do
door dominotje Sep 11, 2019 om 15:37
Geldzaken & recht

Oplichting lease bedrijf?

Ik heb een lease contract afgesloten bij Justlease.nl waar ik erg tevreden over was. Echter na 8 maanden begon ik facturen te krijgen met daarop een ''audio upgrade'' die ik nooit heb gehad. Ik heb gebeld met het bedrijf en dit kon helaas niet aangepast worden en er werd mij geadviseerd om het hogere bedrag gewoon maar  te betalen. Een tijd later werd dit bedrag wederom verhoogd. Ik heb weer aan de bel getrokken en gezegd dat ik niet ga betalen voor een service die ik niet heb. Ik heb vanaf toen handmatig het correcte bedrag overgemaakt.

Het bedrijf begon mij toen facturen te sturen met foutieve bedragen die ik nog verschuldigd zou zijn. Mij is aangegeven dat ik hier niet op moest letten omdat dit een geatomiseerd proces zou zijn en dat ik gewoon handmatig het correcte bedrag moest overmaken.

Tot mijn verbazing kreeg ik een brief van het bedrijf Fidron dat mijn lease contract zou zijn gestopt en dat ik de uit per direct moet inleveren, omdat ik nog een bedrag van 1068 zou hebben open staan en dat ik Fidron nog 160 euro onderzoekskosten moet betalen daarvoor ook. Ik heb bewijzen gestuurd dat ik de facturen die zij mij hebben gestuurd al heb betaald maar hier wou Fidron niks van weten. Ik heb bank afschriften gestuurd, excel overzichten, telefonisch contact opgenomen en zelfs voorgesteld persoonlijk langs te komen om het same uit te zoeken. Helaas werd hier niet op in gegaan en kreeg ik alleen dreigbrieven van hen. Ik heb uit eindelijk het bedrag van 1068 maar geleend van familie en vrienden en het maar betaald. Ik heb gezegd dat ik de onderzoekskosten niet ging betalen.
Plots werden deze ''onderzoekskosten'' incasso kosten genoemd en werd mij gezegd dat ik verplicht was dit te betalen en dat dit al afgetrokken is van het bedrag was ik duidelijk heb overgemaakt voor de hoofdsom.

 Mijn reactie hierop was:

U geeft nu aan dat u mij een incasso brief heeft gestuurd die aan de wet incassokosten voldoet. Echter was dit niet duidelijk dat het om een wettelijke incasso brief ging.

Ik ben het daarom niet eens met deze rekening. U heeft niet aangegeven dat het om incassokosten gaat, u heeft ook de wettelijke 14 dagen niet aangegeven, of waar deze incasso kosten uit zijn opgebouwd. U heeft een brief gestuurd met daarin “onderzoekskosten”.

In uw incassobrief staan dus niet alle verplichte informatie. Er moet in staan dat ik veertien dagen heb om te betalen, dat ik incassokosten moet betalen als ik niet op tijd betaal, en dat de termijn van veertien dagen begint op de dag na het ontvangen van de incassobrief. Deze informatie staat er allemaal niet in. Volgens de wet mag u mij daarom geen incassokosten in rekening brengen totdat u mij een incassobrief stuurt die wel voldoet aan de eisen van de wet.

Als u mijn klacht niet oplost of als u mij onterecht kosten blijft rekenen, dan meld ik dit bij ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. En ik ga met mijn klacht naar de Geschillencommissie of zelfs de rechter.

Wat kan ik nu verder doen, aangezien justlease en fidron niet naar mijn afschriften krijgen en ik onterecht nu betaald heb?
En ben ik verplicht deze ''onderzoekskosten'' te betalen?

6502 9 Rapporteer

marita5
door marita5 - Sep 11, 2019 om 15:51
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Dominotje

Lees deze informatie eens door , onder handig staat ook een voorbeeldbrief , dat u het geld ( betaling ) terug kunt vorderen als dit onterecht is geweest , klik op de rode regel ..

https://www.acm.nl/nl/onderwerpen/verkoop-aan-consumenten/toolkit-incasso-voor-schuldhulpverleners

do
door dominotje Sep 11, 2019 om 16:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

Bedankt, ga ik gelijk even doen!

marita5
door marita5 Sep 11, 2019 om 16:29
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Graag gedaan .

Topantwoord

heremietkreeft
door heremietkreeft - Sep 11, 2019 om 15:55
16887 Antwoorden / 202 Vragen

U geeft aan al hetgeen dat mogelijk is te willen gaan doen. Vervolgens nog een tip: www.juridischloket.nl  Wat is de relatie met Fidron? U noemt dat u een overeenkomst heeft met Justlease.nl. Hoe zo dan onderzoekskosten bij Fidron?

