sanvw
door sanvw Aug 14, 2008 om 17:25
Geldzaken & recht

Makelaar (is dit een goede deal?)

Wij zitten met het volgende:

De makelaar heeft ons een bod gedaan voor de verkoop van ons huis. Het
gaat om een apartement op de begane grond (2 kamers) met tuin. Hij
heeft het ingeschat op ongeveer 160.000,- / 165.000,-. Na enigszins
onderhandelen heeft hij ons een bod gedaan van 2500,- voor alles (dit
houdt in: - funda, foto's, brochure, tekst, onderhandelen,
bezichtingen, verkoopovereenkomst regelen, en maandelijks een
advertentie in het lokale blad inclusief BTW). Is dit een goede deal?

Omdat we het huis niet snel hoeven te verkopen (nieuwbouw huidig
gekocht en wordt over een jaar op geleverd), zit ik eraan te denken
om het zelf te verkopen, maar via een makelaar is natuurlijk ook erg
makkelijk.

Is die 2500,- een goede deal?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Sandra

1563 10 Rapporteer

marcel75
door marcel75 - Aug 14, 2008 om 18:34
5124 Antwoorden / 4 Vragen

gebruikelijk is 1,5% (ex btw en funda etc.) Dit lijkt dus een behoorlijke deal.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 14, 2008 om 19:18
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Sandra,

Onze laatste 2 huizen heb ik zelf verkocht. Gemakkelijk. Heb een doortimmerd contract gemaakt met een ontsnapping voor de financiering.
Door de doorgaande vergrijzing zal er flink vraag blijven naar appartementen op de begane grond. Kijk ook geregeld wat vergelijkbare objecten in de buurt doen. Daar kun je de vraagprijs K.K. aan relateren.

Als je het samen eens bent over de prijs dat het op moet brengen, dan overvraag je 5 à 10 % en biedt het over een half jaar vroeg in het voorjaar te koop aan.
Bord in de tuin of achter het raam, netjes met plakletters of met de computer en lamineren. met de tekst: TE KOOP <telefoonnummer>.

Heb je het na max. een maand of twee nog niet verkocht met dat bord, dan op internet, in de regionale krant én Telegraaf Wooneditie een advertentie over twee kolom met een kader. Beknopte tekst over wat, waar, hoe en hoeveel. Wanneer komt aan de orde bij bezichtiging.
Bejaarde mensen willen er vaak op zo kort mogelijke termijn in. Het zijn mensen van de dag. Laat de koop niet op een paar maand afspringen. Ga desnoods er eerder uit als je een goed bod krijgt en/of goed roerende zaken over kunt doen.

Waarschuwing 1: Ga nooit verhuizen als je het nog niet definitief verkocht hebt. Er verkoopt niets zo slecht voor de prijs als een onbewoond huis.
Waarschuwing 2: Sommige kopers willen je huis wel kopen op voorwaarde dat ze eerst hun eigen huis verkocht hebben. Trap daar niet in, want je bindt jezelf met handen en voeten aan hen.
Ze schuiven hun probleem dan naar jou!

Die €2000,-- kun je zelf makkelijk verdienen en daar kun je toch leuke dingen mee doen.

Succes, wát je ook beslist. Maar laat het hier eens weten wat het werd.

Hardware ERror MAN.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 14, 2008 om 19:20
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Sandra, Beter is het bord én internet tegelijk.
H.

sanvw
door sanvw - Aug 14, 2008 om 23:17
32 Antwoorden / 9 Vragen

Als ik het laatste lees ga ik steeds meer neigen naar een afgeslankte vorm van de makelaar. Bedankt voor de reacties.

Kennen jullie toevallig nog meer betrouwbare / goede makelaars (sites) die deeldiensten doen?

lu
door luucsimons - Aug 22, 2008 om 14:03
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Sandra,

Mijn huis staat te koop via Makelaarsland.nl. Zij hanteren een bedrag van € 995 om je huis te verkopen. Hier zit het hele verkooppakket in, alleen moet je zelf de foto's en tekst aanleveren en leid je geinteresseerden zelf rond. De rest doen zij. Kijk maar eens op

http://www.makelaarsland.nl/huis-verkopen/wie-doet-wat.aspx

Succes hoor!

