ja
door jacQues1024 Jun 14, 2023 om 00:19
Geldzaken & recht

Nieuwe verpakkingsbelasting zonder optie achteraf berekenen, mag dat?

Mag een ondernemer die aan particulieren levert de nieuwe verpakkingsbelasting achteraf toevoegen, als dit niet optioneel is?

Voorbeeld:
Ik koop en betaal via een app (dus Internet-aankoop??) twee maaltijden voor een vaste prijs. Er staat wel bij dat je op locatie moet bijbetalen voor de verpakkingsbelasting. Daar aangekomen is het niet mogelijk om de maaltijden in eigen bakjes mee te nemen. Ergens wel logisch, want dat zouden ze hun wegwerpbakjes moeten weggooien. Dat is veel te veel gedoe voor de medewerker en heeft voor het millieu geen enkele meerwaarde. Ik weigerde bij te betalen en kreeg de maaltijden daarom niet mee. Wellicht een beetje flauw van mij, maar een principieel besluit mijnerzijds.

Mijn beredenering: (ik ben geenzins een jurist!)
BTW moet ook in de verkoopprijs zitten en mag niet achteraf toegevoegd worden. Dus dat geld ook voor de nieuwe verpakkingsbelasting mits dit geen optie is en deze ondernemer dat dus verplicht stelt. Deze mits is belangrijk. Volgens mijn boeren-verstand mag dat namelijk alleen als het of optioneel is of statiegeld betreft. Wellicht dat Artikel 193e lid 1c zo uitgelegd kan worden? (vond ik met Googlen)

In het geval van een uitnodiging tot aankoop is de volgende informatie, voor zover deze niet reeds uit de context blijkt, essentieel als bedoeld in artikel 193d lid 2:

  • c. de prijs, inclusief belastingen, of, als het om een product gaat waarvan de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs wordt berekend en, in voorkomend geval, de extra vracht-, leverings- of portokosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat deze extra kosten moeten worden betaald;

1929 9 Rapporteer
Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jun 14, 2023 om 03:38
1765 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Jacques,

Om welk bedrijf gaat het?

ja
door jacQues1024 Jun 14, 2023 om 08:39
Antwoorden / 1 Vragen

Ik wil ze niet zwartmaken, zonder ze eerst de gelegenheid te geven om het recht te zetten (dus de prijzen veranderen naar inclusief alle belastingen). Ze zouden me nog berichten. Bovendien weet ik niet zeker of ik wel gelijk heb.

sjjoppy
door sjjoppy - Jun 14, 2023 om 07:05
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Verpakkingenbelasting

Op 1 januari 2008 is in Nederland de verpakkingenbelasting ingevoerd. Bedrijven die verpakkingen of verpakte producten voor de eerste keer op de Nederlandse markt brachten, moesten deze indirecte belasting betalen. Hoe meer een verpakking het milieu belastte, hoe hoger de belasting. Deze belasting is vervolgens op 1 januari 2013 weer ingetrokken en vervangen door een systeem van verplichte afvalbeheersbijdragen over verpakkingen aan de stichting Afvalfonds Verpakkingen.-

Deze ondernemer betaald verpakkingsbelasting en voert dit door naar de klant, hoe meer maaltijden u besteld hoe hoger de verpakkingsbelasting naar de consument toe uitvalt.
Zo heb ik het althans begrepen.

https://verive.eu/nl/articles/packaging-tax-nl

https://www.afvalfondsverpakkingen.nl/nl/tarieven

redfloor
door redfloor Jun 14, 2023 om 09:32
166 Antwoorden / 21 Vragen
sjjoppy
door sjjoppy Jun 14, 2023 om 10:24
7192 Antwoorden / 3 Vragen

Dank u wel @redfloor dit geeft meer duidelijkheid.

1paul
door 1paul - Jun 14, 2023 om 07:41
3149 Antwoorden / 0 Vragen

tja, artikel staat niet in, verpakkingskosten!!

ne
door neodutchio - Jun 14, 2023 om 08:13
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Is tijdens het bestellen al bekend hoeveel verpakking er nodig is? Als ik online bij een supermarkt bestel is er pas bij afhalen bekend hoeveel kratten er zijn, dat kunnen ze dus niet vooraf al zeggen.

