mutti albers
door mutti albers Feb 16, 2022 om 11:41
Geldzaken & recht

Notaris heeft concept testamenten opgemaakt , wil die annuleren. Onkosten???

Heb concept testamenten van notaris ontvangen na gesprek. Wil hier niet mee verder. Hoeveel mag de notaris mij in rekening brengen,wel percentage?

7582 8 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Feb 16, 2022 om 11:45
16836 Antwoorden / 108 Vragen

De uren die hij/zij heeft nodig gehad om concept testamenten te maken. Geen idee welk uurloon hij/zij berekend.

pe
door pebk Feb 17, 2022 om 10:28
581 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn afspraken voor tussen de notarissen. Voor het opstellen van een testament is het tussen de 80 en 120 Euro.

https://notarissen.website/tarieven-notarissen

sjjoppy
door sjjoppy - Feb 16, 2022 om 11:50
7195 Antwoorden / 3 Vragen
tenormin
door tenormin Feb 16, 2022 om 12:49
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Het ging/gaat de vraagsteller toch over de kosten?

sjjoppy
door sjjoppy Feb 16, 2022 om 13:21
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Die heb je toch duidelijk uitgelegd?

ma
door malty - Feb 16, 2022 om 13:32
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou u annuleren, het concept is klaar, wijzigingen zijn nog mogelijk.
Ik verwacht dat u bij annulering bijna de totale kosten kwijt zult zijn, alle werkzaamheden zijn immers gedaan.
Ik neem aan dat u de Algemene voorwaarden van de notaris heeft gekregen waarin staat wat voor kosten u mag verwachten bij annulering.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 16, 2022 om 14:44
16860 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, u heeft dit kennelijk  vooraf besproken wat de kosten zouden zijn.. Notarissen kunnen verschillende tarieven in rekening brengen.
De notais heeft na het gesprek concepten opgemaakt en kan de tijd etc. die daaraan in is besteed in rekening brengen.

Dat u annuleert is uw zaak.

rj
door rjw - Feb 16, 2022 om 17:27
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Ik weet niet hoe het bij notarissen is, maar als ik concept/draft versie van documenten met klanten deel, is minstens 90% van het werk al gedaan. Als het minder is heeft het niet veel zin om het al te delen.

Iv
door Ivo W - Feb 16, 2022 om 20:08
729 Antwoorden / Vragen

Een percentage is moeilijk te noemen. Dat hangt namelijk af van hoeveel tijd er gestoken is in het opstellen van het concept.

Wat er in dit geval niet in rekening gebracht mag worden, zijn de inschrijvingskosten in het testamentregister en de 15-20 minuten + kopje koffie die normaal gesproken nodig zijn om het testament onder toeziend oog van de notaris te ondertekenen. Dan kom je totaal op een €50 die van de totaalprijs af kan.

Is het een heel uitgebreid testament waarvoor u al meermaals en langere tijd in overleg bent geweest met de notaris/klerk dan zijn er al de nodige uren in gestoken en kan er dus ook bij het nu staken van het verdere proces een rechtmatige rekening van honderden euro's aan u gestuurd worden. De rechtmatige rekening is dan meer dan 90% van de totale prijs.

Is het een vrij standaard en beknopt testament van 1 of 2 pagina's, dan zal het bedrag wat rechtmatig in rekening gebracht mag worden rond de 60-75% van de totale prijs liggen.

Ja
door JannieBoe - Feb 17, 2022 om 11:08
124 Antwoorden / Vragen

Een concept is niet zoiets als een samenvatting, kladje of uittreksel. In feite is dit gewoon hét testament. Er is nog ruimte voor verbetering van fouten en er moeten nog handtekeningen onder. Maar het werk zoals is overeengekomen is al gebeurd.

De notaris kan uw antwoord geven op uw vraag natuurlijk. Daar zijn geen wetten voor, overleg kan echter wel altijd.
Wat zou u zelf redelijk vinden voor een overeengekomen klus die zo goed als afgerond is en waar de opdrachtgever zich in de eindfase terugtrekt?

mo
door mof - Feb 18, 2022 om 11:31
3619 Antwoorden / 3 Vragen

De vaste tarieven voor notarissen zijn al lang afgeschaft. Als u een notaris inhuurt zult u vooraf de prijs moeten laten vastleggen. Anders kan hij vragen wat hij wil.

rj
door rjw Feb 18, 2022 om 13:27
3266 Antwoorden / 5 Vragen

Dat zal in dit geval niet hebben uitgemaakt. Als je een prijs afspreekt is dat voor het hele testament, niet voor alle losse fases die nodig zijn voor het opstellen van een testament.