ve
door verwijderd Sep 27, 2008 om 14:24
Geldzaken & recht

Mogelijkheden bij grote restschuld???

Hallo,

Ik zou graag willen weten wat de mogelijkheden zijn bij een restschuld van €100.000.

Het betreft gelukkig niet mijn persoonlijke situatie,

maar het probleem is alsvolgt:

Een vrindin van mij heeft 6 jaar geleden samen met haar man een huis gekocht .Nu willen ze gaan scheiden en één van de 2 wil er wel graag blijven wonen, en de ander wil gaan huren. Financieel gezien kan diegene de hypotheekkosten makkelijk betalen, maar het probleem is dat de hoogte van de hypotheek en de leeftijd het niet toelaat om de hypotheek op één naam te krijgen.

Dus verkopen zou de enige oplossing zijn.

Maar: het blijkt nu dat ze het huis véél te duur gekocht hebben, en omdat de verbouwing en het opknappen van het huis ook nog lang niet af is kunnen ze het niet verkopen voor een goede prijs en krijgen ze te maken met een enorme restschuld van ongeveer €100.000.

Dat betekend dus een schuld van €50.000 per persoon!!! en voor zo'n groot bedrag kunnen geen van beide een lening afsluiten.

Nu zou ik dus graag advies willen over de mogelijkheden in deze situatie??? Het opknappen van het huis gaat ook niet lukken omdat daar niet voldoende geld voor is. En het schuldbedrag in een nieuwe hypotheek onderbrengen is ook geen optie omdat diegene geen betaalbaar huis kan kopen om zo'n bedrag in mee te financieren.

Volgens mij blijven er dan dus geen mogelijkheden over, maar ik hoop toch op een advies van iemand die hier verstand van heeft.

Alvast bedankt!

1056 7 Rapporteer

jos-euro
door jos-euro - Sep 27, 2008 om 15:16
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Rutten,
Mogelijk is dit een oplossing:
Huis blijft gezamenlijk eigendom. Degene die vertrekt betaalt de helft van de hypotheeklasten, maar krijgt dit van de ex-partner weer terugbetaald. Belastingtechnisch geen voordeel voor de vertrekkende partij, maar volledig voor de achterblijver. Wel via notaris als hypothecaire onderlinge lening laten vastleggen.
Succes, Jos

pi
door pietvv - Sep 27, 2008 om 17:43
98 Antwoorden / 2 Vragen

Als een van de twee de hypotheek overneemt en i  het huis blijft wonen heeft hij/zij recht op de helft van de waardevermindering.
Een ander punt is dat de bank een probleem heeft als het huis verkocht wordt, die €100.000 kunnen ze dan afschrijven. Daarom verwacht ik dat de bank in een persoonlijk gesprek wel constructief zal willen meedenken. Dan hebben ze nog een kans dat ze hun geld totaal terugkrijgen.

jos-euro
door jos-euro - Sep 27, 2008 om 18:01
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Rutten en Piet,
In deze optie loop je de kans dat er toch gedwongen verkocht gaat worden en de schuld je blijft achtervolgen. Na 3 jaar op bijstanstandsniveau leven volgt mogelijk schuldsanering zie:

uitzending
gemist
   van "Uitstel van betaling" van 23 september.

Gr, Jos

marcel75
door marcel75 - Sep 27, 2008 om 21:47
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@ Jos,
De vertrekkende partij heeft in jouw voorstel dan wel een belastingnadeel, namelijk de box 3 heffing. Zowel de helft van de waarde van de woning als de vordering op de ex vallen in box 3, terwijl de helft van de lening  "slechts" in box 3 valt. Onder aan de streep moet je dan dus betalen.
Voor de achterblijver zal er ook geen gehele IB-rente-aftrek meer mogelijk zijn als beiden de hypotheek blijven betalen. De rente-aftrek vervalt namelijk voor het deel dat de vertrekkende partij de rente heeft betaald.

In dit geval zou eigenlijk de enige oplossing zijn: probeer zo veel mogelijk zo snel mogelijk af te lossen. Als de lening lager is dan de de waarde van de woning, zal de bank wel genoegen nemen met 1 inkomen zeker ook op hogere leeftijd.

Andere optie is inderdaad: verkopen en daarna proberen af te lossen. Het maakt tegenwoordig de bank niet uit of zij met verlies moeten verkopen of dat de eigenaar dat zelf doet. Dat laatste heeft wel de voorkeur, maar als dat binnen hoogstens 6 maanden niet is gelukt, zal de bank alsnog gaan veilen en het verlies nemen (d.w.z. een vordering houden en proberen te innen).

jos-euro
door jos-euro - Sep 28, 2008 om 10:19
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Rutten en Marcel,

In box drie komt de helft van de waarde van de woning minus
de schuld. (=helft hypotheek)

Tevens de ontvangen rente van de ex-partner minus de
betaalde rente aan de bank voor de hypotheek.  Dus € 0,00. De achterblijver mag zowel de betaalde
rente aan de bank als de aan de ex-partner aftrekken. Volgens mij moet dit zo
lukken.

Groetjes, Jos

marcel75
door marcel75 - Oct 4, 2008 om 16:09
5124 Antwoorden / 4 Vragen

@Jos,
De betaalde rente valt niet in box 3, de schuld wel. Met de betaalde rente kun je dus niets. De achterblijver is vervolgens een deel van zijn hypotheekrente-aftrek kwijt.

Ik zal overigens maar niet gaan uitweiden over de gevolgen bij overlijden van 1 van de eigenaren, aangezien die risico blijkbaar wel bestaat omdat de bank op grond van de leeftijden niet wil meewerken.

jos-euro
door jos-euro - Oct 4, 2008 om 16:23
244 Antwoorden / 91 Vragen

Beste Marcel, De renteschuld van de vertrekkende partij vallen wel in box 3, aangezien de betreffende woning niet het hoofdverblijf is.
Zie:

SCHULDEN
IN BOX 3