Neostrada verlengt contract met 1 jaar, maar is het niet maandelijks opzegbaar?
Ik ben al sinds 2014 Klant bij Neostrada, altijd tevreden geweest.
Ze stuurden me 2 weken geleden een rekening van 90 euro (voor 1 jaar) over een domein die ik al een tijdje niet gebruikt. Ik heb gevraagt of deze niet gecanceld kon worden.
Nu zeggen ze dat ik dit eerder had moeten afzeggen. En dat het niet mogelijk is.
Maar in hun algemene voorwaarden (https://www.neostrada.nl/algemene-voorwaarden.html zie 27.3) staat dat het maandelijks opzegbaar is.
En dit moet volgensmij ook volgens de wet van dam.
Na veel gemaild te hebben, heb ik dit gekregen.
Is dit echt zo? Moet ik een jaar betalen ook al zeg ik het direct op? Dit voelt zo oneeneerlijk.
Ik heb dit komende jaar nog niet betaald. Dus weet niet of dat slim is?
Alvast bedankt!
ps. Ik ben gewoon een particulier
Wat een raar iets, je kan dus wel per maand opzeggen, maar je krijgt geen geld terug? Dat is natuurlijk grote kolder. Wet van Dam geldt overigens alleen voor consumenten, het ligt er dus aan of u als particulier een overeenkomst heeft of een zakelijke.
Ja, ik ben particulier. Dus zou ook voor mij moeten gelden. ik snap gewoon niet dat ik een jaar moet betalen.
Maar bedankt voor je antwoord!
In dat geval zou ik direct opzeggen en nog 7,50 euro betalen.
Tevens in het opzeggingsmailtje zetten dat u beroep doet op de wet van Dam en niet meer zult betalen.
afsluiten met:Een eventuele rechtzaak zie ik met vertrouwen tegemoet.
Topantwoord
Volgens mij klopt dit niet en zie o.a. https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/abonnement-opzeggen/
en vooral dit Automatische verlenging
Vaak spreekt u af dat het abonnement na de einddatum automatisch wordt verlengd. Dit staat in uw contract of in de algemene voorwaarden. Tijdens deze verlenging kunt u opzeggen wanneer u wilt. U mag dus geen nieuw jaarabonnement krijgen. Als u opzegt, kan wel een opzegtermijn gelden van maximaal 1 maand. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 1 maand doorloopt vanaf de dag dat u opzegt.
Dat betekent dat u indien u nu heeft opgezegd nog maar 1 maand behoeft te betalen, ik zie namelijk geen uitzondering voor een domijn naam. Zie deze voorbeeldbrief om te benutten en doe ook een melding https://www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/16915/Melden-bij-ConsuWijzer-loont Doe dse opzegging bij voorkeur schriftelijk en aangetekend opdat u ook over bewijs beschikt. Bewaar de al gedane opozegging per e mail goed. Dat moet mogelijk als bewijs worden benut. Zie ook nog : Juridisch advies volgens kassa:
Voor juridisch advies kunt u zich ook wenden tot:
- Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus uw gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl Vorige week donderdag 16 Dec heb ik hun een mail gestuurd dat ik het per 20 jan wilden opzeggen.
Dit was via mail, wel met Delivery Report. En ik heb ook een automatiche reactie van hun gekregen.
Is dit al voldoende, of is het beter om echt ook nog een brief te sturen?
Bedankt voor je hulp trouwens!
U kunt even wachten hoe men nu reageert op de opzegging. Hoewel, ik blijf bij mijn mening dat per aangetekende brief in een dergelijke situatie - na een dergelijk onjuist anwoord toch beter is.
Nu u echter al wel heeft opgezegd en men reaggeert dan negatie kan dit book dienen als voorbeeld brief: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ en dan op basis, als al gezegd niet naleven van de wetgeving en dan eindigen met: onder voorbehoud van alle rechten (zo dat al niet in de voorbeeld brief al wordt genoemd) .
Re: dat laatste bbehoeft niet, ik zie dat dit o.a. in de voorbeeldbrief staat en dat is al helder. 'Als u het er niet mee eens bent, hoor ik graag schriftelijk binnen 14 dagen wat de reden is. Mogelijk neem ik dan verdere juridische stappen. De kosten die ik daarvoor maak, zal ik op u verhalen.'
Kijk op de site hoe je moet opzeggen:
https://www.neostrada.nl/support/artikel/hoe-kan-ik-mijn-diensten-opzeggen.html
En begin niet zomaar een mail te sturen.
Maar je opzegging is toch al binnengekomen. De klantenserivce reageert toch.
