an
door ansdekker Jun 13, 2006 om 12:13
Geldzaken & recht

Mag een betaalde factuur achteraf worden verhoogd?

In januuari heb ik een brief laten versturen naar een adres in Spanje door UPS. Ik heb vooraf het adres doorgegeven en een prijsopgave gekregen van €65,62. De brief is bij mij thuis opgehaald en de rekening meteen contant betaald. Vorige week kreeg ik van UPS een aanmaning. Daarop staat een openstaand bedrag van € 21,95.Bij telefonische navraag werd mij verteld dat dit een toeslag is omdat het adres in Spanje in een afgelegen gebied ligt. Ook kreeg ik te horen dat ze deze factuur al in februari aan mij hebben verstuurd. Ik heb deze factuur nooit ontvangen.Ook zou er een kopie van de factuur opgestuurd worden, welke ik tot nu toe ook niet heb ontvangen. Kan dit zomaar? Het bedrag is dan wel niet onoverkomelijk, maar ik vind het niet kloppen dat een factuur achteraf zo maar aangepast kan worden. Moet ik dit betalen of niet?

3176 23 Rapporteer

hutch
door hutch - Jun 13, 2006 om 12:31
4517 Antwoorden / 29 Vragen

Dag Ans,

als u vantevoren een afspraak maakt met UPS over het te betalen bedrag, dan kan UPS niet achteraf zeggen: ja, maar het is zover weg, het is een afgelegen gebied..... enz....., of woorden van gelijke strekking. Dat had UPS dan maar voor die tijd moeten uitzoeken.

U bent dus een 'contract' aangegaan voor de bezorging van die brief op dat bepaalde adres voor die €65,62. U had dan voor die tijd op de hoogte moeten worden gesteld van mogelijke toeslagen (of het moet in de -algemene-voorwaarden zijn ondergebracht, die u ter hand moet zijn gesteld).

Gr. Hutch

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 13, 2006 om 14:17
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo Ans, UPCF "heeft geen poot om op te staan" als er sprake is geweest van een prijsopgave en vervolgens contant is betaald.

Ook al zenden 25 facturen of kopieën, ga er niet op in.

Omdat dit geen groot bedrag is en een aangetekende brief al €6,50 kost stel ik voor UPC te melden dat u uw vraag heeft voorgelegd aan het Kassa forum. Helpt dat niet en blijven ze u eventueel toch belagen, u zou niets behoeven te doen, maar dan is toch een aangetekende brief aan te bevelen waarin u duidelijk stelt dat zij een overeenkomst met u zijn aangegaan met betrekking tot een dienstverlening tegen een van te voren vastgestelde prijs en UPC die overeenkomst eenzijdig en daarmee onrechtmatig niet na lijkt te komen. 5Burgerlijk Wetboek, boek 6 art 213 en verder.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 13, 2006 om 17:17
16887 Antwoorden / 202 Vragen

stacey@ zoals Hutch al opmerkt, dan hadden de voorwaarden vooraf duidelijk moeten zijn en hier is sprake van een prijsopgave, klaarblijkelijk zonder enig verder voorbehoud en er is betaald.

stacey
door stacey - Jun 13, 2006 om 17:24
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Wie zegt dat de voorwaarden niet vooraf duidelijk zijn geweest ?!

Misschien staat het wel op de overeenkomst/recu/afleverbon die ongelezen in de kast verdwijnt omdat gedacht wordt  `het is geregeld, betaald en klaar` ( zoals vaak genoeg gebeurt)  en helaas werkt het niet altijd zo.

Dus zeggen dat er niet betaald hoeft zonder dat dit gecontroleerd is lijkt me niet verstandig, als het er namelijk wel op staat heb je straks een opgehoogde aanmaning op de mat of als je pech hebt een incasso bureau

Better safe than sorry-----FF checke dus !!

stacey
door stacey - Jun 13, 2006 om 17:42
10352 Antwoorden / 12 Vragen

-------------De vermelde verzendtarieven zijn schattingen op basis van de gegevens die u hebt verstrekt. In de verzendtarieven zijn geen invoerrechten, belastingen of andere kosten voor ongebruikelijke inklaringsdiensten opgenomen. Er kunnen andere verzendkosten, toeslagen of bijkomende kosten van toepassing zijn en uw uiteindelijke verzendkosten kunnen verschillen op basis van uw kenmerken als verzender en de kenmerken van, en de aangevraagde services voor, de pakketten die feitelijk worden overgedragen aan UPS. ---------

