in
door ingridenerik Mar 14, 2015 om 13:18
Geldzaken & recht

Mag een bedrijf uren in rekening brengen als er niet voor is gewerkt?

Geachte heer/mw

Ik ben in oktober in zee gegaan met een bedrijf dat voor mij omdat wij een nieuwe keuken kregen werkzaamheden verrichten zoals leidingen verlegen CV plaatsen enz. Zij zijn een offerte komen maken deze is € 2090,00 voor de levering van materialen en twee dagen werk en daarna nog afmonteren. Ik ben met deze offerte akkoord gegaan. De werkzaamheden zijn in oktober begonnen en de medewerker was met een dag klaar. Hij is de andere dag nog wel terug geweest om een fout te herstellen die hij gemaakt heeft, dit tel ik niet mee als uren voor mij rekening. Daarna zijn ze nog komen afmonteren. Zij hebben in de offerte gezet 27 en 28 oktober. Ik ben het er niet mee eens dat zij twee dagen werk zetten en een dag bezig zijn geweest en mij twee dagen willen laten betalen. Hun geven aan dat ik met de offerte akkoord ben gegaan en het hele bedrag moet betalen. Inderdaad ben ik akkoord gegaan met de offerte, maar wel voor twee dagen werk en niet voor een dag. zij geven aan dat zij uren incalculeren voor als het tegen zit, maar dat dit niet bij ons het geval was. Ik heb al een aantal keren naar dit bedrijf gebeld en krijg dan iemand van de administratie die het ook raar vond na uitleg. De persoon die de offerte heeft op genomen krijg ik niet aan de telefoon. Ik heb de rekening inmiddels betaal op een dag arbeid na. Ik heb van het bedrijf weer een schrijven gekregen dat ik die dag toch moet betalen. Wat is uw mening hierover.

Vriendelijke groet,

Ingrid Groeneveld

10708 23 Rapporteer

diumenge
door diumenge - Mar 14, 2015 om 13:25
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Bent u akkoord gegaan met een offerte voor het leveren van een afgesproken resultaat of voor het leveren van een inspanning?

Als er een resultaat is afgesproken dan hebben ze dat geleverd en dat dat in minder uren is gelukt dan geoffreerd is dan winst voor de leverancier. Hadden ze er drie dagen voor nodig gehad dan zou u er, bij een resultaat afspraak, ook maar twee hoeven te betalen. Het lijkt mij dus van belang wat er exact op de offerte staat.

eenwarmbericht
door eenwarmbericht - Mar 14, 2015 om 14:04
57 Antwoorden / 0 Vragen

Zo werkt het nu eenmaal, soms zit het mee en soms zit het tegen.
Als ze er 3 dagen over gedaan hadden was u zeker wel bereid geweest om een dag extra te betalen.
Of toch niet?

edrick3
door edrick3 - Mar 14, 2015 om 14:12
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo ingridenerik,

Er is een offerte gemaakt voor te leveren materialen en werkzaamheden.
Daarmee ben je akkoord gegaan.
Werkzaamheden zijn uitgevoerd. Naar tevredenheid naar ik aanneem.
Dan dien je het overeengekomen bedrag dus te betalen.
(Waarom kom je daar nu, na al die maanden, pas mee?)

Met vr.gr.

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2015 om 14:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als zij u een uurprijs gegeven zouden hebben voor de werkzaamheden en en dan vier dagen over hadden gedaan, hoe langer soldaat, hoe langer soldij, had u dat dan betaald?

Er is nu een afgesproken prijs, verdeeld in materialen en werk, ivm de btw berekening en ze waren vlugger. Mooi toch?

Dus gewoon betalen.

zoekster
door zoekster - Mar 14, 2015 om 15:09
10966 Antwoorden / 34 Vragen

In tegenstelling tot eerdere berichten, dit van consuwijzer

Ik heb een vaste prijs afgesproken, maar de aannemer is veel sneller klaar dan verwacht. Moet ik het afgesproken bedrag betalen?

