Vk
door Vkleer Feb 2, 2017 om 22:15
Geldzaken & recht
Nieuwe scooter met afwijkende specificaties

- Waarschuwing, lang bericht! -

Op 13 januari 2017 heb ik via een website een scooter d.m.v een leasecontract aangeschaft. Het betreft een scooter van BTC, 45 km/u uitvoering. Deze heb ik op advies van het bedrijf aangeschaft nadat ik hun mijn eisen had voorgelegd, namelijk: Een woon-werkverkeer scooter met een grote benzinetank zodat ik niet vaak hoef te tanken (Ik reis dagelijks +/- 60 km), een zuinige motor voor lage benzinekosten, genoeg ruimte om comfortabel een extra passagier mee te nemen en de mogeljkheid om een windscherm + koffer te kunnen monteren.

Mij werd de BTC Trevis aangeraden en ik werd doorverwezen naar de specificaties op hun website. De specificaties die afwijken zijn voor mij het meeste belangrijk, namelijk een grote benzinetank en een zuinige motor. Op de website stond er bij de pluspunten letterlijk "Uitgerust met een grote brandstoftank van 7 liter" en in de omschrijving wordt gesproken van een stille 4-taktmotor die goedkoop is in het verbruik. De zogenaamde brandstoftank is in werkelijkheid slechts 3,5 liter (hier kwam ik achter nadat ik de scooter leeg had gereden en vol had getankt) en het verbruik van de scooter ligt tussen de 1:25 en 1:30, terwijl het gemiddelde verbruik van een 4-taktscooter rond de 1:40 ligt. Ook is het blok in vergelijking met andere 4 takt scooters een stuk luidruchtiger.

Volgens de verkoper had ik van te voren de specificaties moeten 'verifieren' en kan ik de verkoper niet aansprakelijk stellen. Ik heb echter wel degelijk de specificaties goed doorgenomen op zowel de website van de verkoper als de officiele website van BTC. Ik ben na eigen onderzoek zelfs nog bij de makers van de BTC scooters uitgekomen en heb ook hier de specificaties doorgenomen (Longjia produceert de scooters, waarna deze in Nederland onder het merknaam BTC worden verkocht). Deze specificaties waren op alle websites hetzelfde en hier ging ik dus logischerswijs van uit. Volgens de verkoper had ik zodra de scooter geleverd werd nog voordat ik er iets mee ging doen het boekje doorlezen om te controleren of er inderdaad een 7 liter tank in zit of zelf de scooter volledig moeten inspecteren. Ik kon er dus niet vanuit gaan dat ik de scooter zou krijgen die ik heb besteld.

Buiten het feit dat de scooter niet de eigenschappen heeft die hij hoort te hebben rijdt de scooter op het moment niet eens. Vanaf dag 1 viel de scooter al constant uit en haperde hij enorm bij het optrekken. Ook de topsnelheid van de scooter ligt te hoog aangezien de teller 58 tot 60 km/u aangeeft bij volgas i.p.v. 45 km/u. Als er iemand achterop zit kom ik overigens niet boven de 30 km/u uit en maakt de scooter een hoop herrie.

Ik vroeg om een oplossing en die kreeg ik ook na lang doorzeuren en veel moeite: De scooter wordt gerepareerd en de kosten nemen zij op hun rekening, zolang het bedrag niet te hoog ligt. Hier ging ik uiteraard niet mee akkoord, want hoe zorgt een reparatie ervoor dat ik ineens wel een 7 liter tank heb en een zuinige motor? Zij weten dat ik de scooter om deze redenen heb aangeschaft en weigeren de scooter retour te ontvangen of mij een model aan te bieden die wél over de genoemde eigenschappen beschikt. Dit aanbod trokken ze gelijk in toen ik aangaf dat ik gewoon een scooter wil met de juiste eigenschappen, de scooter waar ik voor betaald heb.

