mi
door mimi-1975 Oct 19, 2017 om 16:47
Geldzaken & recht

Mag er bij een betalingsregeling € 5,00 + wettelijke rente worden berekend?

Ik heb een nota van famed ontvangen, het betreft een rekening van de podoloog voor mijn zoon. Ik heb gebeld om een regeling te treffen, wat geen probleem was. Alleen was het wel zo dat als je in termijnen betaald er per termijn € 5, 00 wordt bijberekend + wettelijke consumenten rente van het totaalbedrag. Ik schrok hier best van omdat het geen aanmaning betreft, het gaat om een factuur waarvan de vervaldatum 4 november 2017 is.
Kan dit zomaar? Zo wordt je toch alleen nog meer op de kosten gejaagd. Als ik het in een keer kon voldoen had ik natuurlijk niet om regeling gevraagd. Ik hoop dat u mij hierover meer duidelijkheid kunt verschaffen. Alvast bedankt.

7841 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Oct 19, 2017 om 16:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, dat mogen zij doen. Die betalingsregeling zorgt voor extra administratiekosten en die moet u betalen. Geen aanvullende verzekering dan die dat vergoedt?

vergeet dan niet die kosten volgend jaar bij uw aangifte op te voeren.

marita5
door marita5 - Oct 19, 2017 om 17:00
11571 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mimi-1975 ,

Kan dit zomaar?

 Ja , het staat duidelijk op de site van Famed :

Betaling in termijnen

Het is mogelijk om betaling in termijnen aan te vragen voor uw ontvangen nota('s) van Famed.

De voorwaarden voor betaling in termijnen zijn:

  • Het totaalbedrag van de nota dient minimaal € 100,00 te zijn
  • Betaling in minimaal 2 en maximaal 10 maandelijkse termijnen
  • Minimale maandbedrag is € 50,00
  • € 5,00 administratiekosten per termijn en de wettelijke consumentenrente over het openstaande notabedrag
Voor verdere informatie , klik op de rode regel .

https://www.famed.nl/betaling-in-termijnen/

sy
door sylvia_71 - Oct 19, 2017 om 17:04
288 Antwoorden / 0 Vragen

Je vraagt toch om een betalingsregeling? Dus ja, dit kan en mag zomaar. Wel dit forum kunnen vinden, maar niet de website van Famed waarop duidelijk de voorwaarden worden vermeld bij het aangaan van een betalingsregeling?! Tja...

redrose
door redrose Oct 20, 2017 om 13:22
64 Antwoorden / 12 Vragen

Ja, ze vraagt om een betalingsregeling omdat ze waarschijnlijk het geld niet heeft, zo wordt de nota wel erg duur.
Als je €100 in 10 termijnen mag betalen betaal je er €150 terug, wel erg veel

ma
door manwijf Oct 21, 2017 om 10:09
574 Antwoorden / 1 Vragen

@Sylvia_71
Wie zegt, dat ze die website van Famed niet heeft kunnen vinden? Ze kent de voorwaarden ook, die zijn haar meegedeeld. Haar vraag is 'mag en kan het'. Dus niks 'tja'.

r.kemperman
door r.kemperman Oct 21, 2017 om 10:39
423 Antwoorden / 4 Vragen

@redroosje
minimum bedrag tebetalen per maand € 50
dus bij € 100 moet dit in 2 maanden betaald worden. Toeslag € 10

sy
door sylvia_71 Oct 21, 2017 om 13:11
288 Antwoorden / 0 Vragen

@Manwijf, ik maak zelf wel uit hoe ik reageer. Ik heb antwoord gegeven op de vraag van TS; Dus ja, dit kan en mag zomaar. Wie zegt dat TS de website van Famed wél heeft gevonden? Ze heeft de voorwaarden telefonisch doorgekregen.

