Jo
door JoeyRidderkerk Aug 10, 2021 om 13:49
Geldzaken & recht

Online krant voortijdig opzeggen onmogelijk?

In maart 2020 heb ik een online studentenabonnement bij NRC afgesloten. Hiermee kan ik de krant in digitale vorm, en alle artikelen op de website, lezen. Duur: 3 jaar, € 7,37 per maand. Ik heb voor de contractsduur gekozen, omdat dit significant goedkoper was dan 1 jaar.

Het was vanwege mijn opleiding van belang om een abonnement op een kwaliteitskrant af te sluiten.
Helaas ben ik inmiddels gestopt met mijn opleiding vanwege mijn psychische gezondheid. Ik heb de krant niet meer nodig.

Ik heb meermaals geprobeerd om de krant op te zeggen. Echter, keer op keer worden mijn verzoeken geweigerd. "Contract is contract. Afkopen of beëindigen is niet mogelijk. U blijft gewoon betalen voor de duur van 3 jaar, anders schakelen wij een incassobureau in met hoge kosten voor u. Punt uit."

Het Juridisch Loket vertelt mij dat deze werkwijze niet klopt. Ik zou, vanaf één jaar na het aangaan van het abonnement, mijn contract stop kunnen zetten. Echter moet ik dan wel alle reeds verkregen voordelen terugbetalen, vanwege het prijsverschil tussen een contractsduur van 1 en 3 jaar.

Het NRC houdt voet bij stuk en blijft verwijzen naar de Algemene Voorwaarden. Na 14 dagen bedenktijd is opzeggen niet meer mogelijk.

Ik weet nou echt niet meer wat ik moet doen. Heeft het NRC gelijk? Heeft Juridisch Loket gelijk? Ik zou het niet meer weten.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties. :)

Groetjes,

Joey uit Ridderkerk

4897 17 Rapporteer

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2021 om 13:54
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Helaas, als u een driejarige overeenkomst heeft dient u die ook uit te dieien. U kunt wel nu opzeggen opdat de overeenkomst wel direct na afloop van die drie jaar eindigt.

Aanvullend, zie o.a. deze info: Wanneer kan ik mijn abonnement of lidmaatschap opzeggen? Heeft u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 1 jaar? Dan kunt u het abonnement meestal pas na deze periode opzeggen. Heeft u een abonnement zonder einddatum? Dan kunt u altijd opzeggen, maar meestal geldt wel een opzegtermijn.

Jo
door JoeyRidderkerk Aug 10, 2021 om 13:56
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Ik was er al bang voor, maar omdat Juridisch Loket mij vertelde dat ik het contract wel degelijk op kon zeggen, was ik in totale verwarring.

Jo
door JoeyRidderkerk Aug 10, 2021 om 14:12
Antwoorden / 1 Vragen

Tegelijkertijd zie ik op de door u aangegeven pagina staan:

Abonnement met einddatum

Heeft u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld  6 maanden of 1 jaar? Dan kunt u meestal niet eerder opzeggen. U kunt dit opzoeken in de algemene voorwaarden.

Duurt het abonnement langer dan 1 jaar? Dan kunt u na 1 jaar opzeggen. Er geldt dan wel een opzegtermijn van maximaal 3 maanden. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 3 maanden doorloopt nadat u opzegt.

Staat in uw contract of de algemene voorwaarden dat u langer dan 1 jaar moet wachten met opzeggen? Neem dan contact op met een van onze juristen.

Ik denk dat het advies hierop is gebaseerd.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 10, 2021 om 14:16
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij dat u dan toch zelf opnieuw contact dient op te nemen met het juridisch loket omdat het dan wel zinvol is om te weten waarop dit is gebaseerd. Ik ga er van uit dat het wel correct is. U kunt ook consuwijzer benaderen: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl - ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl

Jo
door JoeyRidderkerk Aug 10, 2021 om 14:17
Antwoorden / 1 Vragen

Dank u wel! Dan zal ik JL adviseren om deze informatie na te kijken, want het doet de indruk wekken dat je na 1 jaar al op kunt zeggen.

Topantwoord

getty
door getty - Aug 10, 2021 om 13:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Het is maandelijks juist zoveel goedkoper omdat u zich langer via het contract verbindt. Tussentijds opzeggen is daarom niet mogelijk.

Topantwoord

gerbera
door gerbera - Aug 10, 2021 om 13:59
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Ben bang dat het juridisch loket er naast zit, u heeft een 3 jarig contract afgesloten en daar zit u aan vast. De redenering van het loket is gebaseerd op een 1 jarig contract met (eventueel) stilzwijgende verlenging. Na zo'n contract kunt u, met in achtneming van de opzegtermijn, maandelijks opzeggen, hetgeen ook geldt bij afloop van uw huidige contract. Daarnaast hebben zij het over inleveren voordeel, ik zie geen voordeel in die zin dat een 3 jarig contract voor de krant goedkoper is dit administratief af te handelen en dat voordeel maakt dat het iets goedkoper kan.

