zi
door zijlstra Nov 16, 2003 om 12:39
Geldzaken & recht

Opzegging huur

Wij huren een woning op basis van een huurcontract voor onbepaalde tijd. De verhuurder (beroepsmilitair) woont in Duitsland (Seedorf). De contacten verlopen via een makelaar. Van de makelaar hebben we nu een aangetekende brief ontvangen waarin ons de huur wordt opgezegd per 1 mei volgend jaar omdat de verhuurder de woning vanaf dat moment zelf dringend nodig heeft voor eigen gebruik. We zijn wel al op zoek naar een andere woning omdat mijn man een andere baan heeft gevonden elders in het land, maar we weten niet of het ons lukt om voor die tijd te verhuizen. Bovendien verwachten wij in april ons tweede kind. Welke stappen moeten we nu ondernemen of kunnen wij rustig afwachten en vertrouwen op de wettelijke huurbescherming?

736 4 Rapporteer

ar
door arodrquin - Apr 16, 2004 om 12:00
18 Antwoorden / 0 Vragen

Je kunt het beste met het contract een bureau voor rechtshulp (te vinden in de telefoongids) binnenlopen, daar krijg je gratis advies. Ze kunnen je ook vertellen wat je door middel van ee een aangetekende brief als reactie kunt terugsturen. Als het contract echt voor onbepaalde tijd is, sta je lijkt me in je recht, maar gewoon afwachten zou ik niet doen. Laat een bureau voor rechtshulp maar 's goed naar je huurcontract kijken.

he
door heinjan - Apr 16, 2004 om 12:00
10 Antwoorden / 1 Vragen

Als de woning voor eigen gebruik wordt opgeeist, dan is dat mogelijk mits verhuurder u een andere passende huurwoning aanbiedt. Zo lang hij dat niet doet, dan kunt u in verzet blijven, kosteloos via de sector kantongerecht bij de Rechtbank. U kunt informatie krijgen bij de griffie van het kantongerecht, of bij een bureau voor rechtshulp, zolang deze nig bestaan.

webzapper
door webzapper - Apr 16, 2004 om 12:00
207 Antwoorden / 4 Vragen

Ik wil je even attenderen op de gebruikte termen. Omdat het een tijdelijk gebruik betreft denk ik dat er geen sprake is van een zuivere huurovereenkomst voor een woning. Die woning zal volledig gemeubileerd en gestoffeerd ter beschikbaar zijn in een of andere vorm van gebruikersovereenkomst, waarin ook alle energiekosten zijn opgenomen. In dat geval is het van groot belang wat er in het oorspronkelijke "huurcontract" (Voorbeeld zie: http://www.breij.nl/page/20801.htm) staat, welke duur en/of onder welke condities het contract "kan worden beëindigd.

Ik onderschrijf overigens de voorgaande reacties in de zin dat een juridisch advies op zijn plaats is. Een rechtsbijstandverzekering kan zorgen dat je daarbij niet voor grote kosten komt te staan. Want een brandend huis kun je niet verzekeren..... (het is maar een tip)

zi
door zijlstra - Apr 16, 2004 om 12:00
2 Antwoorden / 2 Vragen

Het is geen tijdelijk gebruik maar een huurcontract (schriftelijk) voor onbepaalde tijd.