la
door langeco Nov 13, 2019 om 14:08
Geldzaken & recht

Nieuw contract.

Ik sta op het punt om van baas te veranderen.
In het Concept voorstel staat in dat ik een contract aangeboden krijg voor 7 maanden met de intentie op verlenging en uitzicht op een vaste baan.
In het contract wat erbij zit staat dit niet.
Alleen dat ik een contract krijg voor 7 maanden.
Standaard denk ik.
Mijn vraag is.
Heeft dit consequenties voor als ik over 7 maanden geen verlenging krijg  ten aanzien van een ww uitkering.
Ik ga mijn vast contract inleveren voor een contract bepaalde tijd.  Ik dan jullie vast voor de reactie.

4498 12 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Nov 13, 2019 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees eens hier.

https://www.uwv.nl/particulieren/werkloos/ik-word-werkloos/detail/achtergrondinformatie-over-de-ww/van-een-vaste-baan-naar-een-tijdelijk-contract

Dat die intentie niet in het contract staat, zegt natuurlijk niets. Ook al zou dat wel vermeld staan, is het nog niets anders dan een intentie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 13, 2019 om 14:19
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Ja, als in het concept gesproken wordt over intentie en dat dan niet in het definitieve contract staat geldt het definitieve. Het enige dat u zou kunnen doen is het concept goed bewaren en als er t.z.t. geen verlenging plaatsvindt daarop wijzen. Echter, een intentie is nimmer en nooit meer dan een toezegging van een intentie en dat betekent feitelijk ook niets. Het hebben van een intentie betekent niet dat het dan ook gebeurt, om welke reden dan ook. Uw overeenkomst voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege.
Ik geef u het erntige advies om goed na te denken voordat u de overeenkomst voor onbepaalde tijd die u heeft op te zeggen en daarvoor in plaats een overeenkomst voor bepaalde tijd aan te gaan gelet op het dan bestaande risico.

(Ik zie na verzenden van mijn reactie dat @TIJGER1 'kruisend' een verwijzing gaf en daarmee hetzelfde aangeeft.)

Ik heb nog een P.s. De 7 maanden komt op mij over  als een verlengde proeftijd maar kan ook simpelweg betekenen dat er tegen de afloop van de 7 maanden wordt gekeken of er wel voldoende werk voorhamnden is.

tijger1
door tijger1 Nov 13, 2019 om 15:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Er is dus geen risico om geen WW te krijgen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 13, 2019 om 15:34
16861 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1: waarom deze reactie nu bij mij? Ik reageerde niet op de WW vraag. Er is normaliter geen risico van het niet verkrijgen van een uitkering het dat dat dan toch altijd ter beoordeling van de UWV is.
Een risico dat er dan wel is is gelegen in het feit dat een WW uitkering 'slechts' tijdelijk is.

tijger1
door tijger1 Nov 13, 2019 om 15:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Omdat u naar mijn antwoord verwees voor het 'bestaande risico'.

En ik verwees helemaal niet naar een risico.

Overgens mag ook zeven maanden proeftijd niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 13, 2019 om 16:01
16861 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER1: vanuit mijn professie met als rode draad sedert 1968 P&O c.q. HRM in functies van hoog tot laag en als adviseur ( o.a. op het gebied van Sociaal en Arbeidsrecht, zelfs ook af en toe als docent) op zowel HBO als WO achtergrond is het aan mij onder meer overbekend dat 7 maanden proeftijd wettrelijk niet mag. Het is en blijft echter ook al jaren lang een aantoonbaar feit dat met enige regelmaat dienstverbanden voor beoaalde tijd worden 'misbruikt' en dus feitelijk onrechtmatig als 'verlengde proeftijd'.  Onbewijsbaar maar absoluut aan de orde.

Ik had aangenomen, helaas dan ten onrechte, dat in uw verwijzing ook het risico werd genoemd van de tijdelijkheid van de uitkering. Opnieuw een les voor mij dat het onverstandig is om in uw richting te reageren! Jammer.

tijger1
door tijger1 Nov 13, 2019 om 17:48
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Man, man, lees nou eerst eens voordat u begint te zeuren.

De vraag van de Ts gaat er over of hij wel voor WW in aanmerking komt als dat tijdelijke contract niet verlengd zou worden of omgezet naar een vast dienstverband.

En die eventuele WW uitkering komt niet in gevaar.

