jo
door jowijct May 17, 2020 om 11:05
Geldzaken & recht

Notaris betaalt teveel uit

Na 15 jaar minus 29 dagen krijg ik van de notaris een brief of ik even bijna €5000.00 onmiddelijk terug wil betalen. Uit hun boekhouding blijkt nl. na bijna15 jaar dat ze het bedrag in depot hadden moeten houden en dat ze dat toendertijd per ongeluk toch aan mij uitbetaald hebben. Deze brief was gedateerd 1 mei 2020. Op 16 mei heb ik de brief van de deurwaarder al ontvangen.

Mijn vraag is, kan dit zomaar? Ze hebben wel stukken bijgevoegd en de rekening van toendertijd, geen kopie bankafschrift, alleen een briefje dat het geld overgemaakt is.

4372 13 Rapporteer

Topantwoord

edrick3
door edrick3 - May 17, 2020 om 11:15
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Beetje rare manier om zoiets 'af te handelen'.
Het was netter geweest om dit mondeling te bespreken.
En meteen al een brief van de deurwaarder?
Dat is redelijk onbehoorlijk naar mijn idee.
Als er al een terugbetaling zou moeten plaatsvinden zou er minstens een betalingsregeling moeten kunnen komen (als je dat zou willen).
Zou ze maar eens bellen en om een gesprek vragen (uiteraard kosteloos) waarin ze dan met de bewijsstukken kunnen komen.

jo
door jowijct May 17, 2020 om 11:47
Antwoorden / 1 Vragen

Ik vind het allemaal ook een beetje vreemd. Proberen ze het gewoon of hebben ze inderdaad recht op dat geld na 15 jaar.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 17, 2020 om 11:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Is dit allemaal wel echt? En waar ging die kwestie van 15 jaar geleden over? Verkoop/koop huis? Hypotheek?

En waar gaat de brief van de deurwaarder over?

jo
door jowijct May 17, 2020 om 11:42
Antwoorden / 1 Vragen

Het ging om de verkoop van een stuk grond.

De brief van de deurwaarder betreft de openstaande vordering aan de notaris aangezien de betalingstermijn van de vordering inmiddels geruime tijd is overschreden. Of ik even binnen 15 dagen wil betalen anders komt er nog even bijna €600.00 bij.

Topantwoord

Magnum007
door Magnum007 - May 17, 2020 om 11:20
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jowijct,

Kun je wat meer informatie geven ?

Waarom kreeg je dat bedrag?

jo
door jowijct May 17, 2020 om 11:43
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een stuk grond verkocht op 31 mei 2005. Waarschijnlijk wordt het nu weer doorverkocht door de toenmalige koper en ik neem aan dat op deze manier de fout aan het licht is gekomen. Ik weet nog vaag dat er iets speelde toendertijd, maar ik kan het me met de beste wil van de wereld niet meer herinneren. Ook de stukken van de verkoop toen hebben we niet meer.

Magnum007
door Magnum007 May 17, 2020 om 12:07
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo Jowijct,

Waarschijnlijk is deze zaak verjaard.

Als je geen rechtsbijstandverzekering hebt, zul je uit eigen zak een advocaat moeten inschakelen.

jo
door jowijct May 17, 2020 om 12:15
Antwoorden / 1 Vragen

Daar gaan we mee aan de gang morgen. Hartelijk dank voor uw antwoord.

JoeAnn
door JoeAnn - May 17, 2020 om 11:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens mij kan dat helemaal niet. Is sprake van verjaringstermijn.

Ze proberen het gewoon...

jo
door jowijct May 17, 2020 om 11:44
Antwoorden / 1 Vragen

Dat idee krijg ik ook, maar dan zouden ze toch geen incassobureau inschakelen? Die zijn ook niet goedkoop.

Tr
door Trostomaat May 17, 2020 om 16:16
239 Antwoorden / Vragen

Verjaringtermijn nog niet verstreken.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2020 om 11:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus het is een incassobureau en geen deurwaarder. En betalingstermijn geruime tijd overschreden? Dat klopt natuurlijk niet.

