Wa
door Wasrek1 Mar 18, 2022 om 13:36
Geldzaken & recht

Offerte getekend onder gedachte deze te kunnen veranderen

Beste,

Waarschijnlijk weet ik het antwoord al op deze vraag maar ik wil hem alsnog stellen.
Ik heb bij een dakbedrijf een vrijblijvende offerte getekend omdat er mij voor het tekenen werd verteld dat ik de offerte ook nog kon annuleren, toen dacht ik oke als dat het geval is kan ik wel tekenen.

Nu wordt ik gebeld dat er een afspraak stond ingepland en dat ik niet thuis was, ik heb geen afspraak ingepland (staat ook nergens zwart op wit). Ik zei dat ik nog wilde doorgeven over mijn bedenkingen van de offerte maar de mevrouw aan de telefoon vertelde dat als ik de offerte had getekend er nu een overeenkomst is.

Als ik alle informatie op internet zie zit ik er nu gewoon aan vast of moet ik een derde aan annuleringskosten van de offerte betalen. Mijn vraag is of het zin heeft om de offerte te ontbinden ivm dwaling/misleiding omdat er tegen mij is gezegd dat ik deze nog kon ontbinden. Probleem is alleen dat er verder niemand als getuige bij was. Daarnaast stonden de AV ook op de achterkant van de offerte.

Zien jullie nog opties of ben ik gewoon de Sjaak?

Bedankt voor jullie leestijd en antwoorden!

3865 11 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Mar 18, 2022 om 13:45
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Een vrijblijvende offerte ondertekend? Zie https://www.zaleco.nl/vrijblijvende-offerte/? waaruit ik afleid dat vrijblijvend ook vrijblijvend betekent en u dus nergens aan vast zit.
Met andere woorden: geen overeenkomst waarop men zich dus beroept. Ik kom zo bij u terug met mneer info wat te doen.

Toch eerst de vraag of er letterlijk 'zwart-wit staat' ook in de algemene voorwaarden dat een en ander vrijblijvend is. Indien dat niet het geval is en er alleen sprake is van 'het is gezegd'kan bewijs lastig zijn. U kunt echter altijd een overeenkomst, zo die er dan wel is annuleren maar dan kan er sprake zijn van een schadeloostelling. M.b.t. ontbinden van de overeenkomst zou er normaliter wel ook iets in de algemene voorwaarden moeten staan maar of dat wel of niet het geval is geef ik u deze info: https://www.wetrecht.nl/overeenkomst-ontbinden/?  Indien dit binnen 14 dagen na ondertekening is kan het hoe dan ook: https://www.voorbeeld-brief.nl/ongedaan-maken-van-een-overeenkomst of https://www.consuwijzer.nl/voorbeeldbrieven/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/voorbeeldbrief-ongedaan-maken-overeenkomst-tijdens-bedenktijd

Let op dat u geen in gebreke stelling kunt doen omdat u de overeenkomst wenst te ontbinden en dat mogelijk als eenzijdig niet naleven door u kaan worden gezien. Bent u lid van Vereniging Eigen Huis, meld uw probleem daar. En anders evt. voor nadere hulp Juridisch advies volgens kassa:

Voor juridisch advies kun je je ook wenden tot:

- Het Juridisch Loket, tel. 0900 – 8020:    € 0,10 per minuut (met een maximum van € 12,50). Daarnaast betaalt u een starttarief van 4,5 cent en de normale belkosten. Zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl

- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

Wa
door Wasrek1 Mar 18, 2022 om 13:50
Antwoorden / 1 Vragen

Lief dat u zo snel reageert, het probleem zit er dus in dat ik de offerte wel al heb getekend.
''Laten we met de belangrijkste regel beginnen. Als je een offerte ontvangt, dan zit je er als potentiële koper nooit aan vast. Pas als je je akkoord geeft, mondeling of schriftelijk, zit je aan het aanbod vast.''
Dit stukje staat helaas ook op uw site.
Het klopt inderdaad wel dat de offerte vrijblijvend is, er is geen termijn afgesproken en deze kan ik ook niet vinden in de algemene voorwaarden.

