Ma
door MarijkeZ May 21, 2021 om 19:02
Geldzaken & recht

Oud voor nieuw regeling bij garantie

Enige tijd geleden kocht ik via Coolblue een combimagnetron van Inventum. Deze is binnen de verlengde garantietermijn (5 jaar) kapot gegaan. We hebben een nieuwe combimagnetron gekregen tegen bijbetaling van €49,- (zelfde model). Deze is vandaag geleverd. Ik wilde de oude graag weer meegeven maar dat kon niet met deze vervoerder. Dus heb ik contact opgenomen met Inventum (zij regelden de garantie/reparatie/vervanging) om te vragen om een retourlabel. Vanwege de oud voor nieuw regeling dacht ik dat zij verplicht zijn dit oude apparaat retour te nemen. Nu reageren zij met de mededeling dat de oud-voor-nieuw regeling niet geldt omdat het om een garantieruil gaat en ik geen nieuw product heb gekocht.

Staan zij in hun recht? Of heb ik wel het recht om mijn oude, defecte product aan hen retour te sturen? Ook gezien de bijbetaling die ik heb gedaan.

1716 10 Rapporteer

getty
door getty - May 21, 2021 om 19:10
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Breng het apparaat maar de kringloop, kan ook gratis

Ma
door MarijkeZ May 21, 2021 om 19:18
Antwoorden / 2 Vragen

Het apparaat is defect, de kringloop kan het apparaat dus niet verkopen. Daarbij heb ik geen auto. Ik kan de combimagnetron wel naar een PostNL/DHL pakketpunt brengen maar de kringloop is veel verder weg.

getty
door getty May 21, 2021 om 19:41
4179 Antwoorden / 10 Vragen

De kringloop moet alle apparaten met een stekker innemen en wordt zo gerecycled

er is vast dan wel iemand in uw buurt die het dan voor u wil afgeven

de zaak wil het niet doen en geven. Hun reden, wat wilt u daar nu nog aan doen?
Naar de rechter?

tijger1
door tijger1 - May 21, 2021 om 19:23
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Wordt er geen grof vuil bij u opgehaald in de gemeente?

Ma
door MarijkeZ May 21, 2021 om 19:35
Antwoorden / 2 Vragen

Jawel, maar dit is geen antwoord op mijn vraag. We hebben niet voor niets zo'n goede regeling met oude apparaten die retour moeten worden genomen, toch?

tijger1
door tijger1 May 21, 2021 om 19:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Geen idee, maar ook bij de gemeente wordt die zooi gerecycled.

tenormin
door tenormin - May 21, 2021 om 19:32
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Aanbieden telefonisch bij de Grofvuilophaler van uw Gemeente. Als u het er op de afgesproken tijd neerzet: grote kans dat het weg is. Had Maandag een overleden monitor, een idem dito elektrische deken en eveneens niet werkende apparaten. Toen de ophaaldienst kwam: alleen de verpakking lag er nog. Voelde me behoorlijk aso, dat wel. Kringloop neemt geen kapotte dingen (meer). Gelijk hebben ze.

Ma
door MarijkeZ May 21, 2021 om 19:35
Antwoorden / 2 Vragen

Dank voor de optie, maar het is geen antwoord op mijn vraag. We hebben niet voor niets zo'n goede regeling met oude apparaten die retour moeten worden genomen, toch?

tenormin
door tenormin May 21, 2021 om 19:54
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Zoals ik het begrijp, tell me when wrong, Cool Blue leverde en Inventum stonden garant voor ruil etc. wat u €49,00 kostte. Inventum hoeft dan niet het nieuw weg - oud meenemen te regelen. Zou wel van een goede service getuigen maar: dwingen kan met het niet. Het was hier dus echt niet nieuw voor oud, maar voor "her"levering van oud apparaat voor nieuw.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 21, 2021 om 19:34
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marijke,

Zet het oude apparaat bij het grof vuil.

Ma
door MarijkeZ May 21, 2021 om 19:35
Antwoorden / 2 Vragen

Dit is geen antwoord op mijn vraag. We hebben niet voor niets zo'n goede regeling met oude apparaten die retour moeten worden genomen, toch?

tenormin
door tenormin May 21, 2021 om 19:56
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@geborenamsterdammer. Je mag geen oud apparaat gewoon bij het grofvuil zetten. Zou je je oude Canta er ook gewoon bij zetten? Dacht het niet.

tijger1
door tijger1 May 21, 2021 om 19:58
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Natuurlijk mag je een oud apparaat wel bij het grof vuil aanbieden. Niet iedereen koopt een nieuwe als de oude stuk is.

tenormin
door tenormin May 21, 2021 om 20:10
16859 Antwoorden / 108 Vragen

@tijger1, DA heeft het gewoon over neerzetten bij grofvuil, niet over afspraak maken. Klein nuance verschil.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 21, 2021 om 20:14
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Tenormin,

Hier in Amsterdam mag je onbeperkt grof vuil neerzetten op de ophaaldagen.