U weet dat er betaald moet worden en weigert dat vervolgens, niet bepaald netjes te noemen.

ja
door jacQues1024 Jun 14, 2023 om 08:43
Antwoorden / 1 Vragen

Ja, de totaalprijs is bekend en kan niet veranderen.

Bij kratten heb je het over statiegeld. Dat vind ik iets heel anders.

Nee, dat weet ik dus niet. Als ik koffie bij de kiosk op het station koop en ik neem mijn eigen beker/Dopper mee, dan hoef ik niks extra's te betalen.

ne
door neodutchio Jun 14, 2023 om 10:39
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Ik vroeg of het bekend was hoeveel verpakking er nodig was? Als ik bij de plaatselijke Chinees bestel weten zij ook niet in hoeveel bakken een bestelling gaat. En bij Picnic kunnen ze ook niet van te voren ruiken in hoeveel plastic zakken het gaat.

U bent vaag en doet vaag, is daar een reden voor?

ja
door jacQues1024 Jun 14, 2023 om 10:55
Antwoorden / 1 Vragen

"Ja, de totaalprijs is bekend en kan niet veranderen."

Niks vaag aan. Toen ik bestelde wisten ze precies hoeveel verpakking nodig was. Tevens wat ik zou moeten bijbetalen voor die verpakking. Eigen verpakking was zoals gezegd geen optie.

ne
door neodutchio Jun 14, 2023 om 11:24
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Als de totaalprijs bekend was, waarom moest de veroakkingsbelasting apart bij het ophalen betaald worden? Dat is alleen normaal als op voorhand niet bekend is hoeveel het is.

Het is ook vreemd dat u dat weigert terwijl het voor u bekend is.

Als u denkt dat achteraf bijbetalen wat overeengekomen is wettelijk niet mag, dan hebt u pech. Het komt vaker voor dat bepaalde kosten ter plekke betaald moeten worden.

Had u het eten in uw eigen bakjes willen hebben, dan had u dat op voorhand moeten aangeven en had u eerder aanwezig moeten zijn.

Wat is uw doel? U ziet een totaalprijs. U zegt niet of dat met of zonder verpakkingsbelasting is, maar u weet dat er bij het ophalen nog een deel betaald moet worden. Er is geen regel te verzinnen dat u daar onderuit komt.

ja
door jacQues1024 Jun 14, 2023 om 12:26
Antwoorden / 1 Vragen

Heel goede vraag. Vind ik dus ook.

Voor mij bekend; ja. Maar ik ging er vanuit dat het een optie was (zoals bij de kiosk op het station).

Op voorhand aangeven is in de app niet mogelijk. Eerder aanwezig is ook niet mogelijk.

Bij het ophalen moet een deel betaald worden - dat klopt ja. Maar dat mag niet zomaar. Hypothetisch voorbeeld. Stel jij boekt een vlucht en betaald daarvoor. Maar aangekomen op de luchthaven moet je bijbetalen voor je koffers en de reisverzekering. Dit was bij het boeken wellicht wel vermeld. Maar je hebt geen koffers bij en hebt een doorlopende reisverzekering. Wat dan? Zonder af te dwalen. Mijn punt is dat ik vind dat het optioneel of statiegeld moet zijn. Zo niet, moeten alle extra's in de prijs inbegrepen zijn. Net als bijvoorbeeld BTW (een andere vorm van belasting). Nu ben ik geen jurist en dit is enkel mijn mening. Vandaar de vraag hier. Het is fijn om andere meningen zoals die van jou te lezen. Jouw mening is dat als het duidelijk vermeld wordt, dit mag. Dank daarvoor. Waar ik dan wel bang voor ben is misleiding. Zoals bij de genoemde vlucht. Adverteren met (noem maar iets) 30 euro, maar na allerlei doodnormale zaken erbij kom je uit op een veelvoud ervan. Als je dat betaald tijdens het boeken is al irritant. Want het lijkt niet op het geadverteerde bedrag en vluchten van verschillende aanbieders vergelijken wordt enorm vermoeilijkt. Maar vooraf betalen en bij afhalen er achter komen dat het geen optie is, vind ik echt de verkeerde kant op gaan. Het is ook niet dat ik een aanbetaling heb gedaan. Ik heb de producten 100% betaald. Alleen een belasting niet, waarvan ik vind dat ik rederlijke wijs mag verwachten dat die optioneel is. Impliciet juist omdat het niet meteen afgerekend wordt. Hoop dat dit alles volgbaar verwoord en logisch is.