----------------Een toeslag voor afgelegen gebieden

kan van toepassing zijn voor bepaalde

gebieden-----------------------

an
door ansdekker - Jun 13, 2006 om 17:52
4 Antwoorden / 1 Vragen

Het klopt dat er op de website staat dat er toeslagen kunnen volgend die niet zijn inbegrepen, o.a. de toeslag die ik nu opgelegd heb gekregen.Om verrassingen te voorkomen heb ik dus telefonisch, met volledig adres, een prijsopgave gevraagd.Deze prijs is ook berekend en betaald.Zij hebben mij (telefonisch) meegedeeld dat hun medewerker heeft verzuimd om de toeslag meteen te berekenen.De beloofde kopie factuur heb ik ook niet ontvangen, dus heb ik zo mijn twijfels of deze bestaat.Ik heb mijn verhaal, met verwijzing naar dit forum, naar hun op de mail gezet en ze beloven binnen 24 uur antwoord.Zodra ik dat binnen heb zet ik het op het forum.Nog even duimen dus. Alvast bedankt voor alle reacties en het meedenken. groetjes, Ans

stacey
door stacey - Jun 14, 2006 om 11:50
10352 Antwoorden / 12 Vragen

De nieuwe info betreffende het feit dat de medewerker vergeten was deze extra tarieftoeslag te verrekenen was nog niet bekend toen ik de info over de ups site neerzetten-

Ondersteunende commentaren, Opbouwende kritieken, Aanvullende info kan ik prima waarderen

Maar ik krijg nu wel sterk dat indruk dat jij bij al mijn antwoorden met betweterig commentaar komt opdraven waarvan groot gedeelte ongegrond gezwam- zoals hier nu weer daar mijn info er al stond voor de nieuw verstrekte info anders had ik het niet hoeven plaatsen tevens lijkt het er op dat jij elke keer de wil les lezen- ;

gerritaltena:stacey@ zoals Hutch al opmerkt, dan hadden de voorwaarden vooraf duidelijk moeten zijn en hier is sprake van een prijsopgave, klaarblijkelijk zonder enig verder voorbehoud en er is betaald.-----------

Wat hutch zegt:  -----of het moet in de -algemene-voorwaarden zijn ondergebracht, die u ter hand moet zijn gesteld).Gr. Hutch---------

Dat zei ik ook dus. Ik heb ook nergens van de vraagsteller gelezen dat deze de vcoorwaarden had en hier niets over in stond-------

stacey:  Zoals Hutch reeds opmerkte - er kunnen aanvullende voorwaarden zijn/gelden en er staat een vermelding over extra tarief voor afgelegen gebieden op hun site, ik verwacht wel dat de her-berekening gevolg kan zijn  van deze voorwaarden en dan zul je het bedrag dus moeten voldoen---------------

Jij zegt; gerritaltena:klaarblijkelijk zonder enig verder voorbehoud en er is betaald.------------

Waar haal je dat vandaan dan? zonder enig voorbehoud??????????lees ik nergens .............

klaar·blij·ke·lijk (bn.)
1 kennelijk

Dus geen vaststaand feit ! En jij durft met stelligheid te beweren dat vraagsteller gewoon UPS moet negeren....

gerritaltena:Ook al zenden 25 facturen of kopieën, ga er niet op in.-------

Fantastisch advies gezien het feit dat je niet de exacte feiten van het verhaal weet

Prijsopgave gekregen is geen garantie dat dit vaste prijs is indien er in de voorwaarden staat vermeld dat correctie toeslag kan volgen.

Dus ik zou je willen voorstellen `Verbeter de wereld begin bij jezelf ` en laat dat gezwam maar achterwege elke keer want dat wordt ik nu echt wel spuugzat je probeert met regelmaat mensen de les te lezen en vaak heb je je ook niet eens genoeg geinformeerd om het te onderbouwen en soms raakt het kant nog wal.

