La
door LarsvdM Dec 28, 2023 om 13:22
Geldzaken & recht

Mag een verhuurder mij sommeren een gemeenschappelijke ruimte te legen?

Onze verhuurder probeert ons het gebruik van de gemeenschappelijke woonkamer en de berging te ontzeggen en sommeert ons deze binnen 2 weken leeg te halen. Het gaat om een particuliere woning met 3 inwonenden met contracten voor individuele kamers. De andere kamers in het huis zijn wij gedwongen te delen vanwege de faciliteiten: woonkamer, keuken, badkamer etc.
Wij hebben dit reeds gecontroleerd en in ons contract is niets gespecificeerd over wat als 'gemeenschappelijke ruimte' geldt.
Verder zijn er nog 2 leegstaande kamers waar vroeger studenten hebben gewoond die nu permanent leegstaan. De verhuurders hebben deze kamers afgesloten om ons het gebruik te ontzeggen. Is dit toegestaan?

4280 11 Rapporteer
Mabelle
door Mabelle - Dec 28, 2023 om 13:36
483 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou het niet toegestaan zijn? Jullie hebben ieder een contract voor 1 kamer met gezamenlijk gebruik van woonkamer/keuken e.d. De verhuurder houdt zich dus netjes aan het huurcontract.

La
door LarsvdM Dec 28, 2023 om 13:48
2 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat nergens in het contract wordt gespecificeerd wat onder 'gemeenschappelijke ruimtes' geldt. Het gebruik van een keuken en badkamer is noodzakelijk en zal dus moeilijk ontzegd kunnen worden. Of echter de woonkamer noodzakelijk is niet vanzelfsprekend maar wel discutabel. Als ongespecificeerd in ons contract staat dat 'gebruik van gemeenschappelijke ruimtes toegestaan is' kan ontzegging nog best als huurcontractbreuk bestempeld worden.

sira
door sira Dec 28, 2023 om 14:23
2380 Antwoorden / 24 Vragen

.

Topantwoord

Mabelle
door Mabelle - Dec 28, 2023 om 14:22
483 Antwoorden / 1 Vragen

Omdat nergens in het contract wordt gespecificeerd wat onder 'gemeenschappelijke ruimtes' geldt. Het gebruik van een keuken en badkamer is noodzakelijk en zal dus moeilijk ontzegd kunnen worden. Of echter de woonkamer noodzakelijk is niet vanzelfsprekend maar wel discutabel. Als ongespecificeerd in ons contract staat dat 'gebruik van gemeenschappelijke ruimtes toegestaan is' kan ontzegging nog best als huurcontractbreuk bestempeld worden.

Je zou advies kunnen vragen aan de https://www.woonbond.nl/ Lidmaatschap wel vereist voor minimaal 1 jaar. Als er ergens deskundigheid zit op gebied van huur/verhuur zijn zij het wel. Even gecheckt, lidmaatschap kost € 37,- voor 1 jaar als je dat met z'n drieën betaalt, vallen de kosten mee.

sira
door sira - Dec 28, 2023 om 14:25
2380 Antwoorden / 24 Vragen

De verhuurder is vrij om kamers af te sluiten waarvan hij vindt dat de huurders daar niets te zoeken hebben.
Dat mag hij niet met de keuken, badkamer en wc.
Over de woonkamer kan ik niet oordelen, hij zou in principe daar in de toekomst ook 1 of 2 (verhuur)kamers van kunnen maken.

ro
door ronny530 - Dec 28, 2023 om 14:28
2803 Antwoorden / 41 Vragen

U kunt het huurcontract ook anders uitleggen, alles wat niet in het huurcontract gespecificeerd staat behoort niet tot het gehuurde.
U en uw medebewoners huren een kamer met gezamelijk gebruik van de keuken en de badkamer en dus niet gezamelijk een complete woning en dat maakt dat de woonkamer niet als gezamelijke ruimte gebruikt mag worden.
De overige kamers worden voor nu niet verhuurd en worden door de verhuurder terecht afgesloten en datzelfde gaat met de woonkamer ook gebeuren omdat die ook verhuurd kan worden.
U en de medebewoners de toegang tot de berging ontzeggen gaat wel heel erg ver omdat die berging wel als gemeenschappelijke ruimte aangemerkt kan worden voor het stallen van fietsen e.d.
De verhuurder houdt zich aan de afgesloten huurcontracten en daar kunt helaas niets aan veranderen.

La
door LarsvdM - Dec 28, 2023 om 14:33
2 Antwoorden / 1 Vragen

Oké, spijtig.

Dank voor jullie reacties!

mahadma
door mahadma - Dec 28, 2023 om 14:40
11590 Antwoorden / 51 Vragen

U huurt en betaald voor 1 kamer met berging en keuken douche enz.

