IkHebEenVraagje
door IkHebEenVraagje Jan 16, 2024 om 14:59
Geldzaken & recht

Mijn werkgever wil dat ik achteraf een opledingscontract teken, mag dat?

Ik heb recent een 5 daagse opleiding gevolgd, op kosten van mijn werkgever.
Nu, na het behalen van de opleiding, krijg ik ineens een opleidingscontract voor mijn neus geschoven. hierin staat dat ik 2 jaar moet blijven, en dat ik anders de opleidingskosten (ca. 9000 euro) moet terugbetalen. Dit bedrag wordt wel steeds lager per maand dat ik blijf werken.

Ik heb van mijn leidinggevenden nooit iets gehoord van een dergelijk contract. wel hebben ze het contract zonder verdere toelichting één dag voor aanvang van mijn opleiding toegestuurd via de mail. maar ik lees mijn mail simpelweg nooit.

Nu vraag ik mij af, kunnen ze mij verplichten dit contract te ondertekenen? en kunnen ze mij wat maken als ik weiger te tekenen?

Ik heb gewoon een vast contract, en in dat contract staat ook niks over opleidingskosten.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

4727 23 Rapporteer
sira
door sira - Jan 16, 2024 om 15:07
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Allereerst, 2 jaar is zo voorbij. Naarmate je ouder wordt, zul je dat merken. De tijd vliegt.

Het lijkt mij ook dat hij dit contract voor de cursus had moeten laten tekenen en de logica van die 2 jaar snap ik wel. Aan de andere kant is € 9.000,- heel veel geld dat de werkgever heeft moeten neertellen. Het zou wel bijzonder vreemd zijn als je na een ½ jaar tot een jaar besluit over te stappen naar een andere werkgever en dat die nieuwe werkgever profiteert van de cursus die de huidige werkgever heeft betaald.

Is er hierover misschien iets te vinden in je arbeidscontract o.d.?

IkHebEenVraagje
door IkHebEenVraagje Jan 16, 2024 om 16:37
1 Antwoorden / 3 Vragen

dank voor je reactie!

klopt, 2 jaar is zo voorbij en ik heb het goed naar mijn zin op mn huidige werk, maar het gaat mij er vooral om dat ik niet zomaar alles teken wat ik voor mijn neus krijg geschoven. ik vraag me dan af: wat is dan het volgende wat ik moet ondertekenen?

ook het gene wat u schetst staat niet in mijn arbeidsovereenkomst,

sira
door sira Jan 16, 2024 om 17:28
2347 Antwoorden / 24 Vragen

Ik vind het wel gek dat u uw mail nooit leest, dat zal u een keer opbreken.

marita5
door marita5 - Jan 16, 2024 om 15:08
11519 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Ikhebeenvraag ,

Lees deze informatie eens door , klik op de rode regel .

https://www.rechtopjuristen.nl/arbeidsconflict/opleidingskosten-terugbetalen/

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jan 16, 2024 om 15:12
2067 Antwoorden / Vragen

Zo'n overeenkomst is op zich niet ongebruikelijk maar dient natuurlijk vooraf te worden besproken zodat je ook een afweging kan maken of je dat wel of niet wil. Ik denk niet dat iemand je kan verplichten zo'n contract achteraf te ondertekenen hoewel je daar wel een hoop gezeur mee kunt krijgen.
Ik denk dat je maar gewoon even af moet wachten wat er gebeurt nadat dat jij aangeeft niet met een dergelijke regeling akkoord te zijn gegaan want dan hoor je ook welke argumenten ze dan denken in te brengen.

JanF42
door JanF42 - Jan 16, 2024 om 15:19
31 Antwoorden / Vragen

Een rare werkegever heeft u. Die wijst een werknemer aan, meldt die aan en betaalt voor een opleiding zonder overleg met de werknemer. Overigens bent u ook een rare want u leest simpelweg niet de emails die uw werkgever u stuurt. Wedden dat u die wel gelezen had als daarin een loonsverhoging van 25% werd aangekondigd die u per omgaande diende te bevestigen om die te krijgen?

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 16, 2024 om 15:35
16860 Antwoorden / 202 Vragen

JANF42, stel dat de werkgever NIET om de opleiding heeft gevraagd doch deze werknemer dat zelf was? En een via e-mail aangekondigde loonsverhoging te moeten bevestigen om die ook te krijgen?