En houd ook eens op om met uw functies te smijten. Slaat nergens op.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 13, 2019 om 19:56
16861 Antwoorden / 202 Vragen

@TIJGER!n: Amen

ch
door chivas37 Nov 18, 2019 om 21:16
9 Antwoorden / 0 Vragen

Een 7 maanden contract is geen verlengde proeftijd. Bij een 6 maanden contract mag geen proeftijd in een arbeidsovereenkomst worden opgenomen. Bij een 7 maanden arbeidsovereenkomst mag je een maand proeftijd opnemen. Dat is de reden voor een 7 maanden arbeidsovereenkomst.

Mi
door Mi-mi - Nov 13, 2019 om 14:24
1 Antwoorden / Vragen

Voor je we uitkering maakt het niet zoveel uit.
Die krijg je over je gemiddeld verdiende salaris in de periode ( dacht 12 mnd) voorafgaand .
Alleen de zekerheid ( maar wat is zekerheid)die vaste baan veranderd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 13, 2019 om 15:36
16861 Antwoorden / 202 Vragen

@MIERA, in geval van einde dienstverband van rechtswege zal er een WW uitkering volgen maar die is dan wel van tijdelijke aard en daar zit dus risico in.

scherpslijper
door scherpslijper - Nov 13, 2019 om 14:49
70 Antwoorden / Vragen

Is die mogelijke verandering van werkgever op uw eigen initiatief tot stand gekomen of bent u hiervoor door die nieuwse werkgever gevraagd. Is dat laatste het geval, dan zijn die 7 maanden mogelijk onderhandelbaar. Verder overigens niets aan de eerdere commentaren toe te voegen.

aurora1
door aurora1 - Nov 13, 2019 om 15:29
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Heeft deze vraag te maken met uw vorige vragen? De werkafstand van 5 minuten die langer zou worden wegens geen werk meer op die plek, en dat u meer uren werkt(e) dan het aantal uren in uw urencontract? Is er niet van alles aan de hand tussen u en uw werkgever en dat al jaren? Wilt u eigenlijk daar wel werken?

la
door langeco Nov 13, 2019 om 17:17
17 Antwoorden / 15 Vragen

Juist daarom wil ik veranderen van baas.
Maar net als jij zit ik ook dat de rekeningen gewoon doorgaan.
Nu acht ik de tijd rijp. Kinderen zijn groot en de vrouw heeft vast werk.
Nu komt fit op mijn pad en alles voelt goed alleen werd ik er op geattendeerd dat ik een bepaald contract teken en dus weet dat ik over 8 maanden op papier werkloos ben.
Omdat je van een vast naar een bepaald contract overstapt kan dit gevolgen hebben voor je uitkering mochten ze niet verlengen.
Maar de antwoorden zijn duidelijk en de kans op geen uitkering is klein tot niet. Dus niets staat mij nu in de weg denk ik zo.

tijger1
door tijger1 Nov 13, 2019 om 17:49
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@langeco

Succes gewenst.

aurora1
door aurora1 Nov 13, 2019 om 21:49
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Inderdaad: succes gewenst.

ja
door janf43 - Nov 13, 2019 om 15:41
733 Antwoorden / 0 Vragen

Vraag uw baas waarom hij die clausule niet heeft opgenomen. Ik heb ooit een contract terug gestuurd omdat er een bepaalde afspraak niet in was opgenomen. Vaak worden contracten uitgewerkt door lager administratief perosneel op de personeelsafdeling en die werken met standaarden. Aanpassing aan de hand van de gemaakte afspraken moet gewoon kunnen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 13, 2019 om 20:11
16861 Antwoorden / 202 Vragen

@JANF43: als al gezegd blijft er hoe dan ook sprake van (slechts) een intentie en dat zegt  in werkelijkheid feitelijk helamaal niets m.b.t. het ook nakomen van de intentie. Jammer en raar maar waar.

Magnum007
door Magnum007 - Nov 13, 2019 om 18:16
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Langeco,

Ik zou eens lid worden van een vakbond.
Zij kunnen jou dan gratis advies geven over arbeidsvoorwaarden.

Als je twijfelt,verander dan niet van baan.
Tenzij je het risisco hebt ingecalculeerd....

Het zijn onzekere tijden.....

la
door langeco Nov 13, 2019 om 19:12
17 Antwoorden / 15 Vragen

Da's een goeie.
Morgen gelijk bellen.
Ik ben lid..
Dank U had ik niet zo niet aan gedacht.

jo
door jorisw Nov 13, 2019 om 20:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Onzekere tijden? Er is nog nooit zoveel werk geweest als op dit moment. Als je iets kunt heb je heel snel weer ander werk. In vrijwel iedere branche zijn tekorten aan arbeidskrachten.

tijger1
door tijger1 Nov 13, 2019 om 21:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ze zitten overalte gillen om chauffeurs.

