Hv
door HvdL909 Mar 6, 2021 om 20:05
Geldzaken & recht

Loonheffingskorting en de pech hebben om van baan te moeten wisselen met een laag inkomen

Het begon in 2019 toen mijn tijdelijke contract afliep eind oktober en ik vanaf 2 november overging naar de WW. Wat ik toen niet wist, maar pas achterkwam tijdens de belastingaangifte van 2019 was dat als je 2 verschillende banen hebt in hetzelfde jaar en je past op beide banen loonheffingskorting toe (ook al is er geen overlap qua werk) ze de tweede loonheffingskorting als "schatting" zien en een zeer hoge kans is dat je teveel loonheffingskorting hebt gekregen.
Hierdoor moest ik E 280,- terug betalen met mijn WW. Nou is mijn inkomen altijd rond het bijstandsniveau geweest, dus ik heb het maar opgedeeld in 10 termijnen, want anders kon ik het niet terug betalen.

Voorspoelen naar 2020, de WW loopt af en ik kom in de bijstand. Terwijl ik in de bijstand zit krijg ik winkelwerk aangeboden, maar wel met te weinig uren, dus ik krijg aanvullende bijstand op dat van mijn inkomen.Ik moet van de bijstand loonheffingskorting op het winkelwerk toepassen, maar na 2 maanden krijg ik een nieuwe baan via de bijstand. Deze baan is zonder loonheffingskorting te ver onder de bijstand om er van af te stappen, maar met loonheffingskorting net genoeg om de aanvullende bijstand af te zeggen. De Bijstand (niet meer dan logisch) zegt dat ik bij mijn nieuwe baan ook loonheffingskorting moet toepassen. (Er is geen overlap met de oude en de nieuwe baan.) Helaas zorgt dit er weer voor dat ik nu geld moet terug betalen bij mijn belastingaangifte nu E 476,- wat ik niet heb en zelfs in 12 termijnen heel veel moeite gaat kosten om terug te betalen.

Mijn vraag is: Bestaat er een regel, een maas of mogelijkheid tot kwijtschelding in de belastinggeving voor mensen zoals ik die in deze situatie terecht zijn gekomen? En zo nee, kunnen jullie dit bij politiek Nederland neerleggen en vragen waarom er niet zoiets bestaat om de lage inkomens te beschermen van situaties als deze.

4891 5 Rapporteer

getty
door getty - Mar 6, 2021 om 20:12
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Leg de aanslag bij de gemeente neer, die moeten deze betalen als u in deze periode van het belastingjaar de aanvullende bijstand kreeg.

zij hadden anders namelijk meer uitkering moeten betalen. Dit komt vaker voor in de bijstand. Indienen daar dus!

door 14peter - Mar 6, 2021 om 20:12
567 Antwoorden / 2 Vragen

Er is een regel voor, die zegt dat je de loonheffingskorting maar één keer tegelijk mag toepassen.

tijger1
door tijger1 Mar 6, 2021 om 20:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die regel is er niet, maar het is meestal wel verstandig.

Hv
door HvdL909 Mar 6, 2021 om 20:51
1 Antwoorden / 1 Vragen

Er was geen overlap tussen de banen. De een was al afgesloten toen ik met de ander begon.

tijger1
door tijger1 - Mar 6, 2021 om 20:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De loonheffingskorting wordt toegepast per tijdvak, week, maand, enzovoort. Als men twee banen na elkaar heeft, wordt er gewoon na elkaar per maand loonheffingskorting toegepast. En die tweede is geen schatting, de in te houden loonheffing werd gewoon berekend over uw WW uitkering.

En als de soos met bijstand uw loon aanvult, moeten zij voldoende loonheffing afdragen. U kunt op de jaaropgave van de soos zien of zij per abuis ook loonheffingskorting hebben toegepast.

Dus op naar de soos om het te laten uitzoeken.

Hv
door HvdL909 Mar 6, 2021 om 20:53
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dus wat u zegt is eigenlijk dat ik van en de belastingaangifte van 2019 (werk en ww) en die van 2020 (ww, bijstand, werk 1 en werk 2) eigenlijk niet had hoeven te betalen of nog moet betalen?

getty
door getty Mar 6, 2021 om 21:38
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U bent en blijft altijd zelf verantwoordelijk voor het betalen van de aanslag

Wel kunt u in het jaar van de bijstand proberen de aanslag via gemeente terug te krijgen.
Uwv kan u ook proberen maar heb ik geen ervaring mee.

tijger1
door tijger1 Mar 6, 2021 om 22:12
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Klagen bij het UWV is zinloos. Daar vindt de inhouding gewoon via de tabel plaats. En is dus correct.

Maar het kan zijn, let op, ik zeg het kan zijn, dat de aanvullende bijstand te laag berekend was. Dus daar maar informeren of u na het ontvangen van de aanslag een suppletie kan krijgen.

jantje7
door jantje7 - Mar 7, 2021 om 09:24
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Uw redenering over 2019 klopt niet. Op beide mag de loonheffingskorting worden toegepast. Waarom u dan toch moet betalen, kan enkel alleen zijn dat u een voorschot heeft gehad over 2019. Naar ik vermoet heeft u dit ook over 2020 gehad. Een bijbetaling is anders niet te verklaren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 7, 2021 om 10:30
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Hetgeen u stelt m.b.t. moerten van toepassing van loonheffingskorting is onjuist! Of u wel rekening laat houden met loonheffingskorting is geheel aan u zelf. Normaliter is het zo dat het zinvol is om dat te laten toepassen bij uit arbeid of steunn ontvangen uitkering die het hoogste is en indien er sprake is van één inkomstenbron.

Indien er sprake is van meerdere inkomstenbronnen is het soms zelfs helemaal niet zinvol om dit toe te laten passen!! (Zie de info waar ik u naar verwijs die in feite inhoudt dat alle fiscale bronnen bij elkaar worden opogeteld en u in ieder geval meer heet ontvangen dan het inkomen dat fiscaal onbelast blijft).

De loonheffingskorting is bedoeld om vooraf al rekening te houden met diverse mogelijke heffingskortingen opdat u later dam logelijk tie teveel behoeft terug te ontvangen.

En dat laatste lijkt nu toch bij u het geval te zijn omdat u een naheffing kreeg van de Belastingdienst. En die naheffing betekent dus niet meer of minder dat er in relatie tot het totale bruto inkomen te weinig loonheffing is ingehouden! (En dat is mogelijk bij vooreal kortdurende bronnen of bij bronnen waarvan het belastbaarloon onder de heffingsgrens ligt. Hoe dan ook is het zaak om uw aangifte nog ens heel goed door te lopen omdat u daar mogelijk aftrekposten heeft vergeten.

Zie deze info : https://kandoor.nl/blog/loonheffingskorting/ en /of deze https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/werk-en-inkomen/content/ik-heb-meerdere-werkgevers-hoe-zit-het-dan-met-de-belasting   Herhgaald, ga uw aangifte na en corrigeer die indien blijkt dat u te weing rekening heeft gehouden met mogelijke aftrekposten.