Dat hangt ervan af. U hebt een vaste prijs afgesproken. De aannemer heeft ingeschat hoe lang het werk ongeveer gaat duren. Is de aannemer veel sneller klaar dan verwacht? Dan kunt u proberen om hem de prijs te laten verlagen.

Dit kan alleen als de aannemer veel minder uren heeft gewerkt dan verwacht. U kunt dat dan tegen hem zeggen. En zeg dan dat het niet redelijk is om de afgesproken prijs te betalen.

klik HIER

zoekster
door zoekster - Mar 14, 2015 om 15:18
10966 Antwoorden / 34 Vragen

Het beste kunt u uw beweegredenen waarom u een dag minder arbeidsuren heeft betaald motiveren per aangetekende brief en/of mail.

Dan legt u het vast.

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2015 om 15:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En dan straks de vraag: Ik heb een vaste prijs afgesproken, maar de aannemer heeft er veel langer over gedaan. Moet ik die meerdere uren ook betalen?

Dan zal het antwoord ook wel zijn, dat de aannemer dat mag vragen. Natuurlijk, vragen staat vrij. Maar gaat u dat betalen?

diumenge
door diumenge - Mar 14, 2015 om 15:20
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Zo'n tekst van Consuwijzer kan je toch feitelijk helemaal niets mee.

Is de aannemer [u]veel[/u] sneller klaar dan verwacht? Wat is de definitie van veel sneller?

Dan kunt u [u]proberen[/u] om hem de prijs te laten verlagen. Tsja, proberen kan altijd.

Dit kan alleen als de aannemer [u]veel[/u] minder uren heeft gewerkt dan verwacht. Wederom, wat is veel minder?

U [u]kunt[/u] dat dan tegen hem zeggen. En zeg dan dat het niet redelijk is om de afgesproken prijs te betalen. Ja, kan wel zoveel zeggen. Maar moet de aannemer er zich aan houden?

Ik begrijp de strekking van het artikel wel, maar lijkt mij toch echt gebaseerd op de situatie dat de aannemer daar in meegaat.

Als werknemers die dag dat ze niet gewerkt hebben niets anders hebben kunnen doen omdat ze ingepland waren voor de klus van TS, dan lijkt het onwaarschijnlijk dat de aannemer de uren kwijtscheldt.

tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2015 om 15:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En toen de btw voor materialen en werk nog gelijk was, hoefde er niet eens een splitsing gemaakt te worden tegenover de klant.

zoekster
door zoekster - Mar 14, 2015 om 15:25
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=diumenge schreef op zaterdag 14 mrt 2015, 15:20]

Ik begrijp de strekking van het artikel wel, maar lijkt mij toch echt gebaseerd op de situatie dat de aannemer daar in meegaat.

Als werknemers die dag dat ze niet gewerkt hebben niets anders hebben kunnen doen omdat ze ingepland waren voor de klus van TS, dan lijkt het onwaarschijnlijk dat de aannemer de uren kwijtscheldt.
Nee, dat gaat het niet. Het gaat om redelijkheid en billijkheid in de wet. Daarom geeft consuwijzer ook geen scherpe uitspraak.

De aannemer is een professionele partij. Die moet zo ongeveer kunnen inschatten hoeveel tijd het gaat kosten. Was het bijv. anderhalve dag werk, dan zul je gewoon moeten betalen. Maar 50 procent minder werk is wel erg veel.

zoekster
door zoekster - Mar 14, 2015 om 15:27
10966 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zaterdag 14 mrt 2015, 15:19]En dan straks de vraag: Ik heb een vaste prijs afgesproken, maar de aannemer heeft er veel langer over gedaan. Moet ik die meerdere uren ook betalen?

Je wordt op je wenken bediend ;-)

Ik heb een vaste prijs afgesproken. Kan het gebeuren dat ik extra moet betalen?

