ei
door eigenlijs Oct 24, 2012 om 16:54
Geldzaken & recht

Ongewenst telefoontje

Onlangs deed ik mee aan een prijsvraag via Internet. Daarvoor moesten van verscheidene leveranciers/fabrikanten vragen worden ingevuld. Daarbij was ook een vraag: 'heeft u belangstelling voor gezondheid?' Daarop heb ik 'ja' aangevinkt, maar geen toestemming verleend mij telefonisch te benaderen. Toch werd ik naar aanleiding hiervan opgebeld. Ik sta vermeld in het 'Bel-me-niet' register, en heb dat aan de belster gezegd.
Volgens haar MAG IK TOCH GEBELD WORDEN OMDAT IK EEN ENQUETE HEB INGEVULD. Ik vind het een vreemd verhaal, vandaar mijn vraag: Klopt dit?
En: hebben meer mensen deze ervaring?

825 12 Rapporteer

traporgel
door traporgel - Oct 24, 2012 om 17:00
191 Antwoorden / 4 Vragen

Was het meedoen aan de enquete liefdadigheid?

En hoe zijn ze dan aan uw telefoonnummer gekomen? Keurig alles ingevuld in de hoop dat u een prijs zou winnen, de nieuwe iPad29?

zoekster
door zoekster - Oct 24, 2012 om 17:03
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Als je geen toestemming hebt gegeven om te bellen dan mag het niet. Maar ik vraag me dan wel meteen af waarom je je telefoonnummer hebt ingevuld. Het verbaast me sowieso hoe makkelijk mensen hun naam en telefoonnummer op het internet neerzetten, alleen om een of andere prijs in de wacht te slepen.
Ik hoop maar voor je dat je nergens op bent in gegaan, want anders wordt het nog een klus om van die lui af te komen.

valerius-2
door valerius-2 - Oct 24, 2012 om 17:07
7840 Antwoorden / 95 Vragen

U moet toch toestemming op een of andere manier hebben gegeven. U heeft zich niet gerealiseerd dat dat een toestemming was, behoorlijk verborgen.U moet gewoon met enquete's niet mee gaan doen ze hebben maar een doelstelling mensen benaderen met zaken waar u niets aan heeft.Laatk reeg ik ook zo'n vraag van een zekere bank met een link, dan kon je 1 euro per enquete krijgen als je er je zelf daar voor opgaf.Maar in die zaken ga ik niet mee beginnen.

Cookies
door Cookies - Oct 24, 2012 om 17:27
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zeer waarschijnlijk heb je de 'kleine lettertjes' niet gelezen! Of een vinkje laten staan bij: 'bedrijven mogen contact opnemen'(o.i.d.)

Die z.g. prijsvragen/enquêtes zijn alleen bedoeld om je tel.nr. te pakken te krijgen / om contact te kunnen zoeken.

dearagain
door dearagain - Oct 24, 2012 om 18:43
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*het is inderdaad zo, dat als je aan zo'n enquete hebt meegedaan en je hebt je telefoonnummer gegeven, je ondanks hbmnr gewoon gebeld mag worden

ei
door eigenlijs - Oct 24, 2012 om 21:08
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 24 okt 2012, 17:03]Als je geen toestemming hebt gegeven om te bellen dan mag het niet. Maar ik vraag me dan wel meteen af waarom je je telefoonnummer hebt ingevuld. Het verbaast me sowieso hoe makkelijk mensen hun naam en telefoonnummer op het internet neerzetten, alleen om een of andere prijs in de wacht te slepen.
Ik hoop maar voor je dat je nergens op bent in gegaan, want anders wordt het nog een klus om van die lui af te komen.

Beste zoekster en anderen,

het betrof een prijsvraag van een prijsvraagburo en daarin waren verschillende rubrieken van firma's fabrikanten met vragen. Die kreeg je pas in beeld als je je naw-gegevens en telefoonnummer in het algemene gedeelte had ingevuld, voor het toezenden van de evt. gewonnen prijs.
Bij de verschillende rubrieken heb ik geen telefoonnummer opgegeven en ook niet aangevinkt dat men mij mocht bellen. Ook verraderlijk was dat de gegevens halverwege verzonden werden toen ik een pagina terug wilde gaan. MIsschien stonden er wel 'kleine lettertjes' aan het einde, maar dat heb ik dus niet te zien gekregen.

jo
door jorisw - Oct 24, 2012 om 22:06
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=zoekster schreef op woensdag 24 okt 2012, 17:03] Het verbaast me sowieso hoe makkelijk mensen hun naam en telefoonnummer op het internet neerzetten, alleen om een of andere prijs in de wacht te slepen.

De reden is Pure Hebberigheid....

valerius-2
door valerius-2 - Oct 24, 2012 om 23:12
7840 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=eigenlijs schreef op woensdag 24 okt 2012, 21:08][quote=zoekster schreef op woensdag 24 okt 2012, 17:03]Als je geen toestemming hebt gegeven om te bellen dan mag het niet. Maar ik vraag me dan wel meteen af waarom je je telefoonnummer hebt ingevuld. Het verbaast me sowieso hoe makkelijk mensen hun naam en telefoonnummer op het internet neerzetten, alleen om een of andere prijs in de wacht te slepen.
Ik hoop maar voor je dat je nergens op bent in gegaan, want anders wordt het nog een klus om van die lui af te komen.

