Bj
door Bjornkoster1989 Oct 29, 2017 om 18:11
Geldzaken & recht

Onze kat van straat gehaald en door iemand anders gechipt en ingeent. Mag dat?

Onze kat was de laatste maand minder vaak overdag thuis, maar altijd binnen om te eten en te slapen. Hij kwam vaak bij mensen een straat verderop die niet wisten dat het onze kat was. De buren van haar gaven hem snoepjes, en omdat hij bij die mensen in huis kwam en in de tuin zat, hebben ze op een facebookpagina een oproep gedaan van wie deze kat was. Ik zelf was niet lid van die pagina en wist dat dus niet. De kat is later door iemand anders opgehaald 5km verderop. De vrouw is er mee naar de dierenarts geweest of hij een chip had. Dat heeft hij niet, maar was wel gecastreerd, dat klopt dus. De vrouw heeft de kat laten chippen op haar naam en ingeent met paspoort. Sinsdien zijn wij de kat dus kwijd en zijn via via toch met iemand in contact gekomen die wist waar onze kat was. De vrouw heeft de kat niet als gevonden aangegeven op internet bij dierenassiels en bij Amivedi. Waar wij sins de vermissing dagenlijks op keken.

Mag deze vrouw zomaar een gevonden kat op haar naam laten zetten, en nu we hem opgehaald hebben de kosten op ons verhalen?

In mijn ogen is dit pure diefstal.

Graag hoor ik hoe sterk ik hier in staan en wat we moeten doen. We durfen nu onze katten niet meer naar buiten te laten.

Alvast bedankt.

11510 21 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Oct 29, 2017 om 18:19
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Ga er van uit dat die mevrouw te goeder trouw heeft gehandeld.
Dat ze de kosten die er gemaakt zijn graag terug ziet is te begrijpen.
Zou daar niet te moeilijk over doen.
Je hebt de kat nu gelukkig toch weer terug.

Bj
door Bjornkoster1989 - Oct 29, 2017 om 18:20
1 Antwoorden / 2 Vragen

De kosten maak ik me niet druk over, maar dat iemand MIJN kat zomaar op haar naam laat chippen....

me
door mein33 Oct 29, 2017 om 18:37
5658 Antwoorden / 28 Vragen

;-((

panter22
door panter22 Oct 30, 2017 om 08:08
6599 Antwoorden / Vragen

Betaal die vrouw dan en schop je katten 's morgens niet op straat.

Grunnen.
door Grunnen. Oct 30, 2017 om 13:16
509 Antwoorden / Vragen

-

sjjoppy
door sjjoppy - Oct 29, 2017 om 18:29
7195 Antwoorden / 3 Vragen

Het vervelende is dat als de kat weer voor langere tijd van huis is dat deze via de chip wordt teruggebracht naar de straat verderop.
Misschien kan de chip veranderd worden en op uw naam gezet.

tijger1
door tijger1 - Oct 29, 2017 om 18:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het is natuurlijk al onverstandig een kat die buitenkomt niet te chippen, want dan had dit niet kunnen gebeuren.

En het heeft dus niets met diefstal te maken. Dat chippen wordt geregistreerd, dus u kunt de registratie laten wijzigen naar uw naam.

En over de kosten maakte u zich al niet druk, dus opgelost.

me
door mein33 - Oct 29, 2017 om 18:39
5658 Antwoorden / 28 Vragen

 MIJN kat ???????

Bewijst u dan maar dat u de (rechtmatige) verzorger van deze kat was/bent.
U heeft:
*Geen chip laten zetten
*Geen kokertje met adres gegevens.
*Geen melding van vermissing gemaakt.