Ik gooi kleine elektrische apparaten gewoon in de ondergrondse container.

Bij de stortplaats wordt alles toch eerst geordend voordat het de verbrandingsoven ingaat.

ne
door neodutchio May 21, 2021 om 21:53
5173 Antwoorden / 12 Vragen

Amsterdammer, juist omdat afval niet gescheid wordt ontstaan er problemen en is afval waardeloos. Weet u wat het kost om afval op de band te scheiden?

tijger1
door tijger1 May 21, 2021 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Valt wel mee. Rotterdamgaat het juist weer samenvoegen.

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer May 22, 2021 om 00:01
1795 Antwoorden / 31 Vragen

@Neodutchio,

Ik zag een tv programma, waarin werd uitgelegd dat het scheiden op de stortplaats efficiënter is.

Er worden immers allerlei kleine metaalstukjes, etc. eruit gevist.

getty
door getty - May 21, 2021 om 19:44
4179 Antwoorden / 10 Vragen

https://www.wecycle.nl/

gewoon naar de milieustraat dus

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - May 21, 2021 om 19:47
1795 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Marijke,

U heeft inderdaad gelijk.

U kunt eventueel op internet het 1 en ander vinden.

justmeagain
door justmeagain May 21, 2021 om 23:49
623 Antwoorden / 8 Vragen

De oud voor nieuw regeling gaat hier niet op ivm ruil onder garantie.

heremietkreeft
door heremietkreeft - May 21, 2021 om 20:04
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Re:
M.i. heeft wel recht hebben op terugname omdat u mogelijk in de koopsom ook kosten voor latere verwerking als afval is inbegrepen. Zie daarvoor: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-oude-en-gebruikte-huishoudelijke-apparaten-inleveren
Recht hebben is echter iets anders dan recht krijgen en bovendien, wat schiet u er mee op? Als al gezegd kunt u het defecte apparaat inlevern bij een mileustraat.
Ga na of uw gemeente een regeling heeft om het op te halen.

Ik kan mij de reactie van de vervoerder wel voorstellen omdat die mogelijhk niets betaald krijgt voor het retour transport.

panter22
door panter22 - May 21, 2021 om 21:47
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt geen nieuw apparaat gekocht. Je moet zelf zorgen dat de oude combimagnetron bij de milieustraat komt

U kunt oude huishoudelijke apparaten inleveren bij de winkel waar u een nieuw, soortgelijk apparaat koopt. Dit is de oud-voor-nieuwregeling
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/vraag-en-antwoord/waar-kan-ik-oude-en-gebruikte-huishoudelijke-apparaten-inleveren

A
ls de bezorging via Coolblue is gegaan, dan had je op de site kunnen lezen hoe de oude combimagnetron retour gaat met de bezorger. Je moest hem verpakken. PostNL kiepert dat oude ding niet onverpakt tussen de pakjes.
https://www.coolblue.nl/advies/hoe-geef-ik-mijn-oude-apparaat-mee-aan-postnl.html

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - May 21, 2021 om 21:53
1389 Antwoorden / 10 Vragen

De verlengde  garantie is niet van Inventum maar Cool Bleu als verkoper.

Die heeft deze extra  garantie verzekering met  blijkbaar enige afschrijving  gezien die €49,- bijbetalen.

Cool Bleu moet als aanbieder garantie deze  retour ophalen....
maar veel werk en gemeentelijke  huisvuil dienst halen  het ook op....
Dat gaat makkelijker dan  bij Cool Bleu  uren aan de lijn hangen om het te regelen.

Helaas is leverancier Inventum niet verplicht  oude  weer terug te nemen.
Alleen als je vooraf was aangemeld doen ze dat   omdat het moet.

aurora1
door aurora1 - May 22, 2021 om 19:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

U heeft toch een nieuw product gekregen?

Gewoon naar de milieustraat brengen (waar gerecycled wordt): problem solved. U lijkt een probleem te maken waar dit in feite niet is.