hilly
door hilly Mar 27, 2013 om 19:08
Geldzaken & recht

Loonbeslag en schulden

Ongeveer 5 jaar geleden heeft mijn vriend schulden opgebouwd. Hij heeft al een paar jaar loonbeslag en daardoor nog meer in de schulden gekomen o.a Ziekenfonds,huur,en energieleveranciers.
Begin 2013 is er kanker bij hem geconstateerd en hij is nu terminaal kan al niet meer lopen en bijna niet meer praten.
Hij heeft de gemeente om hulp gevraagd en er is iemand van Humanitas gekomen om wat dingen te regelen.Het enige wat er is bereikt is dat er een Deurwaarder is geweest en die heeft wat dingen op papier gezet. Hij heeft een 2-zitsbank die al 40 jaar oud een oud salontafeltje en een TV van dik 10 jaar oud en een oude PC en een eethoekje van de kringloop.
Al deze dingen worden na 1 april uit zijn huis gehaald en dit gebeuren komt ook in de krant. Kan dit? Is er dan geen mededogen met iemand die nog maar een paar weken heeft te leven? Hij wilde graag thuis blijven maar dat kan dus niet meer en moet dan worden opgenomen wat veel meer geld kost. Ja het is alles natuurlijk zijn eigen schuld maar moet en kan dit nu zo?
Dit alles word in beslag genomen vanaf 1 april

2864 32 Rapporteer

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 19:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat de deurwaarder gegevens van spullen opgeschreven heeft, wil nog niet zeggen dat die weggehaald worden. Er moeten sowieso een aantal zaken blijven, zoals een bed, stoel, tafel enzovoort.

Was dat wel een gerechtsdeurwaarder?

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 19:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het was een deurwaarder die in opdracht kwam van de Zorgverzekeraar. Ik weet niet of dat een gerechtsdeurwaarder was.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 20:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

......Hij heeft een 2-zitsbank die al 40 jaar oud een oud salontafeltje en een TV van dik 10 jaar oud en een oude PC en een eethoekje van de kringloop........

ALS deze spullen worden weg gehaald, zijn die of gratis of voor een paar centen zo weer aan te schaffen via Marktplaats.nl of via Gratisoptehalen.nl

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 21:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dat zal best zo zijn maar het gegeven dat mijn vriend terminaal is en eigenlijk niets meer kan
vind ik zo erg dat hem dit nog boven het hoofd hangt. Als hij er straks niet meer is kunnen ze alles wel meenemen en iets van waarde zit er echt niet bij.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 21:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het werkelijk van nul en gener waarde is, doen ze echt die moeite niet.

Nog even afgezien daarvan, in zijn situatie kan hij toch eigenlijk ook niet meer alleen thuisblijven?

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 22:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee dat klopt Tijger1 maar met wat hulp van een paar buren en elke dag een Alpha hulp kan het nu nog. Maar elke dag wordt hij slechter en daarom had hij Humanitas ook ingeschakeld om alle zaken voor hem te regelen maar ze doen niets tot zeer weinig helaas. Hij heeft de Scootmobiel (WMO) al in de kamer om zich te verplaatsen.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 22:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

hilly schreef op woensdag 27 mrt 2013, 19:08: .
Al deze dingen worden na 1 april uit zijn huis gehaald .
Hij wilde graag thuis blijven maar dat kan dus niet meer en moet dan worden opgenomen wat veel meer geld kost.

Waarom zou hij niet meer thuis kunnen wonen als er wat spullen worden weggehaald ?
Hij wordt toch niet uit huis gezet ?
Z`n bed en beddengoed mogen ze in elk geval niet meenemen en kunnen jullie als die deurwaarder vertrokken is niet een stoel en tv of iets wat hij nodig heeft daar weer binnenbrengen ?

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als het werkelijk zo is dat die spullen, die nauwelijks van waarde zijn, na 1 april bij hem uit het huis worden gehaald, vind ik het ongelooflijk hard. Als iemand op sterven ligt mag er wel wat compassie zijn, ook al is het juridisch misschien wel te beargumenteren.

Wat bedoel je met dat het in de krant komt? Wordt er actie gevoerd, of bedoel je een aankondiging van de verkoop van de goederen door de deurwaarder?

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 22:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens de deurwaarder komt het in de krant als aankondiging van verkoop.
Hij heeft al bijna niks meer en dan wordt dat beetje huisraad ook nog weggehaald en staat alleen het bed nog in de kamer en een kapotte burostoel. Ik heb geen idee Stacey of de buren nog iets hebben staan voor hem. Ik heb zelf ook niks voor hem,bankje heeft hij al van mij gehad en 2 eettafel stoelen en een oud fornuis. Dit alles vind ik zo onnodig om nog te doen maar ja het staat in de wet en die moet uitgevoerd worden. Ik dacht dat Stichting Humanitas er was om mensen in nood te helpen maar dit blijkt in de praktijk anders te zijn.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 22:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

hilly schreef op woensdag 27 mrt 2013, 22:31: . Ik heb geen idee Stacey of de buren nog iets hebben staan voor hem. .