Groeten,

Lucas

aquarius
door aquarius - Aug 22, 2008 om 14:20
259 Antwoorden / 63 Vragen

Dag sanvw,

Zelf heb ik 2x kostbare zeperds gehaald bij de verkoop van een huis met  waardeloze makelaars. De eerste heeft (na een lange procedure) zelfs een waarschuwing gekregen van de NVM, waar ikzelf overigens niets mee opschoot. Een volgende keer zou ik het huis zelf verkopen, maar dat ligt voor iedereen anders, dit is dus geen advies. Op zich lijkt € 2500,- een redelijk aanbod. Maar elke makelaar zal u de sterren uit de hemel beloven. Het is altijd afwachten hoe dit in de praktijk uit zal werken.

Je hebt een courant huis. Als het geen bouwval is en je niet op Rottumerplaat woont, is de vraagprijs voor menigeen op te brengen, je hebt ongeveer een jaar de tijd. Je zult dus gemak-ongemak-courtage tegen elkaar af moeten wegen. Denk echter niet, dat als je een makelaar neemt, je altijd rustig achterover kunt gaan leunen. Tenzij je geluk hebt en er zich redelijk snel een koper aankondigt. Maar de ervaring bij ons en in onze bekendenkring is dat je een makelaar meestal flink achter de broek moet zitten.

Je kunt ook een deal sluiten met een HOI-makelaar. Dan bepaal je zelf de taken van de makelaar en wat je zelf moet doen. Een HOI-makelaar rekent € 1495,- voor alles, behalve de bezichtingen. Er is ook een basispakket van € 950,-. Kijk maar eens op "www.hoi-makelaars.nl".

Wat je ook doet, veel sukses (en geen stress) met de verkoop.

suzyv
door suzyv - Aug 22, 2008 om 16:14
17 Antwoorden / 8 Vragen

De bijdrage van 'Luuc Simons' lijkt mij een aardig geslaagde poging om een reclameuiting voor een informatieve bijdrage te doen doorgaan.

Over Makelaarsland heb ik verder geen oordeel; het bericht zelf komt in ieder geval op me over als sluikreclame.

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Aug 23, 2008 om 00:29
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Luuk:

Met interesse je bijdrage gelezen over de verkoop van je huis. Niet dat ik ons huis verkopen wil. Daar wil ik alleen nog met de tenen omhoog uit om van (rust)plaats te veranderen.

Je schrijft: "alleen moet je zelf de foto's en tekst aanleveren en leid je geinteresseerden zelf rond. De rest doen zij."

Alvorens ik op een website die me verder gestolen kan worden rond ga spitten naar "de rest wat zij doen", kun jij me vast wel even uitleggen wat die rest dan wel is. Want veel kan dat niet zijn. Niet vanwege het geld, maar wel omdat je zelf praktisch alles doet of al gedaan hebt.

Ben benieuwd.

H.

lu
door luucsimons - Aug 27, 2008 om 10:45
2 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo suzyv,

Sluikreclame? Ik ben gewoon tevreden over het bedrijf waar ik mijn huis mee verkoop. Het is ook wel eens leuk om iets positiefs te schrijven toch?

Enneh H: je hoeft helemaal niet te spitten. Als je de link aanklikt zie je een simpel overzicht. Ik ga dat niet voor je uittypen hier. Een huis verkopen is niet alleen wat foto's maken en mensen rondleiden, maar dat wist je vast zelf ook al ;-).

Nou succes allemaal!

sanvw
door sanvw - Aug 27, 2008 om 14:11
32 Antwoorden / 9 Vragen

Sluikreclame, niet echt. Ik heb er althans zelf om gevraagd.

Kennen jullie nog meer internetmakelaars naast hoi-makelaars en makelaarsland?