Dus wel 'tja'...

wi
door wilhelmina59 - Oct 19, 2017 om 17:06
533 Antwoorden / 0 Vragen

Verder zijn de kosten voor dit soort administratietieve handelingen een veelvoud van de €5 +wettelijke rente die genoemd wordt.

dokun
door dokun Oct 21, 2017 om 14:40
152 Antwoorden / 0 Vragen

Onzin! Dat hele proces is gewoon geautomatiseerd!

me
door mein33 - Oct 19, 2017 om 17:51
5658 Antwoorden / 28 Vragen

@mimi-1975,

Heeft u die rekening dan niet doorgestuurd naar uw zorgverzekeraar ?

edrick3
door edrick3 Oct 19, 2017 om 17:56
27632 Antwoorden / 85 Vragen

podoloog valt normaal gesproken niet onder de basisverzekering (wel bv bij diabetes)

tijger1
door tijger1 Oct 19, 2017 om 20:01
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@edrick . Ook bij diabetes valt een podoloog niet onder de basis verzekering. Sommige verzekeraars hebben in de aanvullende verzekering een stukje dekking voor een podoloog.

audb
door audb Oct 20, 2017 om 15:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Diabetes voetzorg
Wanneer uw huisarts of een andere medisch specialist diabetes mellitus bij u heeft vastgesteld en uit de jaarlijkse screening in de huisartsenpraktijk blijkt dat u door de diabetes mellitus een risico heeft op het krijgen van wondjes aan uw voeten (Simm’s classificatie 1 t/m 3) kunt u op verwijzing een afspraak maken met een podotherapeut. Medisch noodzakelijke voetzorg voor mensen met diabetes mellitus wordt vergoed uit de basisverzekering wanneer:

  • er een risico aanwezig is op het krijgen van wonden;
  • er door een podotherapeut een zorgprofiel en individueel behandelplan is vastgesteld.

tijger1
door tijger1 Oct 21, 2017 om 10:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@audb

Ern podoloog is geen podotherapeut.

edrick3
door edrick3 - Oct 19, 2017 om 17:53
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Kan dit zomaar?
Ja
Ze moeten meer werk verrichten = administratie en dat moet (een beetje) gecompenseerd worden.
Dit had je allemaal op de site van famed kunnen nalezen en dan had je hier die vraag niet hoeven stellen. ;-)

marita5
door marita5 Oct 19, 2017 om 17:57
11571 Antwoorden / 15 Vragen

Dubbel link , dus Ts moet dubbel betalen ;-))

ne
door neodutchio - Oct 19, 2017 om 19:56
5191 Antwoorden / 12 Vragen

Een betalingsregeling is een gunst. Famed moet daar extra werk voor doen. Elke betaling moet bijgehouden en gevolgd worden. Het is dus niet zo vreemd dat hier kosten tegenover staan.

audb
door audb Oct 20, 2017 om 15:22
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Denk u echt dat ze dat handmatig doen? dat gebeurt via een computer systeem en zal niet meer kosten dan een paar dubbeltjes.

ma
door manwijf Oct 21, 2017 om 10:20
574 Antwoorden / 1 Vragen

Mag een gunst lijken, het tegemoetkomen aan de betalingswensen van de klant, kan in veel gevallen voorkomen, dat er niet of veel te laat betaald wordt. Achter je geld aangaan en incassokosten zijn voor een bedrijf een grotere schadepost, dan het gespreid laten betalen. @audb heeft gelijk, eenmaal ingevoerd zit het meeste werk erop.

ne
door neodutchio Oct 21, 2017 om 10:54
5191 Antwoorden / 12 Vragen

Als er met elke klant overlegd gepleegd moet gaan worden over de manier van betalen en de mogelijkheid van betalen, ga je het niet redden met €5,00 per betaling. Deze hele geldstroom is een machine geworden en menselijkheid is al jaren geleden afgeschaft.

jo
door jorisw Feb 15, 2018 om 13:10
4340 Antwoorden / 1 Vragen

@audb: en dat computersysteem komt gratis uit de lucht vallen en doet direct het hele bedrijfsproces vanzelf? Maar ik begrijp uit jouw opmerking dat we jouw kunnen inschakelen om IT gratis te komen implementeren.

redrose
door redrose - Oct 20, 2017 om 13:27
64 Antwoorden / 12 Vragen

Als er mensen vragen stellen en ze als antwoord krijgen, dat had je toch kunnen weten schieten deze mensen hier helemaal niks mee op, ze stellen de vragen omdat niet iedereen een hoge of gemiddelde opleiding hebben genoten.

audb
door audb - Oct 20, 2017 om 15:25
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Als u een laag inkomen hebt dan kan het zo zijn dat uw gemeente hiervoor een regeling heeft.

