bi
door binkie90 Nov 28, 2011 om 13:07
Geldzaken & recht

NIB incasso vraag

Beste mensen van Radar,

Vorige week vrijdag ontving ik een brief van Nationaal Incasso Bureau, het zou gaan om een rekening van 20 euro van hunkemoller. Nadat ik dit had nagekeken, bleek inderdaad dat ik dit ivm verhuizing inderdaad had vergeten te betalen, heel slordig maar het kan een keer gebeuren. Nu was de hoofdsom 180 euro, ik had contact opgenomen met NIB (waar ik een niet al te vriendelijke telefoniste aan de lijn kreeg) die mij wist te vertellen dat in de hoofdsom ook mijn twee laatste twee bestellingen waren berekend, die ik net die ochtend nog binnen de 14 dagen retour had gedaan, volledig. (had deze bestelling net 2 dagen daarvoor gekregen). Wel vertelde ik dat inderdaad de rekening waarom ze een vordering gestuurd hebben , van 20 euro, inderdaad niet betaald was en of ik een nieuwe rekening o.d. kon krijgen. Dit was niet mogelijk, ik moest eerst een verzendbewijs opsturen naar NIB van mijn retourzending en dan zouden ze contact met mij opnemen. Nu is het zo dat er binnen 5 dagen betaald moest worden. Vanmorgen besloot ik weer contact op te nemen met NIB omdat ik nog steeds niks had gehoord, en wederom een niet al te vriendelijke telefoniste aan de lijn. Deze wist mij te vertellen dat ze het bewijs doorgestuurd hadden naar de opdrachtgever en dat ze daar eerst antwoord van moesten hebben, voordat ze mij konden vertellen wat ik betalen moest. Ik vroeg hoe het dan zat met de 5 dagen termijn, waarop ik te horen kreeg dat ik even niets moest doen en dat het aan hun was om weer contact op te nemen met mij. Ik vroeg of ik dit zwart-op-wit kon krijgen, omdat ik bang ben dat ze later moeilijk kunnen gaan doen als ik niet op tijd heb betaald. Dit was niet mogelijk, en op de vraag hoelang ik nog moest wachten kreeg ik ook geen duidelijk antwoord. Het zit mij niet helemaal lekker, daarom is mijn vraag: kan het zijn dat ik het gehele bedrag moet betalen ondanks mijn retourzendingen die op de dag van ontvangst van de brief retour zijn gegaan, en is het feit dat ik binnen 5 dagen al contact heb opgenomen en dat zij voor mij aan het kijken zijn wat ik nog moet betalen , en zij mij verteld hebben dat ik nog niets moet doen qua betaling, voldoende reden om af te wachten, of is het verstandig om de incassokosten + openstaande rekening te betalen aan het NIB? Ik heb nog nooit dit meegemaakt en ik weet niet hoe zoiets in zijn werk gaat.

Alvast bedankt,

met vriendelijke groet

1225 4 Rapporteer

vladja
door vladja - Nov 28, 2011 om 13:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Gewoon de € 20,-- betalen aan Hunkemoller, niet aan het incassobureau. Die trekken van een betaling eerst de door hun berekende incassokosten af en betalen dan de rest pas door. Als je het niet eens bent met de hoogte incassokosten heb je dan geen kans meer om daarover je gelijk te krijgen.

Met terugzending en de betaling van de € 20,-- aan Hunkemoller is er geen schuld meer. Hooguit nog incassokosten, maar daarover kan je zonder probleem over discussieren. De echte schuld is betaald.

Vladja

tenormin
door tenormin - Nov 28, 2011 om 14:44
16880 Antwoorden / 108 Vragen

binkie90, niet erg maar dit is KASSA site, Radar is dat andere programma.

bi
door binkie90 - Nov 28, 2011 om 16:54
2 Antwoorden / 1 Vragen

Beste tenormin, ik zie inderdaad mijn fout, excuses!

tenormin
door tenormin - Nov 28, 2011 om 16:58
16880 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=binkie90 schreef op maandag 28 nov 2011, 16:54]Beste tenormin, ik zie inderdaad mijn fout, excuses!

geen zorgen, hoor, ik maak altijd fouten, ben net als jij ook maar een mens.