AR
door ARX1968 Feb 25, 2018 om 20:56
Geldzaken & recht

Moet buurman bij opsplitsing dak hemelafvoer regelen?

Mijn buurman wil het dak van 2 naast elkaar liggende garages opspliten. Het bestaande dak heeft 1 waterafvoer dat middels een drainage systeem in de grond het hemelwater afvoert. Bij splitsing van het dak zal ook de waterafvoer gesplits moeten worden. Kan hij mij verplichten om deze kosten te betalen. Als ik deze niet betaal laat hij dit door de dakdekker niet opsplitsen waardoor ik geen waterafvoer meer heb op mijn dakgedeelte. Staat hij dan in zijn recht?

5247 5 Rapporteer

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2018 om 21:02
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, hij staat helemaal niet in zijn recht. Als hij de waterloop van de afvoer van regenwater wil veranderen door het dak te splitsen, dient hij er voor te zorgen dat uw hemelwater ook afgevoerd kan blijven worden. En wel op zijn kosten.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 25, 2018 om 21:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Een tijdje terug is dit onderwerp nog bij de Rijdende Rechter behandeld.

En lees ook eens hier,

https://rijdenderechter.kro-ncrv.nl/forum/erfgrens-erfscheiding/hemelwaterafvoer-0

andere vraag.

Hier had iemand zelf de zaken veranderd, maar moet dat op zijn kosten herstelken.

AR
door ARX1968 Feb 27, 2018 om 19:18
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor je reactie.

Topantwoord

1paul
door 1paul - Feb 26, 2018 om 14:25
3147 Antwoorden / 0 Vragen

NEE, buurman MOET alle kosten dragen, hij mag niet zomaar de afvoer van uw dak verwijderen, doet hij dit toch moet hij opdraaien voor het herstel hiervan...

als de dakdekker komt om dit te gaan doen zeg dan dat u hem geen toestemming hiervoor geeft OF hij moet uw dak een aparte afvoer geven/aanleggen!!!

edrick3
door edrick3 - Feb 26, 2018 om 15:43
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Staat hij dan in zijn recht?
Nee.
Heb je een rechtsbijstandverzekering? Zo ja .... eventueel inschakelen bij problemen.

mo
door mof - Feb 26, 2018 om 16:03
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Als uw buurman iets wil veranderen waardoor u last krijgt moet uw buurman de kosten voor de splitsing op zich nemen.