mi
door miryam Feb 27, 2004 om 12:39
Geldzaken & recht

Ondeugdelijk paard

Ik heb in oktober 2003 een paard gekocht van een particulier. Ik heb dit paard niet laten keuren. (Ik vertrouwde mijn eigen inzicht, helaas). Wel heb ik met de verkoper over de gezondheid van het paard gepraat en deze was goed en was dat altijd geweest volgens hem.
Nu blijkt (4 maanden later) dat dit paard een gewrichtsaandoening heeft die het volgens de dierenarts toen ook al had moeten hebben.
Ik zit dus met een paard waar ik niet veel meer mee kan doen en wat me nog een hoop centen gaat kosten. Kan ik hem nog terugbrengen, en hoe moet ik dit dan aanpakken?

748 3 Rapporteer

gepriso
door gepriso - Apr 16, 2004 om 12:52
113 Antwoorden / 1 Vragen

Als de eigenaar ervan wist is sprake van bedrog en kan de overeenkomst vernietigd worden. In dit geval is dat denk ik niet te bewijzen. Dan is er sprake van dwaling, als u de informatie had geweten had u niet gekocht, ook de verkoper wist hier niets van. Nu is het moeilijk te zeggen of hier sprake is van eigenschappen die zich in de toekomst zouden openbaren en daarom wel sprake van dwaling maar geen vernietiging. Ook is het de vraag of u niet wat al te makkelijk hier een paard heeft gekocht zonder dit door een dierenarts te laten keuren. Ook weet ik niet of er nog specifieke regels zijn in het handelen met dieren. U kunt het best met beroep op dwaling proberen de overeenkomst te vernietigen, als de verkoper dit afwijst zou u een rechtszaak moeten beginnen. Het is nogal twijvelachtig of u wint.

me
door melly - Apr 16, 2004 om 12:52
1 Antwoorden / 1 Vragen

Volgens de nieuwe wet heeft men bij aankoop van een huisdier( een paard is een huisdier) een jaar gezondheidsgarantie.
dus kan er contact opgenomen worden met de oude eigenaar van het paard om de koop oingedaan te laten maken.

an
door annez - Apr 16, 2004 om 12:52
4 Antwoorden / 0 Vragen

Bovenstaande geldt alleen als je het paard van iemand hebt gekocht die handelde in de uitvoering van zijn bedrijf. Als je het paardvan een particulier hebt gekocht, gaat dit (helaas) niet op. Als je een auto op de hoek van de straat koopt, krijg je ook geen garantie! Misschien had je het moeten laten keuren voordat je het kocht: als koper heb je wel een onderzoeksplicht!
De enige weg is eventueel nog via bedrog/misbruik van omstandigheden: de uitkomst hiervan is altijd onzeker... Je weet nooit wat de rechter zwaarder laat wegen!