Re
door ReneSpawn Oct 31, 2022 om 21:54
Geldzaken & recht

Mag vattenfall mijn termijn bedrag op een limiet zetten ?

Ik betaalde altijd 110 euro per maand. Nu is mijn nieuwe termijn volgens vattenfall 252 euro per maand. Ik kan dit bedrag niet betalen en ik verbruik helemaal niet voor dat bedrag met alle plafond berekeningen en mijn jaar afrekening met de daarbij behorende verbruik per maand. Ik kan online mijn termijn verlagen en dus wilde ik deze weer op 110 euro zetten omdat ik dat bedrag kan betalen. Echter zet vattenfall een limiet hierop van minimaal 202 euro ? Ze dwingen dus bijna 100 euro per maand af terwijl er helemaal niet zekerheid is dat ik A. Dit bedrag verbruik B. Ik het bedrag ook niet kan missen. Ik Bezuinig flink op gas en electra omdat juist met hoge prijzen ik hier rekening mee hou dus weet ik dat de kosten veel lager zouden moeten komen te liggen.
Ik heb enkel een WIA uitkering waar ik net mee rond kom maar nu is er 100 euro die verdwijnt terwijl ik dat niet kan missen. Wat is het nu als men bij een eindafrekening het wellicht weer terug moet betalen als ik het nu per maand nodig heb.

3693 15 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Oct 31, 2022 om 22:02
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Neem contact op met Vattenfahl. Net als Eneco: u krijgt deze mededeling maar er moet ook bijstaan: heeft u problemen met deze maandrekening, contact ons en we komen er waarschijnlijk uit. Althans, de brief over de verhoging heeft bijna iedereen ontvangen (lees email) en daar stond het in mijn email ook in.

gerbera
door gerbera - Oct 31, 2022 om 22:03
7366 Antwoorden / 14 Vragen

U vergelijkt het met eerder verbruik maar vergeet dat de tarieven sterk gestegen zijn. Om die reden is uw voorschot aangepast ter voorkoming dat u bij de jaarafrekening veel moet betalen. Neem contact op met de sociale dienst van de gemeen, mogelijk komt u in aanmerking voor een extra bijdrage.

rj
door rjw - Oct 31, 2022 om 22:03
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Stel dat het bedrag achteraf toch zo hoog blijkt uit te vallen, heb je dan voldoende middelen om bij te betalen? Als je nu 110 euro betaalt, is 202 met de huidige tarieven helemaal niet zo onrealistisch.

marita5
door marita5 - Oct 31, 2022 om 22:08
11517 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Renespawn ,

Mijn leverancier verhoogt zelf het termijnbedrag

Soms stijgen de prijzen van energie sneller dan uw energieleverancier gedacht had. Dan kan uw leverancier het termijnbedrag tussendoor verhogen. U gaat dan per maand meer betalen.

Bent u het niet eens met de verhoging? Vraag uw energieleverancier om het termijnbedrag te verlagen naar het oude bedrag. Uiteindelijk betaalt u wel de energie die u gebruikt. Dus als uw termijnbedrag te laag is, dan moet u bij de jaarafrekening meer bijbetalen.

Let op

De energie is op dit moment heel duur. Leveranciers spelen hierop in en verhogen daarom de termijnbedragen. Als uw termijnbedrag te laag is, dan moet u veel geld betalen bij uw jaarafrekening. Voorkom problemen: betaal een termijnbedrag dat bij de huidige tarieven past of zet anders geld opzij. Lukt het u niet? Schakel tijdig schuldhulpverlening in. Zie onze pagina:

Mijn energieleverancier wil het termijnbedrag niet verlagen . Wat moet ik doen ?

Wil uw energieleverancier het termijnbedrag niet verlagen? Schrijf een brief of e-mail met uw bezwaar naar uw energieleverancier. Gebruik onze voorbeeldbrief:

 https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/elektriciteit-en-gas/voorbeeldbrief-termijnbedrag-energie-verlagen-of-verhogen

Hebt u uw bezwaar ingediend? Dan moet uw leverancier binnen 4 weken een besluit nemen.

Let op
De leverancier is niet verplicht om uw termijnbedrag te wijzigen. Wel moeten ze u uitleggen hoe ze uw termijnbedrag hebben berekend.Voor verdere informatie , klik op de rode regels .

https://www.consuwijzer.nl/elektriciteit-en-gas/wat-betaal-ik-voor-mijn-energie/termijnbedrag

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Oct 31, 2022 om 23:43
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Rene,

U heeft,als het goed is, een energie toeslag gekregen van uw gemeente.

Klik op de volgende link voor uitleg :

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/koopkracht/hoe-vraag-ik-de-energietoeslag-aan#:~:text=U%20vraagt%20de%20energietoeslag%20van,krijgt%20u%20de%20toeslag%20automatisch.

getty
door getty - Nov 1, 2022 om 08:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Neem contact op met uw gemeente voor financiële ondersteuning als de energietoeslag onvoldoende is. In mijn gemeente is daar bijzondere bijstand voor mogelijk.

panter22
door panter22 - Nov 1, 2022 om 08:17
6599 Antwoorden / Vragen

Theoretisch zou je die €100 extra per maand gemakkelijk kunnen betalen.
Ik neem aan dat je €1300 energietoeslag hebt gekregen. In november en december krijg je €190. Dus in totaal €1680. Dat is €140 per maand voor de extra energiekosten.
Maar praktisch lukt het je dus op de een of andere manier niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 1, 2022 om 09:02
16859 Antwoorden / 202 Vragen