Magnum007
door Magnum007 Nov 13, 2019 om 23:26
594 Antwoorden / 2 Vragen

Als je boven de 40 bent en je wordt werkloos,dan is de kans op een vaste baan vrijwel nihil.

Ik praat uit ervaring.....

tijger1
door tijger1 Nov 13, 2019 om 23:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Grote flauwekul.

Magnum007
door Magnum007 Nov 13, 2019 om 23:57
594 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger,jij hebt makkelijk praten omdat je geniet van je pensioen. Neem nou eens advies aan van iemand uit de praktijk....

tijger1
door tijger1 Nov 14, 2019 om 10:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@magnum

De Ts werkt in de transpirtsector. Als ze ergens mensen nodig hebben dan is het daar wel.

En dan? Nog 25 jaar blijven werken bij een baas waar het slecht is, om maar een 'vaste' baan te hebben? Wat een dwaasheid.

aurora1
door aurora1 Nov 15, 2019 om 02:11
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En, @magnum, hoe denkt u dat het met werk gegaan is vóórdat sprake van pensioen was? Geen ervaring uit de praktijk? Wat een domme gedachte. Zesdaagse werk- en schoolwerk, vele bezuinigingsronden jaren achtereen, geen werk, enz. enz. Daarom veel uitzendwerk, door het hele land verhuizen om niet de hand te hoeven ophouden, enz. Wat weet ú van de praktijk? Onzekere tijden? U heeft geen enkel benul.

Magnum007
door Magnum007 Nov 15, 2019 om 12:24
594 Antwoorden / 2 Vragen

Aurora,

Daar gaat het niet om:

Ts. heeft nu een vast contract.

Niet iedereen zit op zo'n leven als de jouwe te wachten.

Als Ts. nog in de 20 was, zou hij de gok kunnen nemen.

jo
door jorisw - Nov 13, 2019 om 20:08
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Of de intentie wel of niet in het contract staat maakt eigenlijk niets uit. Het heeft geen enkele waarde. Als het contract na 7 maanden niet wordt verlengd kan dat gewoon, met of zonder intentieverklaring. Het beste wat je kunt doen is gewoon je werk heel goed uitvoeren zodat de werkgever je graag wilt houden. Dat heeft meer effect dan een intentieverklaring.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 13, 2019 om 20:19
16861 Antwoorden / 202 Vragen

@LANGECO, ik zie zojuist ook de reactie van @AURORA1, als het u nu inderdaad, ook gelet op uw eerdere vragen hoog zit en en kunt veranderen, dan wens ik u veel succes en hoop dat alles goed komt. Ik heb nu wel de vraag of u uw eerdere problemen met uw werkgever ook heeft aangekaart bij uw vakbond.
Ik weet niet wat uw kwaliteiten en capaciteiten zijn maar hoe dan ook geldt dat ik altijd stel en ook altijd stelde dat indien het bij een werkgever om welke reden dan ook niet bevalt, ga er dan weg om te voorkomen nog langetr 'meyt zware benen er heen' te gaan omdat dat ook nog eens inbreuk doet op gezondheid en privé. Zo het onverhoopt niet tot verlenging komt zijn er altijd, zeker in deze tijd van veel vraag, andere mogelijkheden, zelfs eventueel via een uitzendbureau of dergelijke en behoeft u ook dan mogelijk geen aansporaak te maken op een uitkering of slechts tijdelijk.

In dat geval is het dus wel een goede zaak om het risico maar te nemen en af tewachten hoe het nieuwe dienstverband verloopt. Nogmaals veel succes, neem wel contact op met uw vakbondsadviseur, dat kan nooit kwaad.

Magnum007
door Magnum007 Nov 13, 2019 om 23:44
594 Antwoorden / 2 Vragen

Ik ben het niet met je eens Heremiet.

Jij komt uit een andere tijd.

Ts. is waarschijnlijk al boven de 40:dan moet je net zolang blijven hangen in je vaste baan totdat je een transitievergoeding krijgt.

Ik praat uit ervaring.;-)

tijger1
door tijger1 Nov 13, 2019 om 23:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Laat hem maar lekker naar een andere baas gaan, juist een prima tijd daarvoor.

Magnum007
door Magnum007 Nov 13, 2019 om 23:59
594 Antwoorden / 2 Vragen

Tijger,jij hebt makkelijk praten met je groot pensioen.