En € 5.000 te veel ontvangen kunt u zich niet meer herinneren?

Neem contact op met het Juridisch Loket in uw woonplaats en laat u helpen.

Zoals u het hier beschrijft zijn die incassokosten in ieder geval onterecht.

jo
door jowijct May 17, 2020 om 12:19
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een stuk industriegrond verkocht toendertijd, dus nee, ik herinner me niet dat ik bijna 5000 teveel heb ontvangen. Het bedrag is ook in 1 keer overgemaakt en het bedrag staat ook op de bijgevoegde rekening aan de kant die uitbetaald moest worden. Zoals al eerder gezegd, ik herinner me dat er iets was, maar ik weet na 15 jaar niet meer wat dat was.

Topantwoord

ma
door malty - May 17, 2020 om 12:26
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Er zijn stukken bijgevoegd zegt u, kunt u daar niet uit opmaken wat er 15 jaar geleden dan 'mis' is gegaan.
Als het niet duidelijk is de notaris maar eens bellen.
Ik denk niet dat de onterechte betaling verjaart is, wat ik op internet hierover lees is dat een onterechte betaling na 20 jaar waarop deze plaatsvond verjaart is en 5 jaar nadat de onterechte betaling ontdekt wordt.

jo
door jowijct May 17, 2020 om 12:58
Antwoorden / 1 Vragen

Nee niet echt. Aan de ene kant van de rekening staan de kosten en aan de andere kant het bedrag dat uitbetaald moet worden voor de verkochte grond. Onderaan de streep is dat met elkaar verrekend. Volgens mij had het bedrag dat in depot moest blijven, niet eens op de rekening vermeld moeten worden, daardoor is de fout gemaakt. Maar zoals eerder gezegd, weet ik nog dat er iets mee was, maar niet meer wat dat was. Wel dat de verkoop later gepasseerd is dan gepland.

We gaan sowieso de notaris bellen. Ik vind echter de manier waarop, een brief sturen en binnen 14 dagen een incassobureau inschakelen, wel heel erg kort door de bocht. Eerst even een telefoontje om het uit te leggen was iets vriendelijker overgekomen.

marita5
door marita5 - May 17, 2020 om 13:06
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo JoWijct ,

Op 16 mei heb ik de brief van de deurwaarder al ontvangen.

Was dit per post / of via e-mail ?

Gaat dit nu over een incassobureau / of deurwaarder ?

Lees hier , klik op de rode regels .

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/incassobureaus-wat-mogen-ze-wel-wat-mogen-ze-niet/

Verjaring ,

https://schuldinfo.nl/?id=61

jo
door jowijct May 17, 2020 om 16:17
Antwoorden / 1 Vragen

Dit was per post. Het is een incassobureau.

Als ik het zo lees, ben ik verplicht het bedrag terug te betalen. Wel vreemd dat consumentenkoop maar 2 jaar verjaring kent. Dit is het omgekeerde. Particulier die aan een zaak verkoopt en daar zou dan 20 jaar voor staan als ik het goed begrijp.

Tr
door Trostomaat May 17, 2020 om 16:20
239 Antwoorden / Vragen

Als het verhaal klopt gaat het hier om een vordering uit onverschuldigde betaling. Met de soort koop die de aanleiding was voor deze onverschuldigde betaling heeft die verjaringstermijn niets van doen. Dat is dus geen correcte vergelijking.

panter22
door panter22 - May 17, 2020 om 15:22
6599 Antwoorden / Vragen

Het bedrag had 15 jaar in depot moeten blijven en nu na bijna 15 jaar weer in depot gestopt moeten worden? De notaris heeft een fout gemaakt en bij tracht op deze wijze snel het geld binnen te harken.
Eerst maar eens informeren bij het juridisch loket voor je gaat betalen.
Misschien heb je wat aan deze info:https://www.amsadvocaten.nl/blog/vastgoedrecht/vordering-tot-medewerking-vrijgeven-depot-hoe-werkt-het/ of deze:

