to
door tomb2006 Aug 28, 2006 om 17:41
Geldzaken & recht

Niet rood staan en wel rente betalen

Onlangs verraste de ABN-Amrobank ons  door ons op onze lopende bakrekening rente te berekenen terwijl we op die rekening in die periode nooit rood hadden gestaan. Bij onze klacht hierover  bij de bank kregen we als antwoord dat het "nu eenmaal zo is dat afschrijvingen eerder worden belast en bijschrijvingen een dag worden vastgehouden" . Echter, die handelswijze (op zich ook al merkwaardig) was me bekend maar we antwoordden dat - ook als je daar rekening mee houdt - we ook dan nooit rood kunnen hebben gestaan. Dus waarom ons toch rente in rekening gebracht? We verzochten ons de onderliggende berekening te verstrekken zodat we ons hopelijk zelf kunnen overtuigen dat we niet voor de gek worden gehouden. Welnu, we zijn nu zo'n 4 weken verder en die berekening hebben we nog steeds niet. Dat zou voor een bank toch een fluitje van een cent moeten zijn ? Ik vraag me af of dit vaker bij deze en/of bij andere baken voorkomt.

914 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 17:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Tussen begin en eindsaldo stond U niet rood, maar als U eerst alle afboekingen doet, en daarna bijboeken dan stond U tussen 2 afschiften in rood??

Dus neem het begin, BV E100 en trek daar eens E150 vanaf, en daarna weer E180 erbij, dan krijg je dus;

Begin E100 eindsaldo E 130,- dus niet rood maar je was wel tijdelijk E-50,-  maar dat is dus na te rekenen en niet duidelijk zichtbaar...

Dus vanaf begin elke transaktie narekenen...

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 17:55
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee, ik begrijp wat u bedoelt maar ons saldo was altijd hoger dan het bedrag van het totaal van de afschrijvingen. Zelf ben ik ook wel redelijk in financiele zaken thuis maar dit mirakel is nog steeds niet voor me opgelost

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 18:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het kan zowel van de afschrift periode als een periode daarvoor zijn,  dus als U van de laatste 2 afschriften per boeking een saldo berekend, en dat lijstje laat zien, moeten hun maar bewijzen waarvoor U moet betalen, want ik dacht dat ik goed zat, maar blijkbaar niet.

Dus controleer ook het afschrift hiervoor, en dus 2 perioden!

Hoelang die peridode is verschild per bank, dus het kan ook 3 of 6 maanden zijn, doen ze bij uitbetalen van mijn online rekening namelijk ook maar dat is in Belgie en die klopte wel.

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 18:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Heeft u goed op de valutadatum gelet ipv op de boekingsdatum. Daar kunnen namelijk wel een paar dagen tussen zitten waardoor je fysiek niet rood staat maar valutair wel.

Overigens wel slordig dat het zo lang moet duren dat u een gepast antwoord krijgt van uw bank!

Linda

ve
door verwijderd - Aug 28, 2006 om 19:16
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ook bij een andere valuta-datum zou ik nooit rood hebben kunnen staan: de marge was daravoor echt veel te groot. Maar dank aan een ieder die met me meedenkt! Mocht ik alsnog een antwoord van de bank ontvangen dan zal ik dat hier zeker laten weten.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2006 om 14:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Richt middels een aangetekend schrijven een klacht aan de directie van DE Bank. Als u aantoonbaar nimmer 'rood' staat kan men ook geen rente aanrekenen. Doet men dat wel? Je zou aan oplichting kunnen denken maar daar zie ik De bank toch niet voor aan. Krijgt u geen of een onbevredigend antwoord, dan een klacht neerleggen bij de toezichthouder dwz de nederlandse banK.

ve
door verwijderd - Aug 29, 2006 om 17:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb me daar ook over verbaasd. Ik heb per e-mail opheldering gevraagd. Ik kreeg het volgende antwoord:

Hartelijk dank voor uw vraag waarom u rente moet betalen terwijl u
nooit rood staat.

