Sa
door SaskiaH Apr 23, 2018 om 11:54
Geldzaken & recht

Mag je achteraf de zaalhuur verdubbelen en koffie/thee in rekening brengen?

Wij, twee vrijwilligers, geven éénmaal in de week dansles in een buurthuis en we organiseren twee feesten in een jaar. Wij vragen een jaarlijkse bijdrage aan onze leden en hiervan betalen wij de zaalhuur voor zowel de wekelijkse les als de feestavonden. Wij hebben geen inkomsten uit dit werk.
Nu hebben wij een factuur gekregen van het laatste feest en hier hebben wij twee vragen over:
1. Voorgaande keren betaalden wij voor een feest hetzelfde bedrag als 1 dagdeel voor een dansavond. Nu staat er op de factuur 2 x dagdeel zaalhuur, dus het dubbele. Staan zij in hun recht om achteraf de huur te verdubbelen?
2. Voorgaande keren hebben wij in overleg met het buurthuis de koffie geschonken op de feesten. Wij zorgden zelf voor een koffiezetapparaat met koffie en de kopjes mochten wij gebruiken van het buurthuis. Ook het laatste feest hebben wij de koffie verzorgt. Nu staat er op de factuur 50 maal koffie/thee. Staan zij in hun recht om achteraf de koffie/thee nu wel door te berekenen?

5281 13 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2018 om 11:59
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er staat over de afspraken helemaal niets op papier? En wat zei het buurthuis na uw vragen hierover?

Sa
door SaskiaH Apr 23, 2018 om 12:58
Antwoorden / 1 Vragen

Er staat niets op papier voor wat betreft onze feesten. Na het feest is de penningmeester bij ons geweest en heeft nietz gezegd over de dubbele zaalhuur. Wel over de koffie en thee. De penningmeester vond dit gemiste inkomsten en dat ze niets had te maken met de vorige mondelinge afspraken die zijn gemaakt. (Overigens hebben de mensen die thee dronken dit betaald bij de bar, maar dat terzijde)

edrick3
door edrick3 - Apr 23, 2018 om 12:14
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Je moet die 2 vragen natuurlijk aan de leiding van het buurthuis stellen!
Zeker vwb die koffie lijkt me een rekening niet juist.
Mag toch aannemen dat er een huurcontract is opgesteld?
Zonder overleg de condities veranderen lijkt me niet correct.
Dus: aan de bel trekken.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 23, 2018 om 12:20
16870 Antwoorden / 202 Vragen

In beide gevallen Neen. Ik neem als uitgangspunt hetgeen u voorheen gewoon was dus m.a.w. gewoonterecht en voor wat betreft de kjoffie: Dat doet u toch zelf? Wettelijk aspect: Niuet nakemen van afspraken.
Ik heb het sterke vermoeden dat een medwerk(st)er hier een behoorlijke fout heeft gemaakt en is het geen fout dan zie ik een strafrechtelijk aspect.

costnix
door costnix - Apr 23, 2018 om 12:37
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Blijkbaar willen ze geld hebben voor het gebruik van de koffiekopjes.

panter22
door panter22 - Apr 23, 2018 om 12:48
6599 Antwoorden / Vragen

Degene met wie jullie de afspraak hebben gemaakt over zaalhuur, werkt er niet meer?
Als de tarieven gewijzigd zijn, dan horen jullie dit van tevoren te weten, zodat je daar rekening mee kunt houden.
Je kunt niet achteraf de prijzen verhogen,
Inderdaad maar even naar informeren hoe het zit met die rekening.

Sa
door SaskiaH Apr 23, 2018 om 13:00
Antwoorden / 1 Vragen

Jawel die zit ook nog in het bestuur.

panter22
door panter22 Apr 23, 2018 om 13:15
6599 Antwoorden / Vragen

Mooi, dan zou ik die eens even bellen.

tijger1
door tijger1 - Apr 23, 2018 om 13:32
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard mogen ze da tarieven wijzigen, maar niet achteraf met terugwerkende kracht.

En hoe wordt de koffie of thee in rekening gebracht bij die danslessen?

Sa
door SaskiaH Apr 23, 2018 om 14:27
Antwoorden / 1 Vragen

We hebben ook een brief met huurverhoging gekregen. Dat begrijpen wij en dit nemen wij mee in de berekening voor het nieuwe seizoen.

