Hayes96
door Hayes96 Aug 29, 2023 om 21:32
Geldzaken & recht

Logés van mijn medebewoner

Hi allen,

Samen met 4 anderen huur ik een woning. We hebben ieder onze eigen kamer, maar delen het toilet, badkamer en keuken. Wij staan alle 5 ingeschreven bij de gemeente, en hebben ieder een individueel huurcontract op eigen naam.

Nu speelt het volgende: recentelijk is er een wisseling van huurders geweest, en is een nieuwe man bij ons komen wonen. Hij heeft echter al 3 van de 4 weken zijn echtgenote over de vloer, en sinds 2 weken slaapt er ook een andere man van wie ik de relatie tot hen niet ken. In plaats van 5 bewoners, zijn er nu dus indirect 7 bewoners. Deze twee logés zijn niet ingeschreven op dit adres, en hebben ook geen huurcontract.

Ze spreken geen NL of Engels, dus communicatie is onmogelijk.

Ik heb mijn huurbazin ingelicht, en die heeft middels een vertolker vernomen dat de man beweert dat zijn vrouw ook een woning heeft in Den Haag omdat ze daar werkt. Over de andere man tot dusver geen toelichting. Mijn huurbazin vindt het prima zo.

Ik echter niet... In de praktijk zijn de logés onafgebroken hier. Er is geen verdeelsleutel in de servicekosten. Dit heb ik een keer proberen te regelen maar de gerechtelijke kosten werden te hoog en dus heb ik niet doorgezet. Nu douchen die 2 logés hier wel, koken hier, draaien hun wasjes hier, etc. Ik vind het helemaal niet ok dat ik moet meebetalen aan die kosten. Zij betalen het in elk geval niet. De kosten gaan nog steeds gedeeld door 5.

Ook qua hygiëne vind ik het een ding. We delen al met 5 man 1 toilet, maar nu dus met 7. Wettelijk moet er per 5 bewoners minstens één toilet zijn maar ja, ze staan niet op het contract dus zijn officieel geen bewoners.

Ik voel me gewoon niet prettig meer in mijn eigen huis op deze manier en de huurbazin is niet voor reden vatbaar... Weet iemand waar ik wettelijk gezien nu op kan leunen? Of ben ik maar gewoon de sjaak en moet ik dit accepteren?

6985 13 Rapporteer
tenormin
door tenormin - Aug 29, 2023 om 21:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

U bent sowieso geen bewoner in eigen huis, want dat werd/is al gedeeld door 5 medebewoners. Nog verbazingwekkender vind ik uw mededeling dat de Poolse bewoner: is recentelijk bij jullie komen wonen en ook: staat hij als enige ingeschrevenen op dit adres met huurcontract. Ik snap er kennelijk weinig van maar dan lijkt het, mij in ieder geval, zijn vrouw bij hem is ingetrokken. Wat de relatie tot de andere man kan ik uiteraard geen oordeel geven, net zo min als u: want u kent de situatie kennelijk ook niet.

Hayes96
door Hayes96 Aug 29, 2023 om 21:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik begrijp uw reactie ook niet helemaal. Wat bedoelt u met "geen bewoner in eigen huis"?

Dit is een gedeelde huurwoning. Individuele (afsluitbare) slaapkamers, met gedeelde nutsvoorzieningen.

Wat betreft de relatie van de 3 onderling, dat is mijn vraag niet.

De vraag is wat mijn rechten zijn omtrent het moeten accepteren van langdurige logés van medebewoners, in relatie tot servicekosten. Denk aan gas/water/licht. Daarnaast in relatie tot de minimale nutsvoorzieningen die een huurwoning moet bevatten.

pr
door prikker Aug 30, 2023 om 12:12
15 Antwoorden / 1 Vragen

Zou het echt daarom gaan @Tenormin ? Nee he.. dat weet je zelf ook wel.

Lijkt me dat de huurder/OP eens met de verhuurder moet gaan praten over hoeveel mensen er wel niet in die andere woning verblijven.

Dat kan nooit de afspraak zijn.

mahadma
door mahadma - Aug 29, 2023 om 21:45
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Als ik het goed begrijp woont de poolse man als enige officieel staat ingeschreven. Dus uw groep van 5 is daar dus niet ingeschreven en woont daar feitelijk illegaal. Corrigeer mij als ik fout zit aub. U heeft wel of geen huurcontract? Er zou sprake kunnen zijn van illegale verhuur.

Hayes96
door Hayes96 Aug 29, 2023 om 21:56
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ah, ik zie dat ik over de inschrijving inderdaad duidelijker had kunnen zijn.

Alle 5 "officiele" bewoners (dus inclusief de nieuwe bewoner en ikzelf) van de woning staan ingeschreven bij de gemeente, en hebben ieder individueel een huurcontract op hun eigen naam.

Met als enige bedoelde ik, hij als enige van de 3 die nu deze kamer delen.

tenormin
door tenormin Aug 30, 2023 om 12:26
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@Hayes96, op basis van uw Openings Topic heb ik gereageerd. Over de Poolse meneer, zijn vrouw en nog iemand. Het lijkt me dat u privé huurt, dus geen WBV, naar ik aanneem. Als u met de verhuurster er niet uitkomt kunt u altijd de hulp van de huurcommissie vragen. Telefoon: 0800-4887243, van 09:00 tot 17:00 uur. Of kijk op de site van Huurcommissie, daar leest u meer mogelijkheden om een klacht in te dienen.

atlas1302
door atlas1302 Aug 31, 2023 om 13:07
341 Antwoorden / 13 Vragen

Als er niets over geschreven wordt in het huurcontract, dan kan het huis gewoon vol lopen met logés. Opvangcentum.
Of dat de bedoeling is daar zijn gangen voor om te bewandelen, en die zijn er genoeg gegeven.