Tr
door Trostomaat May 17, 2020 om 16:17
239 Antwoorden / Vragen

Dat het bedrag 15 jaar in depot had moeten blijven, maak ik niet op uit de vraag.

panter22
door panter22 May 18, 2020 om 08:34
6599 Antwoorden / Vragen

Nee, dat klopt. Ik vind het een beetje vreemd. De notaris ontdekt dat er 15 jaar gelden geld in depot moest worden gehouden. Intussen had het nooit uitbetaald hoeven worden?En nu komt het geld weer in depot.
Ik heb jouw antwoord verderop gelezen en nog even gespeurd op internet. En inderdaad, op grond van onverschuldigde betalen kan het geld met rente teruggevorderd worden.
Maar wat staat er in de voorwaarden van het depot? In dit soort zaken moet je gewoon de overeenkomst laten toetsen.

jo
door jowijct May 18, 2020 om 16:32
Antwoorden / 1 Vragen

Met rente? Voor een fout door die door de notaris gemaakt is?

panter22
door panter22 May 18, 2020 om 19:07
6599 Antwoorden / Vragen
Tr
door Trostomaat - May 17, 2020 om 16:14
239 Antwoorden / Vragen

Als het verhaal klopt, wordt dat gewoon betalen.
Verjaring is 5 jaar nadat de schuldeiser erachter is gekomen dat er onverschuldigd betaald is. En sowieso 20 jaar nadat de schuld ontstaan is.
Ik zou maar eens even goed in het geheugen graven: voor welk bedrag heeft u de grond verkocht en welk bedrag heeft u overgemaakt gekregen. Daar zal het om gaan. Niet of het 'in één bedrag' uitbetaald is.

jo
door jowijct May 18, 2020 om 09:47
Antwoorden / 1 Vragen

Waarschijnlijk wordt het ook betalen, zoveel heb ik al uit de reacties begrepen.

Tr
door Trostomaat May 18, 2020 om 17:01
239 Antwoorden / Vragen

Maar voor zover u zelf nog niet begrijpt of u het niet kunt herinneren zou de notaris toch netjes aan kunnen uitleggen, en voorrekenen, dat het klopt dat u die 5000 euro nu te veel ontvangen heeft. Een verhaal met een depot hoort daar kennelijk bij, maar uit die uitleg zou gewoon moeten blijken dat u 5000 euro meer gekregen heeft dan waar u recht op had.

gerbera
door gerbera - May 17, 2020 om 16:41
7372 Antwoorden / 14 Vragen

uit de link van @panter22, zo simpel is het dus niet. Het geld komt dus aan de verkoper toe tenzij door de koper onvolkomendheden zijnvermeld.
In feite is het geld waar de TS recht op heeft dus laat de Notaris maar vertellen wat er, 15 jaar geleden, mis is gegaan. Daarnaast heeft de TS recht op een bewijs van overschrijving op zijn rekening en die moet van de Notaris komen want die heeft dat na 15 jaar pas ondekt.

Om een situatie zoals in deze casus te voorkomen is het aan te raden om termijnen bij de depotstelling overeen te komen. Bijvoorbeeld dat een
vaststelling van de aansprakelijkheid moet worden gemaakt binnen 2 jaar na de overdracht, bij gebreke waarvan het depot aan de verkoper toevalt. Immers, in beginsel betreft het depot een deel van de koopprijs die reeds door partijen is overeengekomen en die, na de levering van het koopobject, aan de verkoper moet worden voldaan.

