Gyallai
door Gyallai May 1, 2022 om 05:33
Geldzaken & recht

Mijn vakantie geld word vooe de 2e keer inbeslag genomen door incassobureau kan

Goedendag  voor de 2e keer dit Jaar gaat mijn vakantie geld naar incassobureau Snijder te Beverwijk vorig Jaar hadden ze ook al mijn vakantie geld beslaggelegd maar wel €300,- over gelaten dat 2019 was er ook beslaggelegd  mocht ik mijn vakantie geld behouden nu de laatste 2 Jaar heb ik steeds ellende met deze beslaglegger, graag u hulp had gelezen via een kortgeding aanspannen misschien wel mogelijk mijn vakantie geld kan behouden heb verder geen inkomsten zelf de dure eigenbijdrage zilveren kruis moet ik betalen €385,- per Jaar omdat ik medicijnen gebruik graag u hulp of informatie of advies indien mogelijk alvast bedankt A.Gyallai.

7575 15 Rapporteer

ro
door ronny530 - May 1, 2022 om 07:51
2785 Antwoorden / 41 Vragen

Maar toch als u vakantiegeld uitgekeert krijgt zal er toch een vorm van inkomen zijn omdat het vakantiegeld op het inkomen wordt ingehouden. U kunt met alle beschikbare gegevens bij de hand op het internet een proefberekening maken https://bereken.uwbeslagvrijevoet.nl/ Het is echter wel zo dat op het vakantiegeld beslag gelegd mag worden als aan de voorwaarden die er voor staan voldaan is.

rj
door rjw - May 1, 2022 om 07:55
3267 Antwoorden / 5 Vragen

Hoe groot is uw schuld, en zit u in een schuldhulpverleningtraject?

marita5
door marita5 - May 1, 2022 om 09:06
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Gyallai ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regels .

https://www.juridischloket.nl/actueel/beslag-op-uw-vakantiegeld-vraag-het-terug/

Neem contact op met het Juridisch Loket ,

https://www.juridischloket.nl/contact/

mahadma
door mahadma - May 1, 2022 om 09:16
11544 Antwoorden / 51 Vragen

Bij beslaglegging is er sprake van een schuld. En als de schuldenaar niet wil of kan betalen in 1x dan wordt er loonbeslag gelegd. Dan wordt er ook beslag gelegd op o.a. vakantie geld. Of gewonnen prijzen in (voorbeeld) postcode loterij. U zal dus in elk geval een schuld hebben anders is loonbeslag niet mogelijk.

getty
door getty - May 1, 2022 om 09:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het makkelijkste en snelste is om zelf hulp in te schakelen en niet via kassa.

Neem contact op met het juridisch loket of de sociaal raadslieden in uw gemeente voor een berekening van de beslagvrije voet, waarin ook wordt bekeken of de inhouding van het vakantiegeld terecht is.

Thecla58
door Thecla58 - May 1, 2022 om 09:51
857 Antwoorden / 3 Vragen

Als je in de wsnp zit dan moet je het eerste jaar je vakantiegeld, teruggave energie als je die hebt, inleveren. Daar moet je, voor de duur van het traject, een gedeelte ban je vakantiegeld inleveren.

Maar omdat je een incassobureau achter je aan hebt dan mag je vakantiegeld beslagen worden.

Mijn vraag aan  jou is of het inderdaad loonbeslag is of dat je onderbewind staat. Want in geval van het laatste krijg je te maken met het vrij te laten bedrag (vtlb) en daarvan zijn de voorwaarden gunstiger.

panter22
door panter22 - May 1, 2022 om 09:59
6599 Antwoorden / Vragen

Heb je een uitkering, neem dan eens contact op met deze organisatie.
Heeft u het vermoeden dat er teveel wordt ingehouden bij beslag op uw uitkering, laat dan gratis uw nieuwe wettelijke beslagvrije voet berekenen. Wij kunnen dit voor u berekenen volgens de nieuwe Wet vereenvoudiging beslagvrije voet. Ook als al jarenlang uw vakantiegeld wordt ingehouden door de gemeente voor een beslaglegger, kan het zo zijn dat u daar vanaf 2021 op basis van de nieuwe Wet vereenvoudiging beslagvrije voet, weer recht op heeft.
https://www.sociaalverhaal.com/onjuiste-toepassing-wet-vereenvoudiging-beslagvrije-voet-door-deurwaarders/?gclid=Cj0KCQjw37iTBhCWARIsACBt1IwAB8OAPqNnQmKaZSkI93wRcNQDxwpIdCYThHzpz-HbO3ClaPVKLxcaArpDEALw_wcB

panter22
door panter22 - May 1, 2022 om 10:04
6599 Antwoorden / Vragen

Info van de Rijksoverheid over de beslagvrije voet:
https://www.uwbeslagvrijevoet.nl/

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 1, 2022 om 10:31
16864 Antwoorden / 202 Vragen

Kort antwoord, het mag tenzij daarmee gfeen rekening wordt gehouden met de belastringvrijevoet en aangezien het vakantiegeld betreft zal dat wel niet het geval zijn.