IkHebEenVraagje
door IkHebEenVraagje Jan 16, 2024 om 16:39
1 Antwoorden / 3 Vragen

voor mijn werk hoef ik mijn mail niet in de gaten te houden, krijg nooit berichten en al het contact gaat in principe via een "werknemersportaal". Ik gebruik mijn e-mail adres gewoon niet. Dus ik durf die weddenschap van U wel aan te gaan.

e-
door e-genius Jan 17, 2024 om 19:34
12 Antwoorden / 1 Vragen

Tja, als je geen mails gaat lezen, gaan anderen ze ook niet sturen. 1+1=2
Blijkbaar lees je ze stiekum toch wel anders maak je er geen melding van.

Een werkgever geeft een cursus met een reden, het maakt dat mensen beter hun werk kunnen doen en zal ze motiveren om verder te komen. In een soort slachtofferrol te kruipen vindt ik persoonlijk wat vreemd. Er is je namelijk niets aangedaan, sterker nog, je hebt iets gekregen. Je kunt er voor kiezen niet te tekenen en de relatie op scherp te stellen maar dat lijkt me niet verstandig. Dat je dan zelf stopt met die opleiding lijkt me dan aan jouw kant een logisch vervolg.
Probeeer het eens zo te zien:
Dit soort bedingen zijn heel normaal en als het een waardevolle cursus is, zal een ander bedrijf waar je heen zou willen binnen die 2 jaar, jou best de gemaakte kosten willen compenseren als je voortijds wil vertrekken.
Zie het als een kans en niet als een bedreiging! Het is toch gaaf als een bedrijf in jou wil investeren.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 16, 2024 om 15:28
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Het mag niet en zie

  • Terugbetalen opleidingskosten moet schriftelijk zijn geregeld

Op de eerste plaats moet het studiekostenbeding schriftelijk zijn aangegaan. Dit moet vóór het volgen van de opleiding gebeuren. Vaak is het studiekostenbeding opgenomen in de arbeidsovereenkomst. Maar het komt ook geregeld voor dat werkgever en werknemer een aparte studieovereenkomst tekenen.  Is het studiekostenbeding opgenomen in de cao of het personeelsreglement? Dan is ook voldaan aan het schriftelijkheidsvereiste. In de arbeidsovereenkomst moet dan wel duidelijk staan dat het personeelsreglement of de cao van toepassing is.

U geeft aan dat men bij aanvang u wel daarover heeft geïnformererd maar dat u dat bericht niet heeft gelezen en dat kan per saldo toch in uw nadeel zijn. De werkgever had bij achterwege blijvenb van ondertekening u niet behoeven te vergoeden maar heeft dat wel gedaan (op basis van goed vertrouwen).
Maar(!!) Wat zijn de gevolgen als u de werkgever hierop zou aanspreken? Men zou u onverhoopt het dan erg lastig kunnen maken. ijn advies is dan ook om te ondertekeken en 'gedoe etc.' te vermijden tenzij u van plan zou zijn om meteen te vertrekken (wel met in achtname van de opzegtermijn. In dat geval heeft de werkgever formeel en wettelijk 'geen poot om op te staan' hoewel hij het wel zou kunnen proberen en u dan inieder geval 'opgezadeld zou kunnen wotrden' met kosten en moeite.
 En herhaald, waarom zou u dat doen indien u verder geen problemen heeft met de werkgever.
Voor dit soort zaken is en blijft het zinvol om lid te zijn van een vakbond edoch zal naar mijn mening dat indien u daar zou aankloppen men een soortgelijk antwoord zal geven zoals ik u nu (evenals al anderen hiervoor) ook geef.