Tr
door Trostomaat May 17, 2020 om 18:47
239 Antwoorden / Vragen

We weten of een bedrag in depot gehouden moest worden, zo ja, wat de reden daarvoor was en zelfs niet of dat iets met die grondtransactie te maken had. Wellicht kan de vraagsteller zich iets van dat 'depot' herinneren.

jo
door jowijct May 18, 2020 om 09:40
Antwoorden / 1 Vragen

We zijn gisteravond nog aan het brainstormen geweest, maar kunnen ons met de beste wil van de wereld niet meer herinneren wat er toen aan de hand was. Het enige wat naar boven kwam is dat we het stuk toendertijd bij de ontwikkeling van het gebied gekocht hebben van de gemeente en dat de gemeente bij verkoop als eerste de mogelijkheid had het terug te kopen.

De notaris was niet bereikbaar vanmorgen, dus het wachten is op zijn telefoontje.

Het is allemaal zo lang geleden. Het stuk grond is voor de verkoop een tijd in ons bezit geweest, omdat we daar zelf wat wilden ontwikkelen, hetgeen uiteindelijk elders ontwikkelt is.

Tr
door Trostomaat May 18, 2020 om 16:58
239 Antwoorden / Vragen

En heeft u ook terug kunnen vinden voor welk bedrag de grond (volgens de officiële documenten) de grond destijds door u verkocht is?

Topantwoord

rj
door rjw - May 17, 2020 om 17:24
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou de eventuele acties die je gaat nemen niet af laten hangen van wat wij op een forum zeggen en er van vinden. Schakel een expert in voordat het van kwaad tot erger gaat.

jo
door jowijct May 18, 2020 om 09:42
Antwoorden / 1 Vragen

De antwoorden zijn ook tegenstrijdig. Maar het helpt wel en de links die gegeven worden, geven ook meer duidelijkheid.

We laten het zeker niet van dit forum afhangen. Hartelijk dank voor uw reactie.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2020 om 19:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Moest de koper vandat stuk grond een waarborgsom storten van € 5.000?

En waarom zou dat bedrag in depot gehouden moeten zijn?

jo
door jowijct May 18, 2020 om 09:43
Antwoorden / 1 Vragen

Dat is de grote vraag voor ons ook.

gerbera
door gerbera - May 18, 2020 om 16:24
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Het enige wat ik mij nog kan bedenken is dat bij de verkoop een bedrag van de verkoopprijs in depot gezet wordt voor het geval er met het object iets mis zou zijn. Het gaat hier om een stuk grond wat door de gemeente van u is gekocht en als hier niets mee aan de hand is, ik denk aan vervuiling, dan heeft de verkoper gewoon recht op dat deel. Mogelijk is er geen depotbedrag geweest en is dat direct aan u ( de verkoper) uitbetaald. Dat dit nu, na 15 jaar, alsnog in depot gezet moet worden komt mij dus vreemd over, indien er wat met die grond aan de hand was geweest had de koper na mijn mening al veel eerder aan de bel getrokken en de kosten verhaald.  Dus toch nog maar de Notaris aan zijn jasje trekken hoe e.e.a. in elkaar zit. Ook al vreemd dat men reeds met een incassobureau komen zonder dat u een herinnering of de gelegenheid heeft gehad dit met de Notaris te bespreken. Heeft u een rechtsbijstand verzekering schakel deze dan in of neem kontakt op met het juridisch loket. Ben bang dat er zonder juridische hulp problemen gaan ontstaan.
Al met al blijf ik het een vreemd verhaal vinden en ik zou haast denken dat de Notaris opruiming heeft gehouden in zijn administratie en dat die gegevens in verkeerde handen zijn gekomen, ook al omdat er geen bewijs van een bankoverschrijving getoond is.

jo
door jowijct May 18, 2020 om 17:28
Antwoorden / 1 Vragen

De gemeente had de eerste keus. Zij hebben de grond niet teruggekocht, maar een bedrijf heeft het gekocht van ons.

Tot op heden heeft de notaris die dit nu in handen heeft, ons ook niet teruggebeld.

Het enige bewijs dat erbij  zat was een standaard briefje met daarop het bedrag, de naam, het rekeningnummer en de datum dat het volledige bedrag overgemaakt is. Maar geen kopie van het bankafschrift.