pr
door profijt Jan 17, 2010 om 21:29
Geldzaken & recht

Notariskosten verkoop huis

Als je je huis verkoopt heb je dan ook kosten van de notaris

53466 10 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 22:47
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ja dat klopt de verkoop moet dus naar het kadaster en als er een hypotheek opzit moet die dus afgemeld worden. Dat is voor rekening van de verkoper.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Jan 17, 2010 om 22:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

In de regel niet. Het ligt eraan onder welke voorwaarden u het huis verkoopt.

Is het "kosten koper" dan betaalt de koper alle notariskosten die direct voortvloeien uit de overdracht van uw woning.

Maar let op: U zult bijvoorbeeld wel de kosten moeten betalen ivm het doorhalen van het hypotheekrecht. Dat is een akte die moet worden ingeschreven in het kadaster hetgeen door de notaris moet worden gedaan.
Daarnaast is het gebruikelijk dat er kosten in rekening worden gebracht voor het raadplegen van diverse registers, waaronder de GBA.

Hoewel u daar niet om vraagt toch nog een ander punt: Het is uiteindelijk de koper die bepaalt bij welke notaris de akte wordt verleden (de overdracht dus).
Vanwege de vrije tarieven die de notarissen hanteren kan het voor de koper gunstig zijn om te gaan "shoppen". Daar heeft u dus geen invloed op.

Met vriendelijke groet.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2010 om 10:58
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Heb nog ruim € 400,-- aan de notaris moeten betalen voor kosten akte royement, opvragen aflosnota/royementstoezegging en voor het opmaken van een volmacht. omdat ik niet aanwezig kon zijn bij overdracht woning.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2010 om 12:01
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

bloedkoraal schreef op maandag 18 jan 2010, 10:58: Heb nog ruim € 400,-- aan de notaris moeten betalen voor kosten akte royement, opvragen aflosnota/royementstoezegging en voor het opmaken van een volmacht. omdat ik niet aanwezig kon zijn bij overdracht woning.


Dat is dan normaal dat dit door u betaald wordt.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2010 om 12:32
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Kosten voor de doorhaling van hypotheken en/of beslagen komen voor rekening van de verkoper (zijn overigens onder bepaalde voorwaarde aftrekbaar voor de IB). Daarnaast kan het zijn dat het onderzoek naar de beschikkingsbevoegdheid uitgebreider is dan "normaal" bijvoorbeeld omdat sprake is van een niet afgewikkelde nalatenschap of scheiding. Die extra kosten komen ook voor rekening van verkoper omdat de koper daar niet altijd zicht op heeft gehad en er van uit mag gaan dat de verkoper ook mag verkopen. Ook de kosten voor het opstellen van een volmacht komen voor rekening van degene die er om vraagt. Kun je moeilijk op de tegenpartij afwentelen.

Kosten voor raadplegen GBA, kadaster etc. vallen onder kosten koper en zullen voor rekening van koper dienen te komen.

Om te voorkomen dat de koper naar een voor hem zeer goedkope notaris gaat, kun je in de koopovereenkomst laten opnemen dat als bijvoorbeeld meer dan € 100,-- wordt berekend voor het doorhalen van een hypotheek, de meerkosten voor rekening van de koper komen. Vaak zijn die goedkope notarissen erg duur voor de verkoper.

ve
door verwijderd - Jan 18, 2010 om 13:35
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ik heb nog een aanvulling voor u, de belasting plicht word dus vastgesteld op 1 jan dus als u de woning bij de notaris na deze datum is gepasseerd blijft u dus voor deze kosten de betaler. Zoals onr.zaak bel, bij zommige gem. afvalstoffenheffing, waterschap en rioolbel. Deze bedragen zijn dan naar ratio van eigendom via de notaris aan u dus verekend.
Voor de afvalstoffenheffing geld dat als u in de gemeente blijf wonen geen verekening.
Groet Valerius

ve
door verwijderd - Jan 18, 2010 om 18:28
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Marcel,

Dat is kosten voor het raadplegen van het GBA, kadaster etc. voor rekening van de koper zijn, is in tegenstelling tot wat ik lees bij Raadgever. Dat laatste zal ik dus maar met een korreltje zout nemen, Het is jouw vakgebied.

Wat ik mij afvroeg, ben je verplicht om het doorhalen van de hypotheek bij/door dezelfde notaris te laten doen als waar de verkoopakte gepasseerd wordt. Of kan je dat ook apart regelen en daardoor de mogelijkheid hebben om te onderhandelen over de kosten of een goedkopere notaris kiezen.

