jg
door jgvhuet Dec 9, 2014 om 19:57
Geldzaken & recht

Ongevraagd geld op de rekening storten

Geachte Hr./Mevr.
Wordt voor de zoveelste keer lastig gevallen door het bedrijf Money at Home.
Ben al een keer lastig gevallen in 30-08-2013 en kreeg toen een bedrag van € 300.00 op mijn rekening gestort ongevraagd.
Heb toen meteen het geld terug gestort en het bedrijf gebeld met de mededeling dat ik hier niet van gediend was.
Na aandringen van een paar telefoontjes en waarschuwingen van onze kant hebben ze hun excuus aangeboden en ze zouden ons niet meer lastig vallen.
Maar nu keek ik op mijn bank rekening en er was vandaag de 09-12-2014 een bedrag van
€ 1500.00 bijgeschreven ongevraagd.
Wat kunnen jullie hier aan doen om dit te stoppen.
Met vriendelijk groet,
Jg v Huet

8311 15 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Dec 9, 2014 om 23:15
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Gewoon weer terugstorten zou ik zeggen. Het is de 2e keer dat ze dezelfde fout maken dus mail ze eens en verzoek ze dan ook nadrukkelijk uw rekeningnummer uit hun bestand te verwijderen.
Vermeldt de gegevens die bij de overboeking op uw rekening staan ook in de mail. Gebruik desnoods een tijdelijk mailadres daarvoor.

edrick3
door edrick3 - Dec 10, 2014 om 09:50
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Plaats een klacht op Klacht.nl, klik hier.

Krediet gehad bij Wehkamp?

Lees ter info ook eens hier.

diumenge
door diumenge - Dec 10, 2014 om 09:51
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Voor wat betreft het geld, apart zetten en wachten met terugstorten tot ze er om vragen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 10, 2014 om 10:49
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Als het aan u bekend is dat het een fout is dan dient u wettelijk terug te betalen. ( art BW 6: 205)
Volgens dat wetsartikel bent u zonder ingebrekestelling in verzuim omdat u weet dat de ontvangen prestatie onverschuldigd is.

Let op: het behoeft helemaal geen fout van het bedrijf te zijn, iemand anders kan een verkeerd bankrekeningnummer hebben opgegeven.

jimmysmith
door jimmysmith - Dec 10, 2014 om 11:48
26 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou bijna denken dat iemand een krediet op Uw naam heeft aangevraagd.

ba
door baxe0 - Dec 10, 2014 om 15:19
3 Antwoorden / 1 Vragen

Zie
gerritaltena
woensdag 10 dec 2014, 10:49

Juist. Dit zou dus ook een nieuw truc kunnen zijn om u geld af te persen: niet reageren? Dan klagen ze u aan en eisen om wat voor vage reden (immateriële schade?) een boetebedrag bovenop het terug te betalen bedrag. Opletten dus denk ik. Kaart dus aan bij fraudewebsites (algemeen, of hier bij Vara Kassa, Tros Radar etc.).

target
door target - Dec 10, 2014 om 16:09
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op woensdag 10 dec 2014, 10:49]Als het aan u bekend is dat het een fout is dan dient u wettelijk terug te betalen. ( art BW 6: 205)
Volgens dat wetsartikel bent u zonder ingebrekestelling in verzuim omdat u weet dat de ontvangen prestatie onverschuldigd is.

Let op: het behoeft helemaal geen fout van het bedrijf te zijn, iemand anders kan een verkeerd bankrekeningnummer hebben opgegeven.

Juist.

En als je het apart zet zoals diumenge aangeeft zodat je het geld beschikbaar houdt voor terugboeken dan doe je niets verkeerd.
Als die vraag om terugboeking lang uitblijft breng je ze zelf even op de hoogte dat het bij jou terecht is gekomen.

Waarom doe je dan niets verkeerd?
Een eerste keer maakte je het al terug en berichtte je er achteraan. En toch gaat het weer fout.
Jij mag best eerst wachten op bericht van hoe het terug te boeken zodat deze fout niet wéér voorvalt.

Maar belangrijk is: Het geld apart zetten, en nergens voor gebruiken!!!

zoekster
door zoekster - Dec 10, 2014 om 16:19
10965 Antwoorden / 34 Vragen

U zou hierover ook een klacht kunnen indienen via het Thuiswinkel waarborg, daar zijn ze bij aangesloten. Ik denk dat het vervelende gedoe van dit bedrijf dan snel ophoudt.

klik HIER

Als er dan nog geen schot in de zaak komt en dit bedrijf blijft maar ongewenst geld op uw rekening storten, kunt u naar het Kifid

klik HIER

tot15karakters
door tot15karakters - Dec 10, 2014 om 18:03
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Niets doen en afwachten....
U mag elke 2 maanden Uw bank controleren en als zij een fout maken...