ne
door neodutchio Jun 14, 2023 om 13:54
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het is niet abnormaal dat er bij aankomst nog wat betaald moet worden. In het geval van een boeking van een accommodatie is het niet vreemd dat bv toeristenbelasting of schoonmaakkosten ter plekke betaald moeten worden. Zo lang dat maar in de overeenkomst staat. En dat is in uw geval ook zo. Tijdens het bestellen ziet u staan dat u bij afhalen de verpakkingsbelasting moet betalen. Er zijn dus geen addertjes onder het gras, er is geen misleiding, er worden geen prijzen weggelaten. Pas als het niet bij het boeken neergezet was had u het kunnen aanvechten, nu niet.

Vergelijkbaar met Kiosk is het niet. Daar koopt u immers eerst een eigen beker. Het zou vergelijkbaar zijn als u daar vooraf zou bestellen en dat ze de koffie voor u op de balie klaarzetten. Dan bent u ook de laat met uw eigen beker.

ja
door jacQues1024 Jun 14, 2023 om 14:06
Antwoorden / 1 Vragen

Helder. Dank! Ik ben het eens met deze gedachtengang. Alleen (nog) niet met de uitkomst ervan. ;-)

ne
door neodutchio Jun 14, 2023 om 14:19
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het is geen gedachtengang, het is de wet. En dat u die niet bevalt is jammer te noemen, maar dat maakt het niet anders.

ja
door jacQues1024 Jun 14, 2023 om 14:45
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, dat is jouw interpretatie van de wet. Ik heb een andere. ;-)

Jouw verhaal is helder, goed onderbouwd en logisch. Mijn logica stelt dat 193d lid 2 van toepassing is (als ik het allemaal goed interpreteer). Ik stond daar met de verwachting dat het een optie was, puur en alleen gebasseerd op eerder genoemde logica van 100% vooraf betaald te hebben inclusief alle belastingen. De rest is optioneel of borg of onbekend. Omdat het bekend was (het exact bij te betalen bedrag staat in de app), ging ik ervan uit dat het optioneel moest zijn. Want anders zou 'dat' (wat het ook moge zijn; belasting, extra kosten of wat dan ook) in de basisprijs moeten zitten. Leuk als je millieubewust bezig denk te zijn met herbruikbare bakjes, maar te horen krijgt dat hun wegwerpbakjes verplicht zijn en je toch moet betalen.

Geen idee wat iemand die beroepsmatig met wetgeving bezig is van gaat zeggen. Zo iemand ben ik hier nog niet tegengekomen. Wellicht heb jij gelijk, wellicht ik, wellicht is het nog anders...

ne
door neodutchio Jun 14, 2023 om 15:07
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Uw gedachte dat er optioneel was is nergens op gebaseerd. 100% vooraf betalen zegt niets over bekende bijkomende kosten die ter plekke betaald moeten worden. Net zoals de toeristenbelasting die je bij een accomodatie ter plekke moet betalen.

Het is niet optioneel, het is geen borg, het is niet onbekend. U weet van te voren dat u het eten in de app betaald en de verpakking ter plekke.

Het is knap dat u aan een reactie kan zien wie van de forumleden wel of niet beroepsmatig met de wetgeving bezig is.

U beroept zich hier op:
"

  • Een misleidende omissie is iedere handelspraktijk waarbij essentiële informatie welke de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, wordt weggelaten, waardoor de gemiddelde consument een besluit over een overeenkomst neemt of kan nemen, dat hij anders niet had genomen."

