marcus-fenix
door marcus-fenix Aug 1, 2010 om 11:07
Geldzaken & recht

Mandelige weg

Goedemorgen. Wij hebben een paar jaar geleden een huis gekocht met een mandelige toegangsweg aan de achterzijde die toegang geeft tot 22 carports. Nu hebben wij met alle deelgenoten huisregels opgesteld dat er langs die mandelige weg niet geparkeerd mag worden omdat sommige mensen daar met in en uitrijden last van hebben en het is veel veiliger voor de vele kinderen die hier wonen. Nu is het probleem dat 1 deelgenoot zich hier niet aan de huisregels houdt en gewoon blijft parkeren langs de weg. In hoeverre kunnen wij dit aanpakken als vereniging? Deze deelgenoot is al vaker benaderd en vriendelijk verzocht om de auto elders te parkeren maar geeft hier geen gehoor aan. Staan wij in ons recht of mag hij de huisregels zomaar overtreden? Hoe dit probleem op te lossen?

10996 13 Rapporteer

robert11
door robert11 - Aug 1, 2010 om 11:33
310 Antwoorden / 25 Vragen

Burgerlijk Wetboek, Boek 5
Titel 4. Bevoegdheden en verplichtingen van eigenaars van naburige erven....

Er zijn regels volgens de wet, maar ik laat het liever aan een deskundige over(Marcel)....
Zijn er de bezitters van de carport die zomaar parkeren of vreemden? Hebben jullie en de 22 carports bezitters met elkaar de regels opgesteld?
hierbij een informatie over mandelige weg http://www.de-stripheldenbuurt.nl/mandelig_gebied_stripheldenbuurt.html

vladja
door vladja - Aug 1, 2010 om 11:35
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hoe zijn die deelgenoten georganiseerd? Is een clubje dat af en toe met elkaar praat over hoe of wat of is officiele Vereniging van Eigenaren?

Vladja

marcel75
door marcel75 - Aug 1, 2010 om 13:22
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Kijk eerst eens wat er in de akte waarin de mandeligheid is gevestigd is geregeld. Staat daarin dat je niet mag parkeren, dan zal daar ook een boete instaan voor overtreding daarvan. Om die boete te kunnen inroepen zul je een aangetekende brief moeten sturen aan de overtreder en hem er op wijzen dat bij iedere overtreding hij een boete verbeurt van het bedrag dat in de akte staat. Dat bedrag is dan voor vereniging van eigenaars. Vervelende is wel weer dat als de overtreder niet betaald je de boete via de rechter zult moeten innen.

mi
door miraltje - Aug 1, 2010 om 14:12
462 Antwoorden / 0 Vragen

wij hebben iets dergelijks gehad ivm geluidsoverlast tijdens nachtelijke uren.

In de acte van splitsing stonden hier de tijdstippen in van 12 uur 'snachts tot 6 uur 'smorgens.

Wij hebben tijdens een vergadering van de vve om aanpassing van dit tijdstip gevraagt, dit was nagenoeg niet mogelijk omdat dan iedere stemgerechtigde aanwezig moest zijn (in persoon of machtiging)alvorens het kon worden aangepast.
in de akte van splitsing.

Vervolgens hebben wij een huisregelment opgesteld enaangenomen waar de tijdstippen zijn aangepast naar 22u tot 7u.waartussen geen onnodig lawaai mag worden gemaakt.

Er is echter ook een kantekening bij, omdat het huisregelment in principe strijdig is met de akte van splitsing gaat ingeval van een conflict de akte van splitsing voor op het huishoudelijk regement

Wat ik hiermee wil zeggen dat dit zelfde ook geldt voor de akte van mandeligheid.

hierbij zal dan ook de huisregels ondergeschikt zijn aan de akte van mandeligheid omdat de huisregels instrijd zijn wat in de akte van mandeligheidstaat.

indien er in deze akte niks is opgemaakt tenaanzien van het parkeren langs deze weg,zal 1 ieder hier mogen parkeren.

