django023
door django023 Mar 3, 2016 om 20:36
Geldzaken & recht

Minimumjeugdloon en verantwoordelijkheid

Beste leden van Kassa,

Na een beetje onderzoek te hebben gedaan over het minimumjeugdloon ben ik erachter gekomen dat mijn vriendin (18 jaar) tot op de cent het jeugdminimumloon uitbetaald krijgt.

Fulltime salaris: 686,05
Minimumloon: 686,05
Uurloon: 4,28

Nu begrijp ik dat de werkgever (Sacha) zich tot op de laatste cent houden aan dit minimumjeugdloon alleen heb ik vragen over de werkzaamheden die zij hiervoor moet verrichten, mijn vriendin heeft een 25 uren contract en heeft een heleboel verantwoordelijkheden. Ze is aangenomen als winkelmedewerker maar wordt door de manager gezien als haar rechter hand. Er is gevraagd of ze assistent manager wilt worden maar heeft dit niet zwart op wit. Om deze reden werkt ze dus erg hard en zet ze net even dat extra stapje dag op dag. Ze moet dagelijks zelf de winkel openen en sluiten, de stortingen doen, ze is de verantwoordelijke in de winkel voor meerdere dagen per week. Ze moet nu ook toetsen maken van haar districtsmanager die andere collega's met dezelfde functie niet hoeven te maken.

Nu werkt er nog een ander meisje van 18 jaar die 5 euro per uur krijgt. Dit komt mede doordat deze collega er 2,5 jaar werkt maar deze collega heeft uiteraard lang niet dezelfde verantwoordelijkheid die mijn vriendin heeft, deze collega is alleen een weekendhulp. Mag de Sacha het minimumjeugdloon aanhouden terwijl zij een heleboel meer verantwoording heeft als haar andere collega's? En kan ze hier eventueel aanspraak op maken?

Met vriendelijke groeten,
Django

6079 16 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Mar 3, 2016 om 22:31
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Alle antwoorden zijn te vinden in de CAO en de bijlagen met functie indeling, salarisschalen etc.. Uw vriendin moet er uiteraard voor zorgen dat werkzaamheden en formele functie met elkaar gaan overeenstemmen .

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

marita567
door marita567 - Mar 3, 2016 om 22:35
1576 Antwoorden / 17 Vragen

Hallo Django023 ,

Lees deze informatie eens door , ook de rechterbalk / en de balk bovenaan arbeidsrecht en cao zie hier .

http://www.loonwijzer.nl/home/salaris/minimumloon-check

django023
door django023 - Mar 3, 2016 om 22:40
10 Antwoorden / 4 Vragen

Dank jullie wel voor het snelle reageren, de belangrijkste vraag is eigenlijk of het normaal is dat mijn vriendin het minimumloon ontvangt terwijl ze een heleboel verantwoording en extra taken heeft die niet in het contract zijn opgenomen. Mag zij eventueel een vergoeding vragen, loonsverhoging of de werkzaamheden weigeren die niet in het contract staan?

jo
door jorisw Mar 4, 2016 om 10:05
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Ja, dat mag ze.

marita567
door marita567 - Mar 3, 2016 om 22:56
1576 Antwoorden / 17 Vragen

@diango023 ,

Vraag eens inlichtingen bij het juridisch loket in uw gemeente, scroll naar beneden .

https://www.juridischloket.nl/over-het-juridisch-loket/contact

Gerry1969
door Gerry1969 - Mar 4, 2016 om 00:26
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Ze werkt 25 uur en krijgt betaald oor 25 uur, tot zover is het klaar als een klontje.
Maar als je iemand verantwoordelijk geeft die niet bij de functie zoals omschreven in haar contract/Cao staat dan zou daar redelijkerwijs wel een extra vergoeding voor moeten komen.
Maar werkgevers weten dat er angst heerst onder het personeel en dat maar weinigen hun hoofd boven het maaiveld uit durven steken, dat is dus kassa voor Sacha.
Diewilik

uwjurist
door uwjurist - Mar 4, 2016 om 08:11
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Zoals ik al aangaf: uw vriendin moet er uiteraard voor zorgen dat werkzaamheden en formele functie met elkaar gaan overeenstemmen. Ze moet dus in de cao kijken welk functie/schaal etc. bij haar werkzaamheden horen en dit aankaarten bij haar werkgever.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

reflecs
door reflecs - Mar 4, 2016 om 11:12
1859 Antwoorden / 4 Vragen

..Er is gevraagd of ze assistent manager wilt worden....Ze moet nu ook toetsen maken van haar districtsmanager...
Is dat niet voor de opleiding? Heeft ze daar geen info over ontvangen?
Is salarisverhoging niet ter sprake gekomen tijdens het functioneringsgesprek of beoordelingsgesprek?

ha
door harryromijn - Mar 4, 2016 om 12:48
272 Antwoorden / 0 Vragen

Alleen piepende wielen krijgen olie....

