st
door sterredag Sep 5, 2007 om 22:05
Geldzaken & recht

Onterecht verekend geld terug betalen

Het is een tijdje een heel gedoe geweest met mijn belastingen, zo erg zelfs dat de belastingmedewerkers er ook niet meer uitkwamen.

Uiteindelijk zijn we tot een uitslag gekomen en regelingen etc. Hoe dat precies zit is niet belangrijk.

Nu stuurt de belastingdienst dat ze 90 eurie onterecht hebben verekend met een van mijn aanslagen en of ik ze dat geld ff wil terugstorten.

Ik leef van minimum inkomsten en heb dat geld simpelweg niet, ik heb zoiets van verrekend het maar weer terug, het geld heb ik nooit ontvangen, het is alleen van een openstaande rekening afgetrokken terwijl de storting niet van mij afkomstig was en dus ook niet voor mij bedoeld.

Ik heb express de betalingen laten stoppen omdat ze achter liepen met de overzichten en ik waarschijnlijk al teveel betaald had. Hoe nu echt de stand van zaken is weet ik niet, maar uiteindelijk zouden we het laten tot de uiteindelijk jaarafrekening zeg maar.

Ik wil dat de belastingdienst het terugverrekend, dat kunnen ze niet zeggen ze, maar ik ben toch niet verantwoordelijk voor hun fouten waardoor ik ineens 90 euro meer moet betalen? Ik wil ze wel betalen maar dan volgend jaar als alles goed is nagekeken, nagelopen, verrekend en berekend.

Sta ik in mijn recht?

723 7 Rapporteer

ve
door verwijderd - Sep 5, 2007 om 22:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hoi Sterredag,

Je bent zeker niet verantwoordelijk voor de fouten van de inspecteur. Als zij iets verkeerd afboeken, dan zullen zij òf dat moeten herstellen òf er genoegen mee nemen dat dei 90 euro door jou later betaald wordt.

Herinner ze eraan dat er een betalingsregeling getroffen is en dat jij je daaraan houdt. Hoewel? Wat bedoel je met "ik heb express de betalingen laten stoppen omdat ze achter liepen met de overzichten en ik waarschijnlijk al teveel betaald had."?

De betalingsregeling zal niet inhouden dat de fiscus jou verplicht van overzichten voorziet. Je had dan zelf de fiscus moeten bellen om een nieuw overzicht te vragen. Als je uit eigen beweging de betalingen stopzet, dan ben jij degene die de betalingsregeling blokkeert.

De fiscus 'dreigen' met stopzetting van de betalingsregeling is niet zo'n beste zet! Dat recht heb je namelijk niet.

Succes, C.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2007 om 20:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoals ik al zei:

Ik heb de betalingen LATEN stoppen, dit is dus in overleg geweest met de belasting, omdat ik al tig keer gebeld had over hoe dingen zaten, hoe groot mijn schuld nog was etc etc. Ze konden me hier duidelijk antwoord op geven, alle brieven van alle verekeningen heb ik nog, daar zal die 90 euro vast wel bij zitten, maar ik kreeg heel onregelmatig brieven van de belasting daarover dus daarom ging ik bellen vanwege de onduidelijkheid en hun konden mij dus geen duidelijk overzicht zenden omdat ze achterliepen met bijwerken en hij zei dus dat ik waarschijnlijk al teveel had betaald. Vandaar dat stopzetten.

Deze schuld is trouwens ook alleen maar ontstaan door een fout van de belasting. Onterecht ontvangen zorgtoeslag betreft het van het eerste jaar dat de belasting de zorgtoeslag uitgaf. Dus ik kon ook niet redelijker wijs weten dat dat fout was.

Ik zal de belastingdienst nog 1 x een brief sturen met daarin uitleggen dat ik nu geen 90 euro heb en dat als ze het niet kunnen verekenen ze ff geduld moeten hebben tot volgend jaar, dan lukt het waarschijnlijk wel.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2007 om 20:27
0 Antwoorden / 0 Vragen

nadere toelichting, de regeling betrof dus een verekening van mijn openstaande schuld met de voorlopige terugraaf we krijgen op naam van mijn vriend. En ze hebben er 90 euro afgehaald die een voor mij vreemd persoon heeft overgemaakt. Belasting heeft het dus met de verkeerde aanslag verekend.

ve
door verwijderd - Sep 6, 2007 om 21:10
0 Antwoorden / 0 Vragen

sterredag, je zegt:

Deze schuld is trouwens ook alleen maar ontstaan door een fout van de belasting. Onterecht ontvangen zorgtoeslag betreft het van het eerste jaar dat de belasting de zorgtoeslag uitgaf. Dus ik kon ook niet redelijker wijs weten dat dat fout was.

maar ehhhh, je hebt zélf deze toeslag eengevraagd én ontvangen. Met alle berekeningsmethoden die op internet verkrijgbaar waren, hád je kunnen vermoeden dat je de toeslag ONTERECHT ontving.

Je had dat geld dus apart meoten zetten tot het moment waarop de belastingdienst met de onvermijdelijke terugvordering op de proppen zou komen.

Zowel in deze vraag, als in je andere vragen krijg ik sterk de indruk dat je alle (financiele) problemen/probleempjes die ontstaan, probeert op anderen (belasting, energieleverancier etc) af te wentelen. Ik krijg het idee dat jij vindt dat je nergens zelf verantwoordelijk voor bent/hoeft te zijn.