Ja, dat kan. Er kunnen kosten zijn die de aannemer niet had verwacht of u hebt zelf een extra opdracht gegeven. Dit heet 'meerwerk'. Voor meerwerk moet u betalen.

Wat zijn mijn rechten?

- De aannemer moet u eerst om toestemming vragen voordat hij het meerwerk doet. Want u moet het betalen.
- U hebt ook recht op een gespecificeerde rekening van de extra kosten. Op een gespecificeerde rekening staan alle kosten apart beschreven.
- Heeft de aannemer u van tevoren niet verteld over het meerwerk? En zegt hij het achteraf pas? Dan hoeft u de extra kosten niet te betalen. Overleg dat met de aannemer.
- Had de aannemer de extra kosten wel kunnen verwachten? Dan hoeft u de extra kosten ook niet te betalen. De aannemer had dat moeten zien toen hij begon met het werk.

zoekster
door zoekster - Mar 14, 2015 om 15:29
10966 Antwoorden / 34 Vragen
tijger1
door tijger1 - Mar 14, 2015 om 15:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het gaat niet over "meerwerk", dan is het logisch dat je moet betalen.

Het gaat over een aangenomen klus die tegenzit. En persoonlijk zeg ik dan: jammer, maar u bent de proffesional.

hansje klein
door hansje klein - Mar 14, 2015 om 15:50
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Navraag/narekenen voor de zekerheid.......

het aantal werkuren bij twéé monteurs is het halve aantal geplande werkdagen.......!

ge
door gerboe - Mar 14, 2015 om 16:19
806 Antwoorden / 0 Vragen

Als in de offerte staat dat ze op twee data het werk komen uitvoeren wil dat nog niet zeggen dat er twee keer 8 uur gecalculeerd is. Wat staat er precies in de offerte?
En dan nog, een aangenomen bedrag blijft een aangenomen bedrag.

ph
door philip36 - Mar 14, 2015 om 16:28
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Het is duidelijk dat de offerte-maker de benodigde werkuren wel erg ruim heeft berekend.
Je mag toch verwachten dat zo iemand wel bij benadering weet hoeveel werk erin gaat zitten.
Wat kan er zoal tegenzitten dat er 2 dagen voor gerekend moeten worden wat uiteindelijk in 1 dag klaar was?
Kunt u hem persoonlijk vragen.
U zou eens met de aannemer kunnen gaan praten, want telefonisch krijgt u de administratie en die gaan u geen oplossing aanbieden.

mahadma
door mahadma - Mar 14, 2015 om 18:42
11621 Antwoorden / 51 Vragen

Ik heb de rekening inmiddels betaal op een dag arbeid na.

Dan is het ook logisch dat u nu straks ipv brieven/herinneringen/aanmaningen erger kunt gaan verwachten, de kosten worden dan wel hoger.

alfatrion
door alfatrion - Mar 14, 2015 om 20:38
1659 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op zaterdag 14 mrt 2015, 15:27]Ja, dat kan. Er kunnen kosten zijn die de aannemer niet had verwacht of u hebt zelf een extra opdracht gegeven. Dit heet 'meerwerk'. Voor meerwerk moet u betalen.

De overeenkomst bestaat uit bedrag A leveren en de aannemer doet in ruil daarvoor B. Vervolgens doet de aannemer ook nog C. De tegenhanger daarvan is de aannemer zou B+C doen, maar heeft alleen B gedaan, moet ik A nu nog betalen.