eagle3893
door eagle3893 Jan 16, 2024 om 20:37
3 Antwoorden / Vragen

Als een werkgever terugbetaling van een cursus wil vorderen dan zal die toch het e.e.a. moeten regelen.
Er zal een opleidingsovereenkomst moeten zijn getekend door de werknemer. Deze was er bij aanvang van de opleiding niet. Dat deze 1 dag voor de start van de opleiding naar de werknemer gestuurd is maakt nog niet dat de werkgever hier rechten aan kan ontlenen.
Als de  werkgever dit netjes had willen regelen dan was de opleidingsovereenkomst eerst besproken/toegestuurd en was de werknemer pas aangemeld voor de opleiding nadat de overeenkomst getekend door de werkgever was ontvangen.
Stel nu dat de werknemer na ontvangst van de overeenkomst had gezegd die niet te tekenen? wat dan? annuleren is dan niet meer mogelijk zonder kosten (meestal 100%) en deze zijn dan ook niet verhaalbaar.
Daarbij betreft het ook nog eens een opleiding die verplicht is gesteld waarbij het terugvorderen niet eens mogelijk is.
Het advies om maar gewoon te tekenen om gedoe te voorkomen is dan naar mijn mening een verkeerd advies.
Mijn advies is dan ook om niet te tekenen. Dit zou inderdaad negatieve gevolgen kunnen hebben maar mijn ervaring is dat je hier met een goed gesprek op basis van argumenten wel uitkomt. En zo niet dan is er op dit moment werk zat en kan je maar beter iets anders zoeken.
Soms is het helaas nodig om op te komen voor je rechten, als je dat niet doet zullen sommige werkgevers blijven proberen om de grenzen op te rekken in hun voordeel.
Ik heb zelf meegemaakt dat mijn werkgever met een opleidingsovereenkomst aan kwam zetten nadat ik al gestart was met de opleiding. Ik heb hem toen (op advies van mijn vakbond) gemeld dat ik deze niet ging ondertekenen omdat hij dit van te voren aan had moeten geven zodat ik nog een keuze had. Dit werd ook gewoon geaccepteerd door mijn toenmalige manager en 15 jaar later werk ik nog steeds bij hetzelfde bedrijf.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 17, 2024 om 10:45
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@EAGLE3893: voor alle duidelijkheid, ik geef aan om na te denken over de reacties van de werkgever en hier is toch echt ook sprake dat de werkgever wel degelijk de werknemer heeft geïnformeerd over de regeling en het ondertekenen ervan. De wserkgever heeft  wel verzuimd om bij het betalen van de vergoedingen na te gaan of een en ander was ondertekkend. De wergever kan aanvoeren ter goeder trouw te hebben gehandeld.
Srtikt formeel is het onjuist om xdat achteraf alsnog te vragen. Weigeren om te tekenen kan alsnog betekeken dat de werkgever hetgeenn is vergoed terugvragen met bijv. als argument 'onverschuldigd betaald'. Dat kan en zal dan mogelijk de nodige discussie en gedoe geven.

Het is aan vraagsteller of hij het waard vindt om het risico te nemen.

eagle3893
door eagle3893 Jan 17, 2024 om 20:34
3 Antwoorden / Vragen

 @HEREMIETKREEFT je schrijft letterlijk "mijn advies is dan ook om te ondertekenen" Dat  intrepeteer ik toch echt als een duidelijke advies en geen suggestie om na te denken over de reactie van de werkgever.
Ik weeg de mogelijke reactie van de werkgever ook mee maar die is naar mijn mening hier niet van doorslaggevend belang.
Jouw stelling dat de wergever wel degelijk de werknemer heeft geinformeerd is naar mijn idee onjuist omdat dit niet tijdig gedaan is. 1 dag van te voren is niet tijdig en ik denk dat vraagsteller zich succesvol kan beroepen op dat hij daar niet tijdig kennis van heeft kunnen nemen.
Werkgever heeft zelf de cursus betaald aan de opleider, dus een vordering op de werknemer met als argument dat het hier een overschuldigde betaling betreft heeft weinig kans van slagen. Daarbij is de cursus op initiatief van de werkgever en verplicht voor de uitvoering van de functie. Door dit laatste wordt het terugvorderen van deze kosten zelfs onmogelijk.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 17, 2024 om 21:08
16860 Antwoorden / 202 Vragen

@EAGLE3839, het mag uw mening zijn en per saldo zal indien het 'ernst zou worden' een kantonrechter hierover moeten beslissen. Kijk even bij mijn profiel waarop mijn antwoor(en) is (zijn) gebaseerd. U mag uw mening hebben. IIk heb de mijne! En dit is geen discussieforum. Het is aan vraagsteller om te doen of te laten met hetgeen die als antwoorden heeft gekregen.

Ja
door JannyBoe - Jan 16, 2024 om 16:00
519 Antwoorden / Vragen

De werkgever was er erg laat mee maar heeft u wel ingelicht.
Dat u uw mail nooit leest maakt u denk ik vrij kansloos in een eventueel juridisch geschil.
Maar goed, u kunt het altijd uitzoeken.
Via een jurist of via een vakbond.