  • Welke informatie is er weggelaten? U geeft zelf toe dat de vermelding er stond dat u de verpakking moest betalen.
Als tweede uitvlucht zoekt u dit:
"
  • c. de prijs, inclusief belastingen, of, als het om een product gaat waarvan de prijs redelijkerwijs niet vooraf kan worden berekend, de manier waarop de prijs wordt berekend en, in voorkomend geval, de extra vracht-, leverings- of portokosten of, indien deze kosten redelijkerwijs niet vooraf kunnen worden berekend, het feit dat deze extra kosten moeten worden betaald;"

Alle prijzen zijn uw bekend. Van zowel het eten als ook van de verpakking. In het volgende lid staat:
"
  • d. de wijze van betaling, levering en uitvoering, indien deze afwijken van de vereisten van professionele toewijding;"

  • De wijze van betaling is u bekend, een gedeelte in de app en een gedeelte ter plekke. Er is geen wet die bepaald dat alle bedragen in 1 keer op 1 plek betaald moeten worden. Immers kom je dan in de knoop met aanbetalingen, afbetalingen, deelbetalingen, enz.

Topantwoord

redfloor
door redfloor - Jun 14, 2023 om 09:33
166 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij mogen ze jouw eigen bakje niet weigeren. Tenzij ze zelf een herbruikbaar alternatief bieden: https://nos.nl/artikel/2476592-eigen-bakje-mee-naar-de-snackbar-vanaf-1-juli-nieuwe-regels-wegwerpplastics

Maar de regels zijn nieuw per 1 juli, dus niet iedere ondernemer zal er al helemaal op ingesteld zijn.

ne
door neodutchio Jun 14, 2023 om 11:30
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Als je bij het ophalen pas aangeeft dat je een bakje hebt, dan ben je aan de late kant en staat je eten al klaar. Als je bij het bestellen aangeeft dat je een eigen bakje hebt, dan zal je eerder aanwezig moeten zijn zodat ze je eten direct in jouw bakje kunnen doen.

Mabelle
door Mabelle Jun 14, 2023 om 11:41
425 Antwoorden / 1 Vragen

Ten 1e is het nog geen 1 juli en ten 2e lees ik nergens dat eigen bakjes niet geweigerd mogen worden. Maar begrijpelijk dat dit foute antwoord als topantwoord wordt gekozen, de babbel past precies in het straatje van de vragensteller.;-))

ja
door jacQues1024 Jun 14, 2023 om 11:51
Antwoorden / 1 Vragen

@NeoDutchio: Dat kan in de app dus niet. Het betreft TooGoodToGo en dan is het eten al lang ingepakt. Zij zijn niet degene die de prijs bepalen, dus 'onschuldig'.

@Mabelle: Of het nu voor of na 1 juli is, zie ik niet uitmaken. Weigeren mag uiteraard. Dat is helemaal aan het bedrijf om te bepalen. Maar dan is het dus geen optie meer. En dan mogen ze geen meerprijs berekenen of dienen ze deze in de prijs te verwerken. Zou leuk zijn als je ineens ook BTW moet bijbetalen, omdat het afgerekende bedrag exclusief is. Dit mag volgens mij simpelweg niet (voor consumenten). De vraag is of de vorm van belasting uitmaakt.

ju
door juliomariner Jun 14, 2023 om 13:09
1328 Antwoorden / 2 Vragen

Bij Toogoodtogo staat het er altijd bij als er terplekke voor verpakking betaald moet worden. Je ziet dit nog wel eens bij Sushi en wat er over is van buffets. Ik heb nog nooit gehad dat ik bij moest betalen als het niet vooraf vermeld was.
Wat ik wel al een paar keer heb gehad is dat er een statiegeld verpakking in het TGTG zat. Ik hoefde daar voor niet te betalen. Met inmiddels meer dan 325 afgenomen pakketten en volgens tgtg een besparing van 880 kg CO2 reken ik mij tot de tgtg veteranen

lo
door lovewinnie - Jun 14, 2023 om 12:57
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Is het een restaurant/lokatie waar je kunt eten en afhalen?
Dan lijkt het me logisch dat het achteraf berekend wordt. Anders moeten we 2 prijslijsten komen.

