ni
door nitwitje Sep 12, 2009 om 09:22
Geldzaken & recht

Meedoen aan medisch onderzoek

Ik wil meedoen aan een onderzoek naar een mogelijk geneesmiddel tegen artrose. Ik heb atrose in de knie dus ik ben wel geinteresseerd. De vergoeding bedraagt 1350.00 .  Wordt dit belast door de belasting en zo ja hoe zwaar??  Ik ben AOW-er met een aanvullend pensioen

889 13 Rapporteer

kenwel2
door kenwel2 - Sep 12, 2009 om 09:49
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Dag nitwitje, je moet rekening houden, dat je over je bijverdienste 42% aan belasting dient af te dragen,de gemaakte kilometers zijn aftrekbaar van de belasting.

Succes, en sterkte verder, Mvgr. Henri

birdies
door birdies - Sep 12, 2009 om 11:12
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......dat je over je bijverdienste 42% aan belasting dient af te dragen.......

Oh ja? Weet jij dan hoe hoog het totale inkomen (AOW + pensioen + bijverdienste) is? Knap.

Je bijverdienste wordt opgeteld bij je AOW en pensioen. Afhankelijk van het totale inkomen wordt dan belasting geheven.

Belastingheffing:
Tot 17.878: 15,60%
Van 17.878 - 32.127: 24,10%
Van 32.127 - 54.776: 42%
54.776 en hoger: 52%

ni
door nitwitje - Sep 12, 2009 om 11:13
69 Antwoorden / 35 Vragen

Ja samen  en met mijn man's pensioen zitten we in de 42% catagorie,  Hartelijk dank voor je antwoord.

ni
door nitwitje - Sep 12, 2009 om 11:15
69 Antwoorden / 35 Vragen

hartelijk dank voor uw antwoord m ja samen zitten we dan op de 42%. . Ik meot er nog even over nadenken dat ik dit doe, Nitwit

kenwel2
door kenwel2 - Sep 12, 2009 om 11:31
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@Birdies, ben dan toch een heel klein beetje helderziend...  ;-)

Sorry, maar ben van eigen situatie uitgegaan, terecht het juiste antwoord van je.

Mvgr. Henri

birdies
door birdies - Sep 12, 2009 om 11:39
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.........ben dan toch een heel klein beetje helderziend.......

Daar kun je een leuk centje mee bijverdienen:)

vladja
door vladja - Sep 12, 2009 om 11:48
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het inkomen van u en uw man worden voor de belasting apart berekend. Het wordt dus niet opgeteld bij het inkomen van uw man. U betaalt zelf belasting. cHet wordt dus bij uw AOW en aanvulolend pensioen opgeteld. Over die bedragen samen betaalt u dan belasting. Het inkomen van uw man staat hier volledig los van.

Het kan wel zijn dat het meedoen consequenties heeft voor bepaalde uitkeringen etc.

Vladja

kenwel2
door kenwel2 - Sep 12, 2009 om 12:05
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Sorry hoor, maar mijn vrouw is al jaaaren fiscaal partner van me, en ik moet wel degelijk ons inkomen optellen, en elk jaar netjes aan de balasting doorgeven, ze noemen dat dan 'verzamelinkomen' , was het maar zo, dat het niet waar was, maar dat is het wel degelijk, elk jaar weer, bij de belasting.

Mvgr. Henri

willemo_1
door willemo_1 - Sep 12, 2009 om 12:34
167 Antwoorden / 0 Vragen

kenwel2,

Echtgenoten en fiscale partners worden afzonderlijk belast door de belastingdienst.
De inkomens worden alleen opgeteld voor de toeslagen (zoals huursubsidie, zorgtoeslag e.d.) die te verkrijgen zijn.

Met vriendelijke groet,
Willem

vladja
door vladja - Sep 12, 2009 om 12:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Duidelijk weer een gevalletje van de klok en de klepel of

a little knowledge is a dangerous thing (Alexander Pope (1688 - 1744)

Wanneer u getrouwd bent, is uw partner automatisch uw fiscaal partner. Met het gehuwd zijn wordt ook bedoeld geregistreerd partnerschap (nb dit is wat anders dan een samenlevingscontract). Wanneer één van deze situaties van toepassing is, bent u dus automatisch elkaar fiscale partner in de inkomstenbelasting.

Indien u samenwoont met vriend, vriendin, broer, zus of ouders kunt u onder voorwaarden ook in aanmerking komen voor het fiscaal partnerschap. Dit is met name interessant wanneer één van beide samenwonenden geen of een laag inkomen heeft.

Bij fiscaal partner zijn, kunnen de aftrekposten bij de meestverdiener worden afgetrokken, of voor een groot deel bij de meestverdiener en een klein deel bij de andere partner, zodat er een maximale belastingteruggave wordt verkregen.

Voor de toekenning van toeslagen zoals huurtoeslag, etc. worden de inkomens wel bij elkaar opgeteld.

De volgende inkomsten en aftrekposten kunt u niet verdelen met uw fiscale partner, o.a.:

loon, uitkering of pensioen

bijverdiensten en inkomsten als freelancer, alfahulp, artiest of beroepssporter

Belasting over het inkomen (zoals hierboven genoemd) wordt dus apart berekend per persoon en NIET bij elkaar opgeteld.

kenwel2
door kenwel2 - Sep 12, 2009 om 16:14
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@willemo, dank je wel willem,  weer wat geleerd!

Groeten, Henri

ni
door nitwitje - Sep 12, 2009 om 22:31
69 Antwoorden / 35 Vragen

Nou daar ben ik het niet mee eens,. onze inkomen wordt   volgens mij wel el degelijk  als verzamelinkomen   opgevoerd.  We zijn immers 1 huishouden . Doordat verzamel inkomen moet mijn man jaarlijks 400 euro meer betalen. Alhoewel ik meer inkomen heb. Mijn man heeft alleen AOW en een pietepeterig pensioen en ik heb buiten mijn AOW nog een aanvullende goed pensioan.

Voor 2008  heb ik dus een bezwaar schrift ingediend, maar nog geen antwoord gehad.    Hartelijk dank voor uiw antwoord .trouwens

NItwit

re
door renesch - Nov 14, 2009 om 16:34
9 Antwoorden / 0 Vragen

Nitwitje,

Dat u man moet bijbetalen kan twee oorzaken hebben:

Bij de a.o.w. wordt automatisch (sinds jaren) rekening gehouden met het recht op de algemene heffingskorting. Voor de pensioenuitkering moet u zelf bij het pensioenfonds aangegeven dat zij bij deze uitkering géén rekening met de algemene heffingskorting moeten houden. Er wordt anders te weinig belasting ingehouden. Bij de definitieve aangifte moet u dan bijbetalen.

Het kan zijn dat u de inkomens van u beiden op één aangifte invult en niet apart. Dan worden de inkomens opgeteld alsof het om het inkomen van één persoon gaat. U komt dan in een hogere belastingschijf en betaalt dus teveel belasting.

Als u de aangifte via de electronische aangifte invult moet u erop letten dat u aangeeft dat uw partner ook aangifte doet. U kunt deze gegevens dan apart (moet u dus doen) invullen.

U heeft bezwaar ingediend. Neemt u desnoods contact op met de behandelaar en vraag of u langs kunt komen en om uitleg kunt vragen over de juiste wijze van invullen van uw aangifte. Mocht het zijn dat de 1e optie van toepassing is moet u contact opnemen met het pensioenfonds.