je
door jenie Mar 7, 2015 om 15:35
Geldzaken & recht

Onterecht ontvangen huurtoeslag

Mijn stiefdochter heeft een jaar op haarzelf gewoond in een soort van appartementencomplex. De woning was inderdaad voorzien van een eigen keukenblok, stromend water en een aparte slaapkamer en wc+ aparte deur. Er is een voordeur. Daarom heeft dat meisje ook huurtoeslag aangevraagd. Nu is ze elders woonachtig en heeft een aanslag van de belastingdienst gekregen om de huurtoeslag over dat jaar teug te betalen. Het blijkt nl dat de verhuurder nooit gesplitste huisnummers heeft aangevraagd. Dat heeft hij nu alsnog gedaan maar de meeste bewoners zitten dus met de gebakken peren. Mijn stiefdochter heeft bezwaar aangetekend maar heeft u nog tips voor haar? Misschien inderdaad dom van ons dat wij dat niet helemaal hebben begrepen van die gesplitste huisnummers maar daar is nu niets meer aan te doen. Kan zij de huurbaas aansprakelijk stellen hiervoor omdat hij heeft toegegeven dat hij dat verzaakt heeft? Gaarne tips.
Jenie

5450 10 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Mar 7, 2015 om 19:28
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het enige wat zij kan doen is in bezwaar gaan, en daar de rede voor gevend dar het wel een aparte woning is. Verder zie ik geen mogelijkheid. Maar om dat het 1 huisnummer voor alle woningen is zijn de regels hier voordat er daarom geen huur toeslag gegeven had kunnen worden.

tijger1
door tijger1 - Mar 7, 2015 om 19:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mijns inziens heeft uw stiefdochter gewoon recht op huurtoeslag, want haar woonruimte voldoet aan de normen.

Er hoeven helemaal geen meerdere nummers aangevraagd te worden.

Lees hier.

Dus gewoon bezwaar maken en desnoods de indeling van die woning, dus eigen deur die op slot kan, wc, en keuken nog eens op papier aan de belastingdienst uit de doeken doen. Als het kan maak dan foto's van de situatie en stuur die mee.

tenormin
door tenormin - Mar 7, 2015 om 20:03
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dag jenie, al is het nu even afzien van het feit dat stiefdochter de huurtoeslag moet terugbetalen, op wat u schrijft word er in alle opzichten voldaan aan de voorwaarden, ook voor de andere bewoners. Dochter nog een keer, met het goede advies van tijger1, bezwaar aandragen met foto's. Kan niet zo zijn dat iemand die aan alle voorwaarden voldoet daar de dupe van mag/kan worden. Succes.

sn
door snitzel - Mar 7, 2015 om 22:36
38 Antwoorden / 0 Vragen

Dit is een veel voorkomend probleem. Belastingdienst Toeslagen krijgt de gegevens van woningen/ adressen door vanuit het GBA ( gemeentelijke basis administratie) en omdat de woningen nooit officieel zijn opgesplitst ( te kostbaar voor de verhuurder) wonen er volgens de belastingdienst heel veel mensen op 1 toeslagadres.

Je hebt dan wel recht op huurtoeslag als je woning verder wel aan de eisen voldoet en je inkomen niet te hoog is voor een eenpersoonshuishouding of meerpersoonshuishouden. Maar je moet door middel van een bezwaar wel aantonen dat de woning aan de zelfstandigheid eis voldoet.
Bij het bezwaar, waarin je je beschikkingsnummer en het jaar waar je tegenin bezwaar gaat, stuur je je huurcontract mee, bewijzen van huurbetalingen (bankafschriften) en een verklaring van de verhuurder dat je een zelfstandige woning huurt en de woning niet officieel is gesplitst bij het GBA.
Binnen 6 weken na dagtekening van de beschikking in bezwaar gaan, en anders doe je een verzoek tot herziening. Bij een verzoek om herziening moeten bewijsstukken zitten anders wordt het niet in behandeling genomen.
Succes.

