farmerdick
door farmerdick Apr 19, 2004 om 20:21
Geldzaken & recht

Ontslagen! Wat kan ik doen?

Per 01-07-2004 werkeloos.

Ik ben op 13-12-1976 begonnen bij een multinational in het zuiden van het land. In 1998 was een werkzaam bij een afdeling, welke zich verzelfstandigde. Ik heb hier ongeveer anderhalf jaar gewerkt, waarna ik een functie accepteerde bij het moederconcern. Toen ik hier een functie accepteerde heeft men voor mij een nieuw salarisnummer aangemaakt in plaats van het oude te gebruiken. Mondeling is toen met mijn toekomstige baas evenals met de personeelsfunctionaris overeengekomen, dat mijn arbeidsverleden zou doorlopen. Wat nu blijkt is dit niet het geval en mijn huidige werkgever hanteert nu de datum van 01-01-2001 als datum van indiensttreding. Bij het huidige bedrijfsonderdeel word ik nu ontslagen op basis van het anciënniteitbeginsel. Hiermee ben ik de laatste van deze groep en word daarom ontslagen.

Op basis van bedrijfseconomische redenen is bij het CWI is collectief ontslag aangevraagd voor +/- 20 man. In overleg met de rechtshulp van DAS is hiertegen verweerd. Dit heeft echter niets opgeleverd (voor niemand!). Zij schaarde zich achter het advies van de OR en de bond. Naar mijn mening heeft het CWI zich niet gehouden aan de richtlijnen, welke door zowel het CWI als het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is vastgesteld. In geval ontslag om bedrijfseconomische redenen kan naar een financieel rapport gevraagd worden. Het CWI nagelaten en heeft zij zich uitsluitend gebaseerd op het advies van de OR en de vakbond.

Wat kan hier tegen nog ondernemen?

694 3 Rapporteer

peterkm
door peterkm - Apr 20, 2004 om 14:16
76 Antwoorden / 0 Vragen

Wees slim en ga naar een advocaat (met specialiteit arbeidsrecht) voor een eenmalig consult en leg dit voor, zo iemand kan je snel vetellen wat de (on)mogelijkheden zijn.

Zolang niets op papier staat sta je niet zo sterk ben ik bang.

ta
door tamej00 - Apr 21, 2004 om 00:20
15 Antwoorden / 0 Vragen

Als ik het zo lees, ben je al van 1976 in dienst. Je zal zelf iets moeten gaan aantonen, heb je geen oude loonstroken en jaaropgave's. Hieruit kan je laten zien dat je al gedurende een lange tijd in dienst bent.

Ik denk dat je bij het CWI niet verder komt, weet je zeker dat je wel in dienst zal blijven als je je arbeidsduur kan aantonen? zo ja dan is een advocaat geen slechte optie.

cv
door cvdburg - Apr 26, 2004 om 19:47
11 Antwoorden / 0 Vragen

De cruciale vraag in deze is of je de monderlinge (dus rechtsgeldige) afspraak over de oorspronkelijke datum in dienst ook aanemelijk kunt maken. Het zou bijvoorbeeld logisch kunnen zijn, omdat je dezelfde functie bent gaan uitoefenen bij het "oorsponkelijke" bedrijf. Mogelijk is of de personeelsfunctionaris of je leidinggevende wel bereid deze afspraak te bevestigen.

Je zou ook eens goed moeten informeren wat de verhouding is tussen het afgesplitste en het oorspronkelijke bedrijf. Indien het oorspronkelijke bedrijf nog altijd groot aandeelhouden van de afsplitsing is, maakt dat een opeenvolgend werkgeverschap zeer waarschijnlijk.

In dat geval zou je een "kennelijk onredelijk ontslag procedure" kunnen opstarten bij de kantonrechter. Die kan oordelen of de ontslagvergunning door het CWI terecht is verleend. De kantonrechter kan ook de arbeidsverhouding herstellen of een ontslagvergoeding toekennen. Dat laatste zal ook afhankelijk zijn van een eventueel sociaal plan en met welke partijen dit sociaal plan is afgesproken. Bij 20 of meer ontslagen (zgn. collectief ontslag) moeten de vakbonden zijn ingelicht. Primair moet met de vakbonden dan het sociaal plan worden afgestemd. Soms laten de vakbonden dit over aan een OR omdat de groep die het betreft te klein is.

Als ik het goed lees heeft DAS geen bezwaar gemaakt tegen de individuele ontslagaanvragen, maar tegen het collectief. Mogelijk is daarom geen aandacht geweest voor de kennelijk foutieve datum indiensttreding en niet op grond hiervan bezwaar gemaakt.