farmerdick
door farmerdick Aug 18, 2006 om 20:01
Geldzaken & recht

Moet ik dit notairs tarief betalen?

Ik heb vandaag een brief ontvangen van een notaris, dat ik iets zou kunnen erven van een overleden oom. Ik kan 3 dingen doen:

- Accepteren --> hieraan zijn volgens deze brief geen kosten verbonden

- Weigeren of accepteren onder overzicht van baten & lasten

   De kosten hiervoor zijn +/- EUR 160

Mijn vraag is: moet ik deze betalen als ik de erfenis weiger?

753 13 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 18, 2006 om 23:28
0 Antwoorden / 0 Vragen

Probeer eerst eens elders informatie in te winnen, als er naast waardevolle goederen nog een hoge schuld is, kan het wel eens minder leuk worden....

Wees voorzichtig, en beter niets dan een hoge rekening en wat rotzooi.

Want die erfenissen zitten er ook tussen, eventueel kan 1 persoon vragen wat er is, en onderling regelen dat deze alles zal krijgen, het positieven  verdelen, en bij negatief, dragen jullie alle een deel van de kosten, maar dan moeten wel alle erfgenamen bekend zijn, .

Dus bij 8 erfgenamen geen E160X8=E1280 maar slechts E20 per persoon, en dat is gewoon eerlijk delen, en afwachten of er meer als E20 uit komt..

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 00:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Dick,

Zoals door Stacey aangegeven, beneficiar aanvaarden. Hiermee bent u er zeker van dat als er een positieve nalatenschap is, dat u er dan in meedeelt. Maar als er een negatieve nalatenschap is (schulden) dat u daar dan geen last mee heeft.

Informeer eens bij familie of er een kans is dat uw oom met meer schulden dan bezit gestorven is. Wellicht dat u zich dan de 160 kunt besparen.

Groet, C.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 10:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als u niets met de overledene te
maken wilt hebben, kunt u de erfenis verwerpen. Voor u in de plaats treden dan
uw erfgenamen
. Dus deze moeten dan ook in een
verklaring de erfenis verwerpen. Uw verklaring en die van uw erfgenamen kunnen
in een en dezelfde verklaring worden gedaan. De verklaring moet worden
ingeschreven bij de rechtbank (zie volgend alinea's).

Het is mogelijk dat er meer te
erven is, dan er schulden zijn. In dat geval kunt u de erfenis onder voorbehoud
aanvaarden. Valt de opbrengst echter negatief uit, dan verwerpt u alsnog. Valt
de opbrengst positief uit, dan erft u alsnog.

Erfenis
onder voorbehoud aanvaarden

Om een erfenis beneficiair te
aanvaarden leggen de erfgenamen een verklaring af. Deze verklaring kunt u zelf
opstellen, maar u kunt het ook door een notaris laten doen. De notaris is
verplicht als er minderjarige erfgenamen zijn. Als één erfgenaam beneficiair
aanvaardt, moet de hele erfenis beneficiair worden afgewikkeld. Een volwassene
kan dus zelf een verklaring opstellen en deze tegen griffiekosten laten
registreren bij de rechtbank. Een kopie daarvan aan de notaris geven, zodat
deze verder met de zaak kan. U spaart hiermee de notariskosten uit en die zijn
stuk hoger dan de griffierechten.

U geeft de verklaring af bij de griffie (het secretariaat) van de rechtbank in
het arrondissement van de overledene. Hiervoor betaalt u griffierechten (in
2006:

€97,-). De verklaring kan van meer erfgenamen tegelijk zijn, dan
betaalt u toch maar één keer griffierechten.

Bij het beneficiair aanvaarden van een erfenis is het belangrijk dat de
erfgenamen zich niet als erfgenaam gedragen, anders kan dat worden opgevat
als het accepteren van de hele erfenis. U kunt dan alsnog
aansprakelijk gesteld worden voor eventuele schulden. U gedraagt u
als erfgenaam als u bijvoorbeeld spullen uit het huis van de overledene
meeneemt (ook dingen die geen materiële waarde hebben zoals fotoboeken) of
als u in de auto van de overledene rijdt.

U moet dus altijd griffiekosten betalen, maar door de verklaring zelf op te stellen bespaart u de notariskosten. Het klinkt gek dat als je iets niet wilt hebben en je daarvoor moet betalen. Maar omdat u de kans loopt anders met schuldeisers van de overledene te maken te krijgen, moet dit formeel geregeld worden en vastgelegd worden bij de rechtbank. En dat kost geld.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 11:31
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nog even een toevoeging. Degene, die de notaris opdracht gegeven heeft de erfenis te regelen, is degenen, die de notaris moet betalen voor het regelen van de erfenis, als dit door schulden niet bekostigd kan worden uit de erfenis.

U bent de notaris dus niets verschuldigd. De notaris biedt u zijn dienst aan voor het regelen van uw aandeel (verwerpen/beneficiair aanvaarden). Zoals gesteld, u hoeft van dit aanbod geen gebruik te maken door het zelf te regelen.

Als u nog vragen heeft, stel ze dan.

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 12:41
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je de erfenis weigerd moet dit geregistreerd worden. Dit kost griffierecht. Dit is wettelijk vastgesteld.

Met dank aan de overledene.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 12:48
0 Antwoorden / 0 Vragen

Scroogy,

Dat antwoord was al gegeven, waarom herhalen wat er al lang breed staat?

Vladja

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 14:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lang en breed is vervelend lezen vandaar in het kort hetzelfde.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

HOi,

Ik heb het volgende gevonden;

------------Griffie van de rechtbank
Voor het beneficiair aanvaarden en verwerpen van de nalatenschap moet u een verklaring afleggen bij de griffie van de rechtbank. In de praktijk gebeurt dat meestal door hiervoor een volmacht te ondertekenen bij de notaris. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de notaristelefoon, een notaris of de griffie van de rechtbank. -----------------

Postbus51.nl - Erfrecht

(Beneficiair aanvaarden
U kunt een nalatenschap beneficiair aanvaarden. Dit noemt men ook wel aanvaarden onder het voorrecht van boedelbeschrijving. Dat houdt in dat u de nalatenschap alleen accepteert, voor zover die positief is. Om de schuldeisers zoveel mogelijk te voldoen, zijn de nodige formaliteiten voorgeschreven voor beneficiaire aanvaarding.)

Het klopt dus dat je hiervoor moet betalen daar de tweede optie geld kost doordat het ingeschreven moet worden- hiervoor staat een tarief en zal de notaris ook betaald moeten daar hij hier werk aan heeft.

Verderop staat dit te lezen; Het weigeren van een nalatenschap gaat gepaard met enkele formaliteiten bij de rechtbank.
De notaris kan dit regelen. Dus hier zijn  dan ook kosten aan verbonden zijn als het geregeld moet worden bij de rechtbank. (of dit Ongezien weigeren betreft word niet specifiek vermeld, maar daar lijkt het wel op)

Maar je schrijft niets over de optie ONGEZIEN weigeren, dus informeer nog even bij de notaris of dit Ongezien weigeren dan ook kosten met zich mee brengt.

Succes,

Hoop dat je hiermee genoeg bent geinformeerd.

Groetjes,

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 14:56
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Stacey

Vriendelijk dank voor Uw reactie

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 14:57
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Gozik,

Vriendelijk dank voor Uw reactie.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 14:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Cannacampo

Vriendelijk dank voor Uw reactie.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 14:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Vladja

Vriendelijk dank voor uw reactie.

ve
door verwijderd - Aug 19, 2006 om 15:00
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Scroogy

Vriendelijk dank voor Uw reactie