le
door leeuwis007 May 24, 2005 om 20:28
Geldzaken & recht

Onrechtmatige incasso

Op 11 april j.l. is er door Merkelbag (een of andere leasemaatschappij) een bedrag van € 145,01 geincasseerd van mijn rekening. Ik ken deze hele maatschappij niet en het schijnt om een of andere lease te gaan van een smart (??). Ik heb direct toen het afschrift binnenkwam een telefonische terugboekopdracht gedaan bij de Postbank. Deze is echter nooit goed verwerkt door hen.


Nu heb ik gister de postbank gemaild, en ook Merkelbag weer, die tevens na een maand nog steeds geen antwoord gegeven heeft. De postbank doet het af met: de termijn van 30 dagen is verstreken dus neem maar contact op met de incasseerder.


Ja hallo, deze antwoordt nergens op!!! Goed, wat moet ik nu doen om dit, niet al te geringe bedrag, terug te krijgen?


 

798 4 Rapporteer

Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 20:36
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Als je binnen de termijn van 30 dagen de Postbank hebt gevraagd de betaling te storneren en het is door hun schuld fout gegaan moeten ze niet zeuren maar de betaling alsnog terugboeken. Het is zelfs zo dat in bepaalde gevallen er een termijn van 12 maanden voor staat dus de Postbank kan zich ook om deze reden niet verschuilen achter het 30 dagen verhaal. Als het geld eenmaal teruggeboekt ik zou ik me niet al te druk maken over die Merkelbag en gewoon afwachten waar ze mee komen. Als dat al gebeurt.... Groeten - E.

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

correctie, het was 5 april en 11 april heb ik zowel merkelbag en postbank gecontacteerd.


Tot nog toe heb ik nog steeds geen antwoord van de Postbank op mijn antwoord ontvangen. Ik krijg er zo langzaam een staart van, ze mogen gewoon niet incasseren als ik geen toestemming geef en die Postbank moet z'n werk is goed gaan doen.


Maar rechtsbijstand kan dus ook niet veel doen? Hangt het echt af van wat de Postbank doet?

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 20:54
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

Ter aanvulling nog even dit artikeltje van Stichting de Ombudsman. Gewoon van de Postbank eisen dat de zaak rechtgezet wordt. Sterkte - E.


Geen enkel bedrijf mag geld van uw rekening halen zonder uw toestemming. Wanneer dat toch gebeurt, is er duidelijk sprake van misbruik van automatische incasso.
Andere voorbeelden van misbruik zijn dat een bedrijf geld van uw rekening haalt nadat u de doorlopende incassomachtiging (bij het bedrijf!) heeft ingetrokken, er wordt dubbel geïnd of er wordt een hoger bedrag geïnd dan waarvoor u toestemming heeft gegeven. Dit laatste speelt alleen bij de eenmalige machtiging. Bij een doorlopende machtiging mag namelijk wel een hoger bedrag worden afgeschreven.


Maar let op! Wanneer u uw doorlopende incassomachtiging intrekt kan het tot drie weken duren voordat een bedrijf uw intrekking heeft verwerkt. In deze periode is het bedrijf dus nog gerechtigd om geld automatisch te incasseren.
Bij een eenmalige-, loterij- of actiemachtiging mag er nooit zonder uw toestemming een hoger bedrag geïnd worden. Bij een doorlopende automatische incassomachtiging moet het bedrijf de verhoging eerst aan u melden, bijvoorbeeld dat het abonnementsgeld verhoogd wordt.


Wanneer er misbruik van automatische incasso wordt gemaakt, heeft u het recht om tot 12 maanden na de onterechte afboeking het bedrag terug te laten storten door uw bank. Dit betekent dus dat u de terugboekingtermijnen die hierboven omschreven staan onder het kopje 'verschillende vormen van automatische incasso' kunt negeren wanneer er misbruik van automatische incasso wordt gemaakt. Bij uw bank zult u dan een formulier 'melding onterechte incasso' moeten invullen.


Een bedrijf dat misbruik maakt, loopt het risico dat zijn huisbankier besluit zijn automatische incassovergunning in te trekken.
naar boven

ve
door verwijderd - May 24, 2005 om 20:55
0 Antwoorden / 0 Vragen
0

dankjewel, ik heb het artikel doorgestuurd naar de postbank en naar merkelbag, kan nu ff niks anders doen dan wachten...

Terug naar de vraag

Nieuw op Vraag & Beantwoord

S.
S.Lander - Aug 5, 2024 om 15:09
Winkels & webshops
Berkenbosch Mode

Berkenbosch Mode

Goedendag,

Ik heb bij een webshop winkel 3 jurkjes besteld. De jurkjes heb ik ontvangen. 2 van de 3 jurkjes wijken sterk af qua kleur en 1 jurkje is echt totaal een andere kleur. Namelijk zwart i.p.v. salie groen. Nu wil ik de jurkjes retourneren. Via de mail krijg ik antwoord dat ze de jurkjes niet terug willen nemen, want afgeprijsde artikelen nemen ze niet terug. Wel krijg een 25% ko ... Lees meer

Ed
Edith vL - Sep 17, 2024 om 10:26
Vrije tijd & tuin

Electrische fiets gewonnen; 11 maanden later nog niet in huis

Mijn man heeft medio oktober 2023 met een winactie van Esso een elektrische fiets van Bayck gewonnen. We zouden binnen 2 weken gebeld worden voor het maken van een afspraak om de fiets te leveren. Dit gebeurde niet. 
Nadien is meer dan eens contact geweest met Bayck en Esso. Er zijn zelfs 2 data geweest waarop ze de fiets zouden bezorgen, maar die afspraken zijn op het laatste moment afgezeg ... Lees meer

Wi
Wim-Bart - Sep 19, 2024 om 14:45
Computers & telefonie

Delta kabel wil niet opleveren terwijl buren al maanden Delta hebben

Gechte,

2,5 jaar geleden is de kogel door de kerk en krijgen we Delta Kabel in Vianen. Na de nodige hobbels is onze wijk een paar maanden geleden opgeleverd.

Nu was er bij de oplevering van mijn adres iets fout gegaan, geen licht in de kabel of zo iets, maar daar is een monteur voor langs geweest. En boel (Volgens Circet) netjes afgemeld op 22 juli.

Afijn een week ... Lees meer