marcel75
door marcel75 - Aug 1, 2010 om 17:15
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Miraltje,
Je redenering gaat niet helemaal op. Bij de wijziging die jullie in de akte van splitsing in appartementsrechten wilden, betrof het een wijziging op een regeling in het splitsingsreglement. Als in de akte houdende vestiging mandeligheid en beheersregeling juist niets geregeld is, kun je dat nog wel bij huishoudelijk reglement regelen. Je wijkt dan namelijk niet af van een in een notariële akte opgenomen regeling, maar regelt buiten die akte om de praktische uitvoering. En daarvoor is het huishoudelijk reglement ook bedoeld.

maykemeijer
door maykemeijer - Aug 8, 2010 om 11:59
83 Antwoorden / 11 Vragen

Beste Marcus,
Ik vermoed dat er geen sprake is van een Vereniging van Eigenaren. De gezamenlijke eigenaren van de toegangsweg wonen immers in huizen, en niet in een appartementencomplex. Alleen de toegangsweg tot de carports is mandelig. Of wel? Je noemt jullie wel een vereniging.
De parkeerder wenst zich bij nader inzien niet te houden aan de huisregels, die de betrokkenen gezamenlijk (hij toch ook?) hebben opgesteld. Huisregels hebben volgens mij geen juridische waarde in deze situatie. Ik zou de insteek van ’hinder’ nemen. In de wet (art. 5:37 BW) wordt bij hinder echter gesproken over verschillende erven, en dat is hier niet van toepassing, maar er wordt verwezen naar de onrechtmatige daad (art. 6:162 BW) en dat lijkt mij hier wel van aan de orde.
Als de parkeerder weigert zich aan de huisregels te houden, dan lijkt me een weg naar de rechter zinvol. Die kan bepalen dat hij op moet houden met op de toegangsweg te parkeren op straffe van een dwangsom (art. 611a RV) per overtreding. Misschien niet zozeer op grond van de huisregels, hoewel je die wel kunt inbrengen in het geding, als wel op grond van onrechtmatige daad.
Groet,
Mayke

marcel75
door marcel75 - Aug 8, 2010 om 13:05
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mayke,
Nieuwe experts zijn altijd welkom, maar bij een mandelige zaak kan zeker wel een vereniging van eigenaars bestaan. Dit heet dat echter eigenlijk een beheersvereniging. Komt zeer veel voor. Een huishoudelijk reglement bevat afspraken waar de eigenaren van de mandelige zaak zich aan moeten houden. Deze kan bestaan naast de beheersregeling.

Ik zou dan ook eerder voor wanprestatie kiezen dan voor onrechtmatige daad. Het is namelijk niet onrechtmatig voor de eigenaar om op zijn aandeel in de mandelige zaak te parkeren.

maykemeijer
door maykemeijer - Aug 8, 2010 om 15:31
83 Antwoorden / 11 Vragen

Hoi Marcel,
Misschien heb je gelijk. Ik hoor het graag van de vragensteller. Dan is er dus waarschijnlijk sprake van een beheersvereniging voor het gemeenschappelijk beheer en onderhoud van de toegangsweg. Als er dan een huishoudelijk reglement is vastgesteld en een van de leden houdt zich hier niet aan, dan zie ik nog niet wat je met wanprestatie (art. 6:74 BW) kan. Voor zowel de onrechtmatige daad als de wanprestatie geldt, dat er sprake moet zijn van schade. Hoor graag van je hoe je dit juridisch denkt op te lossen. Dat was voor mij de reden om de combinatie met ‘hinder’ te maken.
Zouden de statuten of het huishoudelijk reglement niets hierover zeggen?
Groet,
Mayke

marcus-fenix
door marcus-fenix - Aug 8, 2010 om 16:00
10 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen tot dusver al bedankt voor de reacties. Het is inderdaad een beheersvereniging en het is een straat met toegang tot de 22 carports die aan beide zijden van de weg zich bevinden. De deelgenoot in kwestie parkeert niet op zijn eigen mandelige stuk maar bij dat van de achterbuurman. Bij mandelige zaken is het zo dat iedereen er gebruik van mag maken en dus niets eigendom is van 1 persoon. Hij blokkeerd met zijn auto de in/uitrit van twee huishoudens. De deelgenoot is hier wel eens vaker door mensen op aangesproken maar als je dat doet krijg je een snauw terug. Voor geen rede vatbaar dus. We hopen eigenlijk de weg naar de rechter niet te hoeven maken maar als het niet anders kan..... Het is ook zo dat in dat straatje gewoon de wegenverkeerswet geldt en er geparkeerd mag worden mits je geen uitritten blokkeerd! Er staat wat betreft dit onderwerp geen verdere info in de statuten en dergelijke.