Ik heb met het Juridisch Loket gesproken en een afspraak gemaakt voor volgende week dinsdag om alles te bespreken en te kijken wat ze voor mij kunnen betekenen. Hiervoor wil ik zo goed mogelijk voorbereid zijn en alvast zoveel mogelijk informatie inwinnen. Mijn vraag aan jullie is dan ook: Heb ik het recht mijn geld terug te vragen of een ander scootermodel uit te kiezen die wel aan mijn eisen voldoet?

6233 7 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 2, 2017 om 22:22
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nou, afgezien van uw hele verhaal, zou ik dat niet via een website kopen, maar naar de winkel toegaan. Dan had u die benzinetank ook al kunnen zien. Proefrit maken, dan hoort u de herrie.

Vk
door Vkleer Feb 2, 2017 om 22:54
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Ik had achteraf gezien inderdaad beter naar een winkel kunnen gaan om het betreffende scooter model daar te testen voordat ik hem zou aanschaffen. Helaas had/heb ik het geld niet om er een direct in een winkel te kopen en besloot ik het dus op deze manier te doen met goed vertrouwen in het bedrijf. De scooter komt dan ook bij een officiële BTC dealer vandaan. De website besteld na goedkeuring van het leasecontract de scooter bij deze dealer, laat hem daar controleren en brengt de scooter vervolgens op locatie.

De benzinetank is overigens niet veel aan te zien, deze zit verwerkt onder het zadel en oogt niet klein of uit verhouding. Ook staat er niks in het bijbehorende scooterboekje over de inhoud van de benzinetank. Bij een proefrit zou ik trouwens ook niet achter de inhoud van de benzinetank en het verbruik van de scooter zijn gekomen (tenzij ik ik een heeeeeele lange proefrit zou maken). Dat het blokje en de uitlaat meer geluid maken dan normaal had ik uiteraard wel kunnen waarnemen.

tijger1
door tijger1 Feb 2, 2017 om 22:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dan misschien maar beter eerst gespaard.

sw
door swat1500 - Feb 2, 2017 om 23:41
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Wat voor een soort lease betreft het hier. Leasen betekent niet dat u de eigenaar van de scooter bent. U heeft recht op een bromfiets zoals deze is gespecificeerd in het leasecontract niet op een bromfiets welke u meent besproken te hebben. Heeft u de lease voorwaarden wel goed gelezen?
Wat staat daar bijvoorbeeld in over wie de kosten draagt voor reparaties?

Vk
door Vkleer Feb 2, 2017 om 23:58
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.
Het woord leasen is in dit geval eigenlijk een beetje misplaatst. Wanneer je een scooter in je 'winkelmandje' stopt krijg je daarna de optie om direct af te rekenen, of via een extern bedrijf een 'lease' contract aan te vragen. Dit is gewoon een niet-doorlopend goederenkrediet. Het bedrag waar ik een contract voor heb getekend werd na goedkeuring gelijk naar de verkoper overgemaakt en ik ben vanaf dat moment direct eigenaar van de scooter.

Bij aankoop van de scooter kreeg ik 2 jaar garantie op het motorblok en onderdelen die door normaal gebruik kapot zijn gegaan. Echter is voor mij het grootste probleem dat de specificaties niet kloppen en ik daardoor ontevreden ben over de scooter. Dat hij nu ook nog eens niet rijdt is natuurlijk helemaal ongelukkig, maar zelfs na een reparatie zit ik met een scooter die niet over de eigenschappen beschikt zoals is afgesproken.

ne
door neodutchio - Feb 3, 2017 om 08:25
5173 Antwoorden / 12 Vragen

U 'koopt' online een scooter zonder deze eerst gezien te hebben en ook niet mee gereden te hebben? Ook al heeft u het financieel niet breed, dan nog had u bij een winkel een proefrit kunnen maken en de scooter uitvoerig kunnen nakijken. Als die zou bevallen had u rustig online kunnen gaan kopen. U bent nu enkel uitgegaan van wat informatie op papier en heeft waarschijnlijk een scooter ontvangen die u niet wilde, maar waarvan u niet verteld of dit op het leasecontract, danwel aankoopnota staat.