do
door dominotje Sep 11, 2019 om 16:03
1 Antwoorden / 1 Vragen

@Heremietkreeft Fidron heb ik niks mee te maken, die nam plots contact op met mij namens het lease bedrijf. Het lease bedrijf wou mij ook niet meer te woord staan en gaf aan dat ik alles met Fidron moest regelen

heremietkreeft
door heremietkreeft Sep 11, 2019 om 17:33
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dat kan dus niet. U heeft een overeenkomst met het leasebedrijf en niet met Fidron!
Vraag in deze ook nader advies bij www.juridischloket.nl indien u geen rechtsbijstandsverzekering heeft. U kunt zelf al iets doen door een brief aangetekend en met bericht van ontvangstbevestiging te zenden aan justlease met daarin te vorderen dat men dit probleem voor u oplost, met uiteraard de melding dat u van u betaling wordt gevraagd voor niet geleverde diensten en dat u niets maar dan ook helemaal niets met Fidron te maken heeft.
Fidron is nota bene een recherche bureau en de vraag is dan ook wat een recherche bureau met uw conflict met het leasebedrijf te maken heeft.
Het lijkt erop dat Justlease in deze ook onrechtmatig heeft gehandeld en ten onrechte uw klacht/ hun klacht bij Fidron heeft neergelgd en dat kan dan ook nog een strafrechtelijk feit betelkenen en wel un de zin van smaad/laster jegens u en/of onrterechte aangifte. Extra reden om het juridisch loket te benaderen voor nadere hulp. https://recherchebureaus.nl/Recherchebureau/Fidron.html

 Justlease is aangesloten bij thuiswinkel en heeft dat keurmerk, volgens de site. U kunt hier: https://www.thuiswinkel.org/ledenlijst/  nagaan of dat inderdaad zo is en daar een klacht neerleggen. Ik zie ook dat zij onderdeel zijn van de Terberg Autogroep.

Daarbij blijft uiteraard de belangrijkste vraag: voor welk onderzoek zou u dan moeten betalen? U heeft toch niet om een onderzoek door een recherche bureau gevraagd?

aurora1
door aurora1 Sep 11, 2019 om 18:05
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Fidro doet ook aan incasso.

do
door dominotje - Sep 11, 2019 om 16:01
1 Antwoorden / 1 Vragen
ne
door neodutchio - Sep 11, 2019 om 19:11
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Handmatige overboekingen, het moment dat het mis gaat. Elke factuur krijgt zijn eigen kenmerk. Met dit kenmerk is de betaling in het systeem terug te vinden. Daarnaast kunnen er verschillende rekeningnummers zijn binnen een bedrijf. Zo komen handmatige betalingen op een andere plek binnen dat automatische incasso's. Als er overgemaakt is op een verkeerd rekeningnummer of met een verkeerde factuurnummer, dat is er nog niet betaald. U mag dan wel een afschrift hebben, maar deze is dan niet herleidbaar naar de factuur die betaald moest worden. Geen idee of dat u ook het geval is, maar in 99% van de gevallen is dit de oorzaak.

Verder kunt u de leasemaatschappij gewoon aanschrijven dat u een overeenkomst hebt en dat beide partijen zich daaraan moeten houden.

mo
door mof - Sep 13, 2019 om 12:07
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Ga naar de geschillencommissie of de rechter, dan weet u het.
Ik kan het verhaal niet heel goed volgen, of inzien of de claims al dan niet rechtmatig zijn.
aan een aanmaning waar incassokosten worden gevraagd zitten criteria verbonden die op de websites van de rijksoverheid duidelijk staan uitgelegd. Kosten voor diensten die niet geleverd zijn hoeft u niet te betalen.
ik zou om te beginnen mijn lease contract zo snel als enigszins mogelijk opzeggen.

1paul
door 1paul - Sep 13, 2019 om 14:11
3188 Antwoorden / 0 Vragen

als u geen overeenkomst hebt afgesloten voor een extra dienst hoeft u hier ook niet voor t ebetalen, dat men u hier nu toch voor aanslaat moeten zij weten...

blijf gewoon het initieel overeengekomen bedrag betalen en laat ze maar sturen wat ze willen, geef in geen geval de lease auto mee als ze deze op willen komen halen wegens contractbreuk, laat ze het maar lekker voor de rechter brengen en doe dan daar uw verhaal verder met alle papieren die over deze zaak gaan...

mpbraaksma
door mpbraaksma - Sep 14, 2019 om 09:53
48 Antwoorden / 0 Vragen

Als uw verhaal klopt dan had u niet die 1068 Euro moeten gaan betalen. U hoeft namelijk niet te betalen voor een upgrade service die u niet heeft afgenomen. Daarnaast geeft u aan bewijzen te hebben dat Justlease aangeeft dat u die andere facturen kunt negeren als u maar de overeengekomen bedragen handmatig overmaakt, wat u volgens uw verhaal doet. In dat geval had u het kunnen blijven negeren en laat Fidron het maar op een juridische zaak aankomen. Een rechter zou namelijk gehakt maken van dit soort bedrijven. Het is jammer dat u de 1068 euro al heeft overgemaakt. Want nu moet u alles in het werk stellen om dit bedrag terug te krijgen. Ik adviseer u om contact op te nemen met het juridisch loket en neem al uw bewijsvoeringen mee. Succes

Bo
door Boos2020 - Sep 7, 2020 om 20:07
1 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Toevallig heb ik momenteel hetzelfde probleem met Fidron! Ik kom graag in contact met je?