In iets ander woorden misschien: Bij Vattenfall zal men ongetwijfeld het nieuwe termijnbedrag hebben bepaald op basis van de huidige tarieven die zoals aan u bekend zal moeten zijn soms tenminste zijn verdubbeld. En dat zal indien in een variabele overeenkomst heeft betekenen dat u bij gelijkblijvend verbruik of zelfs bij minder mij handhaven van het huidige termijnbedrag 'stevig' zult moeten bijbetalen als de eindafrekening komt. En men zal dat bij Vattenfall willen voorkomen. Naast al gegeven info kunt u zich mogelijk ook nog wenden tot de Sociale Dienst van uw Gemeente of raadpleeg een instelling vppr Sociale en Maatschgappelijke hulpverlening in ue Gemeente.

lo
door lovewinnie - Nov 1, 2022 om 10:38
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Als u laag inkomen heeft heeft u recht op 1300 euro in 2022 en deze ook gehad. In 2023 krijgt u nogmaals 1300 euro
November en december nog is samen 380 euro

Al met al is dat dit jaar 1680 euro. Dat kunt u nu toch gebruiken voor de extra kosten. Daar is het voor
Als u energietoeslag van 2023 gaat delen door 12 maanden is dat ook ruim 100 euro per maand. Als u dat dus goed uitgeeft en verdeeld kost die verhoging u weinig en voorkomt hoop bijbetalen

Re
door ReneSpawn - Nov 1, 2022 om 12:06
2 Antwoorden / 2 Vragen

Voor de duidelijkheid en zonder te veel af te wijken van mijn oorspronkelijke vraag

ik krijg geen energie toeslag simpel omdat mijn wia daarvoor net te hoog is. Dit neemt niet weg dat ik met al mijn kosten net
rond kan komen. Ik heb ook geen huur toeslag want ik betaal netjes mijn hypotheek elke maand af en omdat je een eigen
huis  hebt ben je voor veel toeslagen al niet meer belangrijk. Ik ben helaas hart patient geworden met een hart van nog 27% en
woon alleen hierdoor zijn mijn lasten flink verandert.  Kort samen gevat ik doe het met wat ik aan wia ontvang en dan is 100 euro minder
heel erg veel kan ik je vertellen. Er word te makkelijk gedacht dat iedereen maar toeslagen krijgt. Als je leest dat gezinnen en werkende mensen
het al moeilijk hebben bedenk dan hoe het voor een alleenstaande is zonder baan.

panter22
door panter22 Nov 1, 2022 om 14:32
6599 Antwoorden / Vragen

Als je eigen huis te duur is geworden in verhouding tot je inkomen, dan helpt klagen niet.

Praat eens met de bank over een ander soort hypotheek. De gemeente over een krediethypotheek, of de mogelijkheid voor bijzondere bijstand. In het uiterste geval zul je je huis moeten verkopen. Heel triest allemaal. Of heb je een sociaal loket in de buurt waar je terecht kunt voor advies?

ro
door ronny530 - Nov 1, 2022 om 12:46
2784 Antwoorden / 41 Vragen

In uw geval blijft enkel contact met Vattenfall opnemen over. Het voorschot wordt aan de hand van het vorige verbruik en de actuele energieprijzen samengesteld dus kan die 252 euro wel kloppend zijn.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Nov 3, 2022 om 11:28
117 Antwoorden / 0 Vragen

Goedemorgen Rene,

Wanneer je een advies over je termijnbedrag bij ons aanvraagt, wijzigen wij deze alleen wanneer je hiervoor kiest. Je mag dus ook je eigen bedrag behouden of een ander bedrag doorgeven. Zodra je de wijziging hebt doorgevoerd, zit er wel een max aan het verlagen van je temrmijnbedrag. Dit is om te voorkomen dat je in een later stadium voor verrassingen komt te staan m.b.t. te laag betalen voor je verbruik. Wij dwingen dan niet af dat je € 100,- meer gaat betalen, maar wel dat je contact zoekt om de verlaging te overleggen.

Wij kijken graag even met je mee en zo nodig, kunnen wij uiteraard verlagen. Zoek je contact met ons via: https://www.vattenfall.nl/klantenservice/contact/

Vriendelijke groet,

Nancy, Vattenfall

Re
door ReneSpawn Nov 5, 2022 om 18:09
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het bedrag was door Vattenfal opp 252 euro gezet en daarmee werd er dus al iets bepaald te wijzigen. Ik kan namelijk online niet lager dan 202 de limiet instellen en contact op nemen is makkelijk gezegt maar uiteraard niet echt simpel of snel te doen. Chatbots en of apps die niet beantwoord willen
en ondertussen blijft het termijn bedrag hoog staan. Na berekeningen met het energie plafond en mijn verbruik afgelopen jaar kom ik op een termijn bedrag uit van 150,- per maand. Dat is nogal een verschil met het genoemde bedrag van vattenfal.

3 maanden geleden wilden men al dat ik dat bedrag ging betalen want oh alles was duurder uiteindelijk heb ik toen het bedrag gelijk gehouden en wat bleek 1.40 bij moeten betalen. Zo en zo verbruiken mensen komend jaar als het goed is minder omdat men weet hoe duur het is geworden dus geld het verbruik van afgelopen jaar niet erg als goed voorbeeld. Al een dag bezig met proberen te wijzigen en tot nu toe geen resultaat.  Het is de klant moet reageren en zie maar hoe.

Iv
door Ivo W - Nov 5, 2022 om 21:16
729 Antwoorden / Vragen

Wat is uw jaarlijkse verbruik? En wat zijn uw actuele energietarieven per m3 gas en per kwh elektriciteit?

Want u kunt het bedrag wel hoog vinden, maar als het matcht met uw historische verbruikscijfers is het voorschot gerechtvaardigd.