Helaas doen niet alle gemeente hier aan maar het kan geen kwaad om hier naar te informeren bij uw gemeente.

mo
door mof - Oct 20, 2017 om 18:17
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Wettelijke rente is ok, want u doet langer over de betaling. 5€ per termijn meer zou ook ok kunnen zijn wegens extra administratie kosten.
door een betalingsregeling te treffen gaat u feitelijk een lening aan, lenen kost geld.

Sh
door Shir-1983 - Feb 14, 2018 om 21:52
1 Antwoorden / Vragen

Hallo Mimi-1975

Mag ik vragen hoe dit probleem ondertussen is afgelopen?
Ik krijg hetzelfde probleem met Famed vandaar ik graag wil weten hoe het is afgelopen.
Hopelijk hoor ik van je.

Groetjes shir-1983

ne
door neodutchio Feb 14, 2018 om 22:09
5191 Antwoorden / 12 Vragen

Als u de bovenstaande reaktie leest weet u genoeg. Een regeling is een gunst. Daar mogen gewoon kosten voor berekend worden. Er moeten extra handelingen door Famed gedaan worden en daar willen ze graag voor betaald worden. Net zo goed dat u betaald wilt worden voor uw werk.

panter22
door panter22 Feb 15, 2018 om 09:18
6599 Antwoorden / Vragen

Als je geen aanvullende tandartsverzekering hebt afgesloten, dan moet je de tandartskosten zelf betalen.
Kun je de kosten niet in een keer betalen, bespreek het met je tandarts of de behandeling uitgesteld kan worden of in delen gedaan kan worden.
Nu betaal je achteraf in delen en krijg je nog extra kosten.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2018 om 09:33
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. Met die eventuele aanvullende tandartsverzekering schiet @shir-1983 niet veel op. Een podoloog is daaronder niet gedekt.:-))

panter22
door panter22 Feb 15, 2018 om 10:21
6599 Antwoorden / Vragen

Podoloog? Daar lees ik niets over.
Maar goed, als je daar niet voor verzekerd bent en je hebt het geld er niet voor, dan moet je er niet naar toe gaan. Of met je huisarts bespreken of er een alternatief is waar je wel voor verzekerd bent.

marita5
door marita5 Feb 15, 2018 om 10:24
11571 Antwoorden / 15 Vragen

@panter22 , Podoloog? Daar lees ik niets over . Staat in het topic van Ts : Ik heb een nota van famed ontvangen, het betreft een rekening van de podoloog voor mijn zoon.

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2018 om 12:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@panter22. Waar leest u iets over een nota van de tandarts dan? :-)) Famed verzorgt voor veel paramedische beroepsbeoefenaars de facturatie.

marita5
door marita5 Feb 15, 2018 om 12:17
11571 Antwoorden / 15 Vragen

@Tijger1 , OT vraag van gisteren over administratiekosten overlijdensrisicoverzekering ASR is verdwenen , ik krijg pagina niet gevonden .

tijger1
door tijger1 Feb 15, 2018 om 12:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@marita5. Inderdaad, heb er ook al naar gezocht. Heel raar.

marita5
door marita5 Feb 15, 2018 om 12:32
11571 Antwoorden / 15 Vragen

Vreemd , ik had er vanmorgen nog op gereageerd , zo ook @mein33 . Ook de gebruikersnaam van Ts , @Dominiekge is niet te vinden

panter22
door panter22 Feb 15, 2018 om 12:47
6599 Antwoorden / Vragen

Compleet over het hoofd gezien. Het lijkt wel een hidden object.

aurora1
door aurora1 - Feb 15, 2018 om 12:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ja, natuurlijk mag dat. Immers zij worden door de betalingsregeling op kosten gejaagd en dat zijn uw kosten.