do
door donald1 Jan 30, 2010 om 19:01
Geldzaken & recht

Nieuwe WOZ-waarde met 15,45% verhoogd!

Aanslag WOZ voor 2010 ontvangen.
2009 -WOZ-waarde: 343.000 euro
2010 -WOZ-waarde: 396.000 euro!
Dit is maar liefst een verhoging van 15,45%! zijnde: 53.000 euro!!!
Er heeft geen enkele bijbouwing of verbouwing plaatsgevonden.
En dan deze absurde prijsverhoging!
Hoe kunnen wij het bezwaarschrift het beste opstellen in dit geval?
Wie kan ons hierbij helpen?
Alvast bij voorbaat dank.

1282 4 Rapporteer

magicscanman
door magicscanman - Jan 30, 2010 om 20:09
261 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt bezwaar aantekenen, als u het niet eens bent met uw WOZ-beschikking. Dit bezwaar moet goed gemotiveerd worden.

Ga eens bij een aantal buren aan die een gelijkwaardige woning hebben ,als zij mee willen werken kunt de woz waarden gaan vergelijken ,betalen zij minder dan kunt u dit in uw bezwaarschrift vermelden.

Zelf heb ik dit ook eens gedaan, en wat bleek er zat meer dan 30.000 euro verschil tussen.

Bezwaar tegen uw WOZ-beschikking moet u binnen zes weken na de dagtekening indienen bij uw gemeente. Als deze termijn verstreken is, staat de waarde van uw pand of bedrijf voor een jaar vast en is geen bezwaar meer mogelijk. Als u van mening bent dat de beschikking niet voor u bestemd is of dat de onroerende zaak niet goed is aangeduid, kunt u ook bezwaar aantekenen.

kr
door krieties - Jan 31, 2010 om 12:53
442 Antwoorden / 0 Vragen

De WOZ aanslag 2010 gaat over de waarde per 1 jan. 2009.
De WOZ aanslag 2009 gaat over de waarde per 1 jan. 2008.
De vraag is niet zo zeer of de waarde terecht is gestegen met 53.000.
Het gaat om de waarde per 1 jan. 2009. De waarde per 1 jan. 2008 kan te laag geweest zijn.
Stel jezelf de vraag: Zou ik per 1 jan. 2009 het huis voor 396.000 euro kwijt willen?
Veelal is het eerlijke antwoord: NEEN. Dan lijkt de waarde mij correct. Het gaat om de economische waarde (wat een gek er voor geeft).
Zou je het huis voor die prijs wel degelijk willen verkopen (per 1-1-2009) dan zou ik een bezwaarschrift indienen. Maar het verschil moet ook een bepaald percentage zijn. Advies: bekijk het reeel en ga niet zomaar aan het schrijven.

marcel75
door marcel75 - Jan 31, 2010 om 19:35
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Doe eventueel ook uw voordeel met een hogere WOZ waarde. Als je bij je hypotheek nog risico-opslagen hebt, kun je veelal verlagen door aan te tonen dat de WOZ-waarde hoger is dan de openstaande lening.

ru
door ruitenheer - Feb 13, 2010 om 18:37
120 Antwoorden / 0 Vragen

Een stijging of daling ten opzichte van de oude waarde is niet relevant, alleen de nieuwe waarde is van belang.

U kunt bij de gemeente het taxatieverslag opvragen, daarin kunt u zien met welke verkochte woningen de gemeente de waarde van uw woning heeft vastgesteld. Daar kunt u ook zien welke kenmerken van uw woning de gemeente heeft vastgelegd. Vaak kunt u dit taxatieverslag van internet downloaden. Op basis van dit taxatieverslag kunt u uw bezwaarschrift opstellen.