Als je niet echt continue met gezaag op elke letter die ik type achter me aan had zitten zeiken had ik er geen woorden over vuil gemaakt want ik hou niet zo van dit soort gezeik maar nu wil ik het wel even kwijt want na de `doktersconclusie` is het wel overduidelijk dat jij overal je best doet mij af te zeiken en ik hou niet zo van dat soort kinderachtig gedoe.

I REST MY CASE

marann
door marann - Jun 16, 2006 om 12:47
38 Antwoorden / 15 Vragen

Beste Ans, Ik hoop van harte dat UPC zich aan hun woord houdt en je een e-mail sturen. Ik heb dit ook al eens bij de hand gehad, dat UPC fout zat en op alle e-mails en brieven kwam geen bericht van UPC. UPC meldt zich alleen als je aan hun geld zit, dus heb ik mijn geld bij de bank weer terug laten storten en toen had ik met 1 dag een dreigbrief in de bus. Maar ze kunnen me niet bedreigen alleen maar gelukkig maken. Het is allemaal nog goed gekomen.

Veel succes! Marann

an
door ansdekker - Jun 16, 2006 om 14:16
4 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Marann,

Ik heb tot nu toe nog steeds geen antwoord op mijn mail. Wel lag meteen de volgende dag de kopie factuur in de bus.Ook van deze factuur klopt weinig. Het contant betaalde bedrag staat nergens vermeld en er wordt gevraagd om een strook van de factuur met de betaling mee te sturen.Briefjes meesturen met betalingen is al jaren niet meer gebruikelijk, dus ook dat is vreemd.

Ik heb vervolgens het Juridisch Loket gebeld omdat ik met het geruzie van de andere panelleden niets opschoot, en op hun aanraden ook nog alles op papier gezet en opgestuurd.Ook het Juridisch Loket vond dit geen normale gang van zaken. Ik wacht nu dus weer (nog steeds) op reactie van UPS. Indien het bedrag was geincasseerd zou het inderdaad een stuk eenvoudiger zijn. Storneren is dan een oplossing. Dit is niet het geval dus ik ben benieuwd naar de afloop, welke ik ook meteen zal melden zodra ik iets meer weet.

Bedankt voor de reactie en groetjes,

Ans

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 16, 2006 om 15:38
16887 Antwoorden / 202 Vragen

stacey, ik had jouw opmerking niet gezien: de vraagsteller stelt in de vraag toch duidelijk dat er betaald is "de brief is bij mij thuis opgehaald en de rekening meteen contant betaald" of staat dat er niet??

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 16, 2006 om 17:23
16887 Antwoorden / 202 Vragen

off-topic: ik hoop dat stacey@ dit ook leest

ja
door jank - Jun 16, 2006 om 17:49
168 Antwoorden / 8 Vragen

Volgens mij gaat het om UPS en niet UPC, waar een aantal schrijvers in blijft volharden en gezien de opbouw van een QWERTY toetsenbord er ook geen sprake kan zijn van misslagen op een toetsenbord. Kortom, leest iedereen wel wat er staat? Een aantal antwoorden zou ik maar met de nodige scepsis lezen, omdat gevreesd mag worden, dat de vraagstelling door TS niet correct gelezen wordt en het antwoord mogelijk dus ook niet correct is. Maar dat lost het probleem niet op van TS, ikzelf zou eerst de copie van de factuur afwachten en dan verder met UPS in gesprek gaan, of niet, als duidelijk blijkt, dat UPS te goeder trouw handelt.

stacey
door stacey - Jun 16, 2006 om 18:14
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Gerrit- stacey, ik had jouw opmerking niet gezien: de vraagsteller stelt in de vraag toch duidelijk dat er betaald is "de brief is bij mij thuis opgehaald en de rekening meteen contant betaald" of staat dat er niet??---------

Dat kan er wel staan maar dat zegt niets - als er achterop de bon voorwaarden staan met betrekking op eventuele naheffing/correctie  - en dat is hier dus niet duidelijk want ik daar over wordt door vraagsteller op dat moment dus niets vermeld.