De NRC kan je afhankelijk van het soort abonnement per maand opzeggen. Als jouw abonnement één jaar loopt, dan kan je dus tot een maand van tevoren het abonnement beëindigen.

Uw abonnement loopt 3 jaar dus uiterlijk 1 maand voor afloop kunt u opzeggen.

Jo
door JoeyRidderkerk Aug 10, 2021 om 14:16
Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt voor uw reactie. Het JL geeft - bij krantenabonnementen - op haar website aan:

Abonnement met einddatum

Heeft u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld  6 maanden of 1 jaar? Dan kunt u meestal niet eerder opzeggen. U kunt dit opzoeken in de algemene voorwaarden.

Duurt het abonnement langer dan 1 jaar? Dan kunt u na 1 jaar opzeggen. Er geldt dan wel een opzegtermijn van maximaal 3 maanden. Dat betekent dat uw abonnement nog maximaal 3 maanden doorloopt nadat u opzegt.

Staat in uw contract of de algemene voorwaarden dat u langer dan 1 jaar moet wachten met opzeggen? Neem dan contact op met een van onze juristen.

Ik vermoed dat hun advies hierop is gebaseerd, maar dat zou weer in strijd zijn met de regels van een ander soort abonnement.

https://www.juridischloket.nl/aankopen-en-garantie/aankopen/abonnement-opzeggen/#:~:text=Wanneer%20kan%20ik%20mijn%20abonnement%20of%20lidmaatschap%20opzeggen%3F,altijd%20opzeggen%2C%20maar%20meestal%20geldt%20wel%20een%20opzegtermijn.

Topantwoord

mahadma
door mahadma - Aug 10, 2021 om 14:01
11555 Antwoorden / 51 Vragen

U heeft willens en wetens (om diverse redenen) een 3 jaar contract getekend/genomen.

Het NRC heeft gelijk, ik zou als ik u was meteen opzeggen met de alleerste mogelijke optie en daar een bewijs van vragen.

U kunt natuurlijk wel zolang uw abo "in de lucht" is, uw inlog gegeven aan een geïnteresseerde kunnen "uitlenen", al of niet gratis.
.

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2021 om 14:23
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Toch even hier opnieuw voor de links: - Het Juridisch Loket, tel. 0900 - 8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro, zie voor meer informatie https://www.juridischloket.nl
- ConsuWijzer, het consumentenloket van de Autoriteit Consument en Markt (ACM), tel. 088-0707070 (nationaal tarief, bereikbaar op werkdagen van 08.30-17.30 uur, zie voor meer informatie: https://www.consuwijzer.nl  In de eerder gegeven verwijzing staat o.a deze zin/vraag: Staat in uw contract of de algemene voorwaarden dat u langer dan 1 jaar moet wachten met opzeggen?  .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 10, 2021 om 14:27
16876 Antwoorden / 202 Vragen
gerbera
door gerbera Aug 10, 2021 om 14:42
7368 Antwoorden / 14 Vragen

abo voor tijdschrift is anders dan die waarover de link gaat.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 10, 2021 om 15:08
16876 Antwoorden / 202 Vragen

@GERBERA: dit staat o.a. in de info van consuwijzer:

Gelden deze regels ook voor andere abonnementen dan die voor telefonie, internet of televisie?

Deze regels gelden ook voor veel andere abonnementen. Bijvoorbeeld een abonnement op een sportschool. Maar voor abonnementen op bijvoorbeeld tijdschriften zijn de regels anders. Wilt u weten welke regels voor andere abonnementen gelden? Bekijk onze informatie over de opzegging van abonnementen.

er

gerbera
door gerbera Aug 10, 2021 om 15:17
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Opzeggen tijdens de vaste abonnementsperiode

Hebt u een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan zit u daaraan vast. U kunt het bedrijf vragen of u eerder mag stoppen. Maar u hebt hier geen recht op.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 10, 2021 om 15:48
16876 Antwoorden / 202 Vragen

Het gaat hier over een abonnementstermijn van 3 jaar. En dan is het een kwestie van: wat is er in de algemene voorwaarden geregeld.

En zie ook nog deze: https://www.omroepmax.nl/maxombudsman/columns-consumenten/een-abonnement-voor-3-jaar-mag-dat/   en daarin is o.a. aangegeven dat er dan een aspect van voordeel moet zijn en ik sluit niet uit dat men zich bij de NRC zich daarop baseert.

Ik ga er echter ook vanuit dat men dat bij het juridisch loket en bij de ACM ook wel weet en men dat dan nader kan uitleggenwaarom dan opzeggen na 1 jaar en dan vervolgesn per maand niet mogelijk zou zijn.