ma
door malty Mar 18, 2022 om 13:57
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Maar @hmk Een vrijblijvende offerte is vrijblijvend zolang deze niet voor accoord ondertekend is. Lees uw eigen link eens a.u.b.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 18, 2022 om 14:03
16887 Antwoorden / 202 Vragen

De clou is: (Zoals @MARIT5 ook inmiddels aangaf: Pas als beide partijen definitief akkoord geven wordt de offerte een overeenkomst en hiermee bindend

En het is dus de vraag of dat inderdaad zo is nu men kennelijk zonder nader overleg al een leveringsafspraak heeft ingepland, naar mijn mening niet en kunt u ontbinden. Ik ben echter geen rechter. Dit duidelijk maken aan de leverancier middels een brief (u kreeg al een verwijzing naar voorbeeldbrief) met de argumenten m.b.t. 'vrijblijvend'en instemming van beide partijen en dus ook het feit dat zonder meer een leveringsafspraak is gemaakt. Niet geschoten is altijd mis.

U kunt ook nog nagaan of uw leverancier is aangesloten bij een branchevereniging met geschillencommissie en daar een klacht neerleggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 18, 2022 om 14:19
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@MALTY, u leest kennelijk het geheel dat ik aangaf en vooral in het begin: (quote) 'Toch eerst de vraag of er letterlijk 'zwart-wit staat' ook in de algemene voorwaarden dat een en ander vrijblijvend is. Indien dat niet het geval is en er alleen sprake is van 'het is gezegd'kan bewijs lastig zijn. U kunt echter altijd een overeenkomst, zo die er dan wel is annuleren maar dan kan er sprake zijn van een schadeloostelling'. En ook dat indien men dat binnen 14 dagen wenst, het altijd kan.

Ergo: lees zelf eerst alles goed  voordat u reageert. Ik gef opties wat te doen resp. na te gaan m.b.t. de wel of niet bestaande mogelijkheden en noemde zelfs ook het mogelijke aspecct van eenzijdig niet nakomen door vraagsteller (zoals een jurist dat ook behoort te doen)!

ma
door malty Mar 18, 2022 om 14:49
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@hmk Die opties die u geeft leiden nergens toe, allemaal onzin. Waarom zou je een vrijblijvende offerte ondertekenen anders dat je met de offerte accoord gaat? Binnen 14 dagen annuleren kan altijd, hoezo?

panter22
door panter22 Mar 18, 2022 om 15:00
6599 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft, heb jij je eigen link van Zaleco wel gelezen. Dit staat in het begin:
In offertes kom je vaak het woord ‘vrijblijvend’ tegen. Maar voor wie is de offerte vrijblijvend?
Het misverstand berustte erop dat de persoon met wie we spraken, dacht dat het vrijblijvende element bedoeld was voor de de ontvanger van de offerte. Maar niets is minder waar.
Het artikel gaat over het verschil tussen en vrijblijvende en vaste offerte.
Het bedijf kan een vaste offerte geven, met vaste prijzen die een bepaalde geldigheid heeft.
Het bedrijf kan een vrijblijvende offerte geven en het bedrijf kan de prijzen wijzigen.
Dat heeft niets te maken met het tekenen van een offerte.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 18, 2022 om 15:00
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@MALY22: Dat mag best uw mening zijn hoor?   U mag het best (pas op met termen als onzin m.b.t. andermans mening) vinden. Het is en blijft aan de vraagsteller om met adviezen te doen wat hij/zij er mee denkt te kunnen doen. Als hij/zij het onzin vindt dan kan hij/zij dat zelf wel melden. Hoe dan ook is een voorwaarde dat ook na ondertekenen en daarmee aanvaarden de prijs kan worden veranderd en dat m.i. ook een onwettige clausule is aangezien er overeenstemming is met ondertekenen over de prijs en aanpassing daarna, door de verkoper, altijd reden is om te kunnen annuleren.