Indien u twijfelt kreeg u al info hoe en/of waar navraag te doen dus bij de afd. sociale/bijstandszaken van uw gemeente of bij een instelling voor sociale en maarschappelijke hulpverlening.

Ik neem aan dat u niet in de wnsp zit want dan is er geen sprake van een deurwaarder. En dat kan betekenen dat u mogfelijk alsnog een beroep kunt doen op toepassing van de wnsp. https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/wettelijke-schuldsanering-wsnp  opdat uw schld mogelijk op die wijze gesaneerd kan worden op een voor u misschien gunstiger wijze. (Ik wil u niet blij maken met een dode mus maar het is wel de moeite waard om dat na te vragen)

Thecla58
door Thecla58 - May 1, 2022 om 13:14
857 Antwoorden / 3 Vragen

Heb nog even zitten kijken naar wat meer informatie...

vakantiegeld en berekening beslagvrije voet

ma
door malty - May 1, 2022 om 14:31
1112 Antwoorden / 1 Vragen
getty
door getty May 1, 2022 om 14:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Maar is dit Belgisch of nederlanfs recht ?

marita5
door marita5 May 1, 2022 om 14:35
11519 Antwoorden / 15 Vragen

@malty , de link is een site van Belgie .

getty
door getty May 1, 2022 om 14:40
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Daarom vraag ik het, ik heb niet de indruk dat ts Belgisch is.

ma
door malty May 1, 2022 om 14:43
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, sorry, zat te slapen.

jpm
door jpm - May 1, 2022 om 16:05
820 Antwoorden / 28 Vragen

U hebt, of eigenlijk de beslaglegger, te maken met het vrij te laten bedrag, de zgn. beslagvrije voet. Daar mag niemand aankomen maar in de praktijk gebeurt het soms wèl (zelfs de overheid kan zich daar onterecht aan schuldig maken).
Voorts, indien u onder bewind staat, mogen tot uw weekgeldbedrag door uw bewindvoerder rekeningen en schulden worden (af)betaald. Indien u er niet uitkomt, nezoek dan even het bureau voor rechtshulp, die kunnen u van gratis advies voorzien.

Thecla58
door Thecla58 May 2, 2022 om 13:48
857 Antwoorden / 3 Vragen

@JPM,

Er is een wezenlijk verschil tussen de beslagvrije voet en het vrij te laten bedrag. De beslagvrije voet is anders berekend dan het vrij te latem bedrag. Laatst genoemde valt onder de WSNP (Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen). De WSNP wordt door de de rechter uitgesproken en beslaglegging kan eender welke deurwaarder op verzoek van een schuldeiser doen.

Voorts is je opmerking over weekgeld krijgen (indien in WSNP) ook niet helemaal correct. Het krijgen van weekgeld, is alleen als je onder financieel bewind staat. Niet iedereen die in de WSNP zit, staat onder dit soort bewind. In mijn geval had ik volledige toegang tot mijn bankrekening, zolang ik maar onder het VTLB bleef en geen nieuwe schulden maakte. Ik had maar één schuldeiser, de hypotheekbank i.v.m. restschuld hypotheek vanweg het gedwongen verkopen van mijn woning op last van de gemeente.

jpm
door jpm May 2, 2022 om 14:01
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik ben blij met de aanvulling die u maakt. Laten we vaststellen dat hiermee direct wat meer informatie beschikbaar is hoe e.e.a. echt zit in verschillende situaties. Ik ging er, onterecht van uit dat van financieel bewind sprake is.

sw
door swat1500 - May 1, 2022 om 18:22
3789 Antwoorden / 0 Vragen

Een incassobureau mag geen loonbeslag leggen dat mag alleen een deurwaarder met toestemming van de rechter.
Mocht Snijder ook een deurwaarder zijn en is er een rechtelijk vonnis dan geld zoals al door anderen benoemd de beslagvrije voet.

mo
door mof - May 4, 2022 om 13:06
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Tja, u heeft ellende met een incasso bureau zegt u. Echter, dat is de zaak omdraaien. U heeft rekeningen niet betaald en daar heeft het bedrijf/instantie waar u schulden heeft ellende van. Daarom kan een incasso bureau loonbeslag leggen. U heeft verder geen inkomsten? Dan zou u ook geen vakantiegeld krijgen lijkt me. Uw inkomsten bestaan uit loon danwel uit een uitkering.
Op vakantiegeld kan dan beslag worden gelegd mits u een minimum aan inkomsten overhoudt om van te leven ... Voor de eigen bijdrage van 385 Euro en uw verzekeringspremie heeft u recht
op zorgtoeslag van de belastingdienst, die naar mijn weten maximaal 111 euro per maand bedraagt. Tenminste, als u minder dan 121 duizend euro eigen vermogen heeft. Heeft u meer eigen vermogen dan kunt u ws ook best de rekening van het incassobureau betalen ...

Uw verhaal, met name dat over inkomsten, eigen vermogen, en eventuele toeslagen die u ontvangt is incompleet en u legt de verantwoordelijkheid bij het incassobureau.
Dat vind ik niet terecht.