IkHebEenVraagje
door IkHebEenVraagje Jan 16, 2024 om 16:53
1 Antwoorden / 3 Vragen

ik heb niks ondertekend, dus ik denk dat ik wat dat betreft sterk sta.

Ja
door JannyBoe Jan 16, 2024 om 18:14
519 Antwoorden / Vragen

Prima, dan moet u er werk van maken als u daarvan overtuigd bent.
Succes in elk geval en misschien kunt u de afloop nog eens laten weten hier.

eagle3893
door eagle3893 - Jan 16, 2024 om 16:46
3 Antwoorden / Vragen

een opleidingsovereenkomst achteraf is kansloos. U geeft aan deze 1 dag voor de aanvang van de opleiding te hebben ontvangen. Dat u uw mail nooit leest is niet slim maar dat maakt hier nu niets uit. Uw werkgever had u deze overeenkomst tijdig moeten doen toekomen. 1 dag van tevoren is dan veel te laat omdat annuleren van de opleiding dan ook niet meer mogelijk is

Wel een paar vragen:
-op wiens initiatief bent u aangemeld voor deze opleiding?
-Wie heeft u aangemeld?
-Heeft u de kosten voorgeschoten of zijn deze rechtstreeks door uw werkgever betaald?
-is deze opleiding noodzakelijk om uw werk te kunnen doen?

IkHebEenVraagje
door IkHebEenVraagje Jan 16, 2024 om 16:51
1 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo,
dank voor uw reactie.

Ik ben aangemeld voor deze opleiding door mijn werkgever. na het krijgen van een vast contract is het de normale gang van zake dat een werknemer deze opleiding gaat volgen. Het is een vereiste opleiding om mijn werk volledig te kunnen en mogen uitvoeren. ik heb niks voorgeschoten en alle facturatie e.d. is via mijn werkgever gegaan. ik wist ook niet hoe veel deze opleiding kost, tot ik dus achteraf het contract zag

eagle3893
door eagle3893 Jan 16, 2024 om 20:17
3 Antwoorden / Vragen

Als het hier gaat om een verplichte opleiding dan is een studieovereenkomst al niet eens toegestaan.
Zie hierover ook de informatie op het juridisch loket. Linkje heb ik hier al langs zien komen.

wi
door wilhelmina59 - Jan 16, 2024 om 19:23
516 Antwoorden / 0 Vragen
mahadma
door mahadma - Jan 16, 2024 om 22:00
11543 Antwoorden / 51 Vragen

wel hebben ze het contract zonder verdere toelichting één dag voor aanvang van mijn opleiding toegestuurd via de mail. maar ik lees mijn mail simpelweg nooit.

Uit uw eigenwoorden kunt u zelf afleiden dat dat u WEL geïnformeerd was, maar er niets mee gedaan heeft maakt u kwetsbaar en alleen daarom al discutabel bij een recdhtszaak.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Jan 16, 2024 om 23:47
2067 Antwoorden / Vragen

Iemand de dag van te voren een mailtje sturen dat er nog wat haken en ogen aan de opleiding van morgen zitten, die ruim daarvoor al besproken en ingepland is, is zeker NIET tijdig informeren.

Ar
door AriEllis - Jan 17, 2024 om 00:36
57 Antwoorden / Vragen

Het is zeker niet netjes van je werkgever om het op deze manier te doen!

Maar wat wil je zelf? Helemaal niet tekenen? Kortere looptijd? Minder terugbetalen als je toch weggaat?

Heb je bij een andere baan zelf ook profijt van deze opleiding?

Re
door Reinier182 - Jan 17, 2024 om 10:01
162 Antwoorden / Vragen

Wat is eigenlijk het probleem? U heeft een vast contract en heeft u wensen naar een andere functie bij een ander bedrijf? Zo niet dan maakt dat contract toch helemaal niet uit. Je blijft toch en de werkgever betaald je opleidingen en doorgroei? Waarom klagen en moeilijk doen? Pak je kansen en ga lekker werken? Lastiger wordt het als je weg wil dan zal de werkgever terecht moeilijk doen over de kosten? Wanneer je blijft waarom ruzie zoeken en spanningen om niets? Bedenk goed wat je wil?

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 17, 2024 om 12:18
1767 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte IHEV,

Bent u lid van een vakbond?
Zo ja, neem dan contact met hen op over deze kwestie.