Heel duidelijk is dat de vraagsteller is afgegaan of de melding van de verkoper dat hij/zij kon annuleren en binnen 14 dagen kan dat hoe dan ook (volgens verkregen info).  Annuleren kan ook altijd maar dan met risico van schadeloosstelling./schadevergoeding. (Als ook aangegeven) Heeft u alle info wel gelezen van de verwijzingen die inmiddels (en niet alleen door mij) werden gegeven?

A.u.b. niet meer reageren.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 18, 2022 om 15:14
16887 Antwoorden / 202 Vragen

@PANTHER22: ook dank voor wederom een duit van u in het zakje. Toch dan even dit als een reactie tegen mijn zin in: Hoe dan ook is een voorwaarde dat ook na ondertekenen en daarmee aanvaarden de prijs kan worden veranderd m.i.  m.i. ook een onwettige clausule aangezien er overeenstemming is met ondertekenen over de prijs en aanpassing daarna, door de verkoper, altijd reden is om te kunnen annuleren. En u begrijpt kennelijk nog steeds niet dat dit geen 'welles nietes site is' m.b.t. afwijkende meningen en suggesties die u kennelijk niet bevallen.

panter22
door panter22 Mar 18, 2022 om 15:33
6599 Antwoorden / Vragen

@Heremietkreeft. Ik lees alleen wat er staat in het artikel. Meer niet.

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 18, 2022 om 15:40
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Nou dat is dan uw probleem dat u kennelijk niet alles leest!

panter22
door panter22 Mar 18, 2022 om 15:56
6599 Antwoorden / Vragen

Wat sla ik dan over?

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Mar 18, 2022 om 13:51
2119 Antwoorden / Vragen

Zie het als een wedstrijd waaraan u begint met een flinke achterstand. U heeft getekend en dat telt. U geeft aan dat dit onder valse voorwendselen is gebeurd maar dat kunt u niet bewijzen. Er is niet gezegd dat u dit niet kunt winnen maar het zal lastig worden en als het tot een procedure komt kan het u aanzienlijk meer gaan kosten dan een derde van de offerte.

Wa
door Wasrek1 Mar 18, 2022 om 13:54
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw snelle reactie en het lezen. Dit idee had ik helaas ook al. Wat zou u adviseren? Gewoon de werkzaamheden door laten gaan dan of nog proberen het via wederzijds goedvinden op te zeggen? (ik schat de kans klein omdat ze aan de telefoon al niet wilde meewegen).

heremietkreeft
door heremietkreeft Mar 18, 2022 om 14:06
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Niet aan het werk laten beginnen want dan dient u te betalen. Dan is de dienst geleverd (mits het ook conform de offerte is geleverd)

Henk De Zevende
door Henk De Zevende Mar 18, 2022 om 14:43
2119 Antwoorden / Vragen

Ik zou niets doen voordat ik er een jurist naar gekeken heeft en dan moet die de kansen van de verschillende opties maar inschatten.

marita5
door marita5 - Mar 18, 2022 om 13:54
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo wasrek1 ,

Een vrijblijvende offerte is dus voor beide partijen niet bindend. Pas als beide partijen definitief akkoord geven wordt de offerte een overeenkomst en hiermee bindend

https://offerte.nl/ondernemersgids/offertes/bindend

Let op

Soms vraagt een ondernemer u om een handtekening te zetten onder een offerte of aanbod. U zit dan vaak aan een overeenkomst vast. Zet dus pas een handtekening als u het helemaal zeker weet!

Lees ook hier ,

https://www.consuwijzer.nl/checklist/checklist-offertes-vergelijken

https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/overeenkomst-dienstverlener-opzeggen

ju
door juliomariner - Mar 18, 2022 om 14:06
1339 Antwoorden / 2 Vragen

In principe hebben ze niet gelogen want u kunt nog annuleren. Dat dit dan 30% van het bedrag kost hebben ze er wijselijk niet bij gezegd.
Ik zou in ieder geval de tips die Heremietkreeft heeft gegeven volgen.