Heel erg calimerogedrag, zij zijn groot en ik is klein.

Neem het initiatief in eigen hand, probeer zélf verantwoordelijk te zijn. Anticipeer op zaken, krijg je iets onterecht, zet het apart, maak het niet op. Dreig je maandelijks te laat te zijn met betalingen, probeer dan elke maand een heel klein beetje in te lopen zodat je op een gegeven moment genoeg hebt staan op je rekening om de vaste lasten ALTIJD op tijd te kunnen betalen.

Ga dus neit zitten afwachten en zielig doen dat anderen de fouten maken en je er zelf helemaal neits aan kunt doen. Je hebt het zelf in de hand, als je maar wilt en blijft opletten in plaats van afwachten.

Linda (ervaringsdeskundige)

ve
door verwijderd - Sep 8, 2007 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik moet zeggen dat ik vind dat een aantal mensen wel heel erg oordelen over anderen, zonder dat ze veel feiten ter beschikking hebben.

Dat ik teveel ontvangen hebt komt niet omdat het maandbedrag bij mij hoger uit kwam dan voorspelt op de berekensites. Er stond echter nergens de volgende informatie bij: Als je fiscale partner al een aanvraag voor zorgtoeslag doet, hoef je dit niet zelf nog een keer aan te geven... EN deze berekende toeslag is een gezamenlijk bedrag dus inclusief de toeslag voor uw fiscale partner.

Ik heb toen ook gebeld en uiteindelijk voor de zekerheid de toeslag stop laten zetten voor de zekerheid, ik heb met het heen en weer gebeld met de belasting. Belastingdienst werkt niet zo snel dus het duurde nog ff voordat het echt was stopgezet. Ik wil wel eens weten of jij dat geld apart zou kunnen houden als je niks te eten heb. Wel eens van overmacht gehoord? In de wetenschap dat mocht je het bedrag terug moeten betalen, je hiervoor een betalingsregeling mag treffen. Hoe je het ook went of keert deze schuld is ontstaan door de belastingdienst. Ik heb nooit ergens beweert dat mijn net iets achterlopen op eneco iemands schuld is, ik vind 10 euro gewoon erg veel voor het sturen van een herinnering, die eneco ook eventueel per email kan sturen, wat nog minder zou kosten. Consumenten worden op deze manier onnodig op extra kosten gejaagd, want ik kan niet kiezen voor een andere energieleverancier, er zijn goedkopere mogelijkheden en niet iedereen is zelf verantwoordelijk voor een opgelopen achterstand.

En verder heb ik geen zin om uit te wijden over mijn persoonlijke situatie die hiertoe geleidt heeft. Want het doet er niet toe.

ve
door verwijderd - Sep 8, 2007 om 17:02
0 Antwoorden / 0 Vragen

sterredag,

ik weet er uit ervaring meer van dan jij kan vermoeden. Ik heb, toen ik in scheiding lag en twee woningen (koop en huur) moest zien te betalen, én de kinderopvang én de schulden die mijn ex- had gemaakt vaak genoeg meegemaakt dat ik niet te eten had voor mezelf (wel voor de kinderen, maar dat was beperkt tot brood).

Tóch heb ik in die tijd de toeslagen die ik kreeg en waar ik geen recht op had (zoals bijvoorbeeld huurtoeslag) apart weten te houden, hoe moeilijk dat vaak ook was.

Als ik dat toen niet gedaan had, was ik nu nog verder in de problemen gekomen, want als je werkt krijg je van gemeentelijke diensten bar weinig hulp.

Ik blijf er dus van overtuigd dat een groot deel van de problemen waarin mensen komen, aan henzelf te weiten zijn en dat mensen te alle tijden altijd zelf verantwoordelijk zijn en blijven voor hun financiën, tenzij ze onder toezicht zijn gesteld.

Hoe moeilijk het soms ook is, zelf pro-actief bezig zijn met je geld, contacten zoeken met schuldeisers, contact zoeken met de gene van wie je je basisinkomen krijgt (om ervoor te zorgen dat je dat altijd op dezelfde dag gaat ontvangen) en meer van dat soort dingen helpen je weer om greep te krijgen op de zaken.

Linda

ve
door verwijderd - Sep 8, 2007 om 22:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

zoiets begreep ik al, maar toch vind ik niet dat je jouw situatie kan vergelijken met anderen, al zal je in vele gevallen wel gelijk hebben, dat hoeft niet zo te zijn, en je oordeelt eerder dan dat je het hele verhaal kent. Blijkbaar ben je toch aan eten gekomen, dat vind ik mooi, ben blij voor je. Maar ik vind het niet gek dat als ik in de problemen zit, ik kijk en informeer naar de mogelijkheden die er zijn, daar lijkt me niks mis mee.

Je reageert op het feit dat ik zeg dat die schuld is ontstaan door een fout van de belastingdienst, dat is niet iets afschuiven dat is feitelijk waar, of ik het geld nou apart had gehouden of niet. Bovendien heb ik een nette betalingsregeling daarvoor getroffen, ook niks mis mee lijkt mij. Ik had meer problemen gemaakt als ik dat niet op deze manier had gedaan.