Doe een voorstel om met vergoeding voor de gemaakte kosten (op zich heel erg netjes gedaan van deze huidige verzorger) de bewuste kat van de huidige verzorger over te nemen.
Vergeet vooral niet om de andere katten waar u voor zorgt te laten chippen anders verdwijnen die ook nog.

aurora1
door aurora1 - Oct 29, 2017 om 19:26
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Tja, dan had u uw kat als die altijd buiten kwam zelf moeten laten chippen, een bandje met adresbuisje om moeten doen enz.
Ik kan me niet voorstellen dat de kat veel (bij u) thuis was, maar dat hij heel veel buiten rond hing, vandaar de acties van deze mensen.
Er is totaal geen sprake van diefstal.
Ik zou niet lastig over de kosten doen.

tenormin
door tenormin - Oct 29, 2017 om 19:29
16836 Antwoorden / 108 Vragen

In tegenstelling tot anderen ben ik van mening dat er niet goed gehandeld is inzake uw kat. Dat u geen Facebook heeft waar een oproep is gedaan, doet niet ter zake. Veel mensen hebben geen account daar. Algemeen bekend is (zeker bij mensen met dieren) dat een gevonden dier wordt aangemeld bij Amivedi. En dat is in dit geval ook niet gebeurd. Okay, u had de kat moeten laten chippen, maar dat is achteraf praten. N.m.m. heeft de "nieuwe eigenaresse" zich een kat toegeëigend, wetende dat het haar kat niet was. Ga niet zo ver met u mee dat het pure diefstal was, maar wel dat deze dame kennelijk heeft geweten waar de kat wel thuishoorde. Het heeft plaatsgevonden, betaal die zaak nu maar, alleen, ik weet niet of "overchippen" wel mogelijk is. M.a.w. als meneer kat weer op reis gaat wordt hij nu teruggebracht naar de niet originele eigenaresse. Ben trouwens benieuwd hoe mevrouw reageerde toen u uw eigen kat kwam ophalen.

costnix
door costnix Oct 29, 2017 om 19:40
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Er kan gewoon een adreswijziging en ten naamstelling worden veranderd. Het herchippen is niet nodig.

tenormin
door tenormin Oct 29, 2017 om 19:51
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@costnix, dat weet (wist) ik dus niet. Bedankt voor de toevoeging.

tijger1
door tijger1 Oct 29, 2017 om 23:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wat dacht u dan dat er gebeurd als je een gechipte kat uit het asiel haalt? Dan wordt die chip ook overgeschreven.

tenormin
door tenormin Oct 29, 2017 om 23:51
16836 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, ik heb @costnix al beantwoord en bedankt, dus vollledig onnodige reactie. Reageren om te reageren is kennelijk toch hobby nr.1 geworden, nog meer sinds je verhuizing. Expres "je".

tijger1
door tijger1 Oct 30, 2017 om 13:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. Expres “je”? Misschien nog even stampvoeten?;-))

Cookies
door Cookies Oct 30, 2017 om 13:26
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tijger1: nee, nog even een extra glaasje.;-))

tenormin
door tenormin Oct 30, 2017 om 13:43
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Dames, hou eens op met al die flauwe insinuaties.

tijger1
door tijger1 Oct 30, 2017 om 13:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin. U plaatst hier een persoonlijke aanval. “Reageren om te reageren enz. enz. “Ik had op 29-10 18.38 uur al vermeld dat zo’n registratie van de chip gewijzigd kon worden.

En als ik wil reageren, dan reageer ik, dat maakt u niet uit. Zijn we van hk af, nou begint u?

ma
door marleenvanh - Oct 30, 2017 om 12:43
451 Antwoorden / 1 Vragen

Had u UW kat gechipt en juist geregistreerd dan was dit allemaal niet gebeurd. ESDB dus!!

le
door leoros - Oct 30, 2017 om 12:50
3 Antwoorden / 3 Vragen

Dat overzetten op uw naam kan met medewerking van die mevrouw, die moet dit aangeven bij de instantie waar hij gechipt dat de kat een andere eigenaar gaat krijgen en dan kunt u bij dezelfde instantie dat u de nieuwe eigenaar bent, dit alles is altijd kosteloos geweest en dat u die mevrouw gewoon betaalt voor de gemaakte kosten , vind ik normaal. Ieder beest dat buiten loopt hoort gechipt te zijn, dan krijg je ook nooit gezeur en het is altijd makkelijk als er wat gebeurt dat de eigenaar wordt ingelicht

panter22
door panter22 - Oct 30, 2017 om 12:58
6599 Antwoorden / Vragen

Het enige wat je moet doen is de kosten die de mevrouw heeft gemaakt toen ze je kat verzorgde, betalen.

