ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 16:42
Geldzaken & recht

Mag een absurde verhoging als de rentestop wordt stopgezet

Aug 2013 heb ik een rentestop aangeboden gekregen (bij Hoist Finance AB) , indien er maandelijks €150 aan hen werd overgemaakt.

Het openstaand bedrag bedroeg op dat moment  €5630,90.

Deze aanbieding is door mij geaccepteerd,  waarna er maandelijks (conform de afspraak) €150 is overgemaakt.

36 maanden verder (inmiddels €5400,- overgemaakt), heb ik een brief van Hoist ontvangen waarin zij aangeven dat het openstaand bedrag nog €235,90 bedraagt, wat correct is.

afgelopen maand (aug 2016) zat ik even krap bij kas, waardoor ik de afgesproken termijn van €150 niet ben nagekomen.

Met in het achterhoofd dat de resterende  €235,90 eind September in zn geheel zou worden voldaan.

Tot mijn verbazing heb ik nu een schrijven van Hoist ontvangen, waarin zij aangeven dat " vanwege het uitblijven van betaling het openstaand bedrag nu €1376,- (!) bedraagt.

Uiterlijk ben ik voornemens om enkel het overgebleven bedrag van €235,90 eind september te betalen.

Sta ik hiermee in mijn recht?

Kan ik het schrijven van Hoist, waarin zij aangeven dat het openstaand bedrag nu €1376 bedraagt negeren?

5490 15 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2016 om 16:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u hoeft al bijna drie jaar geen rente over een lening te betalen en nog komt u uw aflossingsverplichting niet na? Tja, dan hoeven zij hun toezeggingen ook niet verder na te komen.

Ongetwijfeld zult u in de voorwaarden van die rentestop een en ander kunnen nalezen.

ar
door arzilio - Sep 21, 2016 om 17:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

De aflossing heeft één maand (aug 2016) niet plaatsgevonden.

Eind sep wordt het termijn van augustus en de resterende €85,90 in z'n geheel voldaan.

Ik kan mij niet voorstellen dat er een nieuw bedrag van €1376,- uitkomt over een resterend bedrag van €235,90, doordat één termijn niet is voldaan.

ha
door hamburger - Sep 21, 2016 om 17:15
84 Antwoorden / Vragen

Met in het achterhoofd dat de resterende  €235,90 eind September in zn geheel zou worden voldaan.

Dàt heeft u nu veel geld gekost, als u dit nu vooraf gemeld had, was er misschien wat anders uitgerold, maar nu zal er zeker iets in de kleine letters staan met uw handtekening eronder.

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 17:21
2 Antwoorden / 1 Vragen

Gelukkig niet. De rentestop is aangeboden nav een telefonisch gesprek dat ik met hen heb gevoerd.
Hierna heb ik van hen een schrijven ontvangen waarin zij de gemaakte afspraak schriftelijk hebben bevestigd.
In het schrijven staat enkel dat de rentestop zal komen te vervallen bij het niet nakomen hiervan.
Het openstaand bedrag op het moment dat de verplichting niet werd nagekomen bedroeg op dat momen €235,90
Het lijkt mij dat, als er weer rente wordt berekend, dit over het resterende bedrag van €235,90 zal worden geheven.

Er is door mij nooit wat getekend. Ook heb ik nooit voorwaarden ontvangen vwb de rentestop.

ha
door hamburger Sep 21, 2016 om 18:09
84 Antwoorden / Vragen

waarin zij de gemaakte afspraak schriftelijk hebben bevestigd.In het schrijven staat enkel dat de rentestop zal komen te vervallen bij het niet nakomen hiervan
Het staat er luid en duidelijk, bij niet nakomen,vervalt de rentestop. Dus ........

ro
door ronny530 - Sep 21, 2016 om 17:31
2803 Antwoorden / 41 Vragen

U heeft een rentestop regeling afgesproken met als voorwaarde de regeling ook na te komen. Doordat u in verzuim bent gebleven kan het zijn dat de regeling vervallen is en er rente voor een bepaalde periode in rekening wordt gebracht. U staat niet in uw recht om het bedrag zonder de verhoging te negeren en enkel €.235,90 te voldoen want u bent simpelweg de rentestop regeling niet na gekomen. Ik vrees dat u het gehele bedrag in één keer moet ophoesten en dat had allemaal niet gehoeven als u er een telefoontje naar de geldverstrekker aan had gewaagd en niet op eigen initiatief de betaling had uitgesteld.