Ik verhuur ook, niet in Nederland, maar als een huurder de regels overtreed dan is er zero tolerantie. En ik kan mij beroepen op de reglementen van Booking. U daarintegen, heeft geen poot om op te staan.

Ik moet binnenkort naar Nederland, kunt u mij uitnodigen als logé. Ik betaal de helft van uw onkosten. Zie website voor contact.

Hayes96
door Hayes96 - Aug 29, 2023 om 21:48
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ah, ik zie dat ik over de inschrijving inderdaad duidelijker had kunnen zijn.

Alle 5 bewoners van de woning staan ingeschreven, en hebben ieder individueel een huurcontract.

Met als enige bedoelde ik, hij als enige van de 3 die nu deze kamer delen.

Topantwoord

sw
door swat1500 - Aug 29, 2023 om 23:47
3789 Antwoorden / 0 Vragen

U moet bij uw verhuurder zijn. Als die de situatie prima vindt dan moet u kijken wat er in het hiircontract staat over inwonende echtgenotes, vrienden of familieleden. Als in het huurcontract daarover niets staat opgenomen kunt u weinig tegen de situatie beginnen.
U woont kennelijk in Den Haag. U zou ook contact kunnen leggen met de pandjesbrigade van de gemeente Den Haag.
Let wel, als de situatie m.b.t. verhuur aan de diverse bewoners niet aan de regels voldoet zou u ook uw woning kunnen kwijt raken.

Hayes96
door Hayes96 Aug 30, 2023 om 12:14
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor uw reactie. Er staat inderdaad niets in de contracten... Ik was er al een beetje bang voor.

Topantwoord

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 30, 2023 om 00:30
1768 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Hayes96,

Zo te lezen heeft u te maken met een huisjesmelker.....

Ik raad u aan om lid te worden van de Woonbond en advies aan hen te vragen.

Uw woonsituatie zal steeds slechter worden.

Klik op de volgende link:

https://www.woonbond.nl/landelijk-kantoor

Topantwoord

sjjoppy
door sjjoppy - Aug 30, 2023 om 07:47
7195 Antwoorden / 3 Vragen

U zou het juridisch loket eens in kunnen schakelen voor een oplossing als u er met de verhuurster niet uitkomt.

https://www.juridischloket.nl/wonen-en-buren/huurwoning/servicekosten/

https://www.juridischloket.nl/contact/

Topantwoord

MartinSl
door MartinSl - Aug 30, 2023 om 10:00
7 Antwoorden / Vragen

Illegaal wonen kun je melden bij de gemeente, zij stellen dan een onderzoek in.

Topantwoord

Sa
door Satipu - Aug 30, 2023 om 11:26
18 Antwoorden / Vragen

Een advies lees de vorige berichten nog een keer goed door. Er staan genoeg tips.

U moet dit allemaal niet accepteren. Maak er werk van.
Wij wonen zelf bijna 1 jaar in een nieuw appartementen complex.

Prima naar onze zin, maar het eerste appartement daar zijn de bewoners uitgezet,
werdt onderverhuurt en dat mag niet. Wij huren van de woningbouwvereniging.

Dus maak er werk van. Succes.

tenormin
door tenormin - Aug 30, 2023 om 12:33
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Hayes96, ik heb onder uw reactie aan mij een andere reactie geplaatst. Verwittig u maar even hier, dan weet u het.

Wi
door Wilma-60 - Aug 30, 2023 om 13:09
25 Antwoorden / Vragen

Misschien een gevalletje dubbele steun? Nu dan zou de rekening  van gas en water ook door 7 mensen gedeeld moeten worden . Als er nu 7 bewoners zijn .
Ook wel een rare reatie van u verhuurbazin, als er zoveel mensen in een huis wonen die er niet thuis horen vraag ik mij af, hoe dat zit met de verzekeringen? Ik zou nogmaals de huurbaas aan schrijven even een kopie van maken , en de kopie naar hem/ haar toesturen , dat u een bewijs heeft dat u dat hebt gemeld. Misschien krijgt hij of zij wel betaald voor 7 mensen maar, jullie moeten zelf gas en stroom en water betalen begrijp ik. Dus wel erg oneerlijk dan. En wat zeggen die andere medebewoners ervan, samen sta je sterker he?

mo
door mof - Aug 31, 2023 om 04:20
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt een klacht bij de gemeente tegen de verhuurder indienen. Er zijn wettelijke grenzen aan de diur van een logee. Die kunnen per gemeente verschillen.

atlas1302
door atlas1302 - Aug 31, 2023 om 10:59
341 Antwoorden / 13 Vragen

U moet het maar zien als een hotel waar je een kamer huurt, in uw geval om te wonen en u staat ook ingeschreven bij de gemeente met nog 4 anderen.

Zoals bij een hotel is het logisch dat de geboekte alleen gebruik kan maken van de facilliteiten, zelfs bezoek is niet toegestaan. U huurt geen woning, maar een gedeelte ervan met nog 4 anderen.
Dus de verhuurder, een particulier, moet u hierop aanspreken.

Heeft u dan ook een contrakt, voorwaarden.?