pe
door pebk - Oct 30, 2017 om 13:03
581 Antwoorden / 0 Vragen

Het is in mijn ogen geen diefstal, maar uw nalatigheid. Katten die buitenkomen zouden gechipt moeten zijn. In Belgie is het voor elke kat vanaf 2016 geboren al verplicht. Zouden ze hier ook moeten doen.

ni
door niceprice - Oct 30, 2017 om 13:16
14 Antwoorden / 1 Vragen

Het beste kunt u met de persoon in kwestie in gesprek gaan en vragen of ze de kat wil afstaan tegen vergoeding van de kosten. Deze vrouw moet echter wel op het hart worden gedrukt dat ze niet zomaar katten van de straat moet halen omdat ze begaan is met het lot.

Heb een soortgelijk probleem gehad met en dame die een van onze katten ging voeren. Toen hij te veel langs kwam heeft ze hem laten ophalen door de dierenambulance omdat ze dacht dat het zwerfkat was (de boef at van twee walletjes). We waren hem uiteindelijk dagen kwijt.

Heb uiteindelijk de dierenambulance kosten vergoed maar ook de vrouw op het hart gedrukt dat ze niet zo maar katten van de straat kan halen en voeren omdat ze denkt dat het zwervers zijn. Begrijp de liefde voor dieren (heb ik ook) maar dit gedrag gaat te ver.

Grunnen.
door Grunnen. - Oct 30, 2017 om 13:19
509 Antwoorden / Vragen

Wees blij dat dat je je kat teruggekregen hebt zonder te kunnen bewijzen dat je de eigenaar was.Bij soortgelijk geval bij de Rijdende Rechter hoefde de kat niet teruggegeven worden.

Marko Jablan
door Marko Jablan Oct 30, 2017 om 20:20
17 Antwoorden / 1 Vragen

Was het wel/niet teruggeven afhankelijk van de verstreken tijd tussen de verdwijning en het opduiken?

mrnn
door mrnn - Oct 30, 2017 om 14:21
67 Antwoorden / 10 Vragen

Eigen schuld. Moet je de kat maar niet op straat laten rondlopen. Mag ik met mijn hond ook niet doen. Gewoon binnenhouden en dan is er niets aan de hand. Maar het is wel makkelijk hè, zijn behoeften bij een ander in de tuin laten doen en er zelf de rotzooit niet van hebben. Ze moeten alle loslopende katten vangen en nooit meer teruggeven, misschien is het dan een keer afgelopen!

Marko Jablan
door Marko Jablan Oct 30, 2017 om 20:15
17 Antwoorden / 1 Vragen

Ik krijg hier erg de neiging om een tijger los te laten in uw straat. Katten hebben vaste plekken voor hun ontlasting en urine, begraven dat ook nog keer. Beste oplossing: zelf in je tuin een paar planten neerzetten, waar katten niet van houden. Probleem opgelost ;-)

jonnes
door jonnes Oct 30, 2017 om 20:27
32 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou ik mijn tuin moeten volzetten met planten waar ik misschien niet van houd om andermans katten weg te houden? Omgekeerde wereld!
 Katten zijn prima beesten maar ik hoef er geen overlast van te ondervinden! Snel kattenbelasting invoeren, moet je eens zien hoe snel die zogenaamde kattenliefhebbers hun katten de deur uit doen. Laat ze lekker in je eigen tuin schijten.

mo
door mof - Oct 30, 2017 om 15:57
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, als huisdier is een kat een product en uw eigendom. Als u kunt aantonen dat de kat van u is, bijv. getuigenverklaringen, foto s etc dan zal de andere eigenaar de kat weer aan u moeten retourneren. Of de chip kan worden herprogrammeerd weet ik niet. Ik zou hem als ik u was wel meteen op uw naam laten chippen.

1paul
door 1paul - Oct 30, 2017 om 16:33
3156 Antwoorden / 0 Vragen

niets betalen, zij heeft zich een goed toegeeigent welk niet van haar is of was, u kunt zelfs aangifte doen van diefstal, zij moet ook de kosten voor het overschrijven van de kat/chip op uw naam voldoen!!!

ID
door IDMB - Oct 30, 2017 om 19:20
18 Antwoorden / 4 Vragen

Katten die buitenlopen veroorzaken inderdaad veel overlast. Elke keer kan je de stront weer uit je tuin scheppen. Dus inderdaad dom en asociaal om je katten buiten te laten lopen.

Marko Jablan
door Marko Jablan Oct 30, 2017 om 20:13
17 Antwoorden / 1 Vragen

Katten hebben i.h.a. een vaste plek, waar ze hun uitwerpselen en urine achterlaten en meestal begraven onder een laagje aarde. Eigenlijk vind ik dit soort opmerkingen getuigen van domheid - liever klagen over anderen dan zelf je tuin volzetten met planten, waar katten niet van houden.

jonnes
door jonnes Oct 30, 2017 om 20:26
32 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom zou ik mijn tuin moeten volzetten met planten waar ik misschien niet van houd om andermans katten weg te houden? Omgekeerde wereld!
 Katten zijn prima beesten maar ik hoef er geen overlast van te ondervinden! Snel kattenbelasting invoeren, moet je eens zien hoe snel die zogenaamde kattenliefhebbers hun katten de deur uit doen. Laat ze lekker in je eigen tuin schijten.

ID
door IDMB Oct 30, 2017 om 21:01
18 Antwoorden / 4 Vragen

@ Marko: je vergist je. Jouw opmerking getuigt juist van domheid. Immers: katten schijten ook op gras. En ook op andere plekken waar ze het niet begraven.

ID
door IDMB Oct 30, 2017 om 21:03
18 Antwoorden / 4 Vragen

@ Jonnes: inderdaad. Waarom moeten wij onze tuin volzetten met planten vanwege het feit dat anderen niet voor hun kat kunnen zorgen.

Grunnen.
door Grunnen. Oct 30, 2017 om 21:38
509 Antwoorden / Vragen

Je kan nog zo goed je best doen om onzin uitkramen ,maar katten schijten niet in het gras .Honden wel en mensen gooien ook flesjes en blikjes in het gras.

ID
door IDMB Oct 30, 2017 om 22:29
18 Antwoorden / 4 Vragen

Katten schijten wel degelijk in het gras. Domme opmerkingen graag achterwege laten.

aurora1
door aurora1 Nov 1, 2017 om 01:21
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dan maar beginnen bij uzelf?

ja
door janf43 - Oct 30, 2017 om 20:21
733 Antwoorden / 0 Vragen

Een zwerfkat is goed opgevangen. Er zijn nog dierenliefhebbers.

hansfrantzen
door hansfrantzen - Oct 31, 2017 om 11:40
14 Antwoorden / 2 Vragen

Huiskat, dus binnen houden en anders laten chippen.

He
door Heuvelman1969 - Oct 31, 2017 om 13:24
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn eerste vraag is: is het verstandig om een kat überhaupt vrij buiten te laten lopen? Honden moeten aangelijnd, vogels in een volière, cavia's en konijnen binnen de tuin in een ren, maar een kat mag los. Dat kan problemen geven, zoals u beschrijft, maar ook erger! Vroeg of laat komt zo'n kat onder de auto en afgezien van uw verdriet: wie draait er dan voor de schade op? Of de buurman die siervogels heeft en ermee kweekt. Hij kan die kat er niet bij hebben, omdat de nestjes dan verstoord worden en de eieren niet uitkomen, zelfs al zitten de vogels veilig in de volière. Dit kan voor hem ook een behoorlijke kostenpost zijn. Wie betaalt die rekening? Nog afgezien van de vogels die zich uit angst voor de kat doodvliegen tegen de tralies. Ik vind dat die vrouw die de kat opving erg netjes gehandeld heeft, omdat niemand blijkbaar wist van wie de kat was. U mag blij zijn, dat u de kat terug heeft. En denk er nog maar even over na om hem weer los te laten lopen.Katten kunnen ook prima aangelijnd in de tuin (katrolriem) of maak van de tuin een soort volière voor de kat (heeft mijn nichtje ook. Het bevalt haar prima).

br
door brui0929 - Oct 31, 2017 om 13:26
635 Antwoorden / 10 Vragen

Als uw kat weg blijft en u roept wanneer het stil is zijn naam in vier richtingen dan is die zo weer terug.
Dit kan alleen bij de eigenaar die de kat zijn naam heeft gegeven.