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 18:32
2 Antwoorden / 1 Vragen

Indien er een betaling niet wordt nagekomen is de crediteur verplicht de debiteur (in geval van consumenten) eenmalig in de gelegenheid te stellen de achterstallige betaling(en)  binnen 14 dagen te voldoen (aanmaningsbrief).
Pas als hier geen gehoor aan wordt gegeven mogen er eventuele incassokosten etc in rekening worden gebracht.

ro
door ronny530 Sep 21, 2016 om 18:41
2803 Antwoorden / 41 Vragen

U was in augustus al in verzuim en u had kunnen weten dat de regeling strikt nagekomen had moeten worden. Er worden dan geen verzoeken tot betaling meer gedaan want de crediteur de geldverstrekker dus is dat niet verplicht omdat de rentestop regeling een gunst van de geldverstrekker is die bij niet nakomen van de betaalplicht op de dag na het verstrijken van de termijn komt te vervallen.

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 19:04
2 Antwoorden / 1 Vragen

De aanmaning is door mij ontvangen, echter is het daarin gestelde termijn (7 dagen) onjuist.
Volgens de wet moet dit de 1x 14 dagen zijn.
Ik ben dan ook voornemens om het achterstalling termijn van €150 binnen deze wettelijke eis te voldoen.

Ook heb ik in het verleden weleens vaker een termijn gemist, voordat de rentestop van kracht was
Ik kreeg toen altijd een brief waarin vermeld werd gelieve alsnog te betalen.  Hier waren nooit verhogingen vwb het openstaand bedrag bijgevorderd.

In deze kwestie heb ik al contact gehad met verschillende juristen, die allen van mening zijn dat het nieuwe openstaand bedrag op geen enkele wijze in verhouding staat met het resterend bedrag van €235,90

ha
door hamburger Sep 21, 2016 om 19:09
84 Antwoorden / Vragen

Als u al "juristen" heeft gesproken, waarom stelt u deze vraag nog hier?

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 19:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

Toch een beetje nieuwsgierigheid of hier op dit platform ook mensen zitten die enige kennis hebben vwb het vorderen van rente met terugwerkende kracht.
Teveel informatie inwinnen kan nooit kwaad.

Ma
door Mat Matheij - Sep 21, 2016 om 19:15
986 Antwoorden / 3 Vragen

Nadat het mij onbekende bedrijf u een aanbod heeft gedaan tegen 'finale kwijting' had u het alsdan verschuldigde onder die voorwaarden onmiddellijk moeten overboeken. Desnoods met een lening elders. Of de volgende vordering juist is valt alhier niet te beoordelen. U bent in gebreke gebleven en moet dan ook niet alhier gaan janken.

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 19:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ben de eerste die aangeeft dat ik niet conform de afspraak heb gehandeld, dus van janken is absoluut geen sprake.

De handelswijze van de kredietverstrekker steekt mij alleen in het oog.
Als je een aanmaning stuurt dien je je ook, volgens de wet, aan de daarbij behorende termijn te houden.

Waarom geen verhoging als de schuld nog redelijk hoog is en waarom wel verhoging als de schuld al bijna is afgelost?

Cookies
door Cookies Sep 21, 2016 om 19:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

De kredietverstrekker valt niets te verwijten.

Ma
door Mat Matheij Sep 21, 2016 om 19:36
986 Antwoorden / 3 Vragen

Eens.

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 19:41
2 Antwoorden / 1 Vragen

Indien er rente wordt gevorderd over het openstaand bedrag van €235,90 inderdaad niet.

Ma
door Mat Matheij Sep 21, 2016 om 19:57
986 Antwoorden / 3 Vragen

Dat is en dat wilt u maar niet inzien ogenschijnlijk niet het geval. Het lijkt alsof men u de verschuldigde rente over HET TOTAAL heeft willen kwijtschelden. U bent hier niet op ingegaan en moet alsnog op de blaren gaan zitten.

Ma
door Mat Matheij Sep 21, 2016 om 20:00
986 Antwoorden / 3 Vragen

@ARZILIO Lees een enige repliek en ga vervolgens bij uzelf te berde. Het openstaande is de overgebleven termijn +rente. Die heeft men u klaarblijkelijk willen kwijtschelden teneinde het dossier te sluiten. U reageert niet en heeft het overige geheel aan uzelf te wijten.

Cookies
door Cookies - Sep 21, 2016 om 19:31
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....In het schrijven staat enkel dat de rentestop zal komen te vervallen bij het niet nakomen hiervan......

Wat begrijp je daar niet aan dan? Duidelijker kan toch niet. Afspraak is afspraak en daar heb je je niet aan gehouden.

Sorry hoor, nu had je een gunstige regeling en op het einde verknal je dat.

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 19:38
2 Antwoorden / 1 Vragen

Dat de rentestop zal komen te vervallen is duidelijk.
Over welk bedrag er rente wordt geheven alleen niet.

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2016 om 19:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Niet zo moeilijk, over die drie jaar.