marcus-fenix
door marcus-fenix - Aug 8, 2010 om 16:03
10 Antwoorden / 1 Vragen

O ja, even ter info; tussen de uitritten zijn tuintjes gevestigd zodat er ruimte ontstaat tussen de uitritten waardoor er eigenlijk net geen auto kan staan. Het is dus niet zo dat de uitritten allemaal aan elkaar vast liggen.

vladja
door vladja - Aug 8, 2010 om 16:46
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Allereerst lijkt het mij handig als er een verbodsbord wordt plaatst, dat het verboden is om te parkeren.

Vvoor verkeersborden op een eigen weg kan het nodig zijn om een verkeersbesluit te nemen. Het gaat dan om wegen waar iedereen op kan rijden. Daarbij kan worden gedacht aan wegen op ziekenhuisterreinen of terreinen van universiteiten. Ook het parkeerterrein van een supermarkt of een paadje van een particulier naast zijn woning, waar een ieder gebruik van mag maken, vallen hieronder.

Het is daarvoor belangrijk om te weten of op het terrein de verkeersregels en daarmee de wegenverkeerswetgeving geldt. In principe gelden de verkeersregels overal waar iedereen kan rijden. Een bordje "eigen weg" doet daar niet aan af. Zelfs een parkeergarage met een slagboom wordt volgens jurisprudentie als openbare weg in de zin van de wegenverkeerswet gezien, zolang de slagboom voor iedereen open gaat.

Een verkeersbesluit op eigen terrein wordt door de gemeenteraad van de betreffende gemeente genomen. Een ieder kan de gemeente verzoeken om een verkeersbesluit te nemen. Pas nadat de gemeente het verkeersbesluit heeft gepubliceerd mogen de maatregelen worden getroffen.

Deze manier lijkt mij doeltreffender, dan een of ander reglement, waarin staat dat het verboden is om te parkeren.

Vladja

maykemeijer
door maykemeijer - Aug 8, 2010 om 17:35
83 Antwoorden / 11 Vragen

Lastig hoor, om een beeld te krijgen van de situatie. Wie is precies de eigenaar van de plek waar geparkeerd wordt?

marcel75
door marcel75 - Aug 9, 2010 om 08:56
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Mayke,
Voor wanprestatie is schade niet meteen vereist, maar dat terzijde.

De wanprestatie wordt veroorzaakt door het simpele feit dat de fout-parkeerder bij ondertekening van de akte van levering waarbij het eigenaar werd van het aandeel in de mandelige zaak tevens een overeenkomst is aangegeven met de vereniging. Die overeenkomst is dan (waarschijnlijk) gegoten in de vorm van een kettingbeding en/of kwalitatieve verplichting. Door het kettingbeding te schaden, ben je al een boete verschuldigd (als het ooit goed geregeld is), maar daarnaast pleeg je dus ook wanprestatie.

Ik heb ook al aangegeven dat als de regeling inzake de mandeligheid destijds goed geregeld is in de akte, dan is voor foutparkeren een regeling opgenomen. Of in elk geval een regeling om het niet naleven van een huishoudelijk reglement tegen te kunnen gaan.

Marcus,
Voordat je een gang naar de rechter stapt moet je wel zorgen dat je een goed dossier hebt. Dus minstens 2 aangetekende brieven verstuurd hebben naar de foutparkeerder en het liefst ook notities van momenten waarop het foutparkeren werd vastgesteld. Als daar ook foto's van zijn, maakt dat je dossier wel beter. En uiteindelijk ontkom je, zoals ik het nu kan beoordelen, niet aan de gang naar de rechter.