De aan u in rekening gebrachte debetrente is te verklaren door de
valuteringsregels die de Nederlandse banken hanteren. Deze regels
worden hieronder toegelicht.

Valutering is een methode die bepaalt op welke dag een bedrag dat
wordt bij- of afgeschreven meetelt voor een renteberekening.

Bij een overboeking wordt onderscheid gemaakt tussen de boekdatum en
de rentedatum. De boekdatum is de datum waarop het boekhoudkundig
saldo op uw rekening verandert. De rentedatum is de datum die ABN
AMRO aanhoudt voor de renteberekening.

Daarnaast worden overboekingen waarbij de bank van de opdrachtgever
en de bank van de ontvanger niet dezelfde zijn, via Interpay (de
instelling die het betalingsverkeer voor banken verwerkt) en De
Nederlandsche Bank verrekend. Dit wordt verevenen genoemd. Bij
overboekingen gebruikt ABN AMRO de datum waarop wordt verevend als
uitgangspunt voor valutering.

ABN AMRO hanteert de volgende standaard: de rentedag van de afboeking
is de vereveningsdag - 1 dag, en de rentedag van de bijboeking is de
vereveningsdag + 1 dag.

Het kan voorkomen dat u op uw rekeningafschriften alleen maar
positieve saldi (creditsaldi) te zien krijgt en dat u toch rente moet
betalen. Dit komt voor wanneer er in een korte tijd een aantal bij-
en afboekingen hebben plaatsgevonden. Als hierbij de rentedata van de
afboekingen vóór de rentedata van de bijboekingen lagen, kunt u
tussendoor voor de renteberekening rood hebben gestaan. Er wordt dan
rente in rekening gebracht over het aantal dagen dat u rood (ofwel
'valutair' rood) stond.

Valutering is één van de methoden om een deel van de hoge kosten van
het betalingsverkeer door te berekenen en vormt onderdeel van het
tarievenbeleid van ABN AMRO.

Uitgebreide informatie over dit onderwerp vindt u in onze brochure op
de ABN AMRO website. Het directe internetadres is:
http://www.abnamro.nl/valutering

Als u vervolgens op brochure klikt wordt deze gedownload.

Hebt u nog vragen, dan zien wij deze graag per e-mail tegemoet. U
kunt ook 24 uur per dag, 7 dagen per week, bellen met ABN AMRO 0900 -
0024 (lokaal tarief).

Met vriendelijke groet,
ABN AMRO Bank N.V.
(ondertekening)

Mail ons uw mening!

Laat direct weten wat u vindt van ons antwoord. Is het duidelijk en
volledig? En is uw vraag geheel beantwoord of misschien zelfs meer
dan dat. Of juist niet? Laat het ons weten. Uw reactie telt mee voor
het verbeteren van onze e-mailservice. Met uw opmerkingen of
suggesties kunnen wij u in de toekomst beter van dienst zijn. Het
invullen van de vragenlijst neemt ongeveer drie minuten in beslag.
Vanzelfsprekend worden deze gegevens vertrouwelijk behandeld

ve
door verwijderd - Aug 30, 2006 om 15:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag alsnog een brief van de ABN-AMRO-bank ontvangen waarin men ons een uiteenzetting geeft van de achtergronden van de renteboeking. De teneur van deze  uiteenzetting zie ik inmiddels elders ook al bij de reacties hier staan. De bank meldt ons in de brief echter wel dat men ditmaal "uit coulance" het bedrag zal terugboeken, hetgeen uiteraard correct van hen is en waarbij we de zaak nu als afgedaan beschouwen.

ve
door verwijderd - Sep 2, 2006 om 11:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mijn tip: Bel even naar 0900-0024, hou het afschrift erbij waarop staat hoeveel debetrente u heeft moeten betalen en het afschrift wat u daarvoor heeft gehad. Vraag aan de medewerker of hij /zij even de berekening vanaf de oude afschriften wil doorlopen en tel samen de bedragen op en af op RENTEdatum, dus niet op volgorde die op het afschrift staat. U zult zien dat u inderdaad eventjes rood heeft gestaan. Succes!