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 20:22
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe verklaar je dan dat er , voor de rentestop, van de €1800 ( in anderhalf jaar tijd) die ik betaalde€1600 aan rente werd voldaan en €200 aan aflossing?

Zet dat eens af tegen:

Als het klopt wat jij zegt (rente over 3 jaar terugvorderen), dat is dus €1100 aan rente over 3 jaar &
€1600 aan rente over anderhalf jaar..

Ik kan daar geen logica bij bedenken.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2016 om 19:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Blijkbaar staan de voorwaarden dus wel vermeld. Dus nu gewoon rente betalen over die drie jaar.
dit heeft hele,aal niets van doen met incassokosten. U bent de afspraken niet nagekomen, dus nu zijn de oude voorwaarden van toepassing.

Doodzonde,  voor u dan, dat u zich niet aan die afspraak hebt gehouden.

ha
door halex - Sep 21, 2016 om 20:06
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U stelt een vraag om de kwaliteit van de forumleden te testen? Mooi dat ik dat niet geloof. U hebt juristen geraadpleegd? Dan wilt u vast ook wel hier hun kantoornamen vermelden, kan dit topic direct doorgezet worden naar de verantwoordelijke deken.
U hebt afgesproken dat men u de rente niet in rekening brengt, als u zich aan de regeling houdt. U houdt zich niet aan de rekening, dus is met terugwerkende kracht de betalingsverplichting ook weer van kracht. Een ingebrekestelling is niet nodig, want u was van rechtswege in gebreke toen u de door u gemaakte afspraak niet nakwam.
Ik zou maar snel doorsparen voor de deurwaarder. Met uw instelling is zijn komst onafwendbaar.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2016 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik ga voor u die sommetjes niet maken. Wat mij betreft mag u, als u dat wilt, ook veel meer rente betalen.

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 21:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Das nou wel weer jammer Tijger1.
Woekerrentes noemen ze dat.
Das nou precies waar deze economie aan kapotgaat!
Lukraak sjoemelen met cijfers en de consument die t allemaal maar slikt.

ha
door halex Sep 21, 2016 om 21:50
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee,nee, de economie gaat kapot aan mensen die op te grote voet leven en vervolgens te onvermogend zijn om hun schulden af te betalen.

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2016 om 21:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ik begrijp hieruit dat u toentertijd met een pistool op uw hoofd gericht die lening bent aangegaan? En toen bent u gematst, door die club, en dacht och ik schuif die betaling maar even op. Tenslotte hoefde u geen rente te betalen, kunnen ze wel even een maandje wachten op de aflossing ook. Niet zo kinderachtig. Waarom zou u zich aan een afspraak moeten houden?

Maar als u die € 1.100 rente te laag vindt, dan vraagt u ze toch, waarom het niet hoger is? Heel simpel.

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 22:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik kan niet voor andere spreken, dus ik spreek (blijvend bij de kwestie) voor mezelf:
3 jaar (36 maanden) betaal ik netjes en optijd maandelijks €150 voor een schuld van €5635,90

Op het moment dat de schuld een bedrag van €235,90 (!) heeft bereikt lukt het door omstandigheden niet om de EEN NA LAATSTE termijn van €150,- te voldoen.
Neem daarbij in ogenschouw dat, gedurende de gemaakte afspraak vwb de rentestop mij nooit eerder een betalingsherinnering is verstuurd.
p.s termijn is inmiddels voldaan (3 weken na t verstrijken van de afgesproken betaaldatum)

Wijst dat op 'te grote voet leven' en 'onvermogend zijn om mijn schulden af te lossen?

Dat is het hetzelfde als een keeper die 9 wedstrijden 'de nul' houdt en in de 10e wedstrijd er 1 tegenkrijgt en toch zeggen: "Die kan er niks van"

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 22:36
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Tijger1
Helaas heeft niet iedereen het even breed.
Er zijn sommige mensen die alleen dmv een krediet afsluiten bepaalde goederen kunnen aanschaffen of wat de reden ook mag zijn.
Wellicht ben jij een van de weinige die het zonder af kan en het geld zo even uit je mauw wappert of de geldkraan opendraait.
Dat gun ik je van harte
Merendeels van ons laat allemaal wel eens een rekening liggen, als het even niet uitkomt, om deze vervolgens ergens in de volgende maand te voldoen.

ha
door hamburger Sep 21, 2016 om 22:40
84 Antwoorden / Vragen

stuur een mail of bel de schuldeiser hoe de berekening onstaat. Dan weet je het. Feit = u heeft bij uw volle verstand de voorlaatste termijn niet betaald.

tijger1
door tijger1 Sep 21, 2016 om 22:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mij is geleerd te sparen voordat ik iets aanschaf. Persoonlijk vind ik het aangaan van wat voor schuld dan ook ieders totale eigen verantwoordelijkheid. Het enige waar ik begrip voor kan opbrengen, is dat  als men een lening moet aangaan om een levensreddende operatie te bekostigen in een buitenland, die niet voor vergoeding in aanmerking komt.