stacey
door stacey - Jun 16, 2006 om 18:23
10352 Antwoorden / 12 Vragen

off-topic: ik hoop dat stacey@ dit ook leest

Ik heb het gelezen Gerrit;

Zoals gezegt (door mij ook) is het mogelijk dat een naheffing volgt;

roosenfrans Er is slechts een uitzondering en die is als het aanbod van UPC nadrukkelijk VRIJBLIJVEND heeft gedaan. Een overeenkomst komt ot stand door een aanbod en aanvaarding daarvan (BW6, afd. 2, art 217). Artikel 219 lid 2 geeft aan dat herroeping slechts kan geschieden zolang het aanbod niet is aanvaard én/of als er nadrukkelijk wordt medegedeeld dat het aanbod vrijblijvend is. In dat laatste geval kan het ook nog na aanvaarding. Immers die clausule wordt dan ook mede aanvaard--------

En dat is het probleem want daar is geen uitsluitsel over gegeven door vraagsteller, althans nog niet toen dit gepost werd.  :-)

ro
door roosenfrans - Jun 16, 2006 om 20:04
12 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ans,

Het is zo dat als je een prijsopgave vraagt je alle relevante gegevens moet verstrekken. Op basis hiervan geeft het bedrijf een prijsopgave. Bij het verstrekken van een prijsopgave dienen ook de algemene voorwaarden te worden verstrekt. Het is niet voldoende aan te geven alleen daar naar te verwijzen. Als je dat wilt moeten deze kosteloos vooraf aan jou verstrekt worden willen ze rechtskracht hebben. Als je echter al vaker met UPC zaken hebt gedaan en daar als vaste klant geregistreerd bent is dat iets anders. In dat geval mag UPC er vanuit gaan dat je bekend bent met de algemene voorwaarden. ER ZIJN DAN OOK TWEE VRAGEN:

1 Heb je precies het adres opgegeven waar de brief bezorgd moest worden? Dus kon UPC weten dat in de rimboe ligt.

2 Is er bij de prijsopgave verwezen naar de algemene voorwaarden en - dit is het belangrijkste - zijn deze ook verstrekt aan je desnoods naar hierom te hebben gevraagd.

Als je het juiste adres hebt opgegeven en op basis hiervan is de prijsopgave gemaakt en er zijn geen algemene voorwaarden verstrekt waaruit blijkt dat er een nafacturing kan plaatsvinden dan heb je een rechtsgeldige overeenkomst van prijs en prestatie met UPC. Achteraf een andere prijs berekenen is dan uit den boze. Een overeenkomst is tweezijdig en één partij kan achteraf geen wijziging in de overeenkomst aanbrengen als hem of haar dat beter uitkomt. Er is slechts een uitzondering en die is als het aanbod van UPC nadrukkelijk VRIJBLIJVEND heeft gedaan. Een overeenkomst komt ot stand door een aanbod en aanvaarding daarvan (BW6, afd. 2, art 217). Artikel 219 lid 2 geeft aan dat herroeping slechts kan geschieden zolang het aanbod niet is aanvaard én/of als er nadrukkelijk wordt medegedeeld dat het aanbod vrijblijvend is. In dat laatste geval kan het ook nog na aanvaarding. Immers die clausule wordt dan ook mede aanvaard.

Van het achteraf sturen van aanvullende factuurs hoef je niet warm of koud  te worden. Als aan beide voorwaarden, zoals eerder genoemd, is voldaan hebben ze geen poot om op te staan. Al meerdere maal is mij geleken dat het terugsturen van de aanvullende factuur met de verwijzing naar de rechtskracht van de overeenkomst op grond van het BW heeft geleid dat de keutel wordt ingetrokken. Ik hoop dat je met dit - ervarings - antwoord vooruit kunt. Succes.

an
door ansdekker - Jun 16, 2006 om 20:25
4 Antwoorden / 1 Vragen

Voor roosenfrans en stacey:

Voor alle duidelijkheid: Ik heb UPS gebeld met de vraag of er een brief bezorgd kan worden in Spanje, met volledig adres,en wat dat kost. Ik krijg de prijs te horen en er wordt een afspraak gemaakt over het tijdstip waarop de volgende dag de brief wordt opgehaald. Geen meldingen over algemene voorwaarden of eventuele toeslagen, zowel mondeling als schriftelijk. Het ging dus niet om een vrijblijvend aanbod, maar een afspraak voor opdracht met prijsafspraak die de volgende dag ook contant is betaald.