U heeft niets te zoeken in die afgesloten kamers, tenzij u daar ook huur voor gaat betalen.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 28, 2023 om 15:29
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Indien 'gemeenscappelijk'inzake de ruimtes die u noemt niet in de overeenkomst staan zou de verhuurfee mogelijk in zijn recht staan. De vraag komt echter wel naar boven of dat dan redelijk is en het lijkt mij uitemate zinnig om uw vraag voor te leggen aan  bijv. al zult u denk ik geen lid zijn daarvan. https://www.woonbond.nl/contact/  Een optie is ook:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (10 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl  of https://www.huurcommissie.nl/contact/ (De laatste is mogelijk zelfs de beste en noem dan wel het aspect van de redelijkheid.

La
door LarsvdM Jan 3, 2024 om 14:18
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Heremietkreeft,

Hartelijk dank voor u antwoord. Wij zijn al bij zowel het juridisch loket als het huurteam geweest. Deze zeggen helaas tegengestelde dingen. Ik heb echter bij het huurteam idd nog niet dat redelijkheidsaspect benoemd en ben nu in afwachting van reactie daarop. De woonbond zullen wij nog even benaderen.

mo
door mof - Dec 29, 2023 om 11:45
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U huurt wat in uw contract staat. Vwb de gemeenschappelijke ruimtes mag de verhuurder in het huisreglement eisen stellen. Bij ons is een trappenhuis waar dus geen prive zaken mogen worden gestald. Als u huurt heeft u zekere rechten: u heeft recht op wc, badkamer, keuken. Ook als deze gemeenschappelijk zijn .Recht op een gemeenschappelijke woonkamer en berging heeft u niet. Wel kunt u het puntensysteem hanteren en zien of u wellicht recht hebt op huurvermindering omdat de kwaliteit van de woning afneemt wanneer ruimtes die u voorheen mocht delen niet meer gedeeld worden. Maar dat vergt wat juridische kennis en inzage in uw huurcontract inc algemene voorwaarden

1paul
door 1paul - Dec 29, 2023 om 15:36
3188 Antwoorden / 0 Vragen

wat in het kontrakt staat huurt u, de rest dus niet en als daar spullen staan van u dient u deze weg te halen!!

Topantwoord

Iv
door Ivo W - Dec 29, 2023 om 17:50
737 Antwoorden / Vragen

1: wat staat er precies in het huurcontract? Dat is in eerste instantie leidend of u gebruiksrecht heeft voor de genoemde ruimtes. Toegang tot sanitair en een kookgelegenheid is trouwens wettelijk verplicht indien de kamer die u huurt als woonruimte wordt verhuurd.
Toegang tot berging en woonkamer zijn niet verplicht.
Als niet gespecificeerd is wat de gemeenschappelijke ruimten zijn en het gaat om een woning met kamerverhuur, dan zal juridisch het uitgangspunt zijn dat elke kamer die niet verhuurd wordt onder de gemeenschappelijke ruimten valt.

Tenzij
2: de verhuurder ook in het pand woont. Als de verhuurder er woont, hoeft hij tenzij er andere afspraken zijn de woonkamer en berging niet te delen. Wel hebben huurders toegang tot sanitair en kookgelegenheid.
Woont de verhuurder niet in het pand, dan mag verondersteld worden dat alle ruimtes die niet tot de verhuurde delen van het pand horen (en die ook niet afzonderlijk te huur worden aangeboden) vallen onder de gemeenschappelijke ruimten. Als het een "kamerbewoning" betreft, dan geldt in principe dat alles achter de voordeur van de woning het (gedeeld) privaat terrein is van de bewoners.
De bewoners bepalen wie daar mag komen en ook tot op zekere hoogte hoe zij de gemeenschappelijke ruimten inrichten en gebruiken. De verhuurder mag niet zomaar zichzelf binnen laten tot de gemeenschappelijke ruimtes wanneer hij niet in het pand woont.
Bewoners moeten dus onderling afspraken maken over hoe ze de keuken gebruiken (bijvoorbeeld ieder krijgt 1 of 2 kastjes toegewezen voor zijn eigen spulletjes, of juist al het serviesgoed en keukengerei delen en zo veel mogelijk samen koken). Ook de meubels en inrichting van de woonkamer mogen in zo'n situatie de huurders onderling regelen.

Er zijn twee redenen waarop de verhuurder wél mag ingrijpen: wanneer de situatie gevaarlijk is (met name brandveiligheid, bijvoorbeeld wanneer de officiële vluchtroutes vol spullen staan of wanneer zeer veel brandbare materialen in de woning worden opgeslagen) en om hygiënische/gezondheidsreden, bijvoorbeeld wanneer de keuken totaal niet schoon gehouden wordt.

Wanneer huurders er onderling niet uitkomen hoe ze de gemeenschappelijke ruimten willen gebruiken/inrichten, dan mag de verhuurder uiteraard wel bemiddelen.