Het kan ook zijn dat iemand een verkeerd rekening nummer invulde, vooral oude postbank nummers, ik heb helaas ervaring met een bedrijf dat nieuwe maar wel foute Iban op hun nieuwe briefpapier liet zetten.

Nu opgelost maar toch, mijn slapende niet gebruikte postbank.....

Betaal nooit kosten, het kan een online lening zijn met hoge rente maar zij moeten eerst bewijs leveren dat U het heeft aangevraagd.

Dus succes en pluk lekker de rente van dit bedrag...

va
door valentijntje - Dec 10, 2014 om 18:24
8 Antwoorden / 2 Vragen

Bij het omzetten van bankrekeningnummers naar SEPA nummers gaat er regelmatig wat mis, dit gebeurt echt niet met opzet. Wanneer een bedrijf duizenden nummers om moet zetten wil dat wel eens verkeerd gaan. Het zou heel fijn zijn wanneer dit geld teruggestort wordt met de mededeling "niet voor mij bestemd" dan kan het direct in orde worden gemaakt en hoeft er niet via een langdurige procedure geld terug gevraagd te worden.
Probeer niet meteen kwaad te worden, kent u uw nieuwe rekeningnummer al helemaal uit het hoofd?

Valentijjntje

ma
door mailman - Dec 13, 2014 om 19:52
84 Antwoorden / 9 Vragen

Het kan ook een listige manier zijn om aan gegevens te komen waar een derde helemaal niet over hoort te beschikken.

Over lekker rente plukken van het bedrag: daar zou ik niet zo blij mee zijn, want de rente op gemiddelde spaarrekeningen is nagenoeg nihil. Als je 1500 euro op je rekening gestort krijgt, en je plukt daar 1 week de rente van, dan hebben we het over een bedrag van maar liefst 35 cent.

Daar kun je een kwart brood van kopen.

labren
door labren - Dec 13, 2014 om 21:57
862 Antwoorden / 0 Vragen

wat is daar mis mee dat ze geld op uw bank storten ???????????? geef anders mijn banknummer maar door dan kunnen ze het op mijn bank nummer storten !!!!!!! je bent ook helemaal niet verplicht om het terug te storten omdat het jou fout niet is !!!!!! laat dat bedrijf het zelf gaan terug vragen aan jou en stort het niet terug zonder dat dat bedrijf het terug vraagt ,wacht daar op want na 1 jaar en 6 weken hoef je het niet meer terug te storten want dan is het van jou

ro
door ron530 - Dec 14, 2014 om 09:14
4084 Antwoorden / 17 Vragen

U kunt money at home inlichten dat u onterecht geld op uw rekening heeft gekregen maar dat pas terugstort als de aanvrager van het krediet zich meldt bij money at home want die zit hopeloos op het bedrag te wachten. Krijgt u binnen een korte tijd een mail of brief van een onbekende met de vraag het bedrag naar een andere rekening dan die van money at home te storten kan er sprake van zijn dat uw rekening wordt gebruikt voor frauduleuze praktijken.

ma
door mailman - Dec 15, 2014 om 14:38
84 Antwoorden / 9 Vragen

Wat echter hier het probleem is, is dat hier veel mensen zijn die niet weten wat de term "onverschuldigde betaling" inhoudt. Dat geld hoort te worden teruggestort, maar ik bedoelde te zeghen dat je tegenwoordig niet zomaar geld moet gaan terugstorten. Altijd eerst contact opnemen met je eigwn bank.

target
door target - Dec 15, 2014 om 14:39
297 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=mailman schreef op maandag 15 dec 2014, 12:21]Dat geld hoort te worden teruggestort, maar ik bedoelde te zeghen dat je tegenwoordig niet zomaar geld moet gaan terugstorten. Altijd eerst contact opnemen met je eigwn bank.

Dat zei ik ook al. Terugstorten moet, dus apart zetten. Maar nergens staat een termijn beschreven.
Dus is het in alle redelijkheid acceptabel dat je wacht.
Wacht tot je zeker weet of het bedrag wel onterecht gestort is (want misschien is het wel terecht, ben je uitgekozen als "winnaar" ofzo). En wacht op het bedrijf tot zij u informeren hoe, waar en wanneer zij het graag teruggestort zien.
Laten zij niets horen dan wacht je natuurlijk nog even geduldig. Netjes, toch?