Mocht ik dus op mijn brief geen reactie krijgen, vind ik het een goed idee om de kopie factuur samen met de herinnering terug te sturen en verwijzen naar het wetboek.

Voor Jank:

Iemand op de vingers tikken dat er niet goed wordt gelezen is prima wanneer je dat zelf wel doet. Je adviseert om even te wachten tot de kopie factuur binnen is terwijl ik al eerder heb vermeld dat die al binnen is. Uiteraard gaat het om UPS en niet om UPC, wat het probleem (helaas) niet verandert.

Groetjes,

Ans

stacey
door stacey - Jun 16, 2006 om 21:13
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Nee en dat is er dus helaas fout gegaan -er zijn altijd voorwaarden aan leveringen en verzendingen verbonden- en die hadden ze je moeten verstrekken / hiermee zijn ze dan wel in gebrekke gebleven lijkt me, maar ik weet niet in hoeverre ze de verantwoording bij jou kunnen leggen daar je het kan lezen op hun site. Maar dat medewerker dit niet vermeld /verrekend heeft was ook al fout.

Ik hoop dat je positief antwoord van ze krijgt, maar ze zijn niet zo vlot als je nu nog zit te wachten op antwoord dat ze je gister of eergister al hadden beloofd.......

Blijf er wel achteraan zitten dat er op korte termijn uitsluitsel gegeven wordt (liefst wel zwart op wit !) want mocht blijken dat je niet onder betaling uit kan komen dan krijg je misschien nog extra kosten voor overschreden betalingstermijn.

Succes,

ch
door chivas37 - Jun 18, 2006 om 19:48
9 Antwoorden / 0 Vragen

voor iedereen die hierin gereageerd heeft heb ik een tip.

Gebruik de juiste afkorting van het bedrijf. Dat is UPS ipv UPC ;)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 19, 2006 om 08:59
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Van mij inderdaad een typefout want ik heb het wel gelezen als UPS, immersUPC doet niet aan postverzending. (Ik typte UPCF)

ps ik ben benieuwd naar de afloop, blijf met nadruk van mening dat u sterk staat.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jun 19, 2006 om 10:15
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik herhaal dat gelet op de nieuwe info van Ans het niet interressant is wat de website van UPC zegt. Er is zeer bewust om geen verrassingen te hebben een prijsopgave gevraagd. Dat betekent dus overduidelijk dat UPC hier in de fout gaat. Een prijsafspraak is een prijsafspraak!! (Wat men ook op welke website ook zegt, dat is dan niet meer van toepssing, daar had men dan melding van moeten maken op de prijsopgave; Dus jammer dan voor UPC. (stacey@)

stacey
door stacey - Jun 19, 2006 om 10:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

hallo,

Zoals Hutch reeds opmerkte - er kunnen aanvullende
voorwaarden zijn/gelden en er staat een vermelding over
extra tarief voor afgelegen gebieden op hun site,
ik verwacht wel dat de her-berekening gevolg kan zijn
van deze voorwaarden en dan zul je het bedrag
dus moeten voldoen,

(het komt wel voor dat er een naheffing volgt voor transport kosten dit is niet ongewoon, althans bij ons bedrijf gebeurt het ook, dus geldt neem ik aan ook voor particulieren)

Kijk even hier op de site, je kunt de voorwaarden downloaden om er het fijne over na te lezen;

http://www.ups.com/content/nl/nl/shipping/cost/zones/
domestic_export.html

Succes,

an
door ansdekker - Sep 21, 2006 om 21:58
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo allemaal,

Tot op de dag van vandaag heb ik niets meer vernomen van UPS. De tips die ik van iedereen heb gekregen en ook vermeld in de gestuurde brief hebben dus geholpen. Bedankt en misschien tot een volgende keer. Groetjes van Ans

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 23, 2006 om 10:48
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Hallo Ans, dank voor de terugkoppeling, hopelijk en mogelijk waarschinlijk hoor je ook niets meer. Groet