Je kan veel zaken online regelen en kopen, maar een scooter is echt niets iets dat je vanuit je spreekwoordelijke luie stoel kunt bestellen.

Vk
door Vkleer Feb 3, 2017 om 10:44
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.
Achteraf gezien had ik dat inderdaad beter kunnen doen. Al ligt het probleem niet bij het uiterlijk of de grootte van de scooter en zou hij na een reparatie vast normaal rijden. Het gaat erom dat ik nu om de haverklap moet tanken en juist door de lange afstanden die ik dagelijks moet rijden zo min mogelijk wil tanken en zo lang mogelijk door wil kunnen rijden. Dit zou volgens de verkoper dus zo zijn, maar dat is niet zo en daar baal ik enorm van. Ik hoor er 280km mee te kunnen rijden zonder te tanken en dat ligt in werkelijkheid rond de 100km. Dat is een erg groot verschil.

Vk
door Vkleer Feb 3, 2017 om 10:57
Antwoorden / 1 Vragen

Pardon, ik vergat nog op 1 ding in te gaan. Op de aankoopnota staat gewoon de scooter die ik heb besteld. Het is ook letterlijk het model dat ik heb besteld, alleen klopt de benzinetank inhoud niet en is het motorblok niet zuinig zoals werd beweerd.

ph
door philip36 - Feb 3, 2017 om 09:32
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Welk model heeft u dan want ik kan geen BTC vinden met een tankinhoud van 3,5 liter.
Wat staat er op het leasecontract voor model ingevuld?

Vk
door Vkleer Feb 3, 2017 om 10:49
Antwoorden / 1 Vragen

Het betreft de BTC Trevis. Ja dat is dus het probleem, het staat op geen enkele website goed vermeldt. De verkoper vindt dat ik de specificaties goed had moeten doorkijken, maar overal staat hetzelfde.

ph
door philip36 - Feb 3, 2017 om 11:07
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Laat de verkoper u maar eens vertellen waar u die betreffende specificatie kunt vinden waar de 3,5 l tankinhoud staat aangegeven.
Vraag eens aan de BTC importeur welk model een 3,5 l benzinetank heeft of had.
Maar ook hoe het zit met die zuinige motor en de snelheidsmeter die zo'n 60 km/uur aanwijst.
Zie https://www.btc-scooters.nl/nl/contact/contactformulier/

Vk
door Vkleer Feb 3, 2017 om 11:13
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.
Ik zal het proberen op deze manier aan de verkoper te vragen en inderdaad even contact opnemen met BTC zelf. De verkoper negeert namelijk telkens mijn vragen en zegt alleen maar 'specificaties zijn voor aankoop te verifieren'. Als ik vraag hoe, wat of waar, blijft het stil en krijg ik het antwoord dat ze 'hun uiterste best hebben gedaan' om een oplossing met mij te zoeken.

ph
door philip36 Feb 3, 2017 om 11:22
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Vraag aan de BTC importeur of ze aan de hand van het framenummer van uw scooter meer informatie kunnen geven.

Vk
door Vkleer Feb 3, 2017 om 12:57
Antwoorden / 1 Vragen

Prima, ga ik gelijk doen. Dan heb ik hopelijk een compleet overzicht incl. het verbruik!

