JS
door JS73 Sep 2, 2019 om 11:21
Geldzaken & recht

Mag verhuurder zonder toestemming huurder bedrijfspand betreden?

Wij huren een pand voor onze fysiotherapiepraktijk maar hebben de huur opgezegd. Het huur contract loopt nog tot in volgend jaar door, wij zijn nog niet verhuisd.
De verhuurder is al  op zoek naar een nieuwe huurder. Mag de verhuurder zonder onze toestemming, danwel kennisgeving vooraf aan ons, het pand betreden om aan potentiële huurders te laten zien?

13273 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Sep 2, 2019 om 11:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee.

Magnum007
door Magnum007 - Sep 2, 2019 om 11:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo JS73,

Het antwoord is : nee.

Heeft de verhuurder de sleutel ?

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2019 om 11:47
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Neen. Dat is huisvredebreuk. De verhuurder dient toestemming te hebben. Lijk wel eerst na of er in de huurovereenkomst iets is geregeld in deze. Het bezit van een sleutel is  ok onwettig indien daarvoor niets is geregeld.

Ka
door Kassagebruiker - Sep 2, 2019 om 11:54
683 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou het slot veranderen.

JS
door JS73 - Sep 2, 2019 om 11:55
1 Antwoorden / 1 Vragen

De verhuurder heeft een sleutel hier is in de huurovereenkomst niets over vastgelegd.
Er staat in de overeenkomst wel dat verhuurder in geval van bijvoorbeeld inspectie toegang (behoudens noodgevallen) in overleg met huurder is toegestaan. Dan moet er dus eerst overleg plaatsvinden.

ja
door janf43 - Sep 2, 2019 om 12:14
733 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, hij mag niet zonder toestemming uw gehuurde pand betreden, maar het is natuurlijk wel logisch dat een verhuurder niet wacht met het zoeken naar een nieuwe huurder tot u vertrokken bent. Uw medewerking bij bezichtigingen is een kwestie van normale beleefdheid.

ma
door marnix1 Sep 2, 2019 om 12:40
256 Antwoorden / 22 Vragen

medewerking is verplicht, mits op afgesproken moment.

jo
door jorisw - Sep 2, 2019 om 12:23
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heeft de verhuurder dit al gedaan of is het een hypothetische case?

JS
door JS73 Sep 2, 2019 om 13:11
1 Antwoorden / 1 Vragen

Wij hebben het vermoeden dat hij dit in onze afwezigheid al heeft gedaan.
Verder hebben we een aankondiging gezien dat ze zoeken naar een nieuwe huurder. Dat is natuurlijk hun goed recht.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 2, 2019 om 13:36
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Een kleine aanvulling: als de verhuurder toestemming vraagt kunt u dat in principe niet weigeren maar u kunt wel als eis stellen dat u er bij aanwexig bent en een tijdstip dat u wenst.

me
door mein33 - Sep 2, 2019 om 18:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nee, zonder toestemming en afspraak zeker niet.
Als de verhuurder dat wel doet, dan staat dat gelijk aan 'huisvredebreuk'.
Even een ander cilinderslot in de deur en uw probleem is opgelost !