Ik geef u nog een aanvulling omdat bij weigering er sprake is van in gebreke blijven m.b.t. naleving van de vigerende wetgeving. En zie voor achtergrond info daarover https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ Indien dat niet in de voorbeeld brief staat waar ik u al naar verwees, sluit dan af met : 'onder voorbehoud van alle rechten'.
Dit staat er in artikel 27.3:
Indien Klant een Consument is, wordt de Overeenkomst na afloop van de aanvankelijke duur omgezet in een Overeenkomst voor onbepaalde tijd. De Klant kan de Overeenkomst voor onbepaalde tijd in dat geval na omzetting te allen tijde schriftelijk opzeggen met inachtneming van een termijn van één (1) maand.
Het klopt wat de klantenservice schrijft over de eerste periode van 1 jaar. Zie artikel 27.1
Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, bedraagt de aanvankelijke duur van de Overeenkomst één (1) jaar. Het is Partijen niet toegestaan om de Overeenkomst tussentijds op te zeggen,
Je hebt al langer dan 1 jaar een overeenkomst en hebt vanaf 2015 een overeenkomst voor onbepaalde tijd en kan dus nu per maand opzeggen.
Alleen je betaalt per jaar en niet per maand. Had je voor december opgezegd, dan was er niets aan de hand geweest.
Nu heb je een rekening gekregen voor volgend jaar en gelijk opgezegd. Nu raakt de klantenservice in de war. Je moet voor een jaar betalen, maar daarna11 maanden weer terugkrijgen. Doe de klantenservice een voorstel om januari te betalen. (zonder eventuele korting)
Nee, u kunt gewoon per maand opzeggen. En betaalt ze dan niet een jaar vooruit maar slechts tot de opzegdatum. En u zegt per aangetekende brief op zodat u kunt aantonen dat u zich aan de voorwaarden en wet houdt. Het feit dat Ibrahim heeft gezegd dat u geen geld terug krijgt van het jaarbedrag betekent dat u zich dit mag permitteren.
Dat is een oud pijnpunt. De registratie gaat Internationaal per jaar en dat past dus niet bij de wet van Dam die dat per maand wil. Mocht dit eindelijk eens bij de rechter komen dan ben ik oprecht geïnteresseerd in de uitspraak.
Kijk:
https://www.ictrecht.nl/blog/de-wet-van-dam-ook-voor-domeinnamen
Zó oud is die discussie al.
Cruciaal is (Uit de link van Henkdezevende):
Wanneer de consument expliciet gevraagd wordt of hij het contract voort wil zeggen, is geen sprake van stilzwijgende verlenging. De consument kiest dan immers expliciet voor de voortzetting. Bij het antwoord ‘nee’ of bij geen reactie op het voorstel zal de overeenkomst echter moeten eindigen en niet worden voortgezet. Er moet echt een expliciete handeling zijn die neerkomt op “ja, ik wil’.
Ts schrijft dat ze een rekening heeft gekregen. En Neostrada dat ze had moeten opzeggen.
In dat geval heeft ze dus gelijk.
Maar er is veel gemaild. En er is een aanbod gedaan.
Hoe ver wil je gaan. Tot de rechter ?
je hebt nog niet betaald, laat hem weten dat je opzegging per eerste vervaldatum is en dat je dus wel die ene maand nog wil betalen, doe dit ook per mail....
vraag om de factuur voor die ene maand....
Zoals ik het lees bent u te laat geweest met opzeggen want dat had u voor 1 decmber moeten doen. Omdat het bedrag van 90 euro op jaarbasis in rekening wordt gebracht dient u dat bedrag eerst te voldoen. Als u deze maand nog een opzegging verstuurd dan wordt het bedrag minus de maand januari in februari teruggestort. Het kan oneerlijk aanvoelen maar dat is het niet want het contract is omgezet in een maandelijks opzegbaar contract met ook rechtsgeldig een opzegtermijn van één maand. Daarbij bent u akkoord gegaan met de betaling per jaar die bij vooruit betaling voldaan diende te worden en ook dat mag een bedrijf van u vragen.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Garantie Dyson stofzuiger
Goedemiddag, Op 8 mei hebben we een defect doorgegeven aan Dyson. Deze viel in de garantie en zou opgestuurd worden. Heb ook een bevestiging gekregen dat het onderdeel besteld zou worden. Wij kunnen de stofzuiger nu niet gebruiken en omdat het onderdeel vandaag (30-5) er nog steeds niet is heb ik contact opgenomen. Zij gaven als antwoord dat het nog niet in voorraad is maar nog veel g ... Lees meer
Wie heeft ervaring met een beeldschermbril?
zijn er verziende mensen (leesbrildragers) die een beeldscherm- of computerbril hebben? Ik heb sinds kort een leesbril maar die werkt niet voor mijn laptopscherm, vandaar de vraag. Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer