ma
door marjans Mar 12, 2008 om 01:50
Geldzaken & recht

Onverzekerd aanrijding veroorzaken

Ruim drie maanden geleden knalde er een auto op mijn dochter's auto. Politie erbij, procesverbaal opgemaakt en het was duidelijk dat de andere bestuurder schuldig was.  Haar auto totalloss maar de bestuurder was verzekerd, zoals hij zelf vertelde.

En ja, blijkt dus niet waar te zijn. Samen zijn ze overeengekomen dat hij de schade zou betalen en u begrijpt het al: tot op heden is er nog geen euro ontvangen. Als ze hem belt, belooft ie het geld z.s.m. over te maken, hetgeen dus niet gebeurt.

Ze heeft er nu meer dan genoeg van en denkt erover om een incassobureau in te schakelen. Hier hebben wij geen ervaring mee zoals bijv. de vraag wie voor de kosten voor de incasso op moet draaien mocht de schuldige niet betalen.

Hoe kan zij dit het beste aanpakken zodat ze toch het geld krijgt waar ze recht op heeft?

Alvast bedankt!

3013 21 Rapporteer

holstein
door holstein - Mar 12, 2008 om 08:33
922 Antwoorden / 16 Vragen

Er is gelukkig proces verbaal opgemaakt, dus zou ik de persoon opbellen en vertellen dat wanneer hij niet heel rap gaat betalen je de politie er bij gaat halen en die hem dan waarschijnlijk ook nog gaat aanpakken voor onverzekerd rijden.
Heb je geen contact met je eigen verzekering gehad, want die weten vaak iets beter de weg in dit soort dingen en aangezien er een dader is, kan in het uiterste geval een waarborgfonds misschien iets doen, maar bel eens naar je verzekering en vraag om advies.

vladja
door vladja - Mar 12, 2008 om 09:05
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Indien een onverzekerd persoon een aanrijding veroorzaakt, dan kan de tegenpartij onder een aantal voorwaarden een beroep doen op het Waarborgfonds. Ik moet even het een en ander nazoeken en kom er dan op terug.

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 12, 2008 om 09:10
3809 Antwoorden / 46 Vragen

Dag Marjan,

Was uw dochter all-risk verzekerd, dan kan haar verzekering dit het best opknappen.
Zelf zou ik nu niet meer wachten, maar naar de politie gaan. Even met de agent die het ongeval afgehandeld heeft gaan praten en de situatie uitleggen. Deze zal met de veroorzaker gaan praten en de consequenties uitleggen, mogelijk ook nog een boete uitdelen. Lijkt het erop dat er dan nog niet betaald (kan) gaan worden, de rechtsbijstandverzekering inschakelen indien voor verkeersproblemen verzekerd. Anders naar rechtbank voor deurwaarder/loonbeslag.

Hardware ERror MAN.
In geen geval er zelf naar toe gaan!

vladja
door vladja - Mar 12, 2008 om 09:14
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Op onderstaande link leest u precies wat u moet doen om
een schadeclaim bij het Waarborgfonds in te dienen. Dit moet binnen drie jaar
na de schade, dus dat er al enige tijd verstreken is, is geen probleem.

Er geldt geen eigen risico meer voor schades veroorzaakt
door een onverzekerd voertuig (waarvan de dader dus bekend is). Uw dochter kan
dus volledig schadeloos (binnen de daarvoor geldende voorwaarden) gesteld
worden en hoeft niet zelf achter de centen aan. Het Waarborgfonds neemt de
claim over en gaat dan het geld op de onverzekerde verhalen. Dat scheelt een
hoop gedoe en het Waarborgfonds zit in een betere machtspositie om geld binnen
te halen dan uw dochter.

http://www.waarborgfonds.nl/index.php?contenttype=text&contentid=56&topmenuid=4&submenuid=47

Als er nog vragen zijn, dan zie ik het wel.

Vladja

toolboy
door toolboy - Mar 12, 2008 om 09:15
965 Antwoorden / 40 Vragen

Ik heb het zelf een keer aan de orde gehad,Ik was de dader en onverzekerd.Het slachtoffer is  met het PV naar zijn tussenperoon gegaan en die heeft vervolgens de schade op mij verhaald.Schkel dus eerst uw eigen verzekeraar in.

T

vladja
door vladja - Mar 12, 2008 om 09:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hardware errorman,

Als ze all risk verzekerd was, dan had ze natuurlijk de claim laten behandelen door haar verzekeringsmij. Dit geldt natuurlijk ook als ze een rechtsbijstandverzekering had gehad. Dan maak je gebruik van die mogelijkheden, waarvoor je een verzekering afgesloten hebt en betaald hebt.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 12, 2008 om 09:21
8293 Antwoorden / 27 Vragen

P.S.

De politie doet niets in deze zaak en gaat ook niet praten met de veroorzaker om hem te bewegen de schade te vergoeden. Dit is een civiele zaak, een claim tussen twee particulieren, daar staat de politie volkomen buiten. De politie houdt zich bezig met strafrechtelijke zaken en niet met civiele zaken.

Als de politie geconstateerd heeft dat de persoon onverzekerd rond reed, dan deelt de politie of de officier van justitie een boete uit. Meer niet.

Ze hoeft niet naar de rechtbank en deurwaarder. Voor dit soort gevallen is er het Waarborgfonds, mits je over voldoende bewijs beschikt. Maar dat is er. Er is een registratie staat opgemaakt van de aanrijding door de politie.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 12, 2008 om 09:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Het antwoord op uw vraag over het incassobureau en de kosten. Als de tegenpartij niet betaalt, komen de gemaakte incassokosten voor rekening van uw dochter. Het incassobureau wil wel betaald worden voor de arbeid die verricht is.

Een incassobureau heeft geen enkel machtsmiddel behalve dreigen. Ze kunnen geen beslag leggen o.i.d.

Vladja

ra
door ramonos - Mar 12, 2008 om 12:52
3 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Marjans,

Het is handig om even naar uw verzekeraar / TP te gaan en het verhaal uit te leggen. Er bestaat namelijk de kans de TGP naar in het zogehete "narisico gedeelte" valt van zijn vorige verzekeraar. Dit is echter in de meeste gevallen maar zestien dagen.

Valt hij hier niet onder zou ik in eerste instantie naar de politie stappen en proberen of hun hier in bemiddelen.

Lukt dit niet, stap naar het WBF (waarborgfonds) en vraag het formulier aan. Het is een hoop papierwerk maar het heeft wel degelijk effect.

Ik raad dan ook af om een incassobureau in te schakelen aangezien er andere wegen zijn om uw schade te verhalen.

Succes en met vriendelijke groet,

Ramonos

vladja
door vladja - Mar 12, 2008 om 13:07
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ramonos,

De politie regelt geen civiele zaken. Naar de politie stappen heeft geen enkele zin, zoals eerder door mij aangegeven.

Een tussenpersoon heeft over het algemeen geen inzage in/toegang tot de verzekeringsgegevens van de Rijksdienst Voor het Wegverkeer. En kan dus ook niet controleren of er ergens binnen de 16 dagen voor het ongeval nog een verzekering liep, waarop het narisico geclaimd kan worden. Voor het Waarborgfonds is dat een eitje en dat is ook het eerste wat zij nakijken, want als dat zo is, kunnen ze de claim gelijk doorverwijzen.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 12, 2008 om 13:11
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ramonos,

P.S.

De meeste verzekeringsbedrijven (die wel inzage kunnen hebben in de verzekeringsgegevens van de RDW) bemoeien zich niet met casco-schades als de auto alleen WA verzekerd is.

Vladja

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Mar 12, 2008 om 13:12
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ toolboy:

Foei toch!

Heb je nog wat aan een goeie motor met nieuwe koolborstels van een Zanker Classic?

H.

NatureTravel
door NatureTravel - Mar 12, 2008 om 13:24
646 Antwoorden / 8 Vragen

Ik adviseer u om bureau slachtofferhulp (http://www.slachtofferhulp.nl/) in te schakelen. Zij kunnen u helpen met het verhalen van de schade bij de veroorzaker en zullen de veroorzaker ook aanpakken in die zin, dat hij een bekeuring zal krijgen voor het onverzekerd rondrijden.

Wij hebben dit bureau 2 jaar geleden ingeschakeld nadat iemand de auto van mij vrouw op een parkeerplaats geramd had, en die vervolgens was doorgereden. Danzij een berichtje van een toeschouwer onder de ruitenwisser kon via slachtofferhulp de schade verhaald worden. De veroorzaker mocht, buiten de schade, direct € 380,- aftikken voor het doorrijden na het veroorzaken van een aanrijding.

fr
door frankelbers - Mar 12, 2008 om 13:27
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Kijk even op www.waarborgfonds.nl onder rubriek "indienen claim".
Als er een aanrijding heeft plaats gevonden met een niet verzekerde motorrijtuigbestuurder kun je een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer.
Je moet dus gewoon daar je claim neerleggen en dan heb je ten hoogste een eigen risico van € 250,00.
Succes ermee.

Frank Elbers

ra
door ramonos - Mar 12, 2008 om 13:38
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja,

Aangezien het WBF een eigen risico heeft van € 250,00 en ze nogal vervelend zijn qua het invullen van het papierwerk is het raadzaam om het eerst via de TP / verzekeraar te regelen. Deze kunnen allicht wat meer informatieverstrekken.

Wat betreft de politie, deze kunnen wel degelijk een rol spelen in deze zaak.

Wat betreft alleen de WA - verzekering, er zijn TP-en die zich wel degelijk hiermee bemoeien. Dit kan op basis van "freeservice" bijvoorbeeld bij CED. Dit is echter alleen het geval wanneer de TP een contract met CED heeft.

Met vriendelijke groet,

Ramonos

vladja
door vladja - Mar 12, 2008 om 13:41
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Frank,

Mijn link, die ik hier boven heb neergezet, linkt direct
door naar de pagina bij het Waarborgfonds om een claim in te dienen.

Sinds 11 juni 2007 is het eigen risico voor
een aanrijding met o.a. een onverzekerd voertuig afgeschaft door het
Waarborgfonds. Het eigen risico van € 250,00 geldt allen nog voor een
aanrijding met een onbekend motorvoertuig, ook sinds 11 juni 2007.

Vladja

vladja
door vladja - Mar 12, 2008 om 13:54
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Ramonos,

Zie mijn opmerking hieronder over het eigen risico
wat dus al langer dan een half jaar geleden is afgeschaft voor een
aanrijding met een onverzekerd motorvoertuig (dader bekend dus).

De politie kan overal een rol bij spelen, alleen ze
doen het niet. Ze zijn geen bemiddelingsbureau in civiele zaken, net zo min als
een incassodienst. Als je dat niet wilt geloven, informeer eens op een
politiebureau hoe ze er daar over denken.

Het Waarborgfonds doet niet moeilijk als je de papieren
juist invult. Bovendien is er hier een aanrijdingsstaat opgemaakt door de
politie. Die kan het Waarborgfonds zo opvragen.

Het Waarborgfonds doet wel moeilijk als je probeert de
schade van een aangereden paaltje probeert te verhalen bij hun onder het mom
van schade veroorzaakt door een onbekend gebleven motorvoertuig. Daar hebben ze
veel ervaring mee.

Vladja

toolboy
door toolboy - Mar 12, 2008 om 14:48
965 Antwoorden / 40 Vragen

Nogmaals schakel uw eigen verzekeraar in om de schade te verhalen.,Dit is een service die zij verlenen.Door toe doen van mijn slachtoffers, verzekeraar heeft deze alle schade vergoed gekregen.

En Ja foei. Ik heb er dan ook van geleerd om niet meer te laat de premie te betalen.

T

ra
door ramonos - Mar 12, 2008 om 15:55
3 Antwoorden / 1 Vragen

Vladja,

Je hebt gelijk wat betreft het Waarborgfonds, zou alleen het stukje boven het eigen risico eens doorlezen.

Wat is vereist?

Aan de volgende voorwaarden moet voldaan zijn:

  • het staat vast dat niet uzelf, maar een tegenpartij aansprakelijk is voor de schade;
  • de schade is veroorzaakt door een (ander) motorrijtuig of door een daaraan gekoppelde aanhangwagen;
  • als de schadeveroorzaker onbekend is, moet u alle mogelijke moeite doen om achter de gegevens van de tegenpartij te komen;
  • als de tegenpartij bekend is, moet u hem/haar een aanmaningsbrief sturen. Een kopie van die aanmaningsbrief voegt u bij uw verzoek om schadevergoeding;
  • doe tijdig aangifte bij de politie;
  • vraag omwonenden of zij iets hebben waargenomen.

Bewijs

De alleenstaande verklaring van uzelf is onvoldoende. Getuigenverklaringen en politierapport kunnen noodzakelijk zijn om uw lezing te ondersteunen. Getuigen moeten uiteraard bereid zijn hun verklaring onder ede te bevestigen.

"Rondvragen, bewijs verzamelen, aansprakelijk stellen: zelf doen!" is hun motto.

Vandaar mijn reactie, probeer het eerst via uw TP / verzekeraar te spelen. Er zijn vaak haken en ogen om toch op een of andere manier hulp te krijgen ondanks je WA verzekerd bent.

Met vriendelijke groet,

Ramonos

ma
door marjans - Mar 13, 2008 om 00:47
4 Antwoorden / 10 Vragen

Geweldig, beste mensen, voor deze zeer zinvolle informatie.
Sommigen gaven het advies om de politie in te schakelen en dat heeft mijn dochter in eerste instantie ook gedaan. Dit heeft totaal geen zin gehad want zoals anderen hier wisten te vertellen, geven die enkel een boete wegens onverzekerd rijden en that's it. Of dit onwil is, weet ik niet.
Ze heeft zelfs zijn werkgever benaderd of die misschien iets kon doen. Verder dan iemand op zijn verantwoordelijkheid wijzen, kon hij ook niet veel doen.
Wel heeft ze al zijn personalia, een politierapport en getuigen. Wat dat betreft staat ze natuurlijk heel sterk.

Er is wel regelmatig telefonisch contact tussen mijn dochter en de veroorzaker geweest en dan belooft hij het geld over te maken, wat dan niet gebeurt.

Dus, mensen, ik laat haar dit topic lezen en dan kan ze aan de slag, misschien eerst proberen via haar eigen verzekering en het waarborgfonds zal ook benaderd worden. Ik heb de site die me door Vadja (?) werd aanbevolen, geraadpleegd en alles wat er daarvoor nodig is, heeft ze. Dit moet toch goedkomen, lijkt me.

Iedereen bedankt en ik laat nog wel weten hoe het verloopt.

Groet, Marjan

we
door weetookwat - Mar 20, 2008 om 01:51
1 Antwoorden / 0 Vragen

op de site van het waarborgfonds papieren aanvragen, Schadeformulier invullen, politiestempel moet er op een getuigenverklaring minimal, en dan alles opsturen naar het WBF vervolgens wordt U gebeld door een expert die de auto in een garage wil zien, altijd doen, dat levert meer op, en binnen twee weken is alles in kannen en kruiken. 250 € eigen risico gaat er wel vanaf. ik heb vandaag de brief van het WBF gekregen en zij maken het schadebedrag over dus succes !! Ik had een schade door onbekent van 1125€ waarschijnlijk door een brommer !