Voor habbekrats heb je wat spul van de kringloop en wat zal hij nog nodig hebben voor tijdelijk, zoiets moet toch wel te regelen zijn als hij liever thuis blijft.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 22:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat het in de krant komt, maakt toch ook niets uit, dat leest geen hond. En eventuele opkopers zijn zo verdwenen, als ze dat boeltje zien.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het zou mij persoonlijk ook niks uitmaken,maar hij woont in een klein dorp en als er maar 1 persoon het leest weet het hele dorp het en dat vindt hij vreselijk.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 22:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is het misschien een idee om contact op te nemen met zijn zorgverzekeraar? Vragen om coulance en wat medemenselijkheid voor een mens die op sterven ligt?
Je moet alleen dan wel door zien te dringen tot iemand die verder reikt dan de klantenservice. Weet je wie de zorgverzekeraar is en of er een aanspreekpunt is? Het is wat laat, maar beter nu maar door te zetten. Ik snap heel goed dat hij liever tussen zijn eigen spullen zijn laatste dagen doorbrengt.
Een treurige zaak.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 22:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

@zoekster

Volgens mij stuurt een zorgverzekeraar geen deurwaarder, maar gaat het bij niet betalen naar het CVZ.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 22:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat weet ik niet Zoekster maar daarom was Humanitas ingeschakeld om dat te regelen. Ik zit meer dan 150km bij hem vandaan. Ik zal morgen proberen om het telfnr van de mevr van Humanitas te krijgen om daarmee dan contact op te nemen.
Het is inderdaad een zeer treurige zaak.
Bedankt voor je meeleven en denken.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 23:21
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de deurwaarder namens het CVZ handelt, heb je misschien nog wat aan deze contactpagina.
KLIK

Sterkte met alles.

ve
door verwijderd - Mar 27, 2013 om 23:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Jeetje. Ik lees dit en vind het wel zeer schrijnend. Hij heeft helemaal niets en dan wordt het nog eens weggehaald ook? Zo iets geloof je toch bijna niet. En dan staat er ook nog eens heel opvallend 1 april. Ik hoop dat ik er naast zit, maar heb toch zo mijn twijfels.

Sorry,

biteme

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 01:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

Loonbeslag: er wordt een beslagvrije voet gehanteerd.

Schulden: schuldsanering via de gemeente, in drie jaar tijd van de schulden af.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 01:12
0 Antwoorden / 0 Vragen

wolfgang wölfe schreef op donderdag 28 mrt 2013, 01:01: Loonbeslag: er wordt een beslagvrije voet gehanteerd.

Schulden: schuldsanering via de gemeente, in drie jaar tijd van de schulden af.

Beste wolfgang

Ik vind dit wel een heel ondoordachte en kwetsende reactie. In drie jaar tijd van je schulden af als je terminaal bent? Denk jij dat je dan nog 3 jaar hebt?

Ik blijf nog steeds hangen op de zeer opvallende vermelding van 1 april, maar zelfs als ik gelijk heb ben jij wel erg kwetsend.

Groetjes,

biteme

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 06:01
0 Antwoorden / 0 Vragen

je kan tegenwoordig ook veel spullen lenen/huren bij een thuiszorg organisatie, dat kan in principe nooit geclaimd worden.

persoonlijke dingen zoals een computer zou ik snel verkopen aan een bekende en dan teruglenen als ze weer weg zijn, ook dat mag in principe niet in beslag worden genomen, zolang de nieuwe eigenaar maar goed beschreven staat. tenminste de harde schijf houden als daar nog fotos en andere documenten op staan.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 09:29
0 Antwoorden / 0 Vragen

@alexishoop

De gegevens van de spullen zijn al opgeschreven. Dus dat kan niet meer.

@biteme

Niet echt een goede grap dan als de datum er zo bij staat.

Ik lees dat het CVZ de premie simpel laat inhouden op de uitkering. Het moet hier dan gaan om die zes maanden achterstand bij de zorgverzekeraar.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 09:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

Deze reactie heb ik niet bij mijn reactie op dat asociale figuur willen zetten:

Hilly, heel veel sterkte samen met uw vriend.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 11:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Hutch,bedankt voor je berichtje.

En mensen dit is echt geen 1 april grap.

Het is nu gewoon afwachten op de dingen die gaan komen het wordt nog een zware
en vervelende tijd. Bedankt alvast voor jullie inbreng en suggesties.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 12:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

macwouter schreef op woensdag 27 mrt 2013, 23:49: [edit redactie - bijdrage verwijderd]

Macwouter,

wat ik (...) niet begrijp, is het feit dat u precies (!!) weet hoe die schulden ontstaan zijn en daarnaast ook nog eens een unieke vooruitziende blik heeft.