Tijdens de danslessen kunnen mensen aan de bar bestellen en gelijk afrekenen.

pe
door peentjes - Apr 23, 2018 om 13:37
421 Antwoorden / 0 Vragen

Tijd voor nieuwe, heldere afspraken op papier en ondertekend door beide partijen.

aurora1
door aurora1 - Apr 23, 2018 om 14:06
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ik zou op zoek gaan naar een andere zaal als geen goede afspraken (op papier) gemaakt kunnen worden en men zich niet aan gemaakte afspraken houdt.
De genoemde problemen moet u oplossen met het buurthuis.
Heeft u al over deze kwestie met het bestuur van het buurthuis overlegd? Wat was de reactie?
Heeft u de zaal langer gebruikt dan 1 dagdeel (inclusief feest voorbereiden en de zaal netjes achterlaten)?
"Zomaar" aanwezig serviesgoed gratis mogen gebruiken kan ik me niet voorstellen. Als  u zelf koffie en koffiezetapparaat meebrengt, waarom zorgt u dan niet ook voor servies/plastic bekertjes?
Heeft dat buurthuis geen algemene voorwaarden- en regels? Wat staat daarin over zaalhuur e.d. en zelf spullen meebrengen?
Betreft het alleen mondelinge afspraken en met wie? Was die persoon wel bevoegd de afspraken te maken? Hoe lang en hoe vaak maakt u gebruik van die zaal?
Welk buurthuis betreft het?

hennyb86
door hennyb86 - Apr 25, 2018 om 13:02
106 Antwoorden / 5 Vragen

aurora1 -  met het oog op de enorme plastic-berg is iedereen bezig met het terugbrengen van het gebruik van plastic ( Engeland is al bezig om rietjes te verbieden )   en u stelt voor om , terwijl er perfekt aardewerk aanwezig is ,  dit maar te vervangen ? extra kosten, sowieso.  onzin dus !!  waarom moet iedereen overal maar op verdienen ?  het zijn notabene vrijwilligers.  ze verdienen er zelf dus ook niets aan.

tijger1
door tijger1 - Apr 25, 2018 om 13:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk helemaal niet wonderlijk dat u zou betalen voor het gebruik van het servies, water, stroom en afwasmiddel enzovoort. Dat zit normaal gesproken verrekend in de prijs van een kop koffie. Ze mogen natuurlijk niet ineens ook de koffie, koffiemel en suiker gaan rekenen.

Dat het vrijwilligers zijn, doet er niet toe. Die spullen moeten wel aangeschaft.

me
door mein33 - Apr 25, 2018 om 13:14
5658 Antwoorden / 28 Vragen

1. Voorgaande keren betaalden wij !!!      2. Voorgaande keren hebben wij  !!!!

En welke afspraken heeft u/zijn er vooraf met de exploitant gemaakt of bent u er vanuit gegaan dat het allemaal wel net zo zou zijn als vorige keren ?

edgarelsen
door edgarelsen - Apr 25, 2018 om 16:13
32 Antwoorden / 16 Vragen

Het is normaal als je zaal huurt
hun koffie en thee schenkt
als ik voor een feest huur neem ik toch ook miet me eigen drank mee

aurora1
door aurora1 - Apr 25, 2018 om 16:55
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat betreft plastic bekers. U zit wel wijs te doen, maar mocht u het niet weten, maar er zijn gewoon plastic bekers die je kunt afwassen, dus zelf kunt meenemen. Dat is handiger dan porcelein meenemen.
U kunt ook kopjes/mokken meenemen zoals al gezegd, al dan niet van plastic. Ik vind het overigens nogal vrijpostig - voorzichtig uitgedrukt - om zomaar de faciliteiten en spullen te gebruiken en daarvoor niet te willen betalen. Zie ook de reactie van @tijger1.
Dat er vrijwilligers werken doet niets ter zake en gaat u eigenlijk niets aan. De exploitatie etc. van de zaal enz. enz. zal moeten worden betaald. Nergens is het mogelijk om een zaal  te huren, van alles mee te nemen, faciliteiten te gebruiken maar er geen consumpties te gebruiken en te betalen.
U geeft overigens geen antwoord op mijn vragen. Waarom niet?
Als u een toon tegen de mensen van dat buurthuis heeft zoals hier, is uw langste tijd daar misschien wel inmiddels geweest.
Het lijkt alsof u maar doet wat u uitkomt en als u gestopt wordt dat de rapen gaar zijn. Naar mijn indruk wilt helemaal nergens voor betalen eigenlijk.
Op die manier zult u altijd aan het kortste eind trekken. Wie gebruikt zomaar andersmans aardewerk/serviesgoed?
Ik begrijp ook niet waarom u niet eerst uw "probleem" heeft voorgelegd waar het antwoord gegeven kan worden en dat zal de beheerder van die zaal zijn. En als die zaal zwaar gesubsidieerd wordt mogelijk bij de gemeente.