hi
door hipppo Mar 4, 2016 om 16:23
303 Antwoorden / 2 Vragen

of worden vervangen door nieuwe.

akkerdistel
door akkerdistel Mar 4, 2016 om 19:20
1790 Antwoorden / 3 Vragen

En aangezien er in 2015 200k 'nieuwe kandidaten' binnen zijn gekomen..

ma
door manwijf - Mar 4, 2016 om 14:42
574 Antwoorden / 1 Vragen

Fijne baas die Sacha! Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, dat is wat het is. Als zij een extra prestatie moet leveren en zelfs toetsen moet doen, dan mag daar normaliter wel iets tegenover staan. Maar zoals hier al gezegd, als ze het niet aankaart, zal ze nooit weten hoe haar baas hier in staat. Zo'n gesprek moet natuurlijk wel in alle redelijkheid gevoerd worden. Als Sacha niet genegen is een extra beloning te geven, dan kan je vriendin nog overwegen om het bij een andere schoenenzaak te proberen. Daarmee moet ze uiteraard niet gaan dreigen. Om je heen kijken kan sowieso nooit geen kwaad en dat hoef je niet te communiceren. Beter ook niet met collega's. Dat komt de sfeer meestal niet ten goede.

besseldekker
door besseldekker - Mar 4, 2016 om 15:01
123 Antwoorden / 0 Vragen

Mevrouw Doomernik heeft toch een heel duidelijk antwoord gegeven? Als uw vriendin een hoger loon wil, kan dat alleen door overleg tot stand komen. Daartoe moet zij haar voorwerk doen, anders komt ze niet beslagen ten ijs.

Cookies
door Cookies Mar 4, 2016 om 19:21
13336 Antwoorden / 36 Vragen

.....Mevrouw Doomernik heeft toch een heel duidelijk antwoord gegeven?....... Ja, en???

crewmember
door crewmember - Mar 4, 2016 om 16:12
1040 Antwoorden / 0 Vragen

Het is redelijk voor haar om meer loon te krijgen. Echter is de werkgever tot niks verplicht tenzij dit in de CAO staat. Zeker in een branche als deze waar het momenteel niet zo goed gaat zal de werkgever zelf niet snel met een salarisverhoging komen. Dit onder het mom van: Voor haar 10 anderen. Ze zal hier dus zelf om moeten vragen.

Ze zal dus haar manager moeten overtuigen dat ze meer werk doet dan haar collega's met hetzelfde salaris. En dat ze wel degelijk meer geld waard is.

Ze kan als wrik middelen het volgende voorbereiden:
-Verglijkbare vacatures vinden met een hoger salaris. (Om t ebewijzen dat haar huidige salaris niet markt conform is)
-De CAO er op naslaan om te zien bewijzen dat werk doet dat in een hogere salaris schaal hoort te vallen. (als haar CAO zo ingedeeld is)
-Gewoon heel simpel opsommen waarom ze beter is en meer geld zou moeten verdienen vergeleken met collega's.
-Uitleggen in welke opzichten ze nu meer werk doet dan voorheen en daarom ook een hoger salaris zou moeten krijgen.

Maar nogmaals, in deze branche (en de meeste banen waar geen opleiding voor nodig is) is er meestal zeer weinig rek qua salaris. Zeker voor mensen die in/na de crisis zijn aangenomen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 4, 2016 om 16:44
16869 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas Ja! Er is sprake van een arbeidsovereenkomst en minimumloonwetgeving.
Ik ga er van uit dat de arbeidsovereenkomst wordt nageleefd.
Wijzigen kan uitsluitend in overleg met en na toestemming werkgever.

koekeloer
door koekeloer - Mar 4, 2016 om 18:29
562 Antwoorden / 18 Vragen

natuurlijk mag je loonsverhoging vrage. werk weigeren lijkt me geen slim plan.
Wellicht is het handig om eerst zwart op wit te krijgen dat ze er meer geld bijkrijgt als ze slaagt voor assistent manager.

akkerdistel
door akkerdistel - Mar 4, 2016 om 19:23
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Denk maar zo dat waar Sacha hun schoenen laat maken, de mensen blij mogen zijn als ze de 4 euro halen, per dag van zo'n 16 uurtjes. Het kan dus nog altijd veel slechter.

mo
door mof - Mar 4, 2016 om 21:27
3619 Antwoorden / 3 Vragen
mo
door mof - Mar 4, 2016 om 21:32
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ja, dat mag. Zolang het niet in strijd is met de cao mocht sacha als werkgever een cao van de bedrijfstak hanteren.
als je vriendin te horen krijgt dat ze assistent manager zou kunnen worden dan heeft ze zelf de mogelijkeheid dit, en de voorwaarden daarvoor, te laten vastleggen. Uiteindelijk heeft ze recht op een functioneringsgesprek dat moet worden vastgelegd.