il
door iljaha - Mar 9, 2015 om 12:38
179 Antwoorden / 3 Vragen

Het gaat hier om splitsing in verblijfsobjecten conform de wet BAG (Basisregistratie Adressen en Gebouwen). Elke (semi-)overheidsinstantie is sinds enige jaren verplicht de BAG te raadplegen, ook de GBA en de Belastingdienst.
In de gemeente waar ik werk is een zeer actieve instantie aan het werk die de gemeentelijke heffingen int. Die instantie komt meer op straat tegen dan ik (medew. adresuitgifte), waardoor zij meer verschillende verblijfsobjecten zien en sturen dan de gebruikers aanslagen. (Gelukkig worden tegenwoordig die constateringen ook direct teruggemeld.) Als die aanslagen (bv reinigingsheffing) zijn opgesteld voor een 1-persoons huishouden, heb je mooi bewijs in handen. Anders kun je ook echt door middel van andere soorten bewijs aanvechten dat er een meerpersoonshuishouden werd of wordt gevoerd. En zelfs het delen van voorzieningen hoeft geen bewijs van samenwonen te zijn. Niet opgeven!

mo
door mof - Mar 9, 2015 om 13:29
3619 Antwoorden / 3 Vragen

hangt van het huurcontract af. Als daar expliciet vermeld staat dat het om zelfstandige
woonruimtes gaat ja, dan zou je de huisbaas aansprakelijk kunnen stellen. die is dan of nalatig geweest, of heeft je met je contract bedonderd. anders, en waarschijnlijk, want het staat niet standaard in huurcontracten, heb je pech gehad.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 9, 2015 om 14:01
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Vraagsteller,
u meldt dat meerdere bewoners zijn gedupeerd omdat er slechts 1 huisnummer bestond.
U verklaart dat meerdere bewoners huursubsidie hebben ontvangen.
Dat is een vreemd verhaal.
Hoe kan op 1 adres meerdere malen huursubsidie zijn verleend ?
Bij de Belastingdienst is kennelijk een kapitale fout gemaakt.
Als uw dochter er niet uitkomt met de Belastingdienst dan zou ik hulp vragen aan de Nationale Ombudsman.
De huiseigenaar heeft met dit verhaal niets van doen, men kan hem niet aansprakelijk stellen.

je
door jenie - Mar 9, 2015 om 14:05
36 Antwoorden / 24 Vragen

Beste Wimmi,

Het is een groot woonhuis met 1 voordeur. In dat huis zijn allemaal aparte ruimtes met keukenblok, stromend water en aparte slaapkamer met aparte deur die aan de binnen en buitenkant dicht kan. Men komt binnen door de hoofddeur en gaat dan naar zijn woning. Het blijkt nu dat de huiseigenaar nu wel aparte huisnummers heeft aangevraagd daarom ook mijn vraag of mijn stiefdochter en ook de andere bewoners, volgens mij 7 in totaal, hem aansprakelijk kunnen stellen.

Gr Jenie

tijger1
door tijger1 - Mar 9, 2015 om 14:18
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hoeft de huisbaas helemaal niet aansprakelijk te stellen, want de huurders hebben, afhankelijk van hun persoonlijke inkomen en situatie gewoon recht op huurtoeslag.. Ook hoeven daar geen aparte nummers per woonernheid te zijn.

Ik heb u eerder een link gegeven van de belastingdienst, daarin staat dat duidelijk vermeld.

Dus gewoon bezwaar maken en als de belastingdienst om nadere gegevens vraagt, die verstrekken.

wimmi20
door wimmi20 - Mar 9, 2015 om 14:26
2154 Antwoorden / 7 Vragen

Jeni,
u hebt kennelijk niet op de --kijk hier--gedrukt in de bijdrage van Tijger.
Daar wordt uw vraag volkomen beantwoord door de belastingdienst zelf.