Het is toch duidelijk vermeld van te voren. Heeft u toen aangegeven dat u eigen bakjes meeneemt? Wellicht hadden ze het dan nog kunnen aanpassen. Het is een vrij nieuwe regel en weet niet hoe het zit met zelf meegenomen bakjes. Lijkt mijn dat die niet geweigerd mag worden.

Dit gaan we steeds meer tegenkomen en ik denk dat een bedrijf zelf mag bepalen.

ja
door jacQues1024 Jun 14, 2023 om 13:36
Antwoorden / 1 Vragen

Het is een lokatie waar enkel afgehaald kan worden.

Aangeven kan via die app niet. Aangekomen kreeg ik de optie bijbetalen of geen eten.

Weigeren mag uiteraard. Dat is helemaal aan het bedrijf om te bepalen. Maar dan is het dus geen optie meer. En dan mogen ze geen meerprijs berekenen of dienen ze deze in de prijs te verwerken. Zou leuk zijn als je ineens ook BTW moet bijbetalen, omdat het afgerekende bedrag exclusief is. Dit mag volgens mij simpelweg niet (voor consumenten). De vraag is of de vorm van belasting uitmaakt.

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Jun 14, 2023 om 12:57
2059 Antwoorden / Vragen

Wat een afschuwelijk mens moet je zijn om ergens eten te bestellen en het dan bij onduidelijkheid over een nieuwe belasting en het feit dat je een paar grijpstuivers moet bijbetalen dat te laten staan. Je begrijpt precies waarom bedrijven dit soort wetgeving totaal niet zien zitten, je zal deze knurft aan de balie hebben.

ne
door neodutchio - Jun 14, 2023 om 14:00
5152 Antwoorden / 12 Vragen

Het originele topic klopt niet blijkt nu. U besteld iets bij Too good to go met daarbij de vermelding dat ter plekke betaald moet worden voor de bakjes waarin het klaar ligt. Dus geen verpakkingsbelasting, u betaald voor de bakjes. Dat mag gewoon, het is bij u bekend en onderdeel van de overeenkomst. U hebt het gelezen en u hebt het geaccepteerd.
Nu zoekt u een reden om er toch onderuit te komen. Met de gedachte dat alles in 1 keer betaald zou moeten worden, wat dus niet hoeft. Met een wet die nog moet ingaan en hier buiten staat.

Als de verkoop in de app in gaat is niet bekend wat er later die dag over is, van te voren is dus niet bekend hoeveel bakken er klaar staan. Dus ter plekke weet je hoeveel het is en betaal je daarvoor. Volledig volgens overeenkomst.

ja
door jacQues1024 Jun 14, 2023 om 14:30
Antwoorden / 1 Vragen

Nee, ik had toevallig vorige maand daar ook besteld en toen was het nog normaal. Dit is nieuw en "vanwege de nieuwe regelgeving", wordt in de zaak gezegd. Dat is leuk en aardig, maar bij deze zaak is er geen sprake van de vraag hoeveel je gaat krijgen of hoeveel bijbetaald moet worden. Dus vooraf weet iedereen precies hoeveel bakken (nou ja, bakjes om in de oven te stoppen) er voor je klaarstaan. Ze zetten er net zoveel on-line als ze overhebben. Simpel dus.

De wet die ik aanhaal was al geldig en is dat nog steeds. Als het waar is wat je schrijft en dit niet gerelateerd is aan de nieuwe wetgeving, dan is dit een prijsverhoging van ruim 13% die ze bewust wegdoen als zijnde nieuwe regelgeving. Dat zou mijns inziens nog kwalijker zijn. Als het wel gerelateerd is aan de nieuwe wetgeving,dan moeten ze zich nog steeds aan de bestaande wetgeving houden. Dat is overigens ook hoe ik die nieuwe wetgeving lees: sta eigen bakjes toe en/of gebruik biologisch neutrale bakjes en/of gebruik herbruikbar bakjes (al dan niet met borg). Deze partij gaat gewoon door met hoe ze het altijd deden en rekenen de belasting door. Prima, maar dat wordt dan je nieuwe (eind)prijs. Net als BTW mag je een meerprijs niet zondermeer later apart toevoegen.