Dan hem ook nog eens uitmaken voor 'oplichter' en 'wanbetaler'.....

Zelden zo'n asociaal figuur als u meegemaakt op deze site. Ga u diep zitten schamen!

Maar gezien uw vele andere reacties op deze site, verbaast het mij ook nog niet eens.
Ze moesten u per direct van deze site afgooien!

Hutch

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 13:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik begrijp niet dat Humanitas het voor elkaar gekregen heeft dat de deurwaarder komt? ?
Dat lijkt mij toch los van elkaar te staan? De deurwaarder komt toch niet omdat Humanitas daarom vraagt?
Als de vriend van TS zich bij de gemeente meldt voor hulp, lijkt me dat er, (naast doorgeven aan Humanitas) gesproken wordt over schuldhulpverlening/WSNP? (Dat natuurlijk al veel eerder had moeten gebeuren, omdat de schulden alleen maar zijn opgelopen de afgelopen jaren?.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 13:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jolijn nr.2

Gezien de rest van het verhaal van Ts lijkt mij het opvolgen van uw advies niet meer haalbaar. De vriend is terminaal.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 13:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een schrijnend geval....
Ik zou in de eerste plaats proberen te achterhalen wie de deurwaarder heeft gestuurd,mijns inziens kan dat Humanitas toch niet geweest zijn?
Wat hebben die aan een deurwaarder?
Daarbij zou ik proberen om op korte termijn een afspraak te maken met maatschappelijk werk,mss kunnen die nog iets voor uw vriend betekenen,die kunnen vaak meer wegen bewandelen dan een leek.

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 13:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

@tijger1, snap ik. Normaal gesproken zou dat aan de orde zijn, maar het kan toch niet zo zijn dat de gemeente in plaats daarvan Humanitas inschakelt om contact met een deurwaarder op te nemen?

ve
door verwijderd - Mar 28, 2013 om 14:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

@jolijn nr.2

Ik denk niet dat die deurwaarder met Humanitas te maken heeft. Zal puur toeval zijn dat die kwam na Humanitas.

Volgens Ts heeft de deurwaarder de gegevens van de spullen opgeschreven en komt er een verkoop, of niet? Wat Ts is daarover niet duidelijk. Als er een verkoop plaatsvindt moet dat ter plekke gebeuren.

Maar goed, zo'n deurwaarder, behalve als hij van de belastingen is, komt pas na een rechtszaak.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2013 om 23:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wil jullie allemaal nog hartelijk bedanken voor jullie adviezen en medeleven....
Mijn vriend is 25 april 2013 overleden na een vreselijke slopende ziekte.

Ik ben voor het laatst bij hem geweest op 23 april en toen ik daar aan kwam hing er een groot plakkaat aan zijn voordeur van de deurwaarder voor de publieke verkoop.
Ik ben mij rot geschrokken wat daar wel niet allemaal opstond:
Flatscreen TV,tv meubel,salontafel,2 zitsbank,fauiteil,schemerlamp,stofzuiger,kleine laptop,PC + toebehoren,eigengemaakt bureau + stoel,eethoek + 3 stoelen,gasfornuis,koelvriescombinatie,magnetron en de wasmachine. Zelfs de grasmaaier stond er op.

Dinsdagmiddag nog een uiterste poging gedaan en iemand van bureau Raadslieden is meteen gekomen en heeft de hele zaak kunnen opschorten via de Rechtbank.. Loonbeslag en meerdere zaken daar klopte helemaal niks van en ze zou proberen om dat recht te trekken want mijn vriend heeft heel lang veel te weinig te besteden gehad.
Twee dagen later is hij overleden. Na het overlijden mochten wij als familie en vriendin niet meer in het huis want alles was nu van de Gemeente. Er zijn 5 opkopers geweest en die hebben alles opgekocht,ook de prive spulletjes helaas. Ik heb het boek maar gesloten want te was te erg en zo medogeloos ik heb er nog steeds geen woorden voor dat dit in Nederland kan en mag en gebeurd.

Ik moest het nog even kwijt...
Nogmaals allemaal bedankt.

Hilly.

ve
door verwijderd - Nov 9, 2013 om 23:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Trieste zaak. Ook vind ik de reacties van sommige forumleden hier gewoonweg beschamend. Die 'wat maakt het uit, haal je toch gewoon wat spullen van de kringloop' reacties, zo ongevoelig. Alsof je wat zat te zeuren.
Gelukkig is het niet tot een openbare verkoop gekomen tijdens het leven van je vriend.

Sterkte ermee.

ve
door verwijderd - Nov 10, 2013 om 09:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Wat een intenst triest verhaal zeg. Had deze vraag niet eerder gezien, maar de reacties lezende moeten sommige mensen zich schamen. Het is al even geleden, maar desondanks nog veel sterkte gewenst. Absurd dat zoiets kan gebeuren.