Beste zoekster en anderen,

het betrof een prijsvraag van een prijsvraagburo en daarin waren verschillende rubrieken van firma's fabrikanten met vragen. Die kreeg je pas in beeld als je je naw-gegevens en telefoonnummer in het algemene gedeelte had ingevuld, voor het toezenden van de evt. gewonnen prijs.
Bij de verschillende rubrieken heb ik geen telefoonnummer opgegeven en ook niet aangevinkt dat men mij mocht bellen. Ook verraderlijk was dat de gegevens halverwege verzonden werden toen ik een pagina terug wilde gaan. MIsschien stonden er wel 'kleine lettertjes' aan het einde, maar dat heb ik dus niet te zien gekregen.

Die kreeg je pas in beeld als je je naw-gegevens en telefoonnummer in het algemene gedeelte had ingevuld, voor het toezenden van de evt. gewonnen prijs. Daar is de oorzaak dan van u telefoonnummer.U denk dat get voor de prijs, nee een lokkertje.

pino123
door pino123 - Oct 24, 2012 om 23:52
2763 Antwoorden / 14 Vragen

[quote=dearagain schreef op woensdag 24 okt 2012, 18:43]*het is inderdaad zo, dat als je aan zo'n enquete hebt meegedaan en je hebt je telefoonnummer gegeven, je ondanks hbmnr gewoon gebeld mag worden

En waar haal je deze wijsheid vandaan?

chris74
door chris74 - Oct 25, 2012 om 07:56
564 Antwoorden / 44 Vragen

Als je een enquette invult en er wordt eerst om NAW gegevens en telefoonnummer gevraagd. Waar altijd een sterretje voor staat dat die vakjes verplicht zijn. Staat er onderaan altijd een algemene voorwaarde die je altijd moet lezen voordat je aan zo'n enquette begint. Daar staat namelijk in de bedrijven die daarbij zijn aangesloten en die mogen je dan bellen ongeacht het bel-me-niet register. Want je hebt namelijk zelf toestemming gegeven dat deze bedrijven je mogen bellen door de algemene voorwaarde te accepteren.
Als je dat niet hebt gedaan dan kan je ook niet verder met de enquette.
En als je bij een aantal antwoorden neer hebt gezet dat je interesse hebt. Dan wordt je gebeld door dat bedrijf waar die vraag van afkomstig is. Dus voortaan maar gewoon niet geinteresseerd invullen dan wordt je niet gebeld ook.

trend spray
door trend spray - Oct 25, 2012 om 08:51
217 Antwoorden / 5 Vragen

Kanttekening bij het Bel-me-niet register
Wanneer een consument na de registratie in het Bel-me-niet register zijn/haar telefoonnummer achterlaat bijvoorbeeld op internet bij spelletjes, prijsvragen en enquêtes, loopt deze consument het risico opnieuw gebeld te worden. Ook als de registratie in het bel-me-niet register al geactiveerd was na zes weken.

Telemarketingbedrijven die op deze manier de wet omzeilen, zijn echter wel in overtreding wanneer de consument niet expliciet en ondubbelzinnig toestemming heeft gegeven om gebeld te worden.[6] Dit heet de direct opt-in en klanten mogen na het geven van expliciete toestemming nog maximaal 12 maanden gebeld worden voor telemarketingdoeleinden.

Bron klik hier

ei
door eigenlijs - Oct 25, 2012 om 22:42
3 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=chris74 schreef op donderdag 25 okt 2012, 07:56]Als je een enquette invult en er wordt eerst om NAW gegevens en telefoonnummer gevraagd. Waar altijd een sterretje voor staat dat die vakjes verplicht zijn. Staat er onderaan altijd een algemene voorwaarde die je altijd moet lezen voordat je aan zo'n enquette begint. Daar staat namelijk in de bedrijven die daarbij zijn aangesloten en die mogen je dan bellen ongeacht het bel-me-niet register. Want je hebt namelijk zelf toestemming gegeven dat deze bedrijven je mogen bellen door de algemene voorwaarde te accepteren.
Als je dat niet hebt gedaan dan kan je ook niet verder met de enquette.
En als je bij een aantal antwoorden neer hebt gezet dat je interesse hebt. Dan wordt je gebeld door dat bedrijf waar die vraag van afkomstig is. Dus voortaan maar gewoon niet geinteresseerd invullen dan wordt je niet gebeld ook.

Inderdaad was er een link naar de Algemene Voorwaarden. Daarin stond dat de prijsvraagfirma de gegevens doorgeeft aan aangesloten bedrijven. Niet dat zij daarmee ook konden opbellen. 'Geen belangstelling' is inderdaad wel het veiligste, maar in SCHRIFTELIJKE informatie van sommige deelnemers was ik wel geinteresseerd.

Hoe dan ook, ik merk mede uit jullie reakties wel dat ik te argeloos ben geweest. Ik ben best 'rijk' in sommige opzichten, maar wat geld betreft heb ik altijd op de kleintjes moeten passen. Er is dan ook weleens iets dat ik graag zou willen winnen, en oke, daardoor ben ik erin gevlogen.

Maar JORISW, ik vind het wel erg ongenuanceerd om dat als 'Pure Hebberigheid' te bestempelen. Hoe denk je dan over loterijen of bijv. verjaardagscadeautjes? Er zijn nu eenmaal dingen die een mens niet perse nodig heeft maar die het bestaan wel een stuk leuker maken. Zoals bijv.een computer en een Internetaansluiting, die jij kennelijk ook hebt.

Voor de andere reacties wil ik de inzenders vriendelijk bedanken.
Eigenlijs