Als je nu in de 40 bent loop je grote risico's door te switchen van vaste baan naar een tijdelijk contract.

Kijk maar eens wat er gebeurt bij de Hoogovens....

heremietkreeft
door heremietkreeft Nov 14, 2019 om 10:09
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @MAGNUM007, u heeft gelijk (zij het betrekkelijk) m.b.t. werknemers bover de 40. Daar komt het nog helaas vaak voor dat zij niet meer 'aan de bak komen.
Ik merk als reactie op dat ik volgens u dan wel uit een andere tijd kom maar zelf nog steeds werkzaamheden verricht, deels in loondienst en deels als vrije beroepsbeoefenaar en dat laatste vooral op het gebied van HRM en Arbeid en Organisatie/Gezondheid. Dat betekent dat het nog steeds nodig is om bij te blijven. In de door u bedoelde andere tijd kwanm het fenomeen van 'niet aan de bak komen' ook voor maar omgekeerd heb ik zelf ook helaas regelmatig ervaren dat ik in sollicitatiegesprekken als selecteur werd geconfronteerd met sollicitanten die zelf aangaven: 'ik zal wel te oud zijn'  of 'ik moet solliciteren maar ... .'' Ik spreek uit ervaring ;-) (ook helaas).

Langs de zijlijn: dit is geen discussie forum volgens de regels, iedereen kan en mag een eigen mening hebben en eventueel positieve kritiek leveren.

aurora1
door aurora1 Nov 15, 2019 om 02:14
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@magnum, als je nu in de 40 bent en zo’n notoire zeur als u, dan wil niemand je en al helemaal niet met een vast dienstverband.

Magnum007
door Magnum007 Nov 15, 2019 om 12:33
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Aurora,

Het gaat niet om mij.

Ik weet niet waarom jij mij een "notoire zeur" noemt,maar dit zegt waarschijnlijk meer over jouw karakter.

Ik probeer alleen Ts. te waarschuwen,dat zo'n carrière switch op middelbare leeftijd ook verkeerd kan uitpakken.
Misschien ken je het spreekwoord :"Het gras lijkt altijd groener bij de buren"...;-)

mo
door mof - Nov 15, 2019 om 13:12
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Niet voor de hoogte, die hangt af van wat u verdiend heeft en van het aantal arbeidsjaren, en tot een max van 210*70% per dag.
wel maakt het uit of er in het contract staat dat er uitzicht op vast dienstverband bestaat. Hoewel je daar weinig rechten aan kunt ontlenen, maakt dit uit voor hypotheken etc.

Thecla58
door Thecla58 - Nov 15, 2019 om 13:14
857 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Langeco,

Naar mijn weten heb je recht op een WW-uitkering. Hoe hoog die wordt, wordt bepaald aan de hand van de berekening van een maximum dagloon. Zoals anderen al zeiden kijk even op de site van het UWV.

Even iets terzijde:
Ik zit hier met stijgende verbazing (misschien wel verbijstering) naar het over en weer gekakt op elkaar te kijken.
Is het niet zo dat we, even een aanname van mijn kant, allemaal in een bepaalde leeftijdscategorie zitten die niet onder de categorie 'jongeren' vallen? ;)
Helaas is mijn ervaring, alleengaande vrouw 61, dat het helemaal niet gemakkelijk is om een, door mij gewenste, full time baan te vinden. Sinds eind 2010 ben ik zonder baan EN inmiddels zo'n 1500 sollicitaties verder. Zegge en schrijven drie keer op gesprek geweest. Het is nog lang tot mijn 67ste hahahaha

Maar goed wat ik eigenlijk zeg: ben lief voor elkaar ;)

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 15, 2019 om 13:31
16861 Antwoorden / 202 Vragen

Beste @LANGECO, ik heb een vraag en hoop dat u antwoord geeft. Hoe oud bent u of beter misschien, bent u de 40 jarige leeftijd al gepasserd?
Dit naar aanleiding van de nu ontstane discussie. Ik adviseer u zo u ouder bent dan 40 u dan toch niet bang te laten maken. Voor iemand die goede inzet kan geven, goede referenties heeft en/of kennis en/of ervaring etc. etc. is er zeker op dit moment zeker werk te vinden waar u zich zelf ook goed kunt vinden en ook op basis van arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd. Een goede presentatie, vooral ook tonen van interesse in de aangeboden baan, is hoe dan ook belangrijk.  Laat ook even weten wat men bij uw vakorganisatie heeft gezegd.