Je
door Jensnl Oct 12, 2016 om 21:02
Geldzaken & recht
Mag ING nog boeterente berekenen bij verkoop huis?

We hebben ons huis verkocht in Utrecht. Op de hypotheek van 10 jaar zit nog een looptijd van 14 maanden. Er stond een boeteclausule in bij verkoop voorafgaande aan deze 10 jaar.

Vanaf 14 juli 2016 is toch echter een Europese richtlijn van kracht die dit verbiedt? https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/europese-hypothekenrichtlijn

In de brief rept ING niet van een boetebeding maar heeft men het over 'vervroegde aflossing'. Als je de brief leest dan lijkt het net of we aan het oversluiten zijn terwijl het huis toch echt verkopen.

vr groet
Jens

Aanvullende info:

23691 10 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Oct 12, 2016 om 21:05
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik zal marita5 even werk uit handen nemen.;-)

De link van topicstarter https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/europese-hypothekenrichtlijn

Vanaf 14 juli 2016 is toch echter een Europese richtlijn van kracht die dit verbiedt?! https://www.eigenhuis.nl/hypotheken/europese-hypothekenrichtlijn

Je
door Jensnl Oct 12, 2016 om 21:45
Antwoorden / 1 Vragen

merci, linkje doet het nu bovenstaand ook

marita5
door marita5 Oct 12, 2016 om 21:48
11513 Antwoorden / 15 Vragen

@Carola.83 , thanks is voor mij geen werk , maar routine ;-))

Cookies
door Cookies Oct 13, 2016 om 08:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dan heb ik je routine eens onderbroken;-))

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2016 om 21:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult bedoelen: "tijdens de eerste tien jaar".

U hebt toentertijd een hypotheek afgesloten met een beding dat ook bij verkoop binnen een bepaalde tijd u een boeterente moet betalen. En dat beding is uiteraard nog steeds geldig. Als "voordeel" had u toen een iets lagere rente.

Daar verandert die richtlijn niets aan.

Die maand rente van december is niet echt duidelijk. Is het niet gewoon de rente over de maand november? Want u betaalt de rente achteraf. Dus dat maar even navragen.

Je
door Jensnl Oct 12, 2016 om 21:44
Antwoorden / 1 Vragen

Dank voor de opmerking over maand december, heb die zin verwijderd

U stelt dat dat 'uiteraard nog steeds geldig is'. Dat is dus de vraag. Ook hoogleraar woningmarkt Peter Boelhouwer vraagt zich dat af
http://www.bnr.nl/nieuws/economie/10309411/vervroegd-hypotheek-aflossen-niet-meer-beboet

En hier stelt Nico Stolwijk van VEH: "Sommige geldverstrekkers gaan de nieuwe boeteregels ook hanteren bij bestaande hypotheken".

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2016 om 21:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ja, maar u kunt natuurlijk nu wel iets citeren uit dat verhaal, maar u kunt ook de andere zin nemen. Dat het geldt voor nieuwe hypotheken.

En ook uit uw nieuwe link shopt u naar eigen smaak. Professor Boelhouwer is uw geldgever niet.

Je
door Jensnl Oct 12, 2016 om 22:29
Antwoorden / 1 Vragen

De rechtsgrond om een dergelijke boete nog op te mogen leggen is twijfelachtig, getuige onde andere de mening van een hoogleraar woningmarkt. Lijkt me relevant en derhalve is deze post van belang. Mijn hemel, heeft u echt al 28.150 keer een vraag beantwoord?

ph
door philip36 - Oct 12, 2016 om 22:35
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Hoe weet u dat die 'boete' voor vervroegde aflossing niet volgens de Europese richtlijn is?

De bank mag toch wel hun verlies aan rente-inkomsten door de vervroegde aflossing aan u in rekening brengen.

Je
door Jensnl Oct 12, 2016 om 22:40
Antwoorden / 1 Vragen

Het is evenzo onduidelijk of het nog wel mag, en daarom een belangrijke vraag

ph
door philip36 - Oct 12, 2016 om 22:48
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Lees dit eens onder het kopje:  Zijn geldverstrekkers in overtreding?

http://www.hypotheek-rentetarieven.nl/nieuws/nieuwe-europese-hypotheekregels-reguleren-boeterente

Je
door Jensnl Oct 12, 2016 om 22:55
Antwoorden / 1 Vragen

interessant, dank. Maar goed, de visie van deze 'content writer' (bron:linked-in) poetst mijn insziens de twijfel van een hoogleraar woningmarkkt hierover niet weg

ph
door philip36 Oct 12, 2016 om 23:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U hoeft het niet te geloven maar het is echt zo, banken mogen nog de werkelijk geleden kosten vragen.

Je
door Jensnl Oct 12, 2016 om 23:21
Antwoorden / 1 Vragen

Hoe het ook zij, dank voor uw bijdrage, zo komen we weer een stapje verder richting inzicht

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2016 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Denkt u nu dat het werkelijk relevant is hoe vaak ik eventueel een vraag beantwoord hebt?