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Feb 3, 2017 om 11:14
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Verkeerde specificaties....dus inruilen of geld terug

Check eerst of u wel zaken heeft gedaan met een officiële dealer: alle dealers

Verder zou ik me niet al te veel zorgen maken over uw (foute) contract m.b.t. uw scooter, want de officiële opgave van de importeur m.b.t. de tankinhoud is toch ècht 7 liter. Dit komt (volgens u) niet overeen met de werkelijkheid en is tevens gemakkelijk te bewijzen: TREVIS

Vk
door Vkleer Feb 3, 2017 om 12:22
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.
Fijn om te horen dat u denkt dat ik mijn geld terug kan krijgen of de scooter kan inruilen. De website is helaas niet helemaal up-to-date en de dealer waar hij vandaan komt staat er helaas niet bij, terwijl het wel een officiële dealer is: racehofscooters.nl

Het feit dat het op de officiële website staat van het scootermerk is inderdaad erg gunstig voor mij en dit zal ik dan ook meenemen. Ik kamp alleen met het probleem: Als ik bewijslast toegewezen krijg, hoe ga ik bewijzen dat het geen 7 liter tank is, maar een 3,5 liter tank? Filmen bij het tankstation dat er niet meer in past? Dat zit me een beetje dwars.

hansje klein
door hansje klein Feb 3, 2017 om 13:35
3037 Antwoorden / 62 Vragen

VRAAG: Hoe weet u dat de tank (bijna) leeg is?

Door een peilglaasje of een meter? Misschien is de meter kapot en tankt u veel te vroeg. Ik kan me NIET voorstellen dat er tanks voor dit model van 3,5 liter bestaan, gevonden heb ik tenminste niets.

U kunt èn een foto van een lage meterstand maken èn het bonnetje bewaren nadat u getankt heeft.

TIP: Wanneer u ziet dat er getankt moet worden kunt u ook op de tank kloppen om het nievau van de brandstof vast te stellen of in de tank kijken natuurlijk, resp. een peilstok erin steken om te controleren of de vloeistof werkelijk bijna op is.

Vk
door Vkleer Feb 3, 2017 om 16:46
Antwoorden / 1 Vragen

De benzinetank inhoud wordt aangetoond met een metertje. Ik kon het mij ook niet voorstellen met zo'n grotr scooter. Maar toen hij na 100 km net niet op de E van 'Empty' stond besloot ik toch maar te tanken.
Er was dan maar een erg klein laagje aanwezig (bij het schudden van de scooter was er praktisch geen gekolk hoorbaar) en na 3,2 liter zat de scooter vol. De meter ging dan ook van E naar de F van 'Full' en ben toen zelf onderzoek gaan doen. Blijkt dat bijna elk Chinees motorblok (GY6) in combinatie met een 3,5 liter of 4 liter benzinetank werkt. Ik zal proberen deze link terug te zoeken.

Bedankt voor de tips, ik zal een foto maken van het metertje en een bon bewaren van de tankbeurt. Het peil checken is inderdaad ook een goed idee.

hansje klein
door hansje klein Feb 3, 2017 om 17:21
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dan zit er als testbewijs maar één ding op: de tank helemaal leegmaken (toevoerslangetje losmaken en in een canister laten lopen) en daarna helemaal voltanken......zodat u hierover a.s. dinsdag duidelijke gegevens kunt aanleveren.

Vk
door Vkleer Feb 3, 2017 om 18:33
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk dat dit inderdaad het meest overtuigende bewijs zal zijn. Dan neem ik alles op met mijn camera en dan is er geen twijfel meer over mogelijk.
Bedankt voor het meedenken!

jo
door joerieve - Feb 3, 2017 om 11:39
31 Antwoorden / 7 Vragen

Mn moeder had vroeger een tomos snorbrommer

als je deze ging tanken zat er onder de zadel een ontluchtings knop. Als je deze in ging drukken kon je de tank volgooien

misschien zit er ook zon knop op uw scooter? Dat er dus te veel lucht in de tank zit waardoor hij niet voller kan dan 3.5liter?

Vk
door Vkleer Feb 3, 2017 om 12:34
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie.

Een goede vriend van mij heeft dit inderdaad ook op zijn Tomos. Voor zover ik weet is dit alleen met Tomos of in het algemeen brommers zo. Ik ga dit in ieder geval voor de zekerheid even controleren!