La
door LarsvdM Jan 3, 2024 om 14:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ivo. Hartelijk dank voor uw uitgebreide antwoord. Ik ga natuurlijk op u in omdat u wel kans ziet voor het behoud van onze woonkamer en berging. Volgens mij is de dicussie gespleten tussen ''het contract is bepalend'' en ''er zijn meerdere factoren die neerkomen op, in toto, redelijkheid''. Als het aankomt op die redelijkheid, denkt u dat iets als het volgende stand zou kunnen houden in een rechtszaal?

Woonkamer: deze is waarschijnlijk al 10+ jaar als zodanig in gebruik. Toen de huidige bewoners het huis kwamen bezichtigen was dit ook het geval, zij tekenden dus impliciet voor dit gebruik. Is de formulering van het contract wel realistisch, ofwel is het niet gedateerd, als 10 jaar na dato nu opeens deze kamer niet meer deel uitmaakt van waar wij voor betalen? Verder: is dit niet een vrij transparant geval van wegpesterij omdat de verhuurders deze kamer moeilijk aan anderen kunnen verhuren (mijn deur zit erin) en ze nooit enige renovatieplannen voor deze kamer hebben geuit? Is er totaal geen noodzaak voor het leeghalen van deze kamers.

Berging: het is behoorlijk onredelijk om het gebruik van een berging te beperken tot specifiek de fiets, vooral omdat de berging momenteel door maar 3 mensen in gebruik is en netjes is opgeruimd. Waarom zou een verhuurder zijn/haar hoogst arbitraire wensen omtrent een berging mogen afdwingen als deze tegen normale intuïties omtrent berging-gebruik ingaan en totaal niet noodzakelijk zijn vanwege huidige staat van de berging en de hoeveelheid gebruikers ervan? Vooral als het wederom een transparante wegpestmanoeuvre is?

Wij zijn ook al naar het huurteam geweest en die zeggen op het eerste gezicht 'nee', dit zijn geen redenen en het contract is bindend. We zijn echter ook naar het juridisch loket geweest en die zeggen op het eerste gezicht dan weer 'ja'. U kunt u dus misschien voorstellen dat het ons allemaal niet meer zo duidelijk is. Heeft u misschien ook een bron voor bovengenoemde?

Iv
door Ivo W Jan 5, 2024 om 20:36
737 Antwoorden / Vragen

-woonkamer: de woonkamer is kennelijk al langdurig als gezamenlijke woonkamer in gebruik en ook bij bezichtigingen als zodanig bestempeld. Dit feitelijke gebruik zal bij een procedure waarschijnlijk leidend zijn.
Dat wordt versterkt doordat de ruimte tevens functioneert als verkeersruimte om één van de privé-kamers te bereiken.
Wel kan is die verkeersruimte onderdeel van jouw officiële vluchtweg naar buiten. En die moet voldoende vrij gehouden worden. Daar moet de verhuurder op toezien. De woonkamer is 'gedeeld privé' en mag, buiten het vrijhouden van de vluchtroute naar eigen inzicht van de bewoners gezamenlijk worden gebruikt.

Berging: die is bedoeld voor het opslaan van spullen, tenzij het expliciet een "fietsenberging" of "fietsenstalling" wordt genoemd. Exacte gebruik wordt indien het niet nader in het huurcontract omschreven is ook weer door de huurders onderling bepaald. Als jullie er een mooie stellingkast in zetten waar ieder ongeveer 1/3e deel van gebruikt voor privé spullen is dat prima.
Zolang de berging maar voor iedere rechthebbende begaanbaar is, en dus niet uitpuilt van rommel.

Ik zou gezamenlijk schriftelijk melden dat jullie het niet op prijs stellen dat de verhuurder zich op deze manier bemoeit met de inrichting van de gezamenlijke ruimten in jullie woning.
Indien de verhuurder een sleutel van de voordeur en berging heeft, kunnen jullie ook overwegen om de slotcilinders te vervangen (bewaar de oude wel goed!). Dan kan de verhuurder niet meer ongevraagd jullie domein betreden.
Als verhuurder dat nu wel regelmatig doet zal hij boos worden dat hij het huis niet meer in kan. Maar dat versterkt jullie zaak alleen maar. Want als de verhuurder er achter is gekomen dat jullie de slotcilinders hebben vervangen en daar boos om wordt, geeft aan dat hij ongevraagd en zonder toestemming jullie woning probeerde te betreden.
Zonder toestemming de verhuurde woning betreden is voor de wet simpelweg "huisvredebreuk", ofwel inbraak. Ook als de inbreker de eigenaar van het pand is en/of zelf een sleutel heeft. Het is aan te raden dat iedere bewoner op zijn telefoon een app installeert met een call-recorder. Zodat elk telefoongesprek met de verhuurder wordt opgenomen. Nog beter is om zo veel mogelijk per e-mail te communiceren.

La
door LarsvdM Jan 8, 2024 om 12:16
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Ivo,

Wij zijn verzekerd van onze zaak en zullen weer wat beter slapen! Ontzettend veel dank voor dit heldere en uitgebreide antwoord, u bent een topper!

La
door LarsvdM - Jan 3, 2024 om 14:14