Als u nog geen lid bent, wordt dan zo spoedig mogelijk lid want u bent een kritische werknemer.

Tot slot raad u u dringend aan om uw mails te lezen.

Is er een Ondernemingsraad bij uw bedrijf?
Neem dan ook contact met hen op voor advies.

mo
door mof - Jan 17, 2024 om 14:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als ze u dat contract een dag voor begin van de opleiding hebben gestuurd per mail dan heeft u door het volgen van de opleiding uzelf in de problemen gebracht. Dat u uw mail nooit leest is
uw eigen verantwoordelijkheid. Wat dacht u? een opleiding van 9000 € volgen en dan ergens anders aan de slag kunnen en uw werkgever met de kosten laten zitten? En als u uw mail nooit leest, hoe weet u dan zo zeker dat uw werkgever niet al eerder een mail met toelichting heeft verstuurd? Als u email van uw werkgever niet leest bent u een slechte werknemer.

1paul
door 1paul - Jan 17, 2024 om 14:30
3155 Antwoorden / 0 Vragen

kan me voorstellen dat je niet perse iedere dag je mail doorneemt, doe ik ook niet eerlijk gezegd.

nu de werkgever zo laks is geweest, het er van tevoren ook niet over gehad heeft met je zou ik zelf niet tekenen en dit ook netjes melden aan de werkgever, als ie boos word stel hem dan de vraag, wat zou jij doen als je last minut zoiets onder je neus geschoven krijgt?

ni
door niceprice - Jan 17, 2024 om 21:00
14 Antwoorden / 1 Vragen

Dit is een normale regeling bij veel bedrijven. Zo gek is het toch niet dat een werkgever verwacht dat ze ook iets voor deze investering terugkrijgt? Genoeg bedrijven waar weinig of geen budget is voor opleidingen. Er is zelfs een kans dat het als alinea al in je arbeidsovereenkomst staat en de mail alleen als extra geheugensteuntje is gestuurd.

Het overigens niet lezen van je email (mits aangeboden op een apparaat van het bedrijf) geeft ook wel aan dat betrokkenheid ver te zoeken is. Jammer.

alk
door alk - Jan 17, 2024 om 22:49
86 Antwoorden / 9 Vragen

Op zich is deze constuctie gebruikelijk, MITS er van te voren duidelijk overeenstemming over bereikt is. Je hebt nergens getekend, er staat niets in je vaste contract en je bent niet verplicht om dagelijks je mail te lezen. Je werkgever heeft dus geen poot om op te staan. Wel een dure cursus, € 9000 in 5 dagen. Ik zou bijna denken dat je een 1 op 1 advocaten opleiding in een duur hotel hebt gevolgd. Bij een 40 urige opleiding is dat € 225,- per uur.

Mocht je onder druk wel tekenen, de btw hoef je niet te betalen, die krijgt je werkgever van de belasting terug. Ook zou ik in dat geval navraag over de hoogte van de rekening doen. Waarschijnlijk heeft je werkgever deze opgehoogd.

Mijn werkgever overlegde van te voren met collega's die een dure maandenlange deeltijd cursus CNC fresen volgden. Ze mochten de cursus volgen als ze instemden met een maandelijkse 1/24e aftrek van cursus kosten bij een zelf gekozen ontslag. Na 24 maanden konden ze kosteloos vertrekken. Als de werkgever de betrokken collega ongeacht de reden, zelf binnen 24 maanden zou ontslaan, dan werden er geen kosten in rekening gebracht.

Voor goedkopere kortere cursussen werden geen afspraken over terugbetaling gemaakt. Die werden je aangeboden en kon je met behoud van loon en uitbetaling van reis en verblijfskosten zonder enige verplichting volgen.

Ba
door BartVAH - Jan 29, 2024 om 15:24
3 Antwoorden / 1 Vragen

Dit lijkt me niet zo ingewikkeld. Meldt gewoon dat je niet akkoord gaat met de overeenkomst!
Je hebt de opleiding al gevolgd (en hopelijk niet zelf voorgeschoten). Daarnaast kan het toesturen van een overeenkomst, 1 dag voor aanvang, niet als voorwaarde voor de crusus gezien worden lijkt me.
Als je toch al van plan bent om te blijven, dan zou ik er ook weer geen groot punt van maken.