dat is nogal afhankelijk van de functie.

Zonder de exacte locatie van de werknemer bij te houden kan ook afgesproken dat de werknemer moet zorgen dat hij binnen X minuten ter plaatse kan zijn voor een melding binnen de regio.

Dan kan de werknemer rustig op bezoek bij vrienden of familie die in hetzelfde dorp wonen (want daardoor veranderd de reistijd nauwelijks).

me
door meganega - Feb 22, 2024 om 14:03
43 Antwoorden / Vragen

De noodzaak voor het verwerken van deze gegevens in deze mate is te betwijfelen. Je kunt makkelijk hetzelfde resultaat bereiken op een minder ingrijpende manier. Omdat het hier ook nog eens gaat om je thuisadres is het altijd in strijd met artikel 8 van het EVRM.

Ozymandias
door Ozymandias Feb 22, 2024 om 15:21
169 Antwoorden / Vragen

Een nieuw account dat op alle topics nietszeggende antwoorden geeft?

Het is dus niet 'altijd' in strijd want er zijn gewoon situaties waarin dat mag of noodzakelijk is. En wat is dan een andere oplossing? Je doet alsof dat maar zo makkelijk gaat.

me
door meganega Feb 22, 2024 om 16:51
43 Antwoorden / Vragen

Noem die situaties dan eens op wijsneus, je doet anders niks dan kolderen.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Feb 22, 2024 om 17:56
2075 Antwoorden / Vragen

Dat is dus precies de problematiek waar iedere werkgever al lang over nagedacht moet hebben en ook vastgelegd voordat dit soort dingen überhaupt kunnen gebeuren. Er ontbreekt echt zoveel informatie aan dit topic dat ik bijna denk dat het een gevalletje trollen is.

me
door meganega Feb 23, 2024 om 09:22
43 Antwoorden / Vragen

Het probleem is dat in Nederland amper wordt nagedacht over rechtsgevolgen omdat de rechtsgang zo ontoegankelijk is. Nederland is een gedoogcultuur, waardoor iedereen structureel te maken krijgt met onrecht.

Deze situatie mag gewoon niet, elk redelijk persoon kan dat vaststellen dat dit nooit de bedoeling kan zijn. Het is te ingrijpend en vormt daarmee een gigantische inbreuk op het recht op bescherming van de privésfeer.
Maar toch heb je vollop wijsneuzen die doen alsof dit volkomen normaal is, en pretenderen zelfs dat het gerechtig is.
Voor wie nemen hun het eigenlijk op? Alleen hun eigen ego natuurlijk. Niemand is bij die waardeloze antwoorden echt gebaat, en zeker niet de verzoeker.