Voor de rest kan men buiten alle goederen. En gelukkig laat het merendeel van de mensen niet even een rekening liggen. En al helemaal niet in de situatie waarin u verkeert. De voorlaatste aflossing van blijkbaar een rampzalige lening die ooit is aangegaan. En dat heeft helemaal niets van doen met het breed hebben of zo. Dat is de tering naar de nering zetten.

ha
door halex Sep 21, 2016 om 22:58
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Een keeper die 9 wedstrijden de nul houdt, heeft of slechte tegentanders of een uitstekende verdediging. Maar dat maakt hem nog geen topkeeper. U haalt allemaal niet relevante omstandigheden aan. Waarschijnlijk hebt u in al die jaren 30 oude vrouwtjes helpen oversteken, vier keer de stoep van de buren sneeuwvrij gemaakt en jaarlijks kinderpostzegels gekocht. Maar dat wil niet zeggen dat u ook goed bent in het nakomen van uw verplichtingen. U had afgesproken om nooit te verzaken en altijd op tijd te zijn. In ruil daarvoor zou alle verschuldigde rente kwijtgescholden worden. Die afspraak hebt u geschonden. En dus draait u op voor alle rentebetalingen. Probeer dat eens onder ogen te zien.

ar
door arzilio Sep 21, 2016 om 23:44
2 Antwoorden / 1 Vragen

@HALEX
en een spits die 9 wedstrijden scoort en de 10e niet, speelt tegen of slechte verdedigers of een slechte keeper
@TIJGER1
Ik zeg meer van jou soort. Alles op tijd. Puntjes precies. De ideale wereld. Ik ben voor!

Ik ben bang dat we niet tot elkaar zullen komen.  Waar ook helemaal niks mis mee is.
Uiteindelijk zal het aankomen op de coulance van de kredietverstrekker c.q de regels zoals die in de wet, waar merendeels van onze burgers / instellingen zich gelukkig ook aan houden, geschreven staan. Ik wacht het bericht van de kredietverstrekker, aangaande het specificeren van de bijkomende kosten, even af.   Waarna ik deze, ondersteunend met eerder ontvangen zwart op wit bewijs, met elkaar zal vergelijken.   Ik dank jullie allen voor de uiteenlopende meningen en reacties.
De uitkomst van de kwestie laat ik weten.

ph
door philip36 - Sep 21, 2016 om 23:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

De rentestop zou komen te vervallen bij het niet nakomen van de afspraak.
U had een rentestop vanaf 2013 en die is komen te vervallen
Grofweg gerekend betaald u nu over deze laatste 3 jaar zo'n 6% rente.

tijger1
door tijger1 - Sep 21, 2016 om 23:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Persoonlijk wens ik helemaal niet dat wij tot elkaar komen. Mensen die onder hun verantwoordelijkheden proberen uit te komen, heb ik een broertje dood aan.

Uw hele verhaal hangt van uitvluchten aan elkaar,

ar
door arzilio - Sep 22, 2016 om 11:25
2 Antwoorden / 1 Vragen

Update:
Zojuist telefonisch contact gehad met de kredietverstrekker.
Met gelukkig een, voor mij, positief resultaat!!

De opgelegde verhoging komt te vervallen.

De achterstallige betaling is inmiddels voldaan.
Resterende schuld bedraagd nu €85,90.
Deze wordt volgende week voldaan, waarna de zaak is afgedaan.

Uiteraard volgt hier nog een schriftelijke bevestiging van.

#HappyEnd!!

ph
door philip36 Sep 22, 2016 om 11:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Proficiat met dit mooie bericht.

zoekster1
door zoekster1 - Sep 22, 2016 om 11:57
1583 Antwoorden / 3 Vragen

Ik ben toch wel blij voor u, want het is wel sneu zo te stranden in het zicht van de haven. Het was natuurlijk wel ongelofelijk dom om die keer niet te betalen. Laat dat een waarschuwing voor u zijn voor de toekomst. U heeft geluk gehad. Hoist is echt enorm coulant geweest.

sy
door sylvia_71 - Sep 22, 2016 om 12:42
288 Antwoorden / 0 Vragen

Fijn dat dit op deze manier is opgelost! Eind goed, al goed.

ro
door ronny530 - Sep 22, 2016 om 18:06
2803 Antwoorden / 41 Vragen

U komt er mooi mee weg maar beschouw het wel als een leermoment want niet elke bank/bedrijf is zo coulant als u de afspraken niet na komt.