diandra
door diandra Aug 10, 2015 om 18:45
Geldzaken & recht

Nog steeds BKR registratie

Hallo, mijn vriendin (geen internet/pc) was in mei 2010 klaar met het wsnp en is begonnen met een schone lei. Ze weet dat ze een BKR registratie had staan met een wachttijd van 5 jr. Nu RUIM 5 jr later staat ze nog steeds bij het BKR geregistreerd. Ze heeft het hele wsnp traject netjes doorlopen en onze vraag is dan ook, komt zij hier ooit nog vanaf ? Alvast bedankt voor je antwoord.

2137 3 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2015 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Kijk eens bij de éénnalaatste vraag.

https://www.bkr.nl/Veelgestelde-Vragen/OverigeVragen/

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2015 om 18:52
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iedereen die weleens een lening of zo heeft gehad, staat geregistreerd. Het gaat dus om de aantekening erbij.

edrick3
door edrick3 - Aug 10, 2015 om 20:26
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo diandra,

Hoe lang blijf ik geregistreerd bij BKR?

Antwoord: Je blijft geregistreerd bij BKR zolang een krediet loopt. Na beëindiging worden de gegevens nog 5 jaar bewaard.

Zodra je een lening hebt afgesloten, worden de gegevens van de overeenkomst aangemeld bij BKR. Vanaf dat moment ben je daar dus bekend.

Is het krediet beëindigd? Dan gaat de bewaartermijn in; je gegevens blijven dan nog 5 jaar zichtbaar. Daarna verdwijnen ze automatisch uit het Centraal Krediet Informatiesysteem (CKI).

Vraag
Ik ben het niet eens met mijn negatieve BKR-registratie. Wat kan ik doen?

Antwoord: Ga naar je bank of kredietverstrekker, vraag via hen je gegevens bij BKR op en check deze. Vraag eventueel om een correctie van je gegevens.

Bij iedere bank in Nederland ligt de folder 'Wat doet BKR voor mij?' Aan deze folder is een formulier bevestigd waarmee je je BKR gegevens kunt opvragen.

Je kunt je BKR-gegevens opvragen bij iedere bank in Nederland, ook als je hier geen klant bent. Wanneer je de gegevens opvraagt moet je je identificeren.

Wat kan ik het beste doen?

Ben je van mening dat de gegevens onjuist zijn, dan kun je een verzoek tot correctie indienen bij de bank of kredietverstrekker die jouw gegevens heeft aangemeld bij BKR. Je gegevens worden dan gewijzigd als ze inderdaad onjuist zijn.
Kom je niet tot een oplossing dan kun je een beroep doen op de Geschillencommissie BKR; dat kost € 22,50. Als de commissie jou in het gelijk stelt, krijg je dat bedrag terug. Aan het indienen van zo'n klacht zijn wel een aantal voorwaarden verbonden. Op de site van BKR vind je daar meer over.
(Bron)

Video: Hoe kom ik af van mijn BKR registratie?
(Klik hierboven op bron en start het videootje)

De link van tijger1: klik hier:

Wat gebeurt er als ik een WSNP-traject heb doorlopen?

Wanneer u de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen met succes heeft doorlopen en de rechter aan u de schone lei heeft verleend, moet de kredietverstrekker hiervan melding doen in het CKI. De kredietverstrekker meldt een werkelijke einddatum bij de kredietovereenkomst. Andere kredietverstrekkers weten daarmee dat u aan uw verplichtingen uit de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen heeft voldaan. Houdt u er rekening mee dat gegevens met betrekking tot beëindigde verplichtingen tot vijf jaar na de werkelijke einddatum in het systeem gehandhaafd blijven en hierna automatisch worden geschoond. Om na te gaan of de (correcte) werkelijke einddatum is gemeld door de betreffende kredietverstrekkers, adviseren wij u om inzage te doen in uw gegevens. Meer informatie vindt u tevens op www.wsnp.nl.

Met vr.gr.