Vladja

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 21:39
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

In de wet staat nergens dat je verplicht omdat bij dezelfde notaris te regelen. Maar...... je bent op grond van de koopovereenkomst wel verplicht om het huis vrij van hypotheken en beslagen te leveren. Via een (logische) achterdeur zit je dus wel vast aan de notaris die de koper uitzoekt. De logica zit in het feit dat een koper natuurlijk niet opgescheept wil zitten met een hypotheek van een ander op zijn huis. En omdat die notaris die de overdracht regelt, ook voor de aflossing van de hypotheken zorgt, zorgt die dus ook voor de doorhaling daarvan.

En ik zie bij Raadgever wel meer dingen waar ik mijn twijfels bij heb. Zo schijnt het ook erg in te zijn om 1 bijdrage in 5 stukken te knippen en dan te posten (tikt punttechnisch blijkbaar lekker aan).

ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 22:01
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Geachte Marcel

Ik knip voor het gemak mijn reactie maar even in tweeën

marcel75 schreef op dinsdag 19 jan 2010, 21:39: In de wet staat nergens dat je verplicht omdat bij dezelfde notaris te regelen. Maar...... je bent op grond van de koopovereenkomst wel verplicht om het huis vrij van hypotheken en beslagen te leveren. Via een (logische) achterdeur zit je dus wel vast aan de notaris die de koper uitzoekt. De logica zit in het feit dat een koper natuurlijk niet opgescheept wil zitten met een hypotheek van een ander op zijn huis. En omdat die notaris die de overdracht regelt, ook voor de aflossing van de hypotheken zorgt, zorgt die dus ook voor de doorhaling daarvan.
[

Dat komt overeen met hetgeen ik schreef zei het om een andere reden.
In de praktijk komt het op hetzelfde neer.

marcel75 schreef op dinsdag 19 jan 2010, 21:39:

En ik zie bij Raadgever wel meer dingen waar ik mijn twijfels bij heb. Zo schijnt het ook erg in te zijn om 1 bijdrage in 5 stukken te knippen en dan te posten (tikt punttechnisch blijkbaar lekker aan).


Ik heb meermaals betoogd bij andere topics dat het puntensysteem waardeloos is en zo snel mogelijk moet worden afgeschaft. Geldt ook voor het aantal sterren.
Ik geef geen punten hetzij positief hetzij negatief.
En het boeit me ook niet dat er mensen zijn die bij sommige personen bewust negatieve duimen geven.
Zal me echt een biet zijn.


ve
door verwijderd - Jan 19, 2010 om 22:19
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Marcel,

Bedankt voor je antwoord. Het is inderdaad de enige logische weg omdat dus het bij dezelfde notaris te doen.

Om te voorkomen dat de koper naar een voor hem zeer goedkope notaris gaat, kun je in de koopovereenkomst laten opnemen dat als bijvoorbeeld meer dan € 100,-- wordt berekend voor het doorhalen van een hypotheek, de meerkosten voor rekening van de koper komen. Vaak zijn die goedkope notarissen erg duur voor de verkoper.

Het zal uit de lengte of de breedte moeten komen (betalen en verdienen) dan is dit een goede oplossing.

Haha, dat gaat ook op voor het "nadruppelen" bij reacties ;-) .

Vladja

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

Kn
Knipperbolletje - May 1, 2024 om 14:09
Geldzaken & recht

ABP wil Partnerpensioen enkel registreren met Notariele samenlevingsakte.

In de pensioenwet staat dat je een Partnerpensioen kunt aanvragen als je -tenminste- 5 jaar, aantoonbaar, samenwoont.  Wij hebben ABP twee uittreksels uit het Bevolkingsregister gestuurd om aan te tonen dat wij al 19 jaar samenwonen maar zij verwerpen dit en schrijven "Om uw partner aan te melden heeft u een samenlevingscontract nodig." 
Staan zij in hun 'recht'? Is het dus zo dat de regeri ... Lees meer

ha
hansenmarja - May 1, 2024 om 16:24
Huishouden & energie
Klacht online bij fysieke winkel

Klacht online bij fysieke winkel

Ik heb ij een fysieke winkel eern pannenset gekocht omdat de winkel ze niet op voorraad had.
Na ontvangst 1 pan gebruikt en bij deze liet de binnenkant van de bodem los.
De overige pannen {nog} niet durven gebruiken.
Contact, via mail, opgenomen met winkel hoe dit op te lossen.
Zij kregen geen comntact metr de externe leverancier maar hebben mail gezonden.
Hierop kreeg ik ... Lees meer

Josp003
Josp003 - Apr 29, 2024 om 19:04
Garantie & verzekeringen

Garantie voorwaarden

ik heb ca 2,5 jaar geleden een fornuis gekocht via een keukendealer. Deze heeft nooit de garantievoorwaarden aangeleverd en deze staan ook niet op zijn site. Ik hoorde alleen u hebt 5 jaar volledige garantie. Ook op de site van de producent/importeur is niets vinden  over garantievoorwaarden of over algemene verkoopvoorwaarden.
Nu was er deze week een monteur van de producent voor een repar ... Lees meer