ro
door ronny530 - Mar 18, 2022 om 14:16
2803 Antwoorden / 41 Vragen

Inderdaad een offerte is vrijblijvend totdat die ondertekend is want dan wordt de offerte bindend. Ik snap echter niet dat u niet van de afspraak voor plaatsing op de hoogte was gebracht en dus ook niet aanwezig was maar als er in de offerte een datum opgenomen was had u op die datum aanwezig moeten zijn. Al zou u tien getuigen hebben die beamen dat de offerte vrijblijvend is u bent wel degene die er voor getekend heeft en in wat andere woorden de opdracht aan het bedrijf gegund heeft.

ma
door malty - Mar 18, 2022 om 15:04
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom wilt u nu van de overeenkomst af, als de offerte u aan staat zou u het werk gewoon kunnen laten doen?
Waarom zou u een vrijblijvende offerte gaan ondertekenen, wat heeft dat voor zin als u nog niet zeker weet dat u met die firma in zee wilt gaan?

sira
door sira - Mar 18, 2022 om 15:23
2380 Antwoorden / 24 Vragen

Een vrijblijvende offerte behoeft niet ondertekend te worden, tenzij de klant met de inhoud akkoord gaat en dit middels een handtekening aangeeft. Een handtekening wil zeggen dat je akkoord gaat.
Ik heb ook weleens klanten die de offerte ondertekenen, dan nog ontvangen ze van mij een opdrachtbevestiging met een duplicaat voor retour.

panter22
door panter22 - Mar 18, 2022 om 16:45
6599 Antwoorden / Vragen

Heb ik recht op bedenktijd?

U hebt recht op 14 dagen bedenktijd als u de overeenkomst sloot via internet, per telefoon, op straat of aan de deur:

Let op

Komt de dienstverlener bij u langs en sluit u gelijk een overeenkomst? Dan hebt u alleen bedenktijd als u direct tekent. Komt hij bij u thuis maar tekent u later? Bijvoorbeeld na een paar dagen? Dan hebt u geen bedenktijd. U kon er namelijk even rustig over nadenken. Het maakt niet uit of u de dienstverlener zelf vroeg om langs te komen, of dat het zijn idee was.
https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/overeenkomst-dienstverlener-opzeggen

1paul
door 1paul - Mar 19, 2022 om 08:07
3188 Antwoorden / 0 Vragen

een offerte is iets anders dan een overeenkomst, offerte kun je altijd aanvaarden OF niet.

opdracht kun je ook altijd annuleren maar dan zitten er inderdaad annuleringskosten aan vast in de meeste gevallen, vraag is dus, wat heeft u getekend, offerte of overeenkomst?

panter22
door panter22 Mar 19, 2022 om 08:33
6599 Antwoorden / Vragen

Als je een offerte accepteert, ga je een overeenkomst aan.

panter22
door panter22 - Mar 19, 2022 om 08:31
6599 Antwoorden / Vragen

De acceptatie van de offerte

Offertes kunnen op verschillende manieren worden geaccepteerd:

  • Mondeling: een mondelinge acceptatie is geldig, maar om problemen in de toekomst te voorkomen is het goed om dit even schriftelijk te bevestigen. Stuur bijvoorbeeld een e-mail met uw algemene voorwaarden waarin u vermeldt dat de klant de offerte telefonisch op een bepaalde datum geaccepteerd heeft.
  • Ondertekenen: u kunt ook vragen om een ondertekening. U maakt dan twee versies van de offerte en zet uw eigen stempel en handtekening hier al op. De klant ondertekent beide ook en stuurt u één document terug en houdt de andere zelf.
  • E-mail: in veel gevallen worden offertes via e-mail verstuurd in de vorm van een pdf-bestand. De klant accepteert deze dan via e-mail en dat is uw bewijs. Het kan geen kwaad om de klant ook te vragen om de offerte te ondertekenen, te scannen en terug te sturen.

Een wettelijk document

Door deze punten aan uw offerte toe te voegen, zal deze door de rechter als ‘wettig en overtuigend bewijsmiddel’ worden gezien.https://www.offerteadviseur.nl/offerte/offerte-maken-de-juridische-aspecten/