duupje
door duupje Jan 30, 2016 om 12:06
Geldzaken & recht

Onterecht belasting betalen

eind 2014 gaf mijn belastingadviseur door, aan de belastingdienst dat ik geen inkomsten meer had vanaf Januarie 2015.
alles ging goed, totdat ik opeens een brief kreeg dat ik geen recht had op belastingteruggave.Dus ik direct gebeld, kreeg ik een vriendelijke medewerkster aan de tel. die mij vertelde dat mijn belastinsadviseur niets had doorgegeven. Maar geen probleem,zij zou mij direct  formulieren opsturen,. En nog makkelijker ik hoefde alleen maar de datum  mijn naam en geboortedatum in te vullen, want de rest hadden ze wel daar liggen. Klonk makkelijk,dus toen die formulieren kwamen deed ik precies wat van mij verlangt werd. Maar het pakte nog erger uit. Ik kreeg al gauw een aanslag die ik moest betalen, uitgerekend over 2015.  over inkomsten die ik niet genoot. Weer gebeld, bleek dat ik geen recht had op de belastingsteruggave, van 2014 omdat ik geen partner heb. Nou waar ze dat vandaan hebben getoverd mag joost weten, want ik ben getrouwd.Ik bellen naar de belastingdienst, maar ik kreeg te horen dat ze niets voor mij konden betekenen,omdat ik een belastingsadviseur had. en die dat moest afhandelen. Ik dus weer gebeld met mijn belastingsadviseur, die mij verzekerder dat hij WEL alles op tijd had doorgegeven, en ook contact had opgenomen met hun . Maar helaas tot op heden en 1 jaar verder is nog steeds niets geregeld. Ik mail mijn belastingsadviseur  te pletter, die steeds zeg, als hun daar niks doen kan ik ook niet veel. belastingdienst wil niet met mij praten, en de volgende brief van de belastingdienst viel alweer op mijn mat.Ik heb 2 autistische kinderen en een man met parkinson, en heb krom moeten liggen om alles betaald te krijgen.De broodnodige uitstapjes, want vakantie zit er al niet in...moest ik laten vallen.Ik weet  me nu geen raad meer,
Hoop dat U mij kan verder helpen

3654 5 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 30, 2016 om 12:36
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Zo snel als mogelijk dit melden aan de Nationale Ombudsman en ook aan de klachtencoördinator van de belastingdienst.

Hier gaat hoe dan ook iets vreselijk fout en mijn ervaring is dat als het eenmaal fout gaat bij de belastingdienst Morphy bijna eeuwig blijft slapen.
Hoe dan ook bent u persoonlijk, letterlijk volgens de belastingwetgeving, aansprakelijk voor het aanleveren van de juiste gegevens en ook het kunnen maken van bezwaar als zaken niet goed gaan. De Belastingdienst kan en mag zich nooit en te nimmer verstopen achter een belastingadviseur. Het kan best zo zijn dat de Belastingdienst contact heeft opgenomen met hEn maar dat maakt helemaal niets uit.De Belastingdienst zend de brieven toch ook aan u persoonlijk?

Uw belastingadviseur zou u naar mijn dringenmde mening wel moeten helpen met het maken van een zeer stevige bezwaarbrief. Let op: uw rechetn op teruggave blijven 5 jaar bestaan. Als uw belastingadviseur in gebreke blijft kunt u ook navraag doen bij zijn beroepsvereniging als hij tenminste daarbij is aangesloten.

duupje
door duupje Jan 31, 2016 om 06:47
Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb al de nodige klachtenbrieven geschreven,en mijn belastingadviseur ook.Het enige wat ik terug kreeg was de melding dat ik een belastingadviseur had die alles voor mij regelde,en hun dus niet langs elkaar heen gingen communiceren. Morgen ga ik bellen voor een afspraak. Bedankt voor de hulp

getty
door getty - Jan 30, 2016 om 12:39
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Ontsla uw belastingadviseur en maak zelf persoonlijk een afspraak op het belastingkantoor, om dit door te spreken.

Ook kan u via de website van de belastingdienst een formulier downloaden om een officiele klacht in te dienen. Dit moet u eerst doorlopen voordat u dit eventueel aanhangig kan maken bij de nationale ombudsman.

duupje
door duupje Jan 31, 2016 om 06:49
Antwoorden / 1 Vragen

op die officiële  klacht, kreeg ik niet eens een antwoord terug. Ik ga morgen bellen voor een afspraak Dankjewel voor de hulp