Wanneer een afspraak tussen partijen naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is dan gaat daar een streep door heen, maar het moet vergaan wil iets onaanvaardbaar zijn. Ik ben er hier niet van overtuigd dat het echt onaanvaardbaar is. De contractuele vrijheid is een groot goed.

komsja
door komsja - Mar 14, 2015 om 21:01
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@ingridenerik
U bent akkoord gegaan met de offerte,en of ze de klus nou klaren in 1 of in twee of drie dagen is niet relevant,u bent akkoord gegaan met de opgegeven offerte en thats it. Dus zal u de rekening die afgesproken is in de aan u opgemaakte offerte terecht moeten betalen.
Het komt nou eenmaal welus voor dat bepaalde werkzaamheden sneller klaar zijn dan verwacht,maar vaker komt het voor dat men er door omstandigheden langer over doet,en dan hoor je de opdrachtgever ook niet tegen het bedrijf zeggen: Ohw geen probleem hoor we betalen al die uren die gemaakt zijn ook wel.

pi
door pieterwolters - Mar 14, 2015 om 22:28
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=philip36 schreef op zaterdag 14 mrt 2015, 16:28]Het is duidelijk dat de offerte-maker de benodigde werkuren wel erg ruim heeft berekend.
Je mag toch verwachten dat zo iemand wel bij benadering weet hoeveel werk erin gaat zitten.

Op een kleine klus als dit is dat behoorlijk lastig. Als alles mee zit kan het zoals in dit geval blijkt in een dag. Maar er hoeft maar iets tegen te zitten (bijvoorbeeld aansluitingen zitten niet helemaal op de juiste plaats waardoor extra werk nodig is) en het kost uren extra. En dan heb je die 2e dag hard nodig. Het zou wat anders zijn als het om een klus van een week of meer zou gaan.

ph
door philip36 - Mar 15, 2015 om 00:52
2275 Antwoorden / 4 Vragen

@pieterwolters

Begrijp u niet helemaal.
Ik heb een tijdje geleden zelf gas, electriciteit, water en waterafvoer voor een nieuwe keuken aangelegd maar er was niets wat eigenlijk tegen kon zitten.
Je weet de oude aansluitingen zitten en waar de nieuwe moeten komen.

di
door digioma - Mar 15, 2015 om 01:09
646 Antwoorden / 29 Vragen

Nog eens goed gelezen, maar de monteur(s) zijn driemaal naar uw huis gereden en daar werkzaam geweest. De grote klus in één dag (was er misschien vanuit gegaan dat er één persoon zou komen en kwamen ze met twee waardoor het sneller ging, zijn ze misschien langer doorgegaan in de namiddag omdat ze dan die dag de klus nog klaar konden krijgen), de dag erna even iets aangepast dat fout was gegaan (volgens u dus niet voor uw rekening) en dan nog een dag of dagdeel om af te monteren.
Misschien iets meer materiaal gebruikt? In elk geval "afspraak is afspraak".

Wij hebben vorig najaar een nieuwe gesloten houtkachel laten inbouwen. Prijs inclusief alle materialen en werkzaamheden plus de prijs van de kachel in één deal afgesproken.
Er werd uitgegaan van twee dagen (de oude kachel moest er nog uit) en wat aanpassingen i.v.m. de maat van de nieuwe kachel. Beide mannen waren er precies om 08.00 uur, maar we hadden zelf al maatregelen genomen, zoals de meubels afgedekt, tapijt opgerold en kartonnen platen op de vloer.
Vonden ze super, dat scheelde weer in tijd. Mijn echtgenoot heeft meegeholpen het oude materiaal/puin naar buiten te brengen (werd ook op prijs gesteld) en de heren zijn tot na 18 uur doorgegaan onder het motto "dan zijn wij hier tenminste klaar" en kunnen jullie de boel weer opruimen (vooral stoffen en stofzuigen) en inruimen. Wij zijn erg tevreden met deze gang van zaken en hebben het afgesproken bedrag gewoon betaald. Leverancier/monteur is daarna nog een keertje uit zichzelf langs geweest om te informeren of we tevreden waren en of er nog vragen waren.

komsja
door komsja - Mar 15, 2015 om 17:07
1064 Antwoorden / 218 Vragen

@philip36
Uw klusje was er eentje ala 1 van de vele afleveringen van Eigen huis en tuin op de zaterdag avond,
waar altijd alles in 1 keer goed gaat en alles past enz enz maar zo gaat het in de praktijk meestal niet kan ik u melden.