Het punt in dit soort zaken is dan helaas altijd zo dat indien er echt sprake is van wie heeft gelijk er een procedure nodig is en een rechter dan de beslissende uitspraak doet.
Om daarvoor dan kosten te maken lijkt mij volstrekt onzinnig.

tijger1
door tijger1 Aug 10, 2021 om 21:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is niet zo als bij een energiecontract dat als je voortijdig opzegt, je slechts een opzegvergoeding behoeft te betalen. Contract is contract.

heremietkreeft
door heremietkreeft Aug 11, 2021 om 09:34
16876 Antwoorden / 202 Vragen

? Degenen bij wie het contract is afgesloten kan bij voortijdige opzegging een afkoop voorstellen m.a.w. betalen van een opzegvergoeding. Herhaald, men kan, het behoeft niet.

tijger1
door tijger1 - Aug 10, 2021 om 14:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Ook al bent u gestopt met uw studie, dan kan het nog geen kwaad een kwaliteitskrant te lezen.

sira
door sira Aug 10, 2021 om 18:21
2353 Antwoorden / 24 Vragen

Sowieso beter dan je tijd en energie in Facebook te steken

Ki
door Kiekeboetje - Aug 10, 2021 om 14:43
11 Antwoorden / Vragen

JL heeft geen gelijk. Je neemt een abonnement voor 3 jaar omdat het goedkoper is. Als je dat na 1 jaar kosteloos zou kunnen beëindigen, neemt iedereen natuurlijk een abonnement voor 3 jaar.

panter22
door panter22 - Aug 10, 2021 om 16:07
6599 Antwoorden / Vragen

Stel dat het Juridisch loket gelijk zou hebben. Dan moet je alle voordelen terugbetalen. Stel dan je na percies een jaar opzegt.
Dan betaal je voor een abonnement voor onbepaalde tijd.
Dat abonnement kost digitaal €2,00 + €2,38 onbeperkt opzeggen = €4,38 per week. Dat is per jaar €4,38 x 52 = €227,76
Je hebt het eerste jaar betaald €7,37 x 12 = €88,44. Dus je moet €227,76 - €88,44 = €139,32 betalen om van het abonnement af te komen.
Je betaalt voor het studentenabonnement €88,44 x 3 jaar = €265,32. Dus voor €37,56 kun je nog 2 hele jaren de NRC lezen.
Je zit al 4 maanden over maart 2021 heen, De kosten voor een geoon abonnement zijn €227,76 : 12 = €18,98 per maand.
Doe je dat keer 4 , dan kost je die 4 maanden nog eens € 75,92 extra.
Kortom als je nu zou opzeggen en het normale abonnementsgeld betalen over vorig j jaar en 4 maanden, ben je duurder uit dan je abonnement van 3 jaar uitzitten.
Ik zou het maar laten rusten en genieten van de kwaliteitskrant.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Aug 10, 2021 om 16:38
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je mag nu al opzeggen zodat het na 36 maanden stopte..

Wel leuk , niet meer studeren en wel  deze korting... denk dat ik ook maar Studie ga volgen...

Kan ik Youp voordeliger lezen  dan nu....

Maar contract = contract en niet zeuren.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Aug 10, 2021 om 20:38
1773 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Joey,

Een soortgelijke vraag is onlangs hier gesteld, klik op de volgende link :

https://kassa.bnnvara.nl//vraag-beantwoord/vraag/vrije-tijd-tuin/hoe-kom-ik-van-online-abonnement-af-van-telegraaf?id=603628

aurora1
door aurora1 - Aug 10, 2021 om 23:10
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Zie de reactie van @gernera. Ik zou dan nu alvast maar opzeggen met bevestiging.

U heeft bewust gekozen voor de voordeliger optie, waar tegenover staat dat het een contractduur van 3 jaren is. Anders had u voor een contractduur van 1 jaar moeten kiezen die wat duurder is.
Een kwaliteitskrant lezen is altijd een goed idee, met of zonder studie.

ne
door neodutchio - Aug 26, 2021 om 08:21
5158 Antwoorden / 12 Vragen

Een contract langer dan 1 jaar is normaliter onredelijk bezwarend. Echter, als er een behoorlijk voordeel geboden wordt op een langduriger termijn of een gratis kado, dan mag het wel. En dat voordeel hebt u gekregen, u betaalt immers veel minder dan als u een jaarcontract af had gesloten.
Er is geen wettelijke plicht dat NRC moet meewerken aan de denkwijze van het juridisch loket. Het is een mogelijkheid die zij aangeven, maar een rechtsgrond is er niet voor.
Zoals iedereen dus al aangeeft, het contract uitzingen.

1paul
door 1paul - Aug 26, 2021 om 09:02
3162 Antwoorden / 0 Vragen

neem wederom kontakt op met juridisch loket en laat hen je prcs uitleggen welke stappen te nemen en hoe dit aan te pakken, schakel eventueel hun hulp in waarvoor uiteraard betaling vereist is....

soms kun je beter je verlies nemen!

tijger1
door tijger1 - Aug 26, 2021 om 09:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Welk verlies? Een kwaliteitskrant voor een koopje?