En als u denkt dat de rechtsgrond twijfelachtig is, dan gaat u toch simpel procederen?

U citeert uit krantenberichten en andere nieuwsberichten en daaruit neemt u het zinnetje wat u het beste past. Maar zo werkt het niet. U hebt bijna negen jaar een voordeel gehad aan die voorwaarde in uw contract en nu komt hij u door de verkoop slecht uit en u veronderstelt dat deze regel in uw contract zomaar komt te vervallen, omdat voor nieuwe hypotheken wellicht simpeler en voor hypotheekgevers voordeliger regels gaan gelden bij vervroegde aflossing.

Maar helaas voor u is dat sowieso nog niet voor bestaande hypotheken van toepassing en bij u is het ook nog een speciale voorwaarde.

U had dus simpel gezegd nog een tijdje moeten wachten met de verkoop van uw woning.

Je
door Jensnl Oct 12, 2016 om 23:16
Antwoorden / 1 Vragen

ja dat zei u al ja. U weet het precies, een hoogleraar woningmarkt niet.

ph
door philip36 Oct 12, 2016 om 23:26
2275 Antwoorden / 4 Vragen
Je
door Jensnl Oct 12, 2016 om 23:43
Antwoorden / 1 Vragen

De AFM, dat is toch geen serieus te nemen clubje ;) Ik ga de papieren er op nalezen, merci

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2016 om 00:34
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Anders heel wat serieuzer en in ieder geval doorslaggevender dan een professor in een krantenartikel.

ha
door halex - Oct 12, 2016 om 23:21
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Stop maar met reageren. TS wenst alleen antwoorden te lezen die in zijn theorie passen.

Je
door Jensnl Oct 12, 2016 om 23:33
Antwoorden / 1 Vragen

komkom, ik leg me er alleen niet direct bij neer dat het zo klaar als een klontje zou zijn. Volgens mij is er veel onduidelijkheid over de situatie t.a.v. bestaande hypotheken. Hoe danook draagt het allemaal wel bij aan meer inzicht dus ik hoop dat mensen vooral blijven antwoorden.

tijger1
door tijger1 Oct 12, 2016 om 23:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoopt alleen op een antwoord wat in uw straatje past.

tijger1
door tijger1 - Oct 12, 2016 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, inderdaad ben ik geen hoogleraar woningmarkt. Maar weet u, ook een hoogleraar woningmarkt heeft het bij uw geldgever niet voor het zeggen. Ik trouwens gelukkig ook niet.

Maar het rare is, ik vind dat een contract een contract is. U hebt wellicht negen jaar een voordeel gehad van een half procent rentekorting. . Ok. En nu zult u ongetwijfeld 3 procent "boete" moete betalen. Misschien kunt u voorstellen dat dan ten onrechte genoten voordeel te vergoeden, dan kunt u "boetevrij" uw huis verkopen.

Je
door Jensnl Oct 12, 2016 om 23:39
Antwoorden / 1 Vragen

Nou die rentekorting was niet zo hoog helaas. Maar ik volg uw redenatie wel hoor, dank ook voor uw bijdrage.

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2016 om 10:47
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan was het al helemaal dom om een hypotheek aan te gaan met zo'n voorwaarde.

Je
door Jensnl Oct 13, 2016 om 12:08
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind u niet zo aardig

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2016 om 12:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat is dan jammer, misschien helpt dat om de boete eraf te krijgen bij de bank. :-))

Maar heel verstandig zo'n hypotheek. Negen jaar korting en nu zorgt die hoogleraar wel dat u de boete niet hoeft te betalen.. Zo beter?:-)). Uitermate zielig voor u dat men u aan uw contract houdt. Het most niet magge.

aurora1
door aurora1 - Oct 13, 2016 om 15:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Waarom stelt u hier een vraag als u toch vindt dat u het zelf beter weet?
Neem een advocaat in de arm en stap naar de rechter dan hoort u of u gelijk heeft.
U wilt alleen reacties die u gelijk geven. Krijgt u hier niet als u dat niet heeft.

Cookies
door Cookies Oct 13, 2016 om 17:38
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Verdorie, jij bent ook al niet aardig. Eerst doet tijger1 niet lief, en nu jij;-)

tijger1
door tijger1 Oct 13, 2016 om 17:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En al die Calimero's maar huilen en stampvoeten.:-))

Wo
door Woody-Ellen - Dec 19, 2016 om 23:15
4 Antwoorden / Vragen

ING heeft nog veel oude hypotheken lopen met een verhuisboete. Het gekke is dat je de hypotheek wel mag oversluiten naar een andere bank, maar dat de verhuisboete ghandhaafd blijft. Als je zo'n hypotheek hebt, is het extra aantrekkelijk om die over te sluiten, zodat je er geen last van hebt als je gaat verhuizen.