ha
door halex - Jan 30, 2016 om 14:46
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Het lijkt er op dat uw belastingadviseur de voorlopige teruggave heeft stopgezet door op dat formulier geen inkomen meer te vermelden. Er bestaan geen formulieren waarop u enkel uw naam en geboortedatum op in hoeft te vullen en verder niets. Alleen digitale formulieren die u via de internetsite invult, kunnen vooringevulde gegevens bevatten. U kunt telefonisch wel gegeven doorgeven, maar dan ontvangt u een nieuwe beschikking (geen formulier).
Als zowel u als uw partner geen inkomen hebben, dan hebt u ook geen recht op de (maandelijkse) betaling van de algemene heffingskorting. Eén van u moet tenminste hetzelfde bedrag aan belasting betalen als dat de ander terugkrijgt.
Ik begrijp niet dat uw belastingadviseur u dit niet fatsoenlijk uit kan leggen. Ik zou zeer overwegen om daar niet meer heen te gaan. Voor uw belastingvragen kunt u het beste naar het kantoor van de Belastingdienst. Bel eerst voor een afspraak (0800-0543). Zeg heel duidelijk dat u telefonisch niet geholpen wilt worden, maar dat u echt naar het kantoor wil. Dan moet er ook een afspraak gemaakt worden. En als u geen (of een laag) inkomen had in 2015 kunt u ook nog een afspraak maken dat de Belastingdienst uw aangifte over 2015 voor u invult.

duupje
door duupje Jan 31, 2016 om 06:34
Antwoorden / 1 Vragen

Nee niet mijn belastingadviseur heeft mij die formulier en toegestuurd,maar die mevr van de belastingdienst.en die zei ook dat ik alleen maar de datum, en mijn persoonlijke gegevens  hoefde in te vullen

ha
door halex Jan 31, 2016 om 22:25
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Nee dat klopt niet. De Belastingdienst verstuurd geen formulieren waar u slechts uw naam en datum op hoeft te zetten.
Mijn eerste zin was wat onduidelijk, lees ik nu. Ik bedoelde: uw belastingadviseur heeft doorgegeven aan de Belastingdienst dat u geen inkomen meer heeft en daarbij heeft hij de voorlopige teruggave stopgezet.

La
door Lachebekje - Jan 30, 2016 om 16:56
9 Antwoorden / 1 Vragen

Beste duupje,

wat triest om te lezen wat u meemaakt.
U heeft een belastingadviseur. Waarschijnlijk met de bedoeling om alles aangaande de belastingdienst voor u af te handelen.
Als de belastingadviseur dat niet voor elkaar krijgt zou ik hem/haar, zoals anderen ook al aangeven, per direct de deur uit knikkeren. U betaalt voor uw belastingadviseur dus dan moet er wel een toegevoegde waarde zijn.
Verder zou ik als ik u was, zoals ook al door anderen aangegeven, een afspraak proberen te maken met de belastingdienst om bij hun langs te gaan. In een persoonlijk gesprek met de belastingdienst kunt u dan aangeven hoe de vork echt in de steel zit. Mijn ervaring is dat dit een stuk beter werkt dan bellen met de belastingdienst waar u iemand aan de lijn kijkt die naar de regeltjes kijkt maar verder niet inhoudelijk iets voor u kan betekenen.

Wens u veel sterkte.

duupje
door duupje Jan 31, 2016 om 06:53
Antwoorden / 1 Vragen

Mijn belastingsadviseur heeft nog altijd goed werk afgeleverd,tot nu toe.want ik erger me er rot aan dat hij op vakantie  gaat voor 2 weken,en ik mijn nan met parkibson en mijn 2 autistische kids niet hun broodnodige ontspanning kan bieden

aurora1
door aurora1 - Jan 30, 2016 om 18:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Als ik dit verhaal lees dan komt in me op: naar die adviseur gaan en daar uw dossier ophalen en die adviseur ontslaan en/of geen gebruik meer van maken en uw machtiging aan hem intrekken. U betaalt deze persoon opdat hij voor u de zaken goed behandelt en afhandelt. Naar mijn mening is dat dan weggegooid geld.
Dan het dossier bestuderen en wat u thuis ontvangen heeft ernaast leggen, aantekeningen maken en vragen formuleren, dan zsm een afspraak met de BD maken, en dan ook vragen wat u zoal aan papieren mee moet brengen, en met het hele dossier en uw vragenlijst daar dan heen gaan.
Als het goed is moet u uw aangiften e.d. via DiGid kunnen inzien en dus een totaaloverzicht van e.e.a. kunnen bekijken.

duupje
door duupje Jan 31, 2016 om 06:43
Antwoorden / 1 Vragen

Ja ik vind ook dat mijn adviseur  laks is.. laatste keer zie hij tegen mij.sorry maar ik ben 2 weken op vakantie. Ik zei tegen hem bedankt,en wat moeten wij ? Je weet dat die uitstapjes voor man met parkinson en 2 autischtische jongeren belangrijk zijn. Maar hij reageerde niet eens.
Waarom ik bij hem ben gebleven omdat hij de formulieren al jaren wel goed afhandelt.  alleen nu..zegt hij en laat hij,ook de mails naar de belastingdienst zien, zegt er bij  het ligt echt niet aan mij.

Nog een punt dat ik hem heb....ik kan hem betalen

duupje
door duupje Jan 31, 2016 om 06:56
Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga morgen bellen voor een afspraak
Denk ook dat dit de enigste mogelijkheid nog is,die ik zelf kan doen
Dankjewel voor je hulp

r.kemperman
door r.kemperman Jan 31, 2016 om 09:19
423 Antwoorden / 4